וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: רצח העיתונאי הסעודי היה מתוכנן, אנחנו דורשים תשובות

נשיא טורקיה חשף בפרלמנט פרטים מחקירת הרצח של חאשוקג'י, אולם הוא נמנע מלהזכיר את יורש העצר. הוא דרש מריאד להסגיר את 18 החשודים והבהיר כי החקירה לא תושלם עד שכל השאלות ייפתרו. "איפה הגופה?", שאל ארדואן. כעבור זמן קצר דווח כי חלקים ממנה אותרו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום (שלישי) כי הרצח "הברברי" של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול תוכנן ימים מראש. בנאום שנשא בפני חברי מפלגתו בפרלמנט, הוא דרש מריאד, הנתונה ללחץ בינלאומי, לספק הסברים אמינים למותו של מבקר השלטון, שחי בארצות הברית בשנה האחרונה. הוא אמר כי גופתו טרם נמצאה. זמן קצר לאחר מכן דווח ברשת סקיי ניוז כי חלקים ממנה אותרו בגינה של בית הקונסול, אך המשטרה הכחישה זאת.

ארדואן אמר כי 18 העצורים בסעודיה תואמים את המידע המודיעיני שבידי הביון הטורקי וביקש מריאד להסגיר אותם לטורקיה. עוד הוא אמר כי הוא אינו מטיל ספק בכנותו של המלך סלמאן, שעמו שוחח כמה פעמים מאז הרצח, אך לא פירט. הוא לא הזכיר את יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שרבים מעריכים כי הוא האחראי לכל הפעולה, אך הבהיר כי לא ישלים את החקירה עד שכל השאלות ייפתרו.

חאשוקג'י נכנס לקונסוליה ב-2 באוקטובר כדי להשלים את הליך הגירושים שלו, אחרי שבפעם הראשונה שהגיע למקום, ב-28 בספטמבר, הוא התבקש לחזור במועד מאוחר יותר כדי לאסוף את המסמכים. לפי ארדואן, באותו היום החל התכנון של הרצח.

לקריאה נוספת
"תביאו את הראש של הכלב": המבצע לחיסול העיתונאי באמצעות הסקייפ

נשיא טורקיה, ארדואן נואם בפרלמנט, 23 באוקטובר 2018. AP
מבקש תשובות מריאד. ארדואן בפרלמנט, היום/AP

רק ביום שבת הודתה לראשונה הממלכה כי העיתונאי בן ה-59 מת במקום, אחרי יותר משבועיים של הכחשה. מאז היא שינתה כמה פעמים את גרסאותיה, בצל הביקורת מצד בעלות בריתה במערב, בראשן ארצות הברית על כך שהטענה שהוא מת בקרב אגרופים אינה אמינה. גורם בכיר בריאד אמר כי הגופה גולגלה בשטיח והוברחה, זאת מול הדיווחים בטורקיה שלפיהם היא בותרה.

השאלה הגדולה נותרה עד כמה היה מעורב ברצח יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שחלק מ-15 הסעודים שהשתתפו בחיסולו של חאשוקג'י היו מקורביו. בשלב זה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שמקיים קשרים קרובים בן סלמאן, לא מטיל את האחריות על הנסיך, שותפו לריסון איראן.

בתקשורת הסעודית הרשמית דווח כי המלך עמד היום בראש ישיבת הממשלה, שלאחריה מסר כי הממלכה תעמיד לדין את האחראים לרצח, יהיו מי שיהיו. בהמשך הוא נפגש, יחד עם בנו, עם בני משפחתו של חאשוקג'י בארמון בריאד. אתמול הם שוחחו עם אחד מבניו של חאשוקג'י והביעו את תנחומיהם, אולם לפי דיווח בסוכנות הידיעות אי-פי האח נמצא תחת איסור יציאה מהממלכה.

בטורקיה דווח כי ארדואן שוחח אף הוא עם בני המשפחה של העיתונאי והביע את תנחומיו על הרצח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
המלך סלמאן, במהלך בפגישה עם בני משפחתו של העיתנואי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י 23 באוקטובר 2018. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
המלך סלמאן ובנו יורש העצר מקבלים את בני משפחת חאשוקג'י, היום/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

ארדואן, שנמנע מלפרט על הפרשה בשלושת השבועות האחרונים, הוסיף בנאומו בפרלמנט כי הוא דורש מריאד לחשוף את האחראים, ללא קשר לדרגתם.

"מדוע הגופה שלו עוד לא נמצאה?", שאל נשיא טורקיה, שקיבל מעת לעת מחיאות כפיים מחברי הפרלמנט. הוא דרש מהממלכה גם לחשוף מי הוא אותו "משתף פעולה מקומי" שלכאורה קיבל את הגופה. לדבריו, מצלמות הוסרו מהקונסוליה הסעודית באיסטנבול אחרי הרצח של חאשוקג'י, שעמו היה מיודד".

"להטיל את האשמה על גורמי ביטחון או מודיעין לא יספקו אותנו או את הקהיל הבינלאומית", אמר ארדואן. "הממשל הסעודי לקח צעד חשוב בהודאה ברצח, אך אנחנו מצפים מהם לחשוף את כל האחראים לנושא ולהעניש אותם בהתאם. מהאדם שנתן את ההוראה ועד מי שביצע אותה, יש להעמיד את כולם לדין".

הוא אמר כי שלושה סוכנים הגיעו לאיסטנבול יום לפני הרצח, ככל הנראה כמשימת ריגול, וסיירו ביער בלגרד שבפאתי איסטנבול ובעיר ילובה שמדרום לה. המשטרה הטורקית סרקה את שני האזורים הללו בימים האחרונים בחיפושיה אחרי חלקי גופתו של חאשוקג'י.

למחרת, הגיעו 15 סעודים נוספים לקונסוליה. הם כללו גורמי ביטחון ומודיעין ומומחים פורנזיים, ועובדי הקונסוליה נשלחו לחופשה. "מדוע 15 אנשים הגיעו לאיסטנבול ביום של הרצח? אנחנו דורשים תשובות לכך. ממי הם קיבלו הוראות?" שאל נשיא טורקיה.

ג'מאל חאשוקג'י וארוסתו בדרך לקונסוליה הסעודית בעיר איסטנבול, טורקיה, 2 באוקטובר 2018. רויטרס
חאשוקג'י וארוסותו בדרכם לקונסוליה, 2 באוקטובר/רויטרס

גורמים טורקיים אמרו בשבועות האחרונים כי חאשוקג'י נרצח ובותר בתוך הקונסוליה. לפי חלק מהדיווחים, חלקי גופתו הוברחו במזוודות באותו יום הרצח, דרך מטוסים פרטיים סעודיים שעמם הגיעו 15 חברי הקבוצה. לטענתם, לרשויות יש קלטת שמע המתעדת את הרצח, אך ארדואן לא הזכיר אותה בנאומו.
על פי דיווח של ה-CNN, חפציו של העיתונאי נמצאו היום בשתי מזוודות ברכב של הקונסוליה הסעודית בחניית הקונסוליה.

ראשת ה-CIA באזור

בריאד מנסים לגונן על הנסיך הצעיר בן ה-33, שתדמיתו כמחולל רפורמות ספגה מהלומה משמעותית מאז תחילת הפרשה. היום הוא פתח פורום כלכלי גדול בריאד, על אף ששרים, כלי תקשורת ואנשי עסקים בכירים מהמערב ביטלו את השתתפותם בשל האירועים.

אחד מהם הוא שר האוצר של ארצות הברית, סטיב מנוצ'ין, אך הוא הגיע בכל זאת לריאד ונועד אתמול בערב עם יורש העצר.

ברקע הזעם הבינלאומי שפרץ לאחר היעלמות העיתונאי, תגובותיו של טראמפ השתנו מחוסר אמונה במעורבות ההנהגה הסעודית ברצח ועד לאזהרה מפני סנקציות כלכליות. למרות זאת, טראמפ מדגיש כל העת כי לערב הסעודית יש חשיבות אסטרטגית מבחינת ארצות הברית וכי יורש העצר, שעמו שוחח ביום ראשון, הוא מנהג חזק.

הוא אמר אתמול לכתבים כי נציגים אמריקניים נמצאים בערב הסעודית ובטורקיה עובדים על הנושא וישובו לוושינגטון במהלך היממה הקרובה. שני גורמים המעורים בנושא אמרו כי אחד מהם היא ראשת ה-CIA ג'ינה הספל, שהגיעה אתמול לטורקיה.

שר האוצר של ארה"ב מנוצ'ין ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאד, 22 באוקטובר 2018. רויטרס
יורש העצר ושר האוצר האמריקני מנוצ'ין, אתמול/רויטרס

לפני הנאום של ארדואן, אמר שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו כי אנקרה טרם חלקה את המידע שיש בידיה עם מדינה כלשהי. בריאיון עם סוכנות הידיעות הרשמית אנאדולו, אמר עוד כי טורקיה מוכנה לשתף פעולה עם כל חקירה בינלאומית בנושא.

בשלושת השבועות האחרונים פורסמו דיווחים רבים בטורקיה, שסתרו את הגרסאות הסעודיות ואילצו אותה לשנות אותן ולהודות בפרטים מביכים.

ברויטרס דווח אתמול כי יועצו הקרוב סעוד אל-קחטאני, אחד מחמשת הבכירים שהודחו במסגרת חקירת הפרשה בממלכה, ניהל את מבצע החיסול דרך הסקייפ.

הוא וחאשוקג'י החליפו עלבונות, ולפי הדיווח, היועץ הסעודי אמר לסוכנים שבקונסוליה: "תביאו לי את הראש של הכלב הזה". עוד דווח אתמול בעיתון הטורקי יני שפק כי נעשו כמה שיחות מהקונסוליה לראש לשכתו של בן סלמאן, באותו יום שבו אירע הרצח. שיחה נוספת יצאה לוושינגטון.

מוסטפא אל-מדני, אחד הסוכנים הסעודים שהשתתפחו במבצע לחיסול חאשוקג'י, מחופש אליו בבגדיו אחרי שיצא מהקונסוליה באיסטנבול, 2 באוקטובר 2018. CNN, אתר רשמי
מוסטפא אל-מדני/אתר רשמי, CNN

אתמול פורסמו גם תמונות ממצלמות האבטחה שבהן נראה אחד מ-15 הסעודים - מוסטפא אל-מדני - לבוש בבגדיו של חאשוקג'י. הוא נשלח במיוחד לשמש כפיל שלו ותועד שעות אחרי כניסתו של העיתונאי למקום. גורם בכיר סעודי אמר לרויטרס כי ההתחזות נעשתה במטרה להוליך שולל את ריאד ולהראות שהוא לכאורה בחיים.

בנוסף לכך, בטלוויזיה הטורקית שודר תיעוד שבו נראה לכאורה עובדים בקונסוליה הסעודית שורפים מסמכים, יממה אחרי הרצח. זאת, ככל הנראה, כדי לנסות ולטשטש ראיות.

רוסיה לוטשת עינים

חרף ההחרמות והביטולים, מאות בנקאים ומנכ"לים נועדו עם נציגים סעודיים במלון מפואר בריאד לרגל יוזמת ההשקעות של העתיד, אירוע שנתי שנועד למשוך השקעה של מיליארדי דולרים כחלק מהרפורמות שמקדמת הממלכה. יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם צופה כי למרות הזעם העולמי היא תחתום על עסקאות בשווי של כ-50 מיליארד דולר בתחום הנפט, הגז, התעשיות והתשתיות ביום הראשון לכנס.

רוסיה, ששלחה נציגים רבים לאירוע, מסרה כי היא מכירה את העמדה הרשמית הסעודית שלא הייתה מעורבות של הארמון ברצח, וכל דבר מעבר לכך הוא חלק מהחקירה.

במהלך היום הראשון לכנס, המכונה "דאבוס של המדבר", הופיע גם יורש העצר בעצמו. ברשתות החברתיות תועד רגע הגעתו לכנס, שבמהלכו זכה למחיאות כפיים מצד הקהל.

(עדכון ראשון: 11:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully