וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS לקראת הבחירות בירושלים: 31% מתלבטים, מסתמן סיבוב שני

הכל פתוח במאבק על הבירה. לפי מפת הבוחרים הנוכחית, אף מועמד לא צפוי לזכות ב-40% מהקולות. מהסקר בשיתוף "פאנלס פוליטיקס", מסתמן כי לסיבוב השני יעלו המועמד הצעיר והחילוני עופר ברקוביץ', והשר זאב אלקין

צילום:שלומי גבאי עריכת וידאו:ניר חן

פחות מחודש לבחירות, ובקרב על ראשות העיר ירושלים הכל עדיין פתוח. על פי המפה בימים אלה, מסתמן כי בעיר יתקיים סיבוב שני במסגרת המרוץ ללשכת ראש העיר, זאת משום שאף מועמד לא צפוי לזכות ביותר מ-40% מהקולות, כשברקע קולות מהמגזר הכללי והחרדי - מפוצלים. בימים אלו עוברים המועמדים מדי יום בין חוגי בית, סיורים ופאנלים בנושאים מגוונים בניסיון להגיע לסיבוב הבא.

בעוד במערכת הבחירות הקודמת הבחירה הייתה בין שני מחנות -ראש העיר ניר ברקת שייצג בעיקר את המגזר הכללי והשני של המועמד משה ליאון שזכה לתמיכת המפלגות החרדיות - כעת התמונה יותר מורכבת, עם ארבעה מועמדים עיקריים.

בסקר של וואלה! NEWS ומכון המחקר "פאנלס פוליטיקס", שנערך בקרב 563 תושבים מהמגזר היהודי בעיר, מובילים שני המועמדים שלא זוכים לתמיכה מהמפלגות החרדיות. במקום הראשון נמצא המועמד הצעיר והחילוני בחבורה, עופר ברקוביץ', שזוכה ל - 22% מהקולות ואחריו השר זאב אלקין עם 19%. חבר המועצה משה ליאון, שזוכה לתמיכת דגל התורה וש"ס מקבל רק 13% מהקולות. ומיד אחריו ניצב סגן ראש העיר מטעם אגודת ישראל יוסי דייטש עם 12%. בנוסף, המועמד מהפלג הירושלמי חיים אפשטיין זוכה ל2% והיועץ לשעבר של ברקת, אבי סלמן ל- 1%. לצד זה, יש לציין כי 31% מהנשאלים השיבו שטרם החליטו במי יבחרו, כאשר מבין הנשאלים החרדים, 44% השיבו כי טרם החליטו. טעות הדגימה של הסקר היא 4.1%.

בחירות. מערכת וואלה! NEWS
בחירות/מערכת וואלה! NEWS

בירושלים, כשליש מהאוכלוסייה היהודית היא חרדית, שליש דתיים לאומיים ושליש חילונים. מתוך הנשאלים בסקר 23% הגדירו את עצמם חילונים, 25% מסורתיים, 17% דתיים לאומיים ו-36% חרדים. בקרב הציבור החילוני והמסורתי, מוביל ברקוביץ' לפי הסקר עם 60% תמיכה ו-30% בהתאמה. ברקוביץ', חבר מועצת העיר וסגן ראש העיר לשעבר, נחשב ככל הנראה להפתעת הבחירות.

בעוד בתחילת המרוץ הוא נחשב לאנדרדוג, שכן מחוץ לעיר הוא פחות מוכר, כיום ברקוביץ' מסתמן כמועמד ריאלי להעפיל לסיבוב השני. הוא נולד וגדל בירושלים והיה ממקימי תנועת התעוררות, שהצליחה בבחירות האחרונות לזכות בארבעה מנדטים, בדומה לסיעתו של ראש העיר ניר ברקת.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
עופר ברקוביץ. שרון גבאי, מערכת וואלה! NEWS
מוביל בקולות. עופר ברקוביץ'/מערכת וואלה! NEWS, שרון גבאי

הסיעות שיתפו פעולה יחד בקואליציה האחרונה, עד שלפני כשנה וחצי החלו מחלוקות ביניהם, וברקוביץ' פרש מהקואליציה. כיום הוא זוכה לתמיכת הרוב המוחלט של החילונים, ואחרי פרישתה של חברת הכנסת רחל עזריה, ככל הנראה גם גדל ציבור התומכים מקרב הדתיים-לאומיים שעשויים להצביע לו, שכן עמדותיה קרובות מאוד לשלו.

זאת על אף העובדה שעזריה הודיעה כי היא תומכת באלקין, וסיעתה התאחדה עם סיעתו. את מרבית התקפותיו מפנה ברקוביץ' למתחרה הבולט מבחינתו על מצביעים - אלקין, שנוהג באותו האופן.

סקר בחירות בירושלים. -, מערכת וואלה! NEWS
אחוזי תמיכה במגזר החילוני/מערכת וואלה! NEWS, -

ברקוביץ' התראיין היום למהדורת וואלה! NEWS ואמר כי "הירושלמים בוחרים במועמד ירושלמי מחובר, מכיר את העיר, את הצרכים ומביא קבלות ולא מחויב לאינטרסים פוליטיים זרים וזה חוצה מגזרים. גם במגזר החרדי יש מי שמרגיש לא מיוצג ויבחרו בי לראשות העיר. אפשר לכוון גבוה ולהוביל ניצחון".

"ירושלים היא מגוונת, אני לא המועמד החילוני, אלא הציוני", הוסיף ברקוביץ'. "אני מועמד שמוביל קשת רחבה של ציבורים ואני לחלוטין מבין את הרישות ואת המרקם הייחודי של העיר ומתכוון לשמור עליו ולצד זה להצעיד את העיר קדימה בנושאי חדשות, פיתוח כלכלי, תרבות, דיור לצעירים, חיי לילה תוססים ועוד".

בהמשך דבריו התייחס ברקוביץ' גם לסוגיית הפעלת עסקים בשבת בעיר: "יש בעיר סטטוס קוו שעובד יפה בשנים האחרונות, החוק מתיר עסקי עינוג בשבת ואוסר מסחר, זו הפשרה שהושגה עם כל הציבורים. יש הרבה מאוד אנשים שתומכים בזה. זה שיש צי שמנסה לייצר קונפליקט זה נכון, גם הציבור החרדי יש ציבור שלאט מעניין אותו מה קורה במתחם התחנה, אלא שנדאג למצוקה שלו לדיור וכודומה ולכן אני חושב שהם יבחרו בי, מועמד שיסתכל בצורה הוגנת על כלל תושבי העיר".

סקר בחירות בירושלים. -, מערכת וואלה! NEWS
תמיכת מועמד לפי מגזר/מערכת וואלה! NEWS, -

אלקין, שמסתמך על מצביעי הימין בעיר, מוביל בסקר בקרב הדתיים הלאומיים וזוכה אצלם ל-37% תמיכה. המועמד, שעבר לעיר לאחרונה על מנת להתמודד, מדגיש בקמפיין שלו את פעילותו כשר לענייני ירושלים. הוא זוכה לתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש העיר ניר ברקת.

מנגד, סניף הליכוד המקומי זועם על ריצתו לראשות העיר ללא הצבעה והחלטתו להתמודד בראשות רשימה נפרדת מהליכוד. בין היתר, מנסה אלקין למצב את עצמו כמועמד היחיד שיכול לנצח בסיבוב השני מועמד חרדי.

השר אלקין מכריז על התמודדות לראשות עיריית י-ם. אתר רשמי
מוביל בקרב הדתיים הלאומיים. השר אלקין/אתר רשמי

בקרב החרדים, על פי הסקר, מוביל דייטש עם 28%. סגן ראש העיר מטעם אגודת ישראל, שהחליט להמשיך במרוץ על אף תמיכת דגל התורה וש"ס בליאון, מסביר כי יש עדיין סיכוי לשינוי ואיחוד בין הרשימות וסבור כי הוא יכול למשוך מצביעים רבים גם מהמגזר הכללי.

ניתן לראות אותו מגיע לחוגי בית ופאנלים שנערכים בשכונות שאינן חרדיות ומנסה לפנות לכל הקהלים. עם זאת, ללא המפלגות החרדיות סיכוייו לנצח קלושים.

סקר בחירות בירושלים. -, מערכת וואלה! NEWS
דייטש מוביל בקרב החרדים/מערכת וואלה! NEWS, -

יש לציין כי הסקר לא כולל את האוכלוסייה הערבית בעיר המהווה כ-40% מהאוכלוסייה, אך רובה המוחלט לא מצביע. במערכת הבחירות הקודמת היא הצביעה פחות מ-1%. הפעם מקווים חלק מהם כי יעלה שיעור ההצבעה, ואף מתמודדת רשימה ערבית למועצת העיר שבראשה עומד יו"ר מינהל קהילתי צור באהר רמדאן דבש.

סגן ראש העיר והמועמד החרדי לראשות עיריית ירושלים יוסי דייטש. אריאל אוחנה, מערכת וואלה! NEWS
מוביל בקרב החרדים. המועמד יוסי דייטש/מערכת וואלה! NEWS, אריאל אוחנה

בניגוד לבחירות הקודמות, אז בשלב זה רוב הבוחרים ידעו אם יצביעו לברקת או לליאון שהגיע מחוץ לירושלים, נראה כי הפעם עבור הירושלמים הבחירה יותר מורכבת. בתחילת המרוץ היה נראה כי הציבור הדתי-לאומי, שתמך בברקת, הוא שעשוי להיות לשון המאזניים, והמועמדים השקיעו מאמצים רבים כדי לזכות לתמיכת רבנים המשתייכים לזרמים השונים. זאת בין היתר, מתוך ההנחה ששוב יווצר מצב של מועמד הזוכה לתמיכת חרדים מול מועמד הזוכה לתמיכת החילונים, אך מאזן הכוחות השתנה והתמונה יותר מורכבת. זאת, בפרט אחרי הפיצול בקולות החרדים, שמשרת את אלקין וברקוביץ'.

אחרי פיצול קטן בהרבה בקרב הסיעות החרדיות הביא לניצחונו של ברקת, בסיבוב הנוכחי נראה כי המועמדים אינם יכולים להרשות לעצמם, לפחות מעל פני השטח, להשקיע רק במגזר כזה או אחר. בשבועות האחרונים היה ניתן לראות אותם עוברים בין בתי כנסת, פאבים, פאנלים בנושאי תחבורה וסביבה וכמובן באירועי הקפות שניות.

שינוי משמעותי ביחסי הכוחות יתרחש באם המפלגות החרדיות יחליטו, למרות הכל, להתאחד סביב מועמד כזה או אחר, אחרי שבשתי מערכות הבחירות הקודמות הפסידו.


ממטה אלקין נמסר: "הסקר מוכיח שוב שברקוביץ לא מקבל תמיכה משמעותית ברוב הציבורים בירושלים ולכן הסיכוי שלו להיבחר הוא אפסי. המועמד היחיד שמקבל תמיכה במגזר החילוני המסורתי הדתי לאומי והחרדי הוא אלקין ולכן הוא מנצח בסיבוב שני בכל תרחיש ומול כל מועמד".

ממטה דייטש נמסר: "הסקר של וואלה! NEWS הוכיח למי שעדיין נמצא בספק, כי משה ליאון לא יכול ולא מסוגל להיבחר לראש העיר. שוב הוכח כי גיבוש הגוש החרדי סביב מועמדותו של יוסי דייטש יביא לנצחונו הוודאי. בעזרת השם, יוסי דייטש יהיה ראש העיר הבא של ירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully