וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליונים בדרך לראשות העירייה: רשימות התורמים נחשפות

מערבויות מאנשי עסקים בחו"ל ועד תרומות מבכירי המשק: המועמדים לראשות הערים תל אביב, חיפה וירושלים נעזרים בכל מי שיכול לקדם אותם לעבר הישיבה בראש שולחן העיר, גם אם בעתיד ייווצר ניגוד עניינים. למי תרמו אקירוב, מייסדי "אמדוקס" והבעלים של רשת פתאל? הרשימה המלאה

צילום: JVP, עריכה: איתי עמרם

את שמות המועמדים לראשות עיריית ירושלים תל אביב וחיפה מכירים אזרחי הערים היטב, אבל מאחורי הכרזות, חוגי הבית וההצהרות עומדות המשפחות החזקות ביותר במשק - ואנשי עסקים זרים, שהעבירו תרומות למתמודדים.

התורמים לא תמיד גרים באותה העיר בה מתמודד המועמד הנתמך, אך מציגים במידה רבה את מפת הקשרים שסובבת אותו ויכולה להציג גם ניגוד עניינים ביום מן הימים. אלו המכרים, החברים והמיליה של המועמדים שהולכים להיות ראשי הערים שלכם.

סכומי התרומות שנרשמו הם קטנים באופן יחסי למועמד, אך הערבויות הן גדולות. התרומות שמקבלים המועמדים בבחירות לרשויות המקומיות נחשבות לחלק קטן מכלל תקציבי הרשימה. לסיעות שקשורות למפלגות ניתן לתרום עד 2,300 שקלים למועמד, ולסיעות עצמאיות הסכומים יותר גדולים ומגיעים לעד חמשת אלפים שקלים, משום שרשימות עצמאיות לא מקבלות תמיכה כלכלית מהמפלגות.

לקריאה נוספת:
"מערכת עוצמתית ומהירה": מזג אוויר חורפי ברחבי הארץ; חשש משיטפונות
רקטה ששוגרה מהרצועה התפוצצה בישראל; צה"ל תקף יעדי טרור של חמאס
דמוקרטים על הכוונת, ללא קצה חוט: בארה"ב חוששים מחבילות נפץ נוספות

מפוצלת - התורמים הגדולים. מערכת וואלה! NEWS
מפוצלת - התורמים הגדולים/מערכת וואלה! NEWS

רוב התקציב לסיעות בת של מפלגות מגיע ישירות מכספי מדינה, שמנותבים דרך הסיעות בכנסת. הרשימות העצמאיות מקבלות את התקציב ישירות מהמדינה כמקדמה לפי כמות המנדטים שלהם במועצה. לאחר הבחירות, נעשה חשבון סופי לפי המנדטים שקיבלו. מועמד שמעולם לא התמודד בבחירות לרשויות המקומיות ולא עומד מאחורי מפלגה בכנסת, יכול לקחת ערבויות או הלוואות באופן אישי.

רשימות עצמאיות, בניגוד לרשימות של סיעות בת, מחויבות בדיווח על רשימת התורמים לפרסומו באתר מבקר המדינה, יחד עם זאת רשימת התורמים לסיעה שהיא כחלק ממפלגה לא מחויבת בפרסום רשימת התורמים שלה ובדיווח.

עוד באותו נושא

איפה מצביעים ולמי יש שבתון: הבחירות לרשויות המקומיות | מדריך

לכתבה המלאה

תל אביב: המשפחות החזקות במשק התגייסו למען המועמדים

רון חולדאי מתמודד לראשות עיריית תל אביב זו הקדנציה החמישית מטעם סיעת תל אביב 1. זו סיעת בת של מפלגת העבודה, המסתמכת על 24 המנדטים שיש למחנה הציוני בכנסת, יחד עם 401,000 שקלים, שחולדאי גייס מתרומות.

ברשימה שהגיעה לידי וואלה! ,NEWS מופיעים שמות מוכרים רבים מהמשפחות החזקות במשק. הרשימה כוללת בעלי עסקים, תעשיינים, אנשי נדל"ן, עורכי דין מוכרים, מסעדנים, אנשי ביטוח מוכרים ומיליונרים. יצוין גם שלפני הבחירות, עת התלבט חולדאי אם לרוץ לקדנציה נוספת או לעבור לזירה הארצית, התייעץ עם חברו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, וניכר שמרבית התורמים הם חבריו של האחרון.

רון חולדאי בוועידת הנדל"ן של גלובס תל אביב 26.2.2017. ראובן קסטרו
המשפחות החזקות במשק. חולדאי/ראובן קסטרו

בין השמות הבולטים שתרמו לחולדאי ניתן למצוא את אלפרד אקירוב, איש עסקים ישראלי ומבעלי השליטה בחברת "אלרוב נדל"ן", ישעיהו שוקי מדנס הבעלים של חברת הביטוח "מדנס", שלמה אליהו מחברת הביטוח "אליהו". משפחת פדרמן בראשות האב דיוויד מכפר שמריהו והרצליה, הבעלים של מכבי תל אביב בכדורסל ולשעבר בעל מניות בחברת "שטראוס עלית". המשפחה כולה התגייסה כדי לתרום לקמפיין והעבירה ארבע תרומות בסך 9,200 שקלים.

שמות נוספים שעלו הם איש העסקים שלום זינגר ובעלה של נאווה ברק והתעשיינים טובה וסמי סגול הבעלים של חברת הפלסטיק "כתר". בתחום הנדל"ן ניתן למצוא תורמים כגון איל הנדל"ן אפרים קונדה, מקורבו של חיים רמון, שעל פי "דה-מרקר" ייצג בישראל את איש העסקים היהודי הגרמני יוסף בוכמן ופעל לחבר בינו ובין רון חולדאי אליו הוא מקורב. עוד נכתב עליו כי מלבד שורת הנכסים בבעלותו "ירש מהוריו בניין גדול לא הרחק מבית מפלגת העבודה בתל אביב אותו השביח לא מעט באמצעות קשריו בעיריית ת"א". קונדה הוא גם מבעליו של גוש קרקעות גדול במערב ראשון לציון ששוויו הכולל נאמד בכ-50 מיליון דולר.

תורמים נוספים הם: איתן סורוקה, לשעבר יו"ר "קרדן נדל"ן", המיליונר נחשון קויתי, מבעלי קבוצת "ב.ס.ר.", הח"כ לשעבר יובל צלנר ומשנה למנכ"ל בקבוצת הבנייה "האחים חג'ג'", איל הנדל"ן אהוד בן ש"ך, המתגורר בכלל בכפר אז"ר שברמת גן וטייקון המלונאות הנרי טייק, מבעלי מלון "הילטון" ו"דיוויד אינטרקונטיננטל" בתל אביב. תורם נוסף הוא שמואל פרנקל, הבעלים של בית ההשקעות "אפסילון", ולשעבר יו"ר חברת היכלי הספורט של תל אביב. על פי פרסומים, משפחתו הסכימה להשתתף בחלק מהמימון של אצטדיון בלומפילד וחלק נוסף ימומן מהפיכת שטחים במעטפת האצטדיון למסחריים.

שמות מוכרים נוספים שתרמו לחולדאי הם איש התקשורת ונשיא שידורי "קשת", אלכס גלעדי, עו"ד מטלון מוריאל, שותף ומנהל במשרד "גורניצקי ושות'", שהיה בעבר נציג ממשלת ישראל בפרויקטים שונים, כגון כביש חוצה ישראל, הרכבת הקלה בתל אביב, הפרטת השקם ומכירת חברת הדלק "פז".

תורמים מוכרים נוספים הם תאופיק חינוואי מנכ"ל רשת wine&more ומבעלי "חינוואי משקאות", נעים כחיל בעלי רשת המסעדות ביפו חאג' כחיל ורו"ח גד סומך, יו"ר "סומך חייקין".

עוד ברשימה ד"ר גבי פיקר מוכר כמי שהיה אחד מחבריו הקרובים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מקורב לנוחי דנקנר, אפרים קונדה וחיים רמון, דירקטור בחברת "שלמה ביטוח" ומנכ"ל "לייף קיפר". איש העסקים דני גילרמן, לשעבר שגריר ישראל באו"ם. עו"ד מיכאל צלרמאייר ידוע כפרקליטם של איילי ההון ויו"ר התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

אלפרד אקירוב ורעייתו בחתונה של עופר עיני, 19 בספטמבר 2014. ראובן קסטרו
תורם לחולדאי. אקירוב/ראובן קסטרו

תורם מוכר נוסף הוא יצחק בורבא, יו"ר איגוד התאגידים העירוניים בישראל, שנחשב לדמות בולטת בשלטון המקומי ואחד מהחשודים בפרשת ישראל ביתנו. על פי החשד תיווך בורבא בין ראש מועצת תמר לבין השרה פאינה קירשנבאום. ניגוד עניינים שעלה ברשימת התורמים הוא השם של עופר שחל, בנו של הפוליטיקאי לשעבר משה שחל ויו"ר הקאמרי אשר נבחר לתפקיד על ידי חולדאי.

דור שני של בעלי הון מוכרים: התורמים של אסף זמיר

אסף זמיר מתמודד לראשות עיריית תל אביב זו הפעם הראשונה מטעם סיעת "רוב העיר", אך יש לו ניסיון בהתמודדות מוניצפאלית למועצה. סך התרומות שגייס זמיר עומד על 164,000 שקל. שמו של זמיר נקשר בעבר לאנשי עסקים בעיר, בעיקר לדור השני של בעלי הון מוכרים, כגון אלון קסטיאל ואריאל רוטר.

הרשימה של זמיר צנועה משל חולדאי. הוא מתמודד ברשימה עצמאית, ונסמך על כמות המנדטים שיש לו במועצה, אך העובדה כי הוא נשוי לנכדתו של התעשייין המליארדר סטף ורטהיימר בהחלט לא מזיקה. רשימת התורמים של זמיר מגלה שורה של דמויות המוכרות בעיר ומחוץ לה: יזמי היי טק, דירקטורים בחברות שונות, בעלי ברים, מסעדנים וידוענים.

בין התורמים של זמיר ניתן למצוא את איש העסקים רוני נפתלי, מבעלי חברת המים "מי עדן", בנו דן נפתלי, פעיל במטה של זמיר ובעלים של כמה ברים בעיר, הדוגמנית לשעבר מיכאלה ברקו, קארין ברק אנג'ל, כלתם של אנשי העסקים ליאורה עופר ואודי אנג'ל, יצחק זמיר שופט בית המשפט העליון בדימוס ודודו של זמיר, אריאלה ורטהיימר, חמתו של זמיר הנשואה לתעשיין איתן ורטהיימר, ועופרה ודפנה מיתר ממשפחת מייסדי "אמדוקס".

אסף זמיר.
מתמודד לראשונה. זמיר

דמות נוספת ושנויה במחלוקת היא אמיר גרוס כבירי, הבעלים לשעבר של הפועל תל אביב ומי שהביא אותה למשבר כלכלי ולכינוס נכסים. שמות נוספים בגזרה התל אביבית הם איש חיי הלילה רונן מיילי, בעלים של ברים ומועדונים בעיר, ביניהם "החתול והכלב" ו"מציצים ביץ' בר". יורם ירזין, בן זוגה של הזמרת גלי עטרי, מסעדן ובין היתר מהבעלים של "קפה איטליה", "טאפאס בנמל", והרשתות "מוזס" ו"טוני וספה".

תרומה שנרשמה ונחשבת ללא חוקית היא תרומה מחברת האינטרנט הישראלית Webpic. היא לא חוקית משום תרומות יכולות להיות רק מאדם פרטי ולא מחברה. ממטה זמיר נמסר כי התרומה הוחזרה וניתנה באופן פרטי. התורם טעה כשתרם דרך חברה, ולא באופן אישי.

אסף הראל בתל אביב במהלך צילומי התוכנית החדשה שלו, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
20 אלף שקלים בתרומות. הראל/ראובן קסטרו

המועמד אסף הראל גייס תרומות בסך של 20,951 שקלים מ-56 תורמים שונים, כאשר התרומות הכי גבוהות היו של אלף שקלים, לצד תרומות קטנות כמו מאה ו-50 שקלים.

seperator

ירושלים: ערבויות ותרומות ביותר משבעה מיליון שקלים

בירושלים המועמדים לראשות העיר דיווחו באתר המבקר על תרומות וערבויות בסכום של יותר משבעה מיליון שקלים. שלושת המועמדים הבולטים: משה ליאון, זאב אלקין ועופר ברקוביץ רצים ברשימה עצמאית ולכן הם מחויבים לדווח למבקר המדינה. יוסי דייטש רץ בסיעת אגודת ישראל ולכן אינו מחויב לדווח למבקר על תורמיו. בסך הכול גייס אלקין ערבויות בסך של יותר מששה מיליון שקלים, ותרומות בסך 44 אלף שקל.

השר לירושלים ואיכות הסביבה מתמודד לראשות העיר בפעם הראשונה מטעם סיעה עצמאית בשם "ירושלים תצליח". אלקין נסמך כספית על סיעתו של ברקת שעובר לזירה הארצית, וכן גם על סיעתה של רחל עזריה שהתחברה לרשימתו, ולה מנדטים במועצת העירייה כיום.

השר זאב אלקין. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
ערבויות בסכום של יותר משישה מיליון שקלים. אלקין/פול צלמים, אוהד צויגנברג
אלקין דיווח על ערבויות בסכום של יותר משישה מיליון שקלים ותרומות שקיבל בסך 44 אלף שקלים

אלקין דיווח על ערבויות בסכום של יותר משישה מיליון שקלים ותרומות שקיבל בסך 44 אלף שקלים. בין הערבים לאלקין, גם אנשי עסקים ויזמים שאינם גרים בירושלים. בין היתר, איש העסקים הקנדי משה שווץ מבית מאיר, שנתן לו ערבות בסך שני מיליון שקלים, ואיש העסקים יורי ז'לבנסקי מקיסריה שנתן לו ערבות של מיליון שקלים ותרם לו בבחירות האחרונות לכנסת.

כמו כן, אלקין קיבל ערבות בסך חצי מיליון שקלים מאיש העסקים לב קגנו. השניים, ז'לבנסקי וקגנו, הם אנשי עסקים המעורבים בקהילה היהודית ברוסיה, והאחרון גם כיהן כיו"ר הדירקטוריון של הקונגרס היהודי-רוסי.

שם נוסף שעלה כאחד מנותני הערבויות הוא יו"ר מועצת העסקים ישראל- רוסיה, טימור בן יהודה, שהיה שותפו של המיליארדר אברהם נניקשווילי. בן יהודה נתן ערבות בסך 360 אלף שקלים. בנוסף, גייס השר 11 תרומות, שרובן לא מתושבי העיר.

ברשימה איש העסקים מרעננה קובי שליסל, ואברהם צימרינג, המתמודד בירושלים ברשימה התומכת בדייטש, אך תרם 5,000 שקל לאלקין. לאחרונה, אף הביע צימרינג תמיכה במועמד וחבר המועצה משה ליאון.

משה ליאון רץ לראשות עיריית ירושלים בפעם השנייה מטעם רשימה עצמאית: "ירושלים שלנו". ליאון מתבסס לדבריו על הונו האישי ולא קיבל ערבויות. הוא דיווח על 23 תרומות שקיבל בסכום כולל של 99 אלף שקלים. גם במקרה זה, מרבית התרומות אינן של תושבי העיר. בין התורמים ניתן למצוא את נשיא ה-Orthodox Union בישראל צבי סנד, את נשיא התאחדות תעשייני היהלומים לשעבר טראוב אברהם, ואת אורי אלדובי, ממייסדי בית ההשקעות "הלמן-אדובי".

שם נוסף של תורם מוכר הוא ד"ר מאיר (מישל) ארנפרוינד מירושלים, שתרם בזמנו גם לשר גלעד ארדן. ארנפרוינד הוא מנהל ב-"יולב", חברה המספקת שירות בתחום בטיחות המזון ומעבדות לענף המזון, ההסעדה והמלונאות, ואת ישראל צישינסקי, מחסידי גור, יזם ומנכ"ל קבוצת "חמדת הארץ נדל"ן הפועלת בירושלים.

משה ליאון בכפר המכביה. ראובן קסטרו
רץ בפעם השנייה. משה ליאון/ראובן קסטרו

עופר ברקוביץ' מתמודד לראשונה לראשות עיריית ירושלים מטעם סיעת "התעוררות". ברקוביץ' לא לקח ערבויות, אך לקח הלוואות אותן לא פרסם משום שהחוק אינו מחייב זאת. צעד זה גורר ביקורת רבה על כך שהוא מסתיר מידע חשוב מבוחריו. עם זאת, ברקוביץ' דיווח על תרומות בסכום של כ-157 אלף שקלים מ-238 תורמים, מרביתם תושבי העיר.

בין התורמים: דן זיסקינד שכיהן בין היתר כדירקטור בחברות "טבע", "מגדל", "נס" וכן בבנק ישראל, איש העסקים וממשקיעי ההייטק מייקל אייזנברג והמשקיע יואל חשין, שהוא גם בנו של שופט העליון לשעבר מישאל ושל רות חשין שניהלה את קרן ירושלים. כמו כן, ברשימה ניתן למצוא את אנשי העסקים הירושלמים בני סיוון ועדי טלמור, ואת הסופר מירון איזקסון מהרצליה, שתרמו חמשת אלפים שקלים כל אחד.

עופר ברקוביץ. שרון גבאי, מערכת וואלה! NEWS
מתמודד לראשונה. ברקוביץ/מערכת וואלה! NEWS, שרון גבאי
seperator

חיפה: עורך הדין שתרם לקליש, משפחת הנדל"ן שתרמה ליהב

מנתונים שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי לעינת קליש רותם נתרמו כ-149,000 שקל על ידי 441 אנשים, מרביתם ככולם מחיפה. רוב התרומות בסכומים של עד 5,000 שקל, כשלפחות אחד הסווה סכום גדול יותר על ידי מספר תרומות קטנות. בין התורמים עורך הדין עפר אטיאס, שייצג אותה בהליך הפלילי נגדה בגין בניית בית בזיכרון יעקב ללא היתר, בו הורשעה.

חבירתה למפלגת העבודה מביאה מימון ביניים של 1.2 מיליון ש"ח. היא מכספה השקיעה ח"י שקלים סמליים, ואחר כך עוד כמה עשרות שקלים.

ליהב נתרמו 545,000 שקל על-ידי 123 אנשים. כ-100 תרמו כ-5,000 המקסימום המותר על פי החוק. כמעט מחציתם מחוץ לעיר.

בין התורמים הבולטים בני משפחת טנוס מבעלי חברת ב.ס.ט. מנצרת שביצעה את עבודות הבטון והגמר באצטדיון סמי עופר, הקבלן גבי בן גלים מקרית מוצקין הבונה בעיר, האחים לבית נופי בעליה חברה המעורבת בפרויקטי נדל"ן בעיר, חיים פייגלין איש הנדל"ן מתל אביב, איש הנדל"ן מיכאל אלישקוב מנתניה, איש הנדל"ן שאול לוטן מרמת השרון, יזם הנדל"ן אבי ביתן ממזכרת בתיה, רפי אלול איש העסקים ממזכרת בתיה, דוד פתאל מנכ"ל רשת המלונות הנושאת את שמו, יזם המלונות החיפאי דוד בארי, גדי ססובר מתל אביב, בעל חברת ספנות וחברה לעמילות מכס ששימש יו"ר ועדת ההיגוי של שותפות חיפה-בוסטון, עדי רוזנפלד איש הנדל"ן מבית לחם הגלילית, הקונדיטור החיפאי גל גבריאלי, היזם החיפאי שמעון סבג, סגניתו של יונה יהב, תא"ל (מיל.) חדווה אלמוג ואיש העסקים החיפאי אבי תל.

יהב עצמו השקיע 5,000 שקלים בקמפיין שלו. יהב זוכה למימון ממפלגת "יש עתיד", המוערך בכמיליון שקלים.

ד"ר עינת קליש רותם יונה יהב חיפה. עיבוד תמונה
יהב וקליש רותם/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully