וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר מאבק ממושך במחלה: עורך הדין יעקב וינרוט הלך לעולמו בגיל 71

בכיר הפרקליטים בישראל מת לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. בין תפקידיו השונים ייצג את בכירי הפוליטיקה בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, עזר ויצמן ונאשמי המחתרת היהודית. "היה מופלא באישיותו, בחריפות שכלו ובנאמנותו לעמו", ספד לו נתניהו

אתר רשמי

פרקליט הצמרת ד"ר יעקב וינרוט הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 71, לאחר מאבק קשה במחלת הסרטן. במשך שנים ארוכות היה וינרוט מבכירי עורכי הדין בישראל, וייצג בין היתר את בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, עזר ויצמן ונאשמי המחתרת היהודית. לאחרונה פרש מייצוגה של שרה נתניהו ב"תיק המעונות". הוא הותיר אחריו רעייה ושישה ילדים.

"רעייתי שרה ואני המומים מצער על פטירתו של יקירנו עו"ד יעקב וינרוט", ספד הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו לעו"ד וינרוט. "יעקב היה מופלא באישיותו, בחוכמתו, בחריפות שכלו, בתחושת הצדק שלו ובנאמנותו לעמו. זהו אובדן גדול למשפחתו, למכריו ומוקיריו, וזהו אובדן גדול לעולם המשפט הישראלי. אנו מחבקים את ג'יזל ואת כל בני משפחת וינרוט היקרים לנו כמשפחתנו. יהי זכרו ברוך".

בנו, דובי וינרוט כתב בפוסט שהעלה בפייסבוק על אביו כי "אינני יודע מה היה גדול יותר אצל אבא שלי: המוח או הלב. תדעו כי שר וגדול נפל בישראל".

ליברמן שוינרוט שימש כעורך דינו ספד לו: "הוא היה יחיד סגולה ומיוחד במינו. חכם, משכיל ובעל יכולת הבנה מופלאה בבני אדם. כיהודי דתי, ויינרוט תמיד ניסה לגשר בין שני העולמות. הוא ייחסר לעם ישראל ולי באופן אישי. יהיה זיכרו ברוך".

השר אריה דרעי: "‏ברוך דיין האמת: כואב ומתאבל על פטירת חברי היקר יעקב ויינרוט. תלמיד חכם, משפטן בחסד עליון, איש חסד ואמת, אישיות מופלאה וחבר מסור. מותו הוא אבידה גדולה למשפחתו, לחבריו ולרבים בעם ישראל".

עוד בוואלה! NEWS
התקציב קוצץ והחוק להגנתן תקוע: מחדל הטיפול ברצח נשים בישראל
חוק הגיוס, הבחירות והחקירות: נתניהו ענה לשאלות כתבים במזנון הכנסת
תקלות ללא הפסקה: קווי רכבת בין ירושלים לנתב"ג בוטלו בשל בעיה במסילה

עורך דין יעקב וינרוט. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
נאבק במחלת הסרטן, עורך הדין יעקב וינרוט, ינואר 2017/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

וינרוט נולד ב-1947 בגרמניה. משפחתו עלתה לארץ כשהיה בן שנתיים, והתיישבה בנתניה. אף שבית המשפחה לא היה חרדי, הוא למד בישיבות פוניבז' ומיר ואף הוסמך לרבנות. כשהיה בן 20 פרצה מלחמת ששת הימים, וזו הביאה למהפך נוסף בחייו - וינרוט החליט להתגייס לצה"ל. "תוך כדי השירות בנח"ל, בחנתי את האפשרויות הריאליות שעמדו בפני ובחרתי בלימודי משפטים משום שהיו נוחים", אמר בעבר לגלובס. "לא הייתי בטוח עדיין שזה מה שאני רוצה לעשות, אך לקראת סוף הלימודים האפשרות לעסוק במקצוע הפכה ליותר מגובשת וממשית".

עוד באותו נושא

עו"ד ויינרוט על הריאיון בעובדה: נערך מגמתית כדי לפגוע ברה"מ

לכתבה המלאה
עו"ד יעקב וינרוט יחד עם אברהם הירשזון, שר האוצר לשעבר, בבית המשפט. יותם רונן, יותם רונן
לקח חלק בתיקים הגדולים ביותר בפוליטיקה הישראלית. עו"ד וינרוט ואבהרם הירשזון, 2008/יותם רונן, יותם רונן

אחרי שהשתחרר וינרוט מהצבא למד משפטים באוניברסיטת תל אביב, וב-1981 קיבל תואר דוקטור. בשנות התשעים, על בסיס עבודת הדוקטורט שלו, תוקן חוק בתי הדין הרבניים כך שאיפשר לנקוט אמצעים רבים יותר נגד סרבני גט, במטרה לצמצם את תופעת העגינות. במקביל, באמצע שנות השבעים פתח משרד עורכי דין פרטי, שהפך עם השנים לאחד המשרדים המובילים בישראל בעבירות צווארון לבן.

בשנות התשעים ייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת "בר-און חברון", ובפרשת קבלן ההובלות אבנר עמדי. נתניהו יצא משתי הפרשות מבלי שהוגש נגדו כתב אישום - חרף המלצה הפוכה של המשטרה. גם כיום מייצג משרדו של וינרוט את נתניהו במסגרת תיקי החקירה המתנהלים נגדו, באמצעות עורך הדין עמית חדד. וינרוט גם היה חלק מצוות ההגנה של אביגדור ליברמן בתיק חברות הקש, אותו החליט היועמ"ש דאז יהודה וינשטיין לסגור ללא הגשת כתב אישום, ובתיק השגריר, שבו זוכה. הוא ייצג גם את השר לשעבר מאיר שטרית, שהואשם במרמה והפרת אמונים על מעשים שאירעו בתקופת כהונתו כראש הסוכנות היהודית - וזוכה; וכן את שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון שהורשע בגניבה של יותר ממיליון שקלים.

משפטו של בנימין בן אליעזר החל שלא בנוכחותו: "כופרים בכתב האישום". יותם רונן
בין עורכי הדין המובילים בישראל. עורך הדין וינרוט/יותם רונן
עורך דין יעקב וינרוט ועורך דין רם כספי. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
יחד עם עורך הדין רם כספי/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

נלחם נגד תופעת השחיתות בשלטון

אף שהגן על אנשי ציבור בכירים שהואשמו בשחיתות, וינרוט לא היסס להתבטא נגד התופעה. "הטענה שלי היא שאין יחסי הון-שלטון, כי יחסי הון-שלטון, כפי שהם מוגדרים על ידי משפטנים, זו הגדרה גסה ופשטנית", אמר ב-2008 ל"הארץ".
"ההון הוא השלטון. בערך 10-15 משפחות שולטות בכ-55% מן המשאבים. אז במצב כזה אתה באמת חושב שהחלטות מתקבלות בקרית הממשלה? בוודאי שיש שחיתות. אבל אני אומר דבר הרבה יותר חמור משחיתות. כי שחיתות היא סטייה. אבל כשאני מדבר על הון שהוא השלטון, זו לא סטייה, זו הנורמה". כשנשאל על העובדה שהוא מייצג לא פעם נאשמים בשחיתות, השיב: "יש דבר אחד שמשטרת ישראל עושה בקול רעש גדול - החקירה של פוליטיקאים... צריך להראות לציבור שבכל זאת יש דין ויש דיין, שיש פה צדק, שאין ריק מוחלט. ולכן כל המשפטיזציה הזאת היא בסך הכל הצגת בובות בחלון ראווה, כדי להטעות. זה, אם מותר לי להשתמש במונח שאול ממרקס, זה אחד מסוגי האופיום שנותנים להמונים: אשליית הצדק".

השר לשעבר אביגדור ליברמן ועו"ד יעקב וינרוט, בפתיחת  משפטו בבית משפט השלום בירושלים, פברואר 2013. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
עו"ד וינרוט ייצג את שר הביטחון אביגדור ליברמן, 2013/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

מצא את עצמו על ספסל הנאשמים - וזוכה מכל האשמות נגדו

ב-31 בדצמבר 2009 מצא עצמו וינרוט לראשונה בחייו על ספסל הנאשמים. הוא נאשם בעבירת השחיתות החמורה ביותר - שוחד - וכן בהלבנת הון. עסקת השוחד, לפי הפרקליטות, עבדה כך: וינרוט העניק שירותים משפטיים במחיר מופחת או ללא תשלום כלל לפקיד השומה שוקי ויטה. במקביל טיפל ויטה בשומות המס של לקוחותיו של וינרוט - בהם מיכאל צ'רנוי, ארקדי גאידמק ודן גרטלר - וחתם איתם על הסכמי מס מיטיבים וחריגים. אלא שבניגוד לויטה, נכתב בכתב האישום, אותם לקוחות שילמו לוינרוט שכר טירחה של יותר מ-30 מיליון שקלים.

וינרוט, מנגד, טען כי הסכומים שגבה - הן מוויטה והן מאנשי העסקים - לא היו חריגים. לאחר שנתיים של משפט מתוקשר זוכה וינרוט לחלוטין מכל ההאשמות נגדו, בעוד ויטה הורשע בהפרת אמונים, אך זוכה מאשמת קבלת השוחד.

לאחר הזיכוי בחר וינרוט שלא לתקוף את הפרקליטות על הגשת כתב האישום נגדו. "השעה הזאת היא שעה של תודה", אמר, וציטט פסוק מספר תהלים: "קודם כל אני מודה לבורא עולם - 'ארוממך ה', כי דליתני ולא שמחת אויבי לי'. אני מודה למשפחה שלי, שעמדה לצדי בשעות הקשות והרעות של השנתיים האחרונות. אני מודה לכל אלה שתמכו בי - לא אשכח אף פעם קלסתר פניו וצלם דמות תבניתו של אחד מן האנשים שתמכו בי בצורה כלשהי. אני היום מבין ברמה החווייתית את מה שעובר לקוח מהלקוחות שטיפלתי בהם. והמשפט הזה 'אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו', זה משפט עמוק מאוד. זה לא עד שתתקרב אליו, ולא עד שתייצג אותו, אלא עד שתגיע למקומו. אני הגעתי למקומם".

עו"ד יעקב וינרוט זוכה מכל האישומים נגדו. דניאל בוק
עו"ד וינרוט במהלך משפטו, 2011/דניאל בוק

בשנה האחרונה לקה וינרוט במחלה קשה, אך המשיך לעבוד. בספטמבר האחרון התראיין בחדשות 2 בנוגע לאישומים ולחקירות נגד לקוחותיו הבכירים - ראש הממשלה ורעייתו. למרות שנראה רזה מאוד, הגן עליהם בנחרצות ותוך כדי כך התייחס גם למצבו. "אני מבטיח לראות אותך אחרי השימוע (נגד שרה נתניהו, ד"ד), אם אלוהים ייתן לי חיים, ואז תראה מה ידעתם גם בפרשה הזאת", אמר למראיין דני קושמרו. כשנשאל לגבי מצבו הוסיף וינרוט: "אני מתפלל לריבונו של עולם שייתן לי עוד יום ועוד יום ועוד יום. אצלי שום דבר אינו פשוט ואף שעה אינה פשוטה, אבל אני יהודי מאמין ואני מאמין בעולם מושגח, ובמצוות רופאיי אני ממשיך לעבוד. פשוט כך". היום הלך לעולמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully