וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב קוצץ והחוק להגנתן תקוע: מחדל הטיפול ברצח נשים בישראל

16.10.2018 / 0:22

התכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים תוקצבה בפחות מחצי מהסכום המובטח וניסיון קידום ''חוק האזיקונים'' מתעכב בגלל משרד המשפטים. בינתיים, רשימת הנרצחות מתחילת שנת 2018 מתארכת והגיע ל-18. "מדובר במצב חירום, נשים ימשיכו להירצח ולהיות בסיכון ובהרגשת איום''

צילום: ניב אהרונסון

הרצח של אנגווץ וואסה בת ה-36, שלשום (ראשון) על ידי בעלה השוטר, מצטרף לרשימה ארוכה של 17 נשים שנרצחו על ידי בעליהן מתחילת השנה. בשנת 2017 מספר הנרצחות היה דומה. בוועדה לקידום מעמד האישה מנסים לקדם את "חוק האזיקונים", לפיו כל גבר שיש נגדו צו הרחקה יסתובב עם אזיקון אלקטרוני שיתריע בפני האישה על קרבתו.

מאבקה של עאידה תומא סולימאן (הרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה, נמצא בידיהם של המשרד לביטחון הפנים המעוניין לקדם את החוק אולם משרד המשפטים מעכב אותו. ''עד להוצאת החוק, נשים ימשיכו להירצח ולהיות בסיכון תחת הרגשת איום'', אומרת סולימאן.

הצעת "חוק האזיקונים", שמובילה ח"כ סולימאן יחד עם ח''כ עליזה לביא (יש עתיד), עברה בקריאה טרומית וכבר שנה שהן מחכות להסכמות מצד משרד המשפטים על מנת להוציא את החוק לפועל. בימים אלה, מחכה סולימאן למסקנות המשלחת שיצאה לבחון את יעילות החוק בפורטוגל וספרד. לפי שעה, המשלחת טרם הגישה את מסקנותיה.

אנגווץ וואסה נרצחת נתניה. מתוך פייסבוק, צילום מסך
הנרצחת ה-18 מתחילת השנה. אנגווץ וואסה שרצחה שלשום ע"י בעלה/צילום מסך, מתוך פייסבוק

''עמדת המשרד לביטחון הפנים הייתה בעד להתקדם בחקיקה, תוך כדי בדיקת הנושא לאורך כל התהליך'', הסבירה סולימאן. "משרד המשפטים הוא זה שמתעקש לא להתקדם עד שלא יסתיימו כל הבדיקות. אנחנו מחכים להוצאת תזכיר ממשלתי".

מלבד חוק האזיקונים התוכנית הממשלתית למאבק באלימות נגד נשים יצאה לדרך בשנת 2017 לאחר שנים של דיונים ומאבקים מול הממשלה. התוכנית הוערכה בעלות של 50 מיליון שקלים כל שנה, למשך חמש שנים. אולם בפועל, התכנית קיבלה בשנת 2017 רק 20 מיליון שקלים על ידי הממשלה, וטרם תוקצבה לשנת 2018.

עוד באותו נושא

"שיירקב בכלא כל החיים": הוארך מעצר השוטר החשוד ברצח בנתניה

לכתבה המלאה
עאידה תומא סלימאן. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
"צריכים תכנית חירום שתבדוק היכן עומדים". ח"כ סולימאן/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה מעידה כי היא נאבקת למען 30 מיליון השקלים הנוספים להשלמת התקציב ומוסיפה כי לצד זאת מדובר בתכנית לטווח הארוך. "אנחנו צריכים תכנית חירום עכשווית שתבדוק היכן אנחנו עומדים", היא אומרת. סולימאן דורשת מראש הממשלה ''התייחסות קונקרטית" בעקבות מקרה הרצח האחרון וכן "כינוס וועדה לדיון חירום על מנת להבין כיצד הממשלה יכולה להתמודד עם מקרים אלו''.

על מספרן הגבוה של הנרצחות השנה, אמרה סולימאן כי ''בשנים האחרונות הממוצע עומד על כ-20 נשים. אנחנו עדיין באמצע אוקטובר, ויש לפנינו עוד חודשיים וחצי עד סיום השנה". סולימאן תקפה את הממשלה ואמרה כי ''השנה היה לנו חודש בו נרצחו ארבע נשים ושבוע בו נרצחו שתי נשים. עוד לא שמעתי ציוץ אחד מצד השרים האחראים על הנושא, לא שמעתי מילת גינוי או זעזוע או אמירה שמדובר במצב חירום".

שתיקתה הרועמת של הממשלה תמוהה לטענתה "כאילו הנשים הללו אינן אזרחיות והחיים שלהן לא שווים. בנוסף לכך שכל פעם אנו שומעים שהנרצחת הגישה תלונות בעבר".

עליזה שפק הנרצחת מנתניה - 11/10/18. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
נדקרה למוות על ידי בעלה בשבוע שעבר. עליזה שפק/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

שני מקרי רצח בנתניה מתחילת חודש אוקטובר

אנגווץ וואסה בת ה-36 נרצחה אמש בדירתה בנתניה, על פי החשד על ידי בעלה השוטר שירה בה בעודה ישבה בשולחן האוכל בביתה עם ילדיה והרג אותה. בעלה בן ה-24 ביצע את המעשה לעיני שלושת ילדיהם ומיד לאחר מכן התקשר למוקד 100 והודה שהרג את אשתו. המשטרה פתחה בחקירת המקרה.

עליזה שפק, בת ה-50 נרצחה בשבוע שעבר, ככל הנראה, על ידי בעלה לשעבר, יצחק שפק, בביתה שבנתניה. המשטרה הגיעה לדירה בעקבות שיחת למוקד 100 שביצע חברו של הרוצח, אשר סיפר כי שפק התקשר אליו והודה שדקר את אשתו. כוחות גדולים ניהלו מצוד אחריו כאשר מסוק חיפוש איתר אותו במתעלה מתחת לגשר בצפון העיר והוא נלקח למעצר. עוד נמצא כי הבעל הורשע בעבר באלימות כלפי אשתו, ונגזרה עליו חצי שנת מאסר על תנאי. גם במקרה זה המשטרה פתחה בחקירה.

שני מקרי רצח בחודש ספטמבר

עפאף אל-גרגאווי, בת ה-21 משגב שלום שבנגב, נורתה למוות, ככל הנראה על ידי שני גברים. המשטרה עצרה שני בני אדם בחשד למעורבות באירוע. על פי המשטרה אל-גרגאווי אינה נשואה ולא מוכרת לרשויות אכיפת החוק או לשירותי הרווחה.

מקרה נוסף אירע באותו חודש כאשר פלונית בת 62 נורתה למוות. על פי החשד האישה, נרצחה על ידי בעלה ששם קץ לחייו לאחר המעשה, באמצעות אקדח שהחזיק ברישיון מתוקף עבודתו כמאבטח.

אוגוסט: אם לשבעה נרצחה על ידי בעלה בנגב

נורה אבו סולב, בת 36 ואם לשבעה, נורתה למוות מחוץ לביתה בפזורה בדואית בנגב. בעלה לשעבר של הנרצחת מרצה מאסר בגין עבירות אלימות שביצע נגדה. המשטרה חושדת כי מדובר ברצח על כבוד המשפחה. נורה דיווחה על אלימות במשפחתה ומצוקתה הייתה מוכרת לרשויות. ארגונים חברתיים ונשים אקטיביסטיות קיימו עצרת מחאה בגין הרצח, שעד כה, לא פוענח.

אור רביד, וואלה!NEWS שוחח עם ד', החשוד ברציחתה של אופירה חיים מתל מונד: "לא הכרנו אותה 
היא פשוט הייתה מנותקת". אתר רשמי
הגרוש הודה ברצח. אופירה חיים/אתר רשמי

יולי: אישה בת 58 נרצחה על ידי בעלה בתל מונד

אופירה חיים, בת 58 מתל מונד, נרצחה על ידי הגרוש שלה דוד חיים, אשר הודה במעשה. על פי כתב האישום שהוגש נגד הבעל בגין רצח בכוונת תחילה, השניים היו נשואים והתגרשו בשנת 2004. הם חלקו מתחם מגורים משותף, יחד עם בני משפחה נוספים. על רקע סכסוכים כספיים בין השניים, החליט הנאשם לרצוח את המנוחה והחל בתכנון הרצח. במסגרת זו פנה לאדם שעבד עבורו בגינון וביקש ממנו לחפור בור בחצר האחורית של ביתה של המנועה, בסמוך לעצי פרי, בטענת כזב כי הוא זקוק לבוא לצורך טיפול בנזילת מים.

בעת פגישת השניים, שוחחו תוך שהבעל מוביל את אשתו לשעבר אל חצר הבית סמוך לבור. אז התנפל הגבר על האישה מאחור, כרך בחוזה חוט ניילון סביב צווארה וחנק אותה במשך כעשר דקות, על אף תחנוניה של האישה ועד שאפסו כוחותיה והיא נפלה ארצה ומתה.

רצח פאדיה קדיס פוענח- צוות החקירה: "המניע לרצח הוא ככל הנראה התנגדותה של האם לקשר הרומנטי". אתר רשמי
נרצחה על ידי ביתה ובן זוגה. פאדיה קדיס/אתר רשמי

שני מקרי רצח ביוני: אישה נרצחה ע"י ביתה; אם לארבעה נדקרה למוות

פאדיה קדיס, בת 52, אלמנת ראש העדה הנוצרית ביפו, נרצחה על ידי בתה טרייסי ובן זוגה אמיר מרמש בני ה-18, בביתה בזמן שהתקלחה. מפרטי החקירה עולה כי קדיס התנגדה לקשר בין בתה לבין חברה המוסלמי. לטענת המשטרה, השניים זעמו על כך והחליטו לרצוח אותה ואף שוחחו על כך בהודעות ביניהם, במשך כמה שבועות.

סיפראש אינעלם, בת 36 ואם לארבעה ילדים מחיפה, נדקרה למוות, על ידי בעלה אטירסאו אינעלם בן 44. על פי החשד, הבעל חיכה לאשתו שתחזור מעבודתה ודקר אותה מספר פעמים. השכנים סיפרו כי הוא איים עליה לפני כן, אך המשטרה לא טיפלה במקרה, אלא הוא נשלח להסתכלות על ידי בית המשפט. מכתב האישום עולה, כי היחסים בין השניים היו מעורערים.

סיפראש אינעלם שנרצחה בקריית שמואל. רפרודוקציה: יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
נדקרה למוות על ידי בעלה. סיפראש אינעלם/מערכת וואלה! NEWS, רפרודוקציה: יואב איתיאל

חודש מאי: ארבע נשים נרצחו

סמר חטיב, בת 32 ואם לשלושה, נורתה למוות בעת שישבה ברכבה, סמוך למחלף עין הקורא בראשון לציון. יומיים קודם לכן, ניצלה מניסיון חיסול בקרבת ביתה ביפו, היא ביקשה עזרה מהמשטרה לקבל הגנה, אולם נדחתה. התיק עדיין בחקירה.

זוביידה מנצור, בת 18 נורתה בפתח ביתה בטירה, מטווח קצר על ידי אלמוני שארב לה. מנצור פונתה על ידי מד''א במצב אנוש לבית החולים מאיר בכפר סבא, שם קבעו את מותה. בגופתה נמצאה כמות גדולה של קליעים.

בנוסף בחודש זה אירע רצח כפול בו נרצחו נורה וחיאת מאלוק, בנות 19 ו-21, על ידי אחיהם פאדי מאלוק בן ה-24, בדירת המשפחה ביפו. על פי המשטרה, אחיהן של השתיים התקשר למוקד 100 של המשטרה ודיווח כי רצח את שתי אחיותיו. מכתב האישום נגדו עלה כי האח התגורר בדירה יחד עם בת זוגתו, שתי אחיותיו, ילדיהן, אמו ואחיו. על רקע סכסוך רב שנים בין האח לאחיותיו, אשר נסוב, בין היתר, על אורחות חייהן של האחיות ואופן גידול ילדיהן, אשר לא מצאו חן בעיניו.

זוביידה מנסור, תושבת טירה בת 18, שנרצחה בירי בפתח ביתה - 10 במאי 2018. צילום מתוך פייסבוק, מערכת וואלה
נרצחה על ידי אלמוני שארב לה בפתח ביתה. זוביידה מנצור/מערכת וואלה, צילום מתוך פייסבוק

חודש אפריל: שני מקרי רצח של נשים

מרגריטה קיזניק, בת 63 מכפר סבא, נדקרה למוות בדירתה. על פי החשד, בנה אלכסנדר בן ה-38 אחראי לרצח. לאחר שנמלט מהמקום, נתפס על ידי המשטרה ברעננה.

פלונית כבת 30, נמצאה ללא רוח חיים בדירתה בתל אביב, ככל הנראה עקב מנת יתר של סם, כשעל גופה סימני אלימות. צוותי הרפואה שהגיעו למקום מצאו בדירה גבר צעיר עירום, שסיפר כי באותו לילה הם ערכו מסיבה במהלכה הם שתו וצרכו סמים. לדבריו, החבלה שעל פניה מעידה אולי כך שהאישה נפלה ומתה ממנת יתר.

נורה וחיאת מלק. צילום מסך
נורו על ידי אחיהם בדיררה המשפחתית ביפו. נורה וחיאת מאלוק/צילום מסך

חודש מרץ: שלושה מקרי רצח

אליזבת קרדינה, כבת 35 נדקרה בדירתה בדרום תל אביב, על פי החשד על ידי בן זוגה לשעבר מריו מרטינס בן 58. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, השניים היו בני זוג במשך מספר שנים, עד שנפרדו, סמוך לחודש נובמבר האחרון. בתקופה זו התגוררו השניים יחד בתל אביב, וניהלו במשותף בר-מסעדה בעיר. מרטינס וקרדינה המשיכו לעבוד יחד, גם לאחר היפרדותם. בתקופה שלאחריה נוצר סכסוך ביניהם הנוגע, בין היתר, לחלוקת הרכוש שלהם ולקשר של קרדינה עם אחרים. לפי כתב האישום, בחודשים שקדמו לרצח, מרטינס איים על חייה של קרדינה במספר הזדמנויות.

אלמונית כבת 60, נמצאה בדירתה בפרדס חנה ללא רוח חיים, כשעל גופה סימני אלימות.

אלמונית נוספת בת 91 מבת ים, נרצחה על פי החשד על ידי בנה בן ה-67 שהתאבד לאחר המעשה, בעקבות מצב נפשי קשה שנגרם עקב קשיים כלכליים כבדים. השניים נמצאו בדירה ללא רוח חיים.

חנקו למוות, סיממו והכו בנשים: שני מקרי רצח בינואר

יקטרינה סברדלוב, בת 70, נרצחה על ידי בנה בביתם בנתניה. לפי כתב האישום עלה כי בנה, סרגיי פורבנוי, רצח את אמו בדירתם השכורה ולאחר הרצח שב ללון בדירה כשאמו שרועה על הרצפה. בהמשך, נכנס לדירת שכנתו ואיים להתאבד. הבן הכה את אמו בראשה באמצעות בקבוק בירה או חפץ קהה אחר. לאחר מכן, הפיל אותה ארצה וחנק את צווארה.

פלונית בת 26 נמצאה ללא רוח חיים בדירה בתל אביב, המשטרה עצרה גבר בחשד לרצח והוא נחקר בנוגע למעורבותו. בחקירתו, אמר הגבר כי נפגש עם הנרצחת בתחנה המרכזית הישנה בעיר, וכי השניים הגיעו לביתו לאחר מכן. עוד מסר, כי השניים השתמשו בסמים ואלכוהול.

מייסדת ומנהלת מרכז אדוה, ברברה סבירסקי, שהייתה בין המקימות של המקלט הראשון בישראל לנשים מוכות אמרה לוואלה! NEWS: "הגורם הראשון והמרכזי האחראי למיגור אלימות נגד נשים הוא המשטרה. תגובת נציגי הממשלה אז, הייתה שהמשטרה אינה יכולה לפתור את הבעיה. לצערי התחושה היא שהתפיסה הזו עדיין לא השתנתה. פנינו בעבר למשרד לביטחון הפנים על מנת לקבל נתונים לגבי היקף התקציב, משאבים וכח האדם שמופנים במשטרה וברשויות החוק לטיפול ומניעה של אלימות כנגד נשים. לצערנו נתונים אלו אינם שקופים ולא ידועים לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully