וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב צמוד בערים הגדולות | המדריך המלא לבחירות ברשויות המקומיות

המתמודדים בירושלים, תל אביב וחיפה מנהלים מלחמה על בחירתם לראשות העיר, בבחירות שבהן יצביעו ביום שבתון. איך תדעו איפה להצביע וכמה כבר יצאו לשלשל פתק בקלפי? עדכונים שוטפים לאורך כל היום - ומשדר תוצאות מיוחד ב-22:00

בחירות מקומיות, תל אביב, אסף זמיר, רון חולדאי/צילום: קובי אליהו, עריכה: טל רזניק

אחרי שבועות שבהם שלטי הבחירות, ההודעות המטרידות והפעילים ברחובות היו חלק בלתי נפרד מחיינו, נפתחו היום (שלישי) הקלפיות ויותר מ-6.6 מיליון בעלי זכות הצבעה יוכלו לבחור את ראש הרשות המקומית הבא שלהם. 11 אלף קלפיות פזורות ברחבי הארץ, שייפתחו החל מ-7:00 בבוקר ויינעלו ב-22:00 בלילה.

לראשונה מאז שינוי חוק הבחירות, מתקיים יום שבתון שנועד לעודד תושבים לצאת ולהצביע, ולרשות הציבור יעמוד אתר הבחירות של משרד הפנים שבו ניתן יהיה להתעדכן באחוזי ההצבעה, ובהמשך - גם בתוצאות הבחירות. מערכת בחירות זו עשויה להיות משמעותית בכמה מהערים הגדולות - תל אביב, ירושלים וחיפה - שבהן מתקיים קרב צמוד בין המועמדים על ראשות העיר וסיכוי גבוה לתוצאות שיובילו לסיבוב שני.

עוד בוואלה! NEWS:
יום אחרון למרוץ: דריכות ברחבי הארץ לקראת הבחירות לרשויות המקומיות
הבחירות המקומיות: מי הנהנים והמפסידים מניסיון העלאת אחוז הצבעה?
מזג אוויר ליום הבחירות: בהיר, יבש - וחם מהרגיל לעונה

היום חל שבתון לכבוד הבחירות. מה זה אומר?

כחודש לאחר הבחירות לרשויות המקומיות ב-2013, הגיש שר הפנים דאז גדעון סער תיקון לחוק הבחירות המורה על קביעת יום הבחירות כיום שבתון, במטרה להעלות את אחוז ההצבעה. ביוני 2014 אישרה ועדת הפנים את הצעת החוק לאחר תמיכת הממשלה. יום השבתון יחול רק במועד הבחירות הכללי וברשויות בהן מתקיימות בחירות. במשרד הפנים מעריכים כי אם אחוז ההצבעה יירד במערכת הבחירות הנוכחית - יום השבתון יבוטל.

המועמד לראשות תל אביב אסף זמיר מצביע, 30 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
המועמד אסף זמיר מצביע בתל אביב/ראובן קסטרו

מי כן עובד ביום השבתון?

עובדי משרד הפנים הקשורים לבחירות, עובדי הרשויות המקומיות הקשורים לבחירות, עובדי המפלגות, סיעות הכנסת, עובדי הסיעות ברשויות המקומיות, עובדי רשימות או מי שנותן להם שירות לצורכי הבחירות בלבד.

כמו כן יפעלו שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק, בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליך הייצור בהם עובד באופן רציף, שירותי התקשורת, מפעלי מים וחשמל, ספקי דלק, תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים, עיתונות, רדיו וטלוויזיה. מובילי לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב יעבדו עד השעה 11:00 לפני הצהריים. חנויות לממכר מזון יפעלו בין השעות 6:00 עד 12:00 בצהריים.

עסקים לאפיית לחם וייצור מוצרי חלב, בתי חולים ושירותי בריאות אחרים, כוחות הבטחון ושירותי ההצלה, שירותי קבורה ושירותים אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת - יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות.

עוד באותו נושא

יום אחרון למרוץ: דריכות ברחבי הארץ לקראת הבחירות לרשויות המקומיות

לכתבה המלאה
הכנות אחרונות לקראת הבחירות המוניצפליות במטה המרכזי של משרד הפנים, כפר המכביה, רמת גן  29 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
המטה המרכזי לקראת הבחירות המוניציפליות. כפר המכביה, היום/ראובן קסטרו
בחירות מקומיות-חדר מצב של משרד הפנים בכפר המכבייה עם סגירת הקלפיות, אוקטובר 2013. ניב אהרונסון
לראשונה, יום שבתון ביום הבחירות המונציפליות/ניב אהרונסון

מי הם בעלי זכות ההצבעה בבחירות?

ל-6,031,784 תושבים יש זכות הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות ול-622,024 תושבים יש זכות הצבעה במועצות האזוריות. אלו יצביעו בכ-11,000 קלפיות, מתוכם 9452 קלפיות ממוקמות ברשויות המקומיות.

בניגוד לבחירות לכנסת, לא רק אזרחי ישראל מגיל 17 יכולים להצביע אלא גם תושבי קבע. כלומר כל מי שהוא בעל תעודת זהות ותעודת תושבות, לרבות תושבי מזרח ירושלים וכל מי שמוגדר כתושב. על פי נתוני משרד הפנים, ליותר ל-270 אלף איש זאת תהיה ההזדמנות הראשונה להשתתף בהצבעה לבחירות לרשויות המקומיות.

לראשונה אסירים ועצורים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר יהיו רשאים גם כן להצביע בבחירות המקומיות. זאת לאחר שעד היום היו זכאים להצביע בבחירות לכנסת בלבד. על פי נתוני שב"ס יותר מ-10,500 אסירים הם בעלי זכות בחירה. מנתוני עבר עולה כי אחוז ההצבעה בבחירות לראשות הממשלה גבוה בבתי הכלא ביחס לכלל האוכלוסייה.

אז איפה בוחרים?

לחצו כאן לרשימת הקלפיות

במספר רב של מוקדים ברחבי הארץ יוצבו עמדות החתמה כרטיס אדי.

מה עושים אם יש סיבוב שני?

ברשויות בהן לא מצליח אף מתמודד להגיע ל-40%, ייערך סיבוב שני, ב-13 בנובמבר, שבועיים מיום הבחירות. ביום הסיבוב השני לא יחול שבתון, והקלפיות ייפתחו ב-13:00 וייסגרו ב-22:00.

כיצד תפעל התחבורה הציבורית ביום השבתון?

כל קווי הרכבת יפעלו, בשינויים מסוימים בלו"ז הרכבות: רכבות הלילה בקו נהריה-נתב"ג - יופעלו כסדרן (במתכונת של רכבת אחת לשעה). רכבות הלילה בקו באר שבע מרכז - ת"א ההגנה - יופעלו כסדרן (במתכונת של רכבת אחת לשעה). רכבות בקו נהריה-חיפה-ת"א-מודיעין - יופעלו כסדרן (במתכונת של שתי רכבות לשעה).

רכבות בקו בית שאן-חיפה-עתלית - יופעלו במתכונת של רכבת אחת לשעה. רכבות בקו כרמיאל-חיפה-ת"א-באר שבע יופעלו במתכונת של רכבת לשעה. רכבות בקו בנימינה-אשקלון/רחובות - יופעלו במתכונת של רכבת לשעה. רכבות בקו "רכבת הנגב" (הקו המערבי), רעננה מערב-באר שבע יופעלו במתכונת של שתי רכבות בשעה. רכבות בקו הרצליה-בית שמש - יופעלו כסדרן.

רכבות בקו נתב"ג-ירושלים נבון יופעלו כסדרן. רכבות בקו בית שמש- ירושלים מלחה - יופעלו כסדרן (במתכונת של רכבת אחת לשעתיים). רכבות בקו לוד - רשל"צ הראשונים - יופעלו כסדרן (במתכונת של רכבת אחת לשעה).

קלפיות. ראובן קסטרו
לא לשכוח תעודה מזהה/ראובן קסטרו
קלפיות. ראובן קסטרו
כ-11,000 קלפיות ימוקמו ברחבי המדינה/ראובן קסטרו

בנוסף לכך, קווי האוטובוס הבאים של חברת "דן: מבוטלים ביום זה: 366, 350, 331, 304, 266, 279, 235, 220, 150, 141, 138, 135, 134, 128, 122, 119, 113, 106, 65, 60, 58, 57, 54, 50, 46, 45, 41, 38, 37, 34, 23, 15, 14, 11, 8, 4, 3.

היכן חיילים יכולים להצביע?

הבחירות ברשויות המקומיות ובמועצות האזוריות אוחדו לראשונה למועד אחד, וזאת לאחר שבינואר 2017 הגיש שר הפנים אריה דרעי תזכיר חוק בנושא זה במטרה לאפשר הצבעת חיילים (בדומה לסוהרים ושוטרים) בקלפיות מיוחדות בבסיסי צה"ל. עד היום, כשהתקיימו בחירות למועצות האזוריות, חיילים יכלו להצביע רק במקום מגוריהם ולאחר שחרור מבסיסם. לטענת משרד הפנים, הרחבת דרכי ההצבעה של החיילים תביא לעידוד והעלאת אחוז ההצבעה בבחירות למועצות האזוריות.

מהו אחוז ההצבעה הממוצע בשנים האחרונות?

אחוזי ההצבעה בבחירות 2008 עמדו על 51.85%, ובבחירות 2013 על 51.1%. קביעת יום הבחירות כיום שבתון, היא חלק ממאמצי משרד הפנים לעודד את הציבור ללכת ולהצביע ולהעלות את אחוז הבוחרים, ברקע הירידה באחוזי ההצבעה בשנים האחרונות.

לראשונה בחירות ברשויות הדרוזיות ברמת הגולן

לראשונה, לאחר 41 שנה, ל-17 אלף אזרחים בארבע הרשויות הדרוזיות ברמת הגולן - מג'דל שמס, בוקעתא, מסעדה ועין קנייא - תהיה זכות הצבעה בבחירות. עד כה פקידים במשרד הפנים מינו נציגי ישובים על פי מפתח חמולתי, על פי הסדר שקיים משנת 1967. לאור פניות שהגיעו לבית המשפט, קיבל השר דרעי החלטה על קיום בחירות גם ברשויות הללו, כבשאר הרשויות. בחירות אלו יתקיימו אלא אם כן גורמי הבטחון יטענו בפני משרד הפנים כי יש מניעה לקיים בחירות. למרות קריאות החרם של אנשי הדת על הבחירות ברשויות הללו, שהתעצמו על רקע התחזקותו של אסד במרחב הסורי, 14 תושבי היישובים הגישו מועמדות לראשות המועצות המקומיות, מתוכן שתי נשים, ו-15 רשימות מתמודדות למועצה.

באילו ערים הכי הרבה אנשים מתמודדים על ראשות העיר?

הוד השרון, זרזיר, כפר קרע, רמת השרון, אילת, בת ים, ג'ולס, בת ים, כפר סבא, יבנאל, נחף, עראבה, ערערה, קלנסווה, קרית טבעון, ראש העין, רמת גן.

גרף הרשויות שיש בהן הכי הרבה מתמודדים לרשות העיר 25.10.18. מערכת וואלה! NEWS
גרף הרשויות שיש בהן הכי הרבה מתמודדים לרשות העיר 25.10.18/מערכת וואלה! NEWS

באילו ערים ישנו רק מועמד לראשות העיר, ומה זה אומר?

בגבעתיים, מנשה, קרית אתא, קרית ביאליק, מבשרת ציון, מגילות ים המלח, מעלה אדומים, חבל אילות, מרחבים, שדות נגב, רמת נגב, כסרא-סמיע, עכו, נצרת עלית, אבן יהודה, מועצה אזורית ברנר, מועצה אזורית גדרות, מועצה אזורית חוף השרון, הרשות המקומית מודיעין-מכבים-רעות, נחל סורק, רחובות, שדות דן וביואב ישנו רק מתמודד אחד.

ברשויות האלה המצביעים ישלשלו אל הקלפי פתק צהוב עם שמו של המתמודד, או פתק ירוק עליו יהיה כתוב נגד. בסוף יום הבחירות נספרים הקולות: אם יש יותר קולות נגד ראש העיר היחיד, זכות הבחירה עוברת למליאת המועצה הנבחרת, שתבחר מתוכה את ראש המועצה החדש.

באלו רשויות לא יתקיימו בחירות כלל?

במעלה אפרים, רג'ר, רכסים וקרית יערים לא יתקיימו בחירות, משום שבארבעת הישובים הללו רק מתמודד אחד הגיש מועמדות לראשות המועצה ורק רשימה אחת הגישה מועמדות למועצה. במקרה כזה ההליך נקרא הכרזה, ולכן אין בחירות באותם רשויות.

מצביעים בבחירות המקומיות בתל אביב. דרור עינב
זכות ההצבעה נתונה לכל אזרח ותושב קבע מעל גיל 17/דרור עינב

איך תתבצע הבחירה?

על הבוחר להגיע עם תעודה מזהה: תעודת זהות, רישיון נהיגה או דרכון. מי שלא קיבל את ההודעה לבוחר בדואר ולא יודע את מיקום הקלפי שלו יכול להיכנס לאתר "בוחרים" ושם בלשונית "בדיקת זכאות למיקום הצבעה" לברר את הקלפי ומיקומו. ניתן להצביע רק בקלפי אליו שויך הבוחר לפי כתובת מגוריו.

בכל קלפי יש מזכיר קלפי. הבחירות לא יתקיימו באופן ממוחשב אלא על ידי פתקים המשולשלים לקלפיות, אך יחד עם זאת העברת המידע על אחוזי ההצבעה תתבצע באמצעות אפליקציה שפותחה על ידי מייקרוסופט עבור משרד הפנים, כך שיועברו אחוזי ההצבעה בזמן אמת למטה משרד הפנים בכפר המכביה ומשם ניתן יהיה לראות בזמן אמת את אחוזי ההצבעה אשר מתקבלים למטה.

(עדכון ראשון 9.10, 08:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully