וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקלות בגלגלים: הח"כים לא מתניעים את המאבק באופניים החשמליים

30.9.2018 / 16:07

מותו של ארי נשר, שנפגע מרכב בעת שנהג על אופניים חשמליים, הציף מחדש את הסכנות שבכלי התחבורתי. הח"כים הצהירו כי יגישו הצעת חוק למיגור התופעה, אולם, מבדיקת וואלה! NEWS נראה כי ניסיונות עבר לא נחלו הצלחה מרובה

צילום: שלומי גבאי

על רקע העלייה במספר הנפגעים בתאונות קשות עם אופניים חשמליים, חברי כנסת הצהירו כי עם חזרת הכנסת מפגרה הם יגישו הצעת חוק שתילחם בתופעה. עם זאת, בדיקת וואלה! NEWS העלתה כי בכנסת הנוכחית הוגשו למעלה משש הצעות חוק פרטיות שמטרתן דומה, אך אף אחת מהן לא קודמה.

כך למשל, חברי הכנסת של ישראל ביתנו הגישו הצעת חוק לפיה רוכב על אופניים חשמליים יהיה חייב להיות עם רישיון נהיגה תקף, שלא יינתן לנערים מתחת לגיל 16. גם חברי הכנסת החרדים של סיעת דגל התורה הגישו הצעת חוק דומה שגם בה נאמר כי רישיון כזה יינתן רק לאחר שהמבקש השתתף בקורס לבטיחות ברכיבה, להכרת חוקי התעבורה ועבר מבחן עיוני כפי שיקבע שר התחבורה.

הצעת חוק נוספת הוגשה על ידי יו"ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג, והיא נועדה לקבוע כי נוהג רכב "לא יעקוף רוכב אופניים, אלא אם כן הוא שומר על מרחק של מטר וחצי לפחות ממנו, בדרך שאינה עירונית, ועל מרחק של מטר אחד לפחות ממנו, בדרך עירונית". חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס ביקש לקבוע בחוק כי רכיבה באופניים חשמליים תחייב רכישת פוליסת ביטוח מתאימה, ובאופן זה יובטח כיסוי ביטוחי למעורבים בתאונות.

עוד בנושא:
נהג שיכור ונמלט: יש רק אשם אחד בתאונה בת"א - והוא לא הנער שמת
החל לשתף פעולה עם החוקרים: הוארך מעצרו של החשוד בדריסה בת"א
"נמאס לראות ילדים מתים בכבישים": מכת תאונות האופניים החשמליים

בחור רוכב על אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד, תל אביב. ShutterStock
רוכב על אופניים חשמליים בתל אביב/ShutterStock

לכך הצטרפה הצעה שנוגעת לתופעת גניבות האופניים ולא לבטיחות הרוכבים. מדובר בהצעה של חברת הכנסת קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני, יחד עם חברי הכנסת מהאופוזיציה והקואליציה, לפיה בעת רכישת אופניים חשמליים מספר השלדה ישוייך לשם הקונה, זאת בניסיון למנוע גניבות. כך, אם מדובר באופניים משומשים תבוצע העברת בעלות בדואר, על פי מספר שלדה. סבטלובה הציעה גם להקים מאגר מידע ממוחשב במשרד התחבורה של כל האופניים החשמליים בישראל.

כאמור, אף אחת מההצעות לא קודמה בכנסת, חלקן עלו לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה אך נדחו, לרוב בשל התנגדות שר התחבורה ישראל כץ ומשרדו. כך למשל, כץ התנגד לשתי ההצעות שביקשו להטיל חובת רישיון נהיגה על רוכבי האופניים החשמליים, אף שאגף התנועה במשטרת ישראל תמך באפשרות זו. בדיונים אז אמר כי "רישוי מיוחד מבטל את הייחודיות של שימוש באופניים, שהוא כלי תחבורה שימושי וחשוב ל-150 אלף משתמשים בישראל שרבים מהם צעירים".

עוד באותו נושא

אלפים נפרדו מארי נשר, אביו: "הייתי משלם כל מחיר להיטמן במקומו"

לכתבה המלאה

מיעוט בחוקים או חוסר אכיפה?

הנער ארי נשר שנדרס למוות לפני כשבועיים, לאחר שרכב על אופניים חשמליים בתל אביב, הוא ההרוג ה-16 השנה בתאונות אלו. יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל, טען כי "הבעיה אינה בחוק אלא באכיפה שלו". לדבריו, "החקיקה הקיימת קובעת כי רכיבה על אופניים חשמליים מותרת רק מגיל 16 ויש לרכב בשול הכביש רק אם אין שביל אופניים, ובנוסף פקחים שקיבלו סמכות לתת דוחות כמו שוטרים".

עם זאת, גם כבל מודה כי הצעות כמו שהוגשו בכנסת הנוכחית ישפרו את המצב והוא ינסה לקדם אותן בעצמו מחדש. "במושב החורף אמשיך בחקיקת החוק שהביא משרד התחבורה לחובת חבישת קסדה באופניים חשמליים גם לבוגרים מגיל 18". לדבריו, "החשוב מכל, על משרד התחבורה להוביל לרישות הערים בשבילים לאופניים".

שר התחבורה ישראל כץ בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
"רישוי מבטל את הייחודיות של האופניים החשמליים". השר כץ/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

הצעת החוק היחידה שאושרה בכנסת הנוכחית היא הצעה ממשלתית שהוביל השר לביטחון פנים גלעד ארדן יחד עם משרדי ממשלה נוספים, המכונה "החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות", להגברת האכיפה על איסור הנסיעה על מדרכות, איסור שימוש בטלפון נייד בזמן הרכיבה וכן האיסור לרכב על אופניים אלה מתחת לגיל 16. חלק מהנפגעים בתאונות הדרכים טוענים כי האיסור לרכב על המדרכות הוא שהוביל בעלייה של מספר ההרוגים בשנה החולפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully