וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-2,000 תאונות בשנה: נתוני האופניים החשמליים נחשפים

15.10.2018 / 7:32

שבועיים אחרי מותו של הנער ארי נשר בתאונת פגע וברח, מפרסמת עמותת "אור ירוק" דוח חדש בנושא האופניים החשמליים שעיקריו יוצגו בדיון חירום בוועדה בכנסת. מהנתונים עולה כי חלה עלייה משמעותית בהיקף התאונות וכי בני הנוער נמצאים בקבוצת הסיכון המרכזית להיפגע

צילום: אור ירוק

שבועיים אחרי הלווייתו של הנער ארי נשר שנהרג בתאונת פגע וברח בתל אביב, ויממה אחרי שממשלת ישראל אישרה את התכנית הלאומית להגברת בטיחות רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים, הגיע לידי וואלה! NEWS דוח מיוחד של עמותת "אור ירוק" בנושא. הדוח הוגש בחודשים האחרונים ל-120 חברי הכנסת ועיקריו יוצגו במסגרת דיון החירום שיתקיים בוועדת הכלכלה בראשות יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, לנוכח ההחמרה במספר התאונות שבהם היו מעורבים לאחרונה כלי תחבורה אלה.

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהיקפי הפגיעה בתאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים. מגמה זו נובעת בין היתר מעלייה במספר הרוכבים, אך היא גם פועל יוצא של היערכות לקויה של הממשלה להסדרת הנושא מבחינת חקיקה, תשתיות ואכיפה. משנת 2014 ועד שנת 2017 נרשמה עלייה של יותר מפי שלושה במספר הנפגעים בתאונות במעורבות אופניים חשמליים מ-692 ל-2,185.

לקריאה נוספת בנושא:
עצימת עיניים מול התאונות הקטלניות: האופניים החשמליים - תמונת מצב
מקלות בגלגלים: הח"כים לא מתניעים את המאבק באופניים החשמליים
"נמאס לראות ילדים מתים בכבישים": מכת תאונות האופניים החשמליים

בניגוד לחוק: רוכבים בלי קסדה, יורדים לכביש מדברים בסלולרי ומסיעים חברים. אין קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
נער מדבר בטלפון בעת רכיבה על אופניים חשמליים/מערכת וואלה! NEWS, אין קרדיט

מבחינת סוג הנפגעים עולה כי מרבית הנפגעים הם נהגי אופניים חשמליים, ששיעורם עמד בשנת 2017 על 78% מהנפגעים. בחינה מגדרית מצביעה כי 80% היו גברים. לגבי גילם, נמצא כי ילדים ובני נוער הם קבוצת הסיכון המרכזית ומהווים שליש מהנפגעים.

בתוך קבוצה זו, בולטים במיוחד ילדים מתחת לגיל 16, שעל פי החוק אינם מורשים לרכב על אופניים חשמליים. בשנת 2017 נפגעו 248 ילדים מתחת לגיל 16 ברכיבה על אופניים חשמליים.

עוד באותו נושא

התאונה בת"א: חקירת הנער החשוד שהרכיב את ארי נשר נדחתה

לכתבה המלאה

רוכבי אופניים חשמליים - נפגעים קשה יותר בתאונות

מחקר של ד"ר מאיה סימן טוב, פרופ' קובי פלג וגב' אירה רדומיסלנסקי ממכון גרטנר, המבוסס על נתוני רשם הטראומה הלאומי, בחן באופן השוואתי את נתוני הפצועים המאושפזים מקרב רוכבי אופניים חשמליים ורגילים. המחקר העלה ממצאים מדאיגים לגבי היפגעות רוכבי אופניים חשמליים ביחס לאופניים רגילים: כך, למשל, נמצאה עלייה של פי 14 במספר הרוכבים המאושפזים כתוצאה מתאונת אופניים חשמליים, לעומת ירידה במספר התאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים רגילים.

עוד עולה כי רוכבי אופניים חשמליים נפגעים קשה יותר ומעורבים ביותר תאונות עם רכב מנועי. ומה לגבי סוגי הפגיעות והפציעות של רוכבי האופניים החשמליים? לרוכבי אופניים חשמליים אחוז גבוה יותר של פגיעות ראש בהשוואה לרוכבי אופניים רגילים - יותר רוכבי אופניים חשמליים מגיעים לטיפול נמרץ, בהשוואה לרוכבי אופניים רגילים, יותר רוכבי אופניים חשמליים מאושפזים יותר משבוע בהשוואה לרוכבי אופניים רגילים ויותר רוכבי אופניים חשמליים עוברים ניתוחים ונדרשים לשיקום בהשוואה לרוכבי אופניים רגילים.

ארי נשר במדי מד"א כשהיה מתנדב בארגון. מד"א, מד"א
נהרג בתאונת פגע וברח. ארי נשר/מד"א, מד"א

ב"אור ירוק" מקדישים פרק בדוח לחשיבות הרבה בחבישות קסדה. לדבריהם, פגיעות ראש מהוות את הפגיעה הקשה ביותר ובמקרים רבים, היא גם הפגיעה השכיחה ביותר בקרב רוכבי אופניים. האופניים אינם מספקים כל הגנה במקרה של תאונה, והסיכון לפגיעת ראש במקרה של נפילה מאופניים - הוא גבוה ביותר.

בארצות הברית נמצא כי שני שלישים מתמותת רוכבי אופניים נגרמת עקב חבלות בראש. ממצאי מחקרים מעלים כי חבישת קסדה בקרב כל קבוצות הגיל תורמת לבטיחות האוכלוסייה ומהווה אמצעי מיגון זול, יעיל ונוח. סקירות נרחבות של עשרות מחקרים שבוצעו במדינות שבהן חלה חובת חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים עולה כי חבישת קסדה מפחיתה את הסיכון לפגיעת ראש ב-85%. כמו כן, מחקרים שבדקו את האפקטיביות של קסדות אופניים, הראו באופן עקבי כי חבישת קסדה תקנית בעת רכיבה על אופניים מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לפגיעות, בשיעורים של עד 88% בפגיעות מוח וב-65% בפגיעות פנים.

רוכב אופניים חשמליים נהרג ואחד נוסף נפצע בתאונת דרכים בצומת בת הדר ליד אשקלון. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
רוכבי אופניים חשמליים נפגעים קשים יותר. זירת תאונה בה היה מעורב רוכב אופניים חשמליים/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

בדוח של ארגון הבריאות העולמי, המסתמך על מחקרים מארצות הברית, אירופה, אוסטרליה וניו זילנד, מצוין במפורש כי קסדות אופניים מפחיתות גם את כמות פגיעות הראש והמוח וגם את חומרתן. למרות נתונים אלה, זה למעלה מארבע שנים שטרם הושלמה החקיקה לחובת חבישת קסדה בקרב כלל רוכבי האופניים החשמליים.

למרות עלייה בדוחות: האכיפה ברחבי הארץ דלה מאוד

לפי הנתונים ניתן לראות מגמת עלייה משמעותית בהיקפי אכיפת חוקי הרכיבה על אופניים וקורקינטים - שלושה דוחות בלבד בשנת 2013 לעומת 15,604 דוחות בשנה שעברה - אך האכיפה ברשויות המקומיות נחשבת לדלה מאוד. זאת, למעט עיריית תל אביב שבה מתבצעת אכיפה רחבה יחסית, שהיא גם הרשות עם מספר הרוכבים הרב ביותר.

ברשויות רבות טרם הוסמכו והוכשרו פקחים לביצוע אכיפה, למרות שהחקיקה בנושא הסתיימה לפני יותר משנה וחצי. ב"אור ירוק" מוצאים קשר ישיר בין העלייה בדוחות לבין נתוני הרכיבה הקשים שהתפרסמו לאחרונה בדוח שחיבר משרד המדע והטכנולוגיה וחקר את נתוני הרכיבה בקרב בני נוער: על פי הדוח, כ-37% מבני הנוער במחקר הצהירו כי אינם יודעים את המהירות המותרת לרכיבה באופניים חשמליים. 30% מהרוכבים אינם מודעים לחוק בנוגע לחבישת קסדות. 73% רוכבים ללא קסדה, כשבנים משתמשים פחות בקסדות מבנות. ככל שעולה הגיל, כך פוחתת הסבירות לשימוש בקסדה.

כמעט כל רוכבי האופניים החשמליים עברו צומת על ידי רכיבה במעבר חצייה, מה שאסור על פי חוקי התנועה. מחצית מהרוכבים לא האטו לפני שנכנסו לצומת בכביש. 16% לא האטו לפני שחצו צומת במעבר חציה וב-92% מקטעי הרחוב במחקר לא נמצאו הסדרי רכיבה.

82% לא חובשים קסדות, כל רוכב חמישי מדבר בנייד בעת הרכיבה

בהמשך מציגה "אור ירוק" לקט תצפיות שקיימה העמותה בשנה החולפת ובה סקרו את תופעת האופניים החשמליים. בסקר נצפו 3,200 רוכבי אופניים חשמליים ב-114 רשויות. הנתון החמור ביותר העלה שיותר מ-82% מהרוכבים לא חבשו קסדה במהלך הרכיבה. מהתצפיות עלה ש-40% מהרוכבים נסעו על המדרכה בניגוד לחוק.

אחת הסיבות לכך היא שב-82% מהרשויות המקומיות שנסקרו אין שבילי אופניים ייעודיים. מהתצפיות עולים גם נתונים על הרגלי הרכיבה של הרוכבים: כל רוכב רביעי מתייחס לתמרורים והרמזורים בגדר המלצה ואילו כל רוכב חמישי נצפה מדבר בטלפון הנייד שלו בעת רכיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully