וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תבטל ויזות ל-21 סעודים בשל רצח העיתונאי חאשוקג'י

24.10.2018 / 4:17

פומפאו אמר כי נשקלים צעדים נוספים בתגובה, אך הדגיש כי היחסים האסטרטגיים עם ערב הסעודית יישמרו. טראמפ אמר שיורש העצר הסעודי הכחיש בשיחה עמו כל קשר לרצח, אך אמר כי ייתכן שהיה מעורב. "אחד מהטיוחים הגדולים ביותר בהיסטוריה"

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, אמר אמש (שלישי) כי ארצות הברית תשלול ויזת שהייה של גורמים סעודים האחראיים לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. לפי מחלקת המדינה, זוהו 21 גורמים שתישלל מהם האשרה או תימנע מהם האפשרות לקבל אותה בעתיד. זהו צעד הענישה הראשון של ארצות הברית כלפי ערב הסעודית, בעלת בריתה הקרובה, מאז היעלמותו של העיתונאי ב-2 באוקטובר.

פומפאו אמר עוד כי ארצות הברית תעבוד יחד עם הקונגרס כדי להבטיח שהאחראים למותו של חאשוקג'י יישאו בתוצאות. לדבריו, "עונשים אלו לא היו המילה האחרונה מבחינת ארצות הברית. אנחנו נמשיך לבחון צעדים נוספים. ארצות הברית לא תסבול כל סוג של פעילות אכזרית". הוא נמנע מלהתייחס ישירות ליורש העצר מוחמד בן סלמאן, שלפי חלק מחברי הקונגרס אחראי ישירות לרצח.

במקביל, הנשיא דונלד טראמפ דחה שוב את הגרסה הסעודית למותו של העיתונאי ואמר: "זהו אחד מהטיוחים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הטיוחים". עוד אמר לעיתונאים כי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן היה "די קשוח" נגד ערב הסעודית ביחסו לרצח. הוא אמר כי שוחח עם יורש העצר, שהכחיש בפניו כי הוא אחראי לכך. עם זאת, הוא רמז כי ייתכן שהיה מעורב.

נשיא ארה"ב טראמפ בכינוס גורמי ממשל בבית הלבן, 23 באוקטובר 2018. רויטרס
שוחח עם יורש העצר. טראמפ, הלילה/רויטרס

עם זאת, טראמפ שלח איתות כי אינו מתכוון לשבור את הכלים מול ריאד וציין בשיחה עם עיתונאים בבית הלבן כי סעודיה היא בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית. הוא הוסיף כי סעודיה משקיעה באמריקה מאות מיליארדי דולרים ואמר: "אלו אלפי מקומות עבודה". לדבריו, "אם מה שקרה אכן קרה, זה דבר רע מאוד. באותו הזמן, הם בעלי ברית מאוד טובים שלנו", הוא גם אמר כי "סעודיה עוזרת לנו עם ישראל", אך לא אמר למה כוונתו.

מאוחר יותר, בפתח פגישה עם ראשי הצבא בבית הלבן, תיאר טראמפ את הפרשה כ"פיאסקו מוחלט". הם (סעודיה, ע"נ) לא עשו שום דבר כמו שצריך. הם לא היו צריכים בכלל לחשוב על זה (לרצוח את העיתונאי, ע"נ) זה לא היה צריך לקרות, וכל השאר היה רע גם. ההוצאה להורג הייתה נוראית, והטיוח היה נורא".

לדבריו, יורש העצר הכחיש כי היה לו קשר לאירוע בשיחה טלפונית עמו. "דיברתי עם יורש העצר אתמול, והוא אמר בתוקף שאין לו קשר לזה ושזה נעשה בדרג נמוך", אמר טראמפ. "יש לנו כרגע אנשים בסעודיה, יש לנו אנשים בטורקיה. אספנו מידע רב. מחר יש לנו פגישה ואני מאמין שאז נדע הכל. זה אירוע מצער מאוד עבור סעודיה".

עוד באותו נושא

ארדואן: רצח העיתונאי הסעודי היה מתוכנן, אנחנו דורשים תשובות

לכתבה המלאה
ג'מאל חאשוקג'י וארוסתו בדרך לקונסוליה הסעודית בעיר איסטנבול, טורקיה, 2 באוקטובר 2018. רויטרס
חאשוקג'י וארוסותו בדרכם לקונסוליה, 2 באוקטובר/רויטרס

ארדואן אמר בנאום שנשא בפני חברי מפלגתו בפרלמנט, כי הרצח "הברברי" של חאשוקג'י תוכנן ימים מראש. הוא דרש מריאד, הנתונה ללחץ בינלאומי, לספק הסברים אמינים למותו של מבקר השלטון, שחי בארצות הברית בשנה האחרונה. הוא אמר כי גופתו טרם נמצאה. זמן קצר לאחר מכן דווח ברשת סקיי ניוז כי חלקים ממנה אותרו בגינה של בית הקונסול, אך המשטרה הכחישה זאת.

ארדואן אמר כי 21 העצורים בסעודיה תואמים את המידע המודיעיני שבידי הביון הטורקי וביקש מריאד להסגיר אותם לטורקיה. עוד הוא אמר כי הוא אינו מטיל ספק בכנותו של המלך סלמאן, שעמו שוחח כמה פעמים מאז הרצח, אך לא פירט. הוא לא הזכיר את יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שרבים מעריכים כי הוא האחראי לכל הפעולה, אך הבהיר כי לא ישלים את החקירה עד שכל השאלות ייפתרו.

יורש העצר ובכירים בממלכה דוחים את האפשרות שהוא היה מעורב בפרשה, שגרמה ללחץ בינלאומי כבד על ריאד ולביקורת גוברת נגד בן סלמאן, ששולט בענייני היומיום בממלכה. בין היתר, חברי הקונגרס האמריקני קראו להעניס בנסקציות את ערב הסעודית, ומדינות מערביות רבות, גרמניה, צרפת ובריטניה גינו נחרצות את הרצח. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אף אמרה כי ברלין לא תייצא כלי נשק לריאד כל עוד עננת הפרשה מרחפת מעליה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ משוחח עם כתבים עם עליתו למטוס בשדה התעופה בנבדה, ארה"ב 22 באוקטובר 2018. רויטרס
תוקף את סעודיה. טראמפ/רויטרס

חאשוקג'י נכנס לקונסוליה ב-2 באוקטובר כדי להשלים את הליך הגירושים שלו, אחרי שבפעם הראשונה שהגיע למקום, ב-28 בספטמבר, הוא התבקש לחזור במועד מאוחר יותר כדי לאסוף את המסמכים. לפי ארדואן, באותו היום החל התכנון של הרצח.

רק ביום שבת הודתה לראשונה הממלכה כי העיתונאי בן ה-59 מת במקום, אחרי יותר משבועיים של הכחשה. מאז היא שינתה כמה פעמים את גרסאותיה, בצל הביקורת מצב בעלות בריתה במערב, בראשן ארצות הברית, על כך שהטענה שהוא מת בקרב אגרופים אינה אמינה. גורם בכיר בריאד אמר כי הגופה גולגלה בשטיח והוברחה, זאת מול הדיווחים בטורקיה שלפיהם היא בותרה.

גורמי מודיעין בכירים טענו בשיחה עם סוכנות רויטרס כי עוזרו הבכיר של יורש העצר הסעודי, שהיה אחראי על ניהול חשבונות המדיה החברתית שלו, פיקד על רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י באמצעות רשת הסקייפ. על פי הדיווח, סעוד אל-קטאני החליף עלבונות עם חאשוקג'י בתוך הקונסוליה שבה הוא מצא לבסוף את מותו והורה על המתנקשים לרצוח אותו. למרות פיטוריו, שהגיעו בצל פרשת חאשוקג'י, גורמים המקורבים למערכת המשפט הסעודית אמרו כי הם אינם מאמינים שקטאני נעצר.

(עדכון ראשון: 23:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully