וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין עלייה בשחיתות": אלקין סירב לחתום על אמנת איכות השלטון

11.10.2018 / 20:02

בכנס "לא מצביעים שחיתות" של התנועה לאיכות השלטון וואלה! NEWS עלו המועמדים לראשות העיר להציג את חזונם ולחתום על אמנה נגד השחיתות. השר זאב אלקין הפך למועמד הראשון שלא הסכים לחתום על האמנה: "לא מוכן לחתום שרמת השחיתות במדינה נמצאת בעלייה מתמדת"

צילום: רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

בעוד פחות מחודש ילכו תושבי ירושלים לקלפיות ויבחרו מי יקבל את התפקיד הנכסף. חמישה מתמודדים לראשות העירייה השתתפו הערב (חמישי) בכנס "לא מצביעים שחיתות" של התנועה לאיכות השלטון בשיתוף וואלה! NEWS שנערך כחלק מהקמפיין הארצי למאבק בשחיתות בשלטון המקומי ולקידום שלטון נקי ואיכותי.

המועמד לראשות העיר השר זאב אלקין תקף את התנועה לאיכות השלטון והצהיר במהלך הכנס כי לא יחתום על האמנה נגד השחיתות. "אני גאה להיות המועמד הראשון שאולי טרח וקרא את מה שכתוב כאן. אני לא הולך עם העדר ולא חותם על דברים שאיני מאמין בהם". לדבריו, "אני לא מוכן לחתום על המשפט בו כתוב שאנו מודעים לכך שרמת השחיתות במדינה נמצאת בעלייה מתמדת", אמר אלקין. אני לא חושב שבישראל של היום השחיתות בעלייה מתמדת. להפך - אני חושב שמיגור השחיתות בישראל הוא בעלייה מתמדת".

השר הוסיף כי "סיבה נוספת שלא אחתום היא סעיף שומרי הסף. עצם התפיסה של שומרי הסף יוצאת מנקודת הנחה שנבחרי ציבור הם רשעים מלכתחילה וצריך מישהו שישמור עליהם כי ייעודו של נבחר ציבור הוא רק לחפש איך לגנוב ולעשות משהו נגד החוק".

עוד בוואלה! NEWS:
החשוד ברצח אשתו בנתניה הודה בחקירה: דקרתי אותה במהלך ויכוח
פיגוע בשומרון: חייל נפצע בינוני מדקירה ואישה נפצעה קל; המחבל נמלט
בגלל תאונת האימונים: ארה"ב מקרקעת את כל מטוסי ה-F-35 שלה

מנחם לזר על תוצאות סקר של פאנלס פוליטיקס לקראת הבחירות לראשות עיריית ירושלים + ראיון עם עופר ברקוביץ' המתמודד על ראשות עיריית ירושלים מתוך המהדורה המרכזית 4.10.18. מערכת וואלה!
סקר פאנלס על מצב המועמדים במרוץ הבחירות בירושלים בשבוע שעבר/מערכת וואלה!

המועמד משה ליאון סירב לענות לשאלות על אודות פרשיות השחיתות אליהן שמן נקשר, וכן על העובדה כי נתפס במכס מבריח ביגוד יוקרתי ונקנס ב-24 אלף שקלים.

מאז פרישתו של ניר ברקת מהמרוץ לעיריית ירושלים ומעבר לפוליטיקה הארצית, לא מעט מועמדים ניצלו את הריק שהותיר אחריו ברקת וניצלו את ההזדמנות להתמודד. בין המועמדים הבולטים לתפקיד: עופר ברקוביץ' מסיעת "התעוררות", השר לענייני ירושלים ואיכות הסביבה זאב אלקין, חבר המועצה משה ליאון מסיעת "הליכוד ביתנו", וסגן ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש. נוספים אליהם, חיים אפשטיין מהפלג הירושלמי ואבי סלמן.

לירושלים יש היסטוריה ענפה בכל מה שקשור לשחיתות שלטונית, פרשת השחיתות הולילנד אשר נסבה סביב בניית מתחם מגורים השוכן בדרום העיר. פרשה שנחשבת עד היום לצלקת כבדה אצל תושבי ירושלים, כשניתנו טובות הנאה שלטוניות כדי לזרז את תהליכים עבור יזמים בעיר.
ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופליאנסקי הורשע בקבלת שוחד בגין תרומות שקיבל בסך יותר משני מיליון שקלים. על לופליאנסקי נגזר שש שנות מאסר, ושנת מאסר על תנאי, אך בפועל בעקבות מצבו הבריאותי עשה עבודות שירות במשך שישה חודשים.

במהלך הכנס מציגים המתמודדים את תפיסתם בנושא טוהר המידות והשקיפות השלטונית ברשויות המקומיות. כחלק מהאמנה שעליה הם חותמים, הם מתחייבים להצטרף למאבק בשחיתות, להתחייב לפעול בשקיפות, לשמור על טוהר המידות, להימנע מניגוד עניינים ולא למעול באמון שהציבור נתן בהם. עוד מתחייבים המתמודדים לאמץ עקרונות ליישום המאבק בשחיתות, לפעול במלוא העוצמה למיגורה ולהימנע מניגוד עניינים, מקבלת טובות הנאה וממינויים פוליטיים.

עוד באותו נושא

סקר וואלה! NEWS לקראת הבחירות בירושלים: 31% מתלבטים, מסתמן סיבוב שני

לכתבה המלאה
משה ליאון באירוע במה של התנועה לאיכות השלטון בירושלים. התנועה לאיכות השלטון, מערכת וואלה! NEWS
שמו שזור בשורה של פרשיות. ליאון/מערכת וואלה! NEWS, התנועה לאיכות השלטון

המתמודד משה ליאון כיהן בעבר כמנכ"ל משרד ראש הממשלה ויו"ר רכבת ישראל. היה בעלים של משרד ראיית חשבון ושימש כיו"ר הרשות לפיתוח ירושלים. בבחירות הקודמות התמודד ליאון מטעם הליכוד וישראל ביתנו, קיבל את תמיכתם של אגודה, דגל וש"ס אך הפסיד לניר ברקת. אמנם ליאון לא הורשע מעולם אך שמו שזור משנת 1996 בשורה של פרשיות, החל מפרשת בראון חברון ועד פרשיית עמדי של נתניהו.

בשנת 2014 שילם ליאון קנס של 24 אלף שקלים לאחר שניסה להבריח ביגוד בעשרות אלפי שקלים לארץ מבלי לשלם עליו מס. עוד נחקר ליאון לפני כשנתיים בפרשת ישראל ביתנו, אך התיק נגדו נסגר לאחר שלא נמצאו ראיות מספיקות. לכל אלו נוספה חקירה במאי 2017 בפרשה האחרונה של אריה דרעי ובאוגוסט האחרון המשטרה המליצה לסגור את תיק זה מחוסר אשמה. ריצתו בבחירות לרשויות המקומיות נקשרת לדילים פוליטיים מצד דמויות חיצוניות לירושלים כאשר הוא נתמך על ידי ליברמן ודרעי.

המועמד משה ליאון ציין כי "הדבר החשוב ביותר זה קודם כל בכל חברה ובטח בכל רשות מקומית זה לחזק את שומרי הסף". לדבריו, "על פי החוק קיימים שומרי סף - קיימים יועצים משפטיים שצריך להקשיב להם ולהתייעץ איתם, אבל גם קיים מוסד מבקר הפנים. בכל מקום שהייתי, הן כמבקר פנים של מוסדות וחברות שונות והן כשישבתי בצד השני כיו"ר גופים מסוימים, תמיד פעלתי לכך שלמבקר הפנים יהיו עוצמות וכוחות משלו". כנשאל על ידי המנחה האם ראוי שמועמד לראשות העירייה יקבל קנס בסך 24 אלף שקלים על הברחת ביגוד, סירב ליאון לענות.

אלקין באירוע במה של התנועה לאיכות השלטון בירושלים. התנועה לאיכות השלטון, מערכת וואלה! NEWS
המועמד הראשון שלא יחתום על האמנה. אלקין/מערכת וואלה! NEWS, התנועה לאיכות השלטון

נוסף אליו מתמודד זאב אלקין, השר לענייני ירושלים ואיכות הסביבה מטעם סיעתו של ניר ברקת "ירושלים תצליח". אלקין הודיע כי אם יפסיד בבחירות לא יישאר בירושלים ויחזור ללשכתו כשר. אלקין עבר מכפר אלדד בגוש עציון לפסגת זאב לטובת ההתמודדות בבחירות, ולטענתו בצעירותו התגורר בירושלים בתקופה שבה למד באוניברסיטה העברית וכן משרדו היה בעיר. במהלך התמודדותו לתפקיד ראש עיר נשמעה ביקורת על כך שלא השהה את עצמו מתפקידו כשר בשני משרדים, וממשיך לקבל משכורת ולהשתמש בצוות לשכתו שהם בעצם עובדי מדינה ומקבלים שכר מהציבור.

לפני כחודש, במהלך ועידת המשפיעים של "החדשות" היו אמורים שלושה מועמדים, אלקין עופר ברקוביץ ומשה ליאון להשתתף בפאנל בוועידה, אלא שכשבועיים לפניה ברקוביץ וליאון קיבלו הודעה על ביטול הפאנל. היחיד שבסוף נאם במהלך האירוע היה אלקין שקיבל עשר דקות לבדו ודבריו שודרו בכל הפלטרפורמות שסיקרו את האירוע. אולם, לאחר הכנס נחשף בעין השביעית כי משרדו לפיתוח ירושלים, נתן חסות של 700 אלף שקלים מכספי משלם המיסים לאירוע.

עופר ברקוביץ באירוע במה של התנועה לאיכות השלטון בירושלים. התנועה לאיכות השלטון, מערכת וואלה! NEWS
המתמודד הצעיר ביותר. ברקוביץ'/מערכת וואלה! NEWS, התנועה לאיכות השלטון

התנועה לאיכות השלטון פנתה לאלקין וביקשה הבהרות. בתשובתו ענה אלקין כי יש בידיו כל האישורים המשפטיים למתן החסות, אם כי לא צירף אישורים אלו למכתבו. במהלך הקמפיין של אלקין, הגישה תנועת התעוררות מכתב התראה לערוץ 20 אשר שידר כתבה כנגד ברקוביץ לפיו ניסו לקשר בין שמו של ברקוביץ לבין הקרן החדשה במטרה לפגוע בשמו בקרב הציבור הימיני. במכתב ההתראה עלתה טענה כי מי שעומד מאחורי הכתבה הזאת היא אלקין כחלק מקשריו עם הבעלים של ערוץ 20 שתרם לו מספר פעמים בפריימריז.

עופר ברקוביץ, בן 35, הוא המתמודד הצעיר ביותר לתפקיד ראש העיר. הקים את תנועת "התעוררות" לפני עשור, כששימש כחבר מועצה שבע וחצי שנים מתוכם ארבע וחצי כסגן ראש עירייה. תנועת התעוררות הינה תנועה ירושלמית אשר חברים בה אנשי ימין וגם אנשי שמאל, בסיס מצביעיו הם ירושלמים חילונים, דתיים ליברליים ומסורתיים.

רשימתו היא רשימה עצמאית אשר לא נתמכת על ידי אף מפלגה. עם תחילת הקמפיין המתמודד הציג את "תכנית ברקוביץ" המדברת על פיתוח כלכלי שבסיסו הקמת מנהלת להבאת מפעלים ועסקים גדולים לירושלים על מנת לפתוח מקומות עבודה גם לצעירים וגם לחרדים. ברקוביץ' היה ממובילי הפיתוח של הסצנה התרבותית בשוק מחנה יהודה, עליה נלחמים החרדים להביא לסגירת הפעילות הלילית בה.

ברקוביץ אמר הערב כי "כחלק מכוונותיי להילחם בשחיתות וליצור שקיפות עם בחירתו בכוונתו למנות מחזיק תיק למלחמה בשחיתות, ליצור קוד אתי מחייב לעיריית ירושלים, לזהות בתהליך מקצועי וסדור מוקדים מועדים לפורענות, לרענן ולגבש נהלים שיבטיחו הליכי בקרה חדים ויעילים וכן להגדיל את שיתוף הציבור בתהליכים העירוניים". בנוסף התחייב ברקוביץ לחשוף את יומניו ולאפשר צפייה און ליין בישיבות המועצה.

יוסי דייטש באירוע במה של התנועה לאיכות השלטון בירושלים. התנועה לאיכות השלטון, מערכת וואלה! NEWS
הנציג החרדי היחידי. סגן ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש/מערכת וואלה! NEWS, התנועה לאיכות השלטון

סגן ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש, בן 50 מכהן בתפקיד מזה שבע שנים ומשמש בתפקידים שונים בעירייה מזה 12 שנים. דייטש מתמודד מטעם אגודת ישראל, ייסד את קרן הקמ"ח המסייעת לבני המגזר החרדי להשתלב באקדמיה ובשוק התעסוקה. לראשונה מזה כמה שנים סיעת דגל התורה לא רצה עם סיעת אגודת ישראל, ולכן דייטש גם לא מקבל את תמיכתה של דגל התורה וש"ס בבחירות הקרובות, למרות שהוא הנציג הציבור החרדי היחיד שמתמודד לבחירות בעיר.

במהלך הקדנציה האחרונה קיבל דייטש את תפקיד סגן ראש העיר לאחר שמאיר תורג'מן נעצר בחשד לשוחד. יחד עם זאת, במהלך רוב הקדנציה, כאשר תורג'מן לא ניהל את הדיונים בוועדת תכנון ובנייה, מי שמילא את מקומו היה דייטש. הקמפיין שלו מכוון בעיקר לציבור דתי- לאומי- חרד"לי, שם הוא תוקף את הקפאת הבנייה בירושלים כדי לעלות לסיבוב השני מאחר ואין לו את תמיכת דגל התורה וש"ס.

סגן ראש העיר יוסי דייטש אמר כי "שחיתות נוצרת במחשכים כשאתה בחדר סגור ואף אחד לא רואה ולא יודע מה הדיון שאתה מקיים זו החממה לשחיתות. אני חושב שאנחנו נציגי ציבור צריכים לנהל את הדיונים שלנו בשקיפות מלאה. אנחנו בעיריית ירושלים נמצאים במקום טוב בנושא הזה".

מתמודד נוספים ופחות בולטים הם אבי סלמן, לשעבר בכיר באגף לקידום עסקים ובאגף היועץ המשפטי בעירייה וחיים אפשטיין, נציג הפלג הירושלמי אשר מפגין נגד הגיוס לצבא ולא הגיע לכנס היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully