וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: ללא הגנת ארה"ב - סעודיה לא הייתה רוצחת את העיתונאי

24.10.2018 / 13:47

נשיא איראן אמר כי הרצח "חסר התקדים" של חאשוקג'י בטורקיה לא היה אפשרי לולא הגנה וושינגטון על ריאד. הוא קרא לטורקיה לחקור ללא משוא פנים את הרצח. יורש העצר הסעודי צפוי לשאת דברים בכנס הכלכלי בריאד

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (רביעי) כי ערב הסעודית לא הייתה יכולה לרצוח את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ללא הגנה אמריקנית. רוחאני, שארצו השיעית מנהלת מאבק אזורי מול הממלכה הסונית ונתונה לסנקציות אמריקניות, אמר את הדברים אחרי שהלילה נקטה וושינגטון צעדי ענישה ראשונים נגד ריאד, בעלת בריתה הקרובה.

"אף אחד לא היה מדמיין שבעולם של היום ובמאה החדשה נוכל להיות עדים לרצח מתוכנן כזה ולשיטה שמתכננת רצח מרושע כזה", צוטט רוחאני על ידי סוכנות הידיעות אירנ"א. "אני לא חושב שמדינה כלשהי הייתה מעזה לבצע פשע כזה ללא הגנתה של ארצות הברית". לדבריו, ההגנה האמריקנית אפשרה לערב הסעודית לתקוף אזרחים בתימן.

"ללא הגנה אמריקנית, האם העם התימני היה חווה את אותה הפצצה ברוטאלית?", אמר רוחאני, שארצו תומכת במורדים החות'ים במדינה הנאבקים בקואליציה שבהובלת ערב הסעודית. נשיא איראן גם קרא לממשלת טורקיה לחקור ללא משוא פנים את הרצח "חסר התקדים" של חאשוקג'י, שביקר את השלטון הסעודי בעודו מתגורר בארצות הברית בשנה האחרונה.

לקריאה נוספת בנושא
ארה"ב תבטל ויזות ל-21 סעודים בשל רצח העיתונאי חאשוקג'י
"תביאו את הראש של הכלב": המבצע לחיסול העיתונאי באמצעות הסקייפ
אחרי רצח העיתונאי: עובדי הקונסוליה הסעודית תועדו שורפים מסמכים

נשיא איראן רוחאני אחרי מסיבת עיתונאים בניו יורק, 26 בספטמבר 2018. רויטרס
מאשים את ארה"ב בהגנה על סעודיה. רוחאני, החודש/רויטרס

באנקרה, אמר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי ארצו לא תאפשר לאלו האחראים לרצח העיתונאי - מאלו שהורו עליו ועד אלו שביצעו אותו - להתחמק מעונש. הוא אמר כי יש מי שאינו חש בנוח אחרי שהוא שיתף אתמול בנאומו בפרלמנט מידע על המבצע שהתנהל בתחילת החודש. "נמשיך לשתף ראויות חדשות עם עמיתינו כדי להאיר את הצדדים האפלים של הרצח הזה", אמר.

בתחילת השבוע הגיעה לטורקיה ראשת ה-CIA ג'ינה הספל. לפי ארבעה גורמים המעורים בנושא, היא תנסה לקבל גישה לקלטת השמע שלכאורה הגיעה לידי הרשויות ותיעדה את הרצח והעינויים שעבר חאשוקג'י, שנכנס לקונסוליה באיסטנבול ב-2 באוקטובר ונרצח במקום על ידי צוות של 15 סעודים.

הלילה אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי היה זה "מבצע הטיוח הגרוע ביותר אי-פעם" ורמז כי ייתכן שיורש העצר מוחמד בן סלמאן אכן היה מעורב בכך. ואולם, הוא אמר כי הוא שוחח עמו, והאחרון הכחיש בפניו שוב כי היה לו קשר לכך. טראמפ ממשיך להסתייג מהשעיית עסקאות הנשק עם הממלכה, שותפתו החשובה למאבק באיראן.

היום אמור בן סלמאן לשאת דברים בכנס הכלכלי בריאד, שמוחרם על ידי גורמים מערביים רבים ונפתח אתמול בצל נאומו של ארדואן. הנסיך הצעיר זכה למחיאות כפיים כשהגיע למלון שאירח את האירוע המכונה "דאבוס של המדבר".

עוד באותו נושא

ואף מילה על יורש העצר: ארדואן הבטיח את "האמת העירומה" - אך לא חידש דבר

לכתבה המלאה
המלך סלמאן, במהלך בפגישה עם בני משפחתו של העיתנואי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י 23 באוקטובר 2018. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
יורש העצר ובנו של חאשוקג'י בריאד, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

רק ביום שבת הודתה לראשונה הממלכה כי העיתונאי בן ה-59 מת במקום, אחרי יותר משבועיים של הכחשה. מאז היא שינתה כמה פעמים את גרסאותיה, בצל הביקורת מצב בעלות בריתה במערב, בראשן ארצות הברית, על כך שהטענה שהוא מת בקרב אגרופים אינה אמינה. גורם בכיר בריאד אמר כי הגופה גולגלה בשטיח והוברחה, זאת מול הדיווחים בטורקיה שלפיהם היא בותרה.

יורש העצר ובכירים בממלכה דוחים את האפשרות שהוא היה מעורב בפרשה, שגרמה ללחץ בינלאומי כבד על ריאד ולביקורת גוברת נגד בן סלמאן, ששולט בענייני היומיום בממלכה. בין היתר, חברי הקונגרס האמריקני קראו להעניש בסנקציות את ערב הסעודית, ומדינות מערביות רבות, גרמניה, צרפת ובריטניה גינו נחרצות את הרצח. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אף אמרה כי ברלין לא תייצא כלי נשק לריאד כל עוד עננת הפרשה מרחפת מעליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully