וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצימת עיניים מול התאונות הקטלניות: האופניים החשמליים - תמונת מצב

5.10.2018 / 11:45

לאור הביקורת החריפה שנשמעת בימים אלה על התנהלות בני הנוער עם האופניים, ריבוי התאונות והעבירות על החוק שמבצעות החנויות שמוכרות את כלי הרכב יצאנו לבדוק כמה משפיעות התקנות ותוכנית הבטיחות שיזם משרד התחבורה על רוכבי האופניים החשמליים. בדיקת וואלה! NEWS

אור רביד

שעת צהריים, יום חמישי, שערי תיכון "אורט" חולון נפתחים ועשרות תלמידים שזה עתה סיימו את יום הלימודים יוצאים משערי בית הספר. חלקם צועדים יחד בקבוצות, אבל לא מעט מהם עושים את הדרך הביתה על האופניים והקורקינטים החשמליים. נראה שאת התלמידים שנמצאים פסיעה מעוד סוף שבוע שימשי, לא מעניין מדד הדמים החמור ומספר התאונות הקטלניות שרק עולה בהם מעורבים רוכבי האופניים החשמליים, בכביש הסואן, מטרים ספורים משער בית הספר.

אחד הצעירים, לבוש חולצה לבנה, מתנועע על גבי הקורקינט הממונע שלו. בשבילו "האור האדום" ברמזור הוא בגדר המלצה. הנער עוצר לפני קו העצירה בסמוך לעוד רוכב אופניים חשמליים ולאט ולאט, בלי שאף אחד ישים לב או שהאור ברמזור יתחלף לירוק, הוא ממשיך בדרכו ומסתלק במהירות לצד השני של הצומת. במהלך הנסיעה שאל הנער את כתב וואלה! NEWS "מי אתה? אתה פקח? למה אתה מצלם אותי?", אך כשהבין הנער ש"האדם" עיתונאי, הוא נרגע ואמר "טוב אחי, פחדתי שאתה הולך לתת לי דוח".

מקרה נוסף, לא רחוק מרוכב הקורקינט הממונע ש"טס" לו על הכביש, רכובות על אופניים חשמליים שתי חברות שבדיוק יצאו מהתיכון. אחת נוהגת על האופניים והשנייה יושבת על דופן הכלי. המחזה של הבנות שואטות על הכביש הסואן, חולפות בין המכוניות כאילו היו קונוסים בשיעור הנהיגה, מזכיר בדיוק את התאונה הקטלנית בה היה מעורב הנער ארי נשר, שנדרס למוות בתאונת הפגע וברח בתל אביב.

בניגוד לחוק: רוכבים בלי קסדה, יורדים לכביש מדברים בסלולרי ומסיעים חברים. אין קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ילד מדבר בטלפון הסלולרי בעת נסיעה על אופניים חשמליים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אין קרדיט
בניגוד לחוק: רוכבים בלי קסדה, יורדים לכביש מדברים בסלולרי ומסיעים חברים. אין קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
בשבילו "האור האדום" ברמזור הוא בגדר המלצה. ילד על אופניים חשמליים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אין קרדיט

לאחר הודעת המשטרה על חקירה באזהרה של הנער החשוד שהרכיב את ארי נשר בתאונת הפגע-וברח בתל אביב בחשד לגרימת מוות ברשלנות, הודיעו הבוקר (שישי) השוטרים כי זו נדחתה וטרם הוחלט על מועד חדש לחקירה. הטענה הייתה כי הרכיבה המסוכנת של השניים על האופניים החשמליים היא אחת מן הסיבות שהובילו למותו של נשר, היות והרכבה על הכלי הממונע אסורה.

לא רחוק משתי הצעירות, יושב תלמיד אחר על אופניו ומחכה כמו שאר המכוניות שעומדות בפקק שיתחלף האור ברמזור לירוק. ומה הוא עושה בינתיים? הנער עדכן בנייד את חבריו שסיים את הלימודים והוא בדרך לפגוש אותם. בזמן השיחה האור ברמזור התחלף לירוק, אבל השיחה עוד רחוקה מלהסתיים, על כן ביד אחת הוא מחזיק את הכידון, מניע את אופניו ובשנייה שולח הודעות לחבריו. אותו בטח לא מעניין שהקנס על נסיעה באופניים תוך שימוש בטלפון נייד יכול להגיע ל-1,000 שקלים.

ברקע הביקורת הציבורית החריפה, ולאחר שמספר התאונות הקטלניות של רוכבים באופניים חשמליים עולה, חשף השבוע משרד התחבורה תכנית חדשה להגברת בטיחותם של הרוכבים. התכנית כוללת שורה של צעדים מעשיים ושורת תקנות מחמירות שהתגבשה כבר בין משרד התחבורה למשטרת ישראל לפני חודשיים, אולם, בישיבה שהתקיימה בלשכת שר התחבורה, ישראל כץ, בעצם התניעו את תכנית העבודה כולה. כך למשל, התקבלו החלטות המתייחסות לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת האכיפה והענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן פעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה, זאת לצד הגברת ההסברה הנרחבת בקרב הרוכבים וההורים.

רוכבי האופניים החשמליים מתחלקים כיום לשתי קבוצות: אלה המחזיקים ברישיונות נהיגה לכלי רכב דו גלגלי ופרטי, ותלמידים בני 16 הנמצאים בהליך של לימוד תיאוריה בבתי הספר. על פי התכנית החדשה, החל מ-1 בינואר 2019, יחויבו תלמידים אלה לעבור קורס מיוחד הכולל בחינה, שבסופה יקבל התלמיד אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים. ההכשרה תועבר בבתי הספר על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

ארי נשר במדי מד"א כשהיה מתנדב בארגון. מד"א, מד"א
ארי נשר, הנער שנדרס למוות בעת שרכב על אופניים חשמליים/מד"א, מד"א

"התקנות חשובות, אבל מגיעות מאוחר מדי"

התקנות החדשות עשויות לפגוע במורות לחינוך תעבורתי המלמדות מקצוע רגיש זה ברחבי הארץ. שתי מורות חששו לחשוף את פרטיהן האישיים, שלא יאבדו את פרנסתן. א' מלמדת בתיכון בצפון הארץ ואילו ע' מורה ותיקה במרכז שכבר "ראתה הכל". א' חושבת שהתקנות החדשות של כץ חשובות, אבל מגיעות מאוחר מדי, "איפה אדון השר היה לפני שלוש וארבע שנים? כשהאופניים החשמליים התרבו על הכבישים והמדרכות כמו פטריות שאחרי הגשם".

א' תוהה האם השרשרת האסונות ומספר הפצועים וההרוגים הגבוה הוא מה שגרם לשר להתחיל לפעול, או אולי הודות לביקורת הציבורית הקשה מאז מותו של ארי נשר. "בשיעור הראשון שלי השנה, עוד לפני שהשר יצא בהצהרות ותובנות, דיברתי עם התלמידים על הסכנות הרבות שנשקפות לרוכבים הצעירים", סיפרה א'. "אני מבינה שהשר רוצה להכניס את הנושא למערכת הלימודית התעבורתית וגם לבחינות התיאוריה, קל להגיד, אבל אני מתקשה לראות אותו מיישם זאת".

גם המורה ע' לא מתרגשת מהתוכנית שחשף השר אתמול, "ההודעה הזאת קמה ונולדה רק כדי להשתיק את הביקורת הציבורית, יחד עם זאת אני חושבת שההחלטה להרתיע את הרוכבים הצעירים והלא זהירים בקנסות כבדים ושלילת רישיון היא החלטה נכונה". ע' הוסיפה ואמרה כי היה צריך לטפל בנושא לפני ארבע שנים, כשהכלים הראשונים רק עלו ארצה. "צריך להתייחס לאופניים החשמליים כמו שמתייחסים אל האופנועים הקלים", אמרה ע'. "לא יעלה על הדעת שילדים בני 16, שלא מכירים את הכביש וסכנותיו, ירדו וייסעו בו כאילו מדובר במגרש הכדורגל שלהם. הכביש הוא שדה קרב, התוצאות האלה יכולות להיות עוד יותר קטלניות, המוות המיותר הזה של הצעירים יכול להיות קצה קצהו של הקרחון", הוסיפה.

ישראל כץ בועידת ישראל לתעופה, גלבוע 4, איירפורט סיטי, 2 במאי 2018. ראובן קסטרו
אישר תקנות חדשות. שר התחבורה ישראל כץ, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

אחת מהתקנות אליהן התייחסו אמש במשרד התחבורה מדברת על ביטול רישיון עסק למי שימכור או יספק אופניים חשמליים בלתי חוקיים, בתוספת לקנס שיעמוד על עשרת אלפים שקלים לכל אופניים. בנוסף, הוחלט על קנס של עשרת אלפים שקלים לכל מי שיהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת.

במסגרת בדיקה של וואלה! NEWS נבדק האם בעלי חנויות שמוכרות אופניים חשמליים נרתעים מהתקנות החדשות. במהלך הבדיקה הצגנו את עצמנו כדודים של נער שבעוד מספר חודשים ימלאו לו 16 ובכוונתנו לקנות לו אופניים חשמליים. הנתון המרכזי שעלה משלושת החנויות שנבדקו הוא שאף אחד מהן לא נרתעה מהעובדה שהאופניים נקנות לנער שטרם מלאו לו 16 - והרי זו עבירה על החוק.

אופניים חשמליים. אור רביד, מערכת וואלה!
התאונות הקטלניות רק עולות, אופניים חשמליים בתל אביב/מערכת וואלה!, אור רביד

"DYNBIKE" - רחוב סוקולוב חולון

בכניסה לחנות שאלה המוכרת לגילו של האחיין, ואף חזרה על השאלה פעם נוספת. לאחר מכן שאלה על מבנה גופו של האחיין "הוא גבוה או נמוך, שמן או רזה", וכשנשאלה מדוע היא צריכה פרטים אלו, השיבה שככה ניתן לדעת איזה אופניים להתאים לו. בשלב זה החלה המוכרת להסביר על הדגמים, סוגי הסוללות, הטווחים אליהם מגיע כל כלי והאחריות שנותנת החנות. בתשובה לשאלת המהירות אליה מגיעים האופניים, ענתה המוכרת "25 קמ"ש לפי החוק, הכל תקני כאן, אנחנו מוכרים את מה שחוקי". גם על נשיאה של מספר אנשים על האופניים ענתה המוכרת כי זו עבירה על החוק, אולם מיד הציעה המוכרת לרכוש תוסף "שמתלבש" על גב האופניים, עליו ניתן לשבת.

חנות "DYNBIKE" – רחוב סוקולוב בעיר חולון. אור רביד, מערכת וואלה!
"DYNBIKE" - רחוב סוקולוב חולון/מערכת וואלה!, אור רביד

"צעצועי מורן" - רחוב לישנסקי ראשל"צ

בחנות קיימים עשרות אופניים רגילים העומדים למכירה, נוסף על שני זוגות אופניים חשמליים. "הם מתאימים לגיל 16", ענה המוכר בתשובה לשאלה האם יש כלי שמתאים לנער שעוד מעט ימלאו לו 16. גם בחנות זו המוכר הסביר את האיסור להרכיב עוד אדם על האופניים "לא שמעת אתמול בחדשות? הולכים לתת על זה קנס, זה מאוד מאוד מסוכן", הוסיף. בהמשך נשאל האם הוא יכול לסייע לשפר את המהירות של האופניים אך מיד ענה, "לא ראית את הפרסומים בעיתונים? מי שיטפס מעל 25 קמ"ש יקבל קנס, ילד מתחת לגיל 16 מחרימים לו את האופניים". כאשר נשאל האם אפשר לשפר באופן עצמי את המהירות ענה כי "זה לא כזה מסובך לעשות את זה".

חנות "צעצועי מורן" - רחוב לישנסקי, ראשל"צ. אור רביד, מערכת וואלה!
"לא ראית את העיתונים?" צעצועי מורן/מערכת וואלה!, אור רביד

"king-bike" - רחוב יוספטל, בת ים

גם בחנות האופניים בבת ים לא נרתעו מלמכור אופניים לנער שטרם מלאו לו 16. לגבי שינוי מהירות האופניים ענה המוכר, "זה לא חוקי אבל יש כאלה שעושים את זה". בנושא הרכבת שני אנשים על האופניים הדגיש המוכר את האיסור, ושפעולה זו היא עבירה על החוק.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, התייחס לתקנות החדשות של משרד התחבורה ואמר כי המשרד מטיל את האחריות רק על הרוכבים עצמם אבל במקביל, לטענתם, הוא ממשיך להתעלם מהסדרת התחום באופן מלא ו"מדביק למעשה פלסטר קטן על פצע מדמם". עוד הוסיף כי "לא יעזרו עוד ועוד חוקים אם המדינה והרשויות לא אוכפים אותם בנחישות, ומשרד התחבורה לא דואג לשבילי רכיבה בטוחים עבור הרוכבים".

לטענת קיטה, במשרד התחבורה מכירים היטב את החנויות המוכרות אופניים חשמליים שלא עומדים בתקן אבל כמעט שלא מבצעים אכיפה, והמשטרה מתקשה להתמודד עם מאות אלפי הרוכבים מבלי יכולת לזהות אותם. "לאחר שנים של התעלמות, יש לברך על החינוך של בני הנוער לבטיחות בדרכים במסגרת בית הספר. מדובר בצעדים קטנים שבאים מעט מדי ומאוחר מדי וכשזה נוגע למשרד התחבורה אנחנו חייבים לראות שהדברים אכן יוצאים מהכח אל הפועל באופן מלא ולא מעלים אבק במרתפי המשרד כמו החלטות רבות אחרות כמו חיוב חבישת קסדה בכל רכיבה שטרם אושרה", אמר קיטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully