וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו עומר אדם גויס: כשראשי הרשויות עושים הכול כדי להיבחר מחדש

27.9.2018 / 17:09

חודש לפני הבחירות לרשויות המקומיות, המתמודדים עולים מדרגה על מנת לזכות בכל קול של התושבים, גם כשמדובר בעבירה על החוק. שימוש בכספי ציבור, הופעות חינמיות וניצול עובדים הם רק חלק מהעבירות של ראשי הרשויות שהגיעו לכדי קנסות וצווי מניעה

עריכת וידאו:ניר חן

הבחירות לרשויות המקומיות בשיאן, ובחודשים האחרונים הציפו את ועדת הבחירות עשרות תביעות של מועמדים, ראשי ערים, אזרחים ופעילים חברתיים נגד מועמדים אחרים שפעלו לטענתם בניגוד לחוקי הבחירות ברשויות המקומיות.

על פי הטענות, חלק מהמתמודדים השתמשו בכספי העירייה, עובדיה ומשאביה לטובת תעמולת בחירות לא חוקית. בין המקרים המרכזיים היו הבאת אמנים להופעות שם נשאו נאומי בחירות, עריכת פסטיבלים בסמוך למועד הבחירות וחלוקת שוברי ארוחת בוקר עם תמונתם. חלק מהמתמודדים נקנסו ולחלקם הוצא צו מניעה.

הצעד של ראש עיריית חולון - הופעה של עומר אדם בחינם לתושבים

באוגוסט האחרון הביא ראש עיריית חולון מוטי ששון את עומר אדם להופעה ביותר מחצי מיליון שקלים בעיר, וזאת, על פי הטענות, "כחלק מתעמולת בחירות". עו"ד ניסן זכריה, לשעבר יו"ר המשמר החברתי בחולון, הגיש עתירה נגד ששון על שימוש בכספי עירייה לטובת תעמולת בחירות. בעתירה נכתב כי ברגע שהחלו לפרסם את ההופעה לציבור, מנגנון העירייה ניכס את הבאת המופע לזכותו של ראש העיר ובכך השתמש בכספי העירייה לטובת תעמולת הבחירות אסורה.

מוטי ששון מזמין את התושבים לצפות בעומר אדם בחולון. נספח בעתירה, צילום מסך
"אין מקום למימון הופעה שלה השלכה על דעת הבוחר"/צילום מסך, נספח בעתירה

יו"ר הוועדה קבע כי "אין להופעה המדוברת תכלית פרט לרצון לזכות באהדת תושבי העיר חולון, וכי בתקופת בחירות זו אין מקום למימון הופעה שהביקוש לה רב במיוחד ויש לה השלכה מידית על דעת הבוחרים. מימון של הופעה שהביקוש לה רב במיוחד שיש לה השלכה מידית על דעת הבוחרים מוגזם בעליל". על מעשה זה שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, נזף בראש העיר וחייב אותו ואת העירייה בהוצאות כל אחד בסך 2,500 שקלים.

הדרך של מאיה כץ לתושבים: חלוקת מוצרי מזון ופרסום מודעות ממשאבי העירייה

ראש עיריית הרצליה משה פדלון עתר לוועדת הבחירות נגד סגניתו מאיה כץ על שימוש בנכסים עירוניים לצורכי תעמולת בחירות אסורה, באמצעות חלוקת מזון ופרסום מודעות הנושאות את שם הסיעתה מכספי עירייה. על פי העתירה, פרסמה המועמדת כץ במקומון העירוני ברכות שנה טובה מטעם מנהלת אזור התעשייה הנמצאת תחת סיעתה עם לוגו העירייה ושמו של אחד מהמועמדים שלה. בנוסף לכך, היא פרסמה את הישגיי סיעתה בדף הפייסבוק הממומן על ידי העירייה.

כץ וחבריי סיעתה חילקו ביום הראשון ללימודים בבתי הספר בהרצליה שוקו ממותג עם שם הסיעה. בתגובת סיעתה של כץ נכתב כי פרסום ברכת השנה טובה נעשה על ידי "מזכירה כלשהי" ששלחה מכתב התנצלות ובתגובה נוספת האשימה כץ את מנהל הקמפיין שלה. על שתי תשובות אלו ננזפה על ידי השופט.

הרצליה. מערכת וואלה! NEWS
שקיות השוקו הממותגות שחילקה מאיה כץ/מערכת וואלה! NEWS

השופט עודד מודריק קבע כי פרסום המודעות הן בעמוד הפייסבוק והן במקומונים הם תעמולת בחירות. "תוכן המודעות שפורסמו הוא תעמולה, שכן בתקופת בחירות אין מקום לטפיחה עצמית על השכם שאינה מיועדת למסירת מידע נחוץ לציבור", הוסיף מודריק. "אין כל משמעות לכך שמהלך זה הוא טעות של מזכירה או שגגה של מנהל קמפיין. האחריות לכל הטעויות, בין שהן מתוכננות ובין שהן נעשו בתמימות, באחריות המתמודדים". הוד ציין מודריק כי הטלת האחריות על המזכירה חמורה ומעוררת חשש לניצול פסול של כוח המרות.

הרצליה. מערכת וואלה! NEWS
"הטלת האחריות על המזכירה חמורה ומעוררת חשש לניצול פסול של כוח המרות"/מערכת וואלה! NEWS

קריית מוצקין: שימוש ב-10 עובדי עירייה לטובת מערכת הבחירות

צבי אבישר, מתמודד לראשות עיריית קריית מוצקין, הגיש עתירה לוועדת הבחירות המרכזית נגד חיים צורי, ראש העיר המכהן על שימוש בעובדי העירייה במסגרת תעמולת בחירות. בין העובדים, הגיע מנכ"ל העירייה לחוגי הבית של צורי יחד עם מהנדס העירייה שהרצה על תחום הבנייה בעיר. יחד איתם גם דובר בעירייה לקח חלק בקמפיין ותלה שלטי בחירות בעיר. מנהלת יחידת הנוער בעירייה לקחה אף היא חלק בכנס לבוגרי הנוער במטה הבחירות ויחד עם אשת ראש העיר שהיא גם מנהלת התיאטרון העירוני השתתפו בקמפיין.

יו"ר ועדת הבחירות האזוריות בחיפה, השופט יצחק כהן, קיבל את העתירה והוציא צו מניעה לעשרה עובדים האוסר עליהם לקחת חלק במערכת הבחירות, כולל את אשת ראש העיר. בפסיקתו קבע השופט כי הצורך בשמירת מנהל ציבורי נייטרלי הוא "אינטרס ציבורי מובהק". כהן אמר כי "עובדי ציבור שנוטלים חלק במערכת בחירות של מועמד או מביעים דעה בעד או נגד במערכת הבחירות, פוגעים למעשה באמון הציבור. עובדים אלו עלולים לגרום לכך, שתושבי העיר המחזיקים בדעות אחרות, ייפגעו מלפנות למנהל הציבורי כאשר הם נזקקים לשירותיו".

עוד הוסיף כהן כי על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה חובה על כל עובדי הרשויות לשמור על תדמית נייטרלית שאינה משעובדת להשקפה פוליטית מוגדרת, ולראות שמעשיהם או התנהגותם לא יתפרשו כאילו נועדו לקדם אינטרס של רשימה כלשהי או מועמד מסוים.

ארוחת בוקר עם תמונת ראש העיר - תעמולת הבחירות של ראש עיריית רמלה

עדי שטרנברג, מתמודד לראשות עיריית רמלה הגיש עתירה כנגד ראש עיריית רמלה המכהן מיכאל וידל בטענה כי הוא מקיים סיורים מקצועיים במהלך הפעילות השוטפת ושם מציג פרויקטים שמבצעת העירייה ומבטיח הבטחות לקראת הבחירות. בנוסף טען שטרנברג כי וידל עושה תעמולת בחירות במהלך אירועים ציבוריים.

השופט אברהם טל אסר על ראש העיר לפרסם הודעות פומביות מסיורי העבודה ברשתות החברתיות ובכלל זה תמונות והודעות אופרטיביות. כמו כן, אסר עליו לתת התחייבויות או הבטחות באותם סיורי עבודה, כדי שלא תתפרשנה כהבטחת בחירות. בנוסף אסר טל על ראש העיר לשאת דברים באירועים ציבוריים מלבד דברי ברכה קצרים שיועברו לאישור היועץ המשפטי לעירייה.

ראש עיריית רמלה  מיכאל וידל במהלך האירוע של התנועה לאיכות השלטון ברמלה 15 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
מיכאל וידל ראש עיריית רמלה/ראובן קסטרו

על ארוחות הבוקר נתן השופט צו מניעה וקבע כי לא ניתן לציין את שמו של ראש העיר מכהן על גבי איגרות או פרסומים הממומנים על ידי כספיי העירייה או מתנות שיש להם גוון רשמי. בנוסף קבע ראש העיר שני פסטיבלים סמוכים למועד הבחירות כדי שהם ישרתו אותו לתעמולת בחירות ועל כך אמר השופט טל כי "השתתפותו בפסטיבלים במועד כה סמוך לבחירות, עלולה לייחס לו את הפסטיבל, לכרוך לו את שמו את דמותו בסמיכות קרובה לבחירות".

כשהאצטדיון בכפר כנא הפך לתעמולת בחירות המונית

ראש מועצת כפר כנא, מוג'אהד עואודה, הזמין את תושביו להקרנת משחק גמר גביע העולם בכדורגל באצטדיון העירוני שבתחומי המועצה המקומית כחלק "מתעמולת בחירות". בעתירה שהגישה עמותת עורכי דין לקידום מנהל תיקים, הנלחמת בשחיתות ברשויות המקומיות הערביות, ביקשה להוציא צו מניעה לאירוע בטענה כי מדובר בתעמולת בחירות אסורה. בנוסף לכך, ביקשו העותרים להסיר כל המודעות וההזמנות הכוללות את שמו, תמונתו ותפקידו של ראש המועצה.

השופט סאאב דבור, מבית המשפט המחוזי בנצרת כתב כי "אם פרסום הקרנת המשחק לציבור הרחב היה נעשה על ידי מחלקת התרבות והספורט של המועצה, ולא היה מנוסח כהזמנה אישית של ראש המועצה תחת הכותרת "מפגש נאמנות ושייכות", אולי ניתן היה לקבוע כי מדובר בפרסום מותר". דבור הוסיף כי העובדה שראש המועצה בעצמו הציג את האירוע כהזמנה אישית שלו הופכת את הפרסום לתעמולה אסורה. השופט הוציא צו מניעה לקיום האירוע ולהסרת כל הפרסומים וההזמנות האישיות שהוציא ראש העיר.

ראש מועצת כפר כנא מזמן את התושבים לצפות בגמר המונדיאל. נספח בעתירה, צילום מסך
צילום מתוך נספח העתירה נגד ראש מועצת כפר כנא/צילום מסך, נספח בעתירה
ראש מועצת כפר כנא מזמן את התושבים לצפות בגמר המונדיאל. נספח בעתירה, צילום מסך
ראש עיריית כפר כנא מזמין את התושבים לצפות באירוע גמר המונדיאל באיצטדיון העירוני/צילום מסך, נספח בעתירה

ראש העירייה שילם את הקנס על התעמולה האסורה מכספי עיריית כפר יונה

ראש עיריית כפר יונה, אפרים דרעי, פרסם עלון לציבור בעלות של אלפי שקלים מחשבון העירייה בו סיכם את פרטי ישיבות המועצה באופן שמאיר את חברי האופוזיציה באור שלילי כמי שפוגעים בציבור. שושי כחלון כידור, ראש האופוזיציה הגיש עתירה באמצעות עו"ד סהר פינטו בטענה כי ראש העיר מבצע תעמולת בחירות מכספי ציבור.

נשיא בית המשפט המחוזי בלוד קבע כי מדובר בעלון שיש בו תעמולת בחירות, ואמר כי "עיון בעלון מעלה כי בצד מסירת מידע לתושבי כפר יונה הוא כולל דברים שהם תעמולת בחירות מובהקת". עוד הוסיף, "העלון כולל פרשנות חד צדדית של ראש העיר למשמעות שיש לתת, לדעתו, להחלטות שדחו את ההצעות שהעלה בשל התנגדות העותרים וחברי אופוזיציה אחרים". השופט הוציא צו מניעה לחלוקת העלון לתושבי העיר, וקנס את ראש העיר ואת המועצה כל אחד מהם ב-2,000 שקלים. מאוחר יותר התברר כי ראש העיר שילם את קנסו מחשבון העירייה, שכן העירייה העבירה לעו"ד את מלוא התשלום. לטענת ראש העיר הוא ביקש לנכות את הסכום משכרו.

נוסף לעלון פרסם דרעי סרטוני שנה טובה בעמוד הפייסבוק של העירייה בסמוך למועד הבחירות שעל פי העותרת מהווים סרטוני תעמולת בחירות שמציגים את הישגי העירייה בשנה החולפת. השופט אברהם טל הורה להסיר את הפרסומים ולא לפרסם אותם בשנית עד מועד הבחירות. יתרה מכך פסק טל לעירייה קנס בסך 4000 שקלים.

עתירה נגד אפרים דרעי. מערכת וואלה! NEWS
העתירה שהוגשה נגד אפרים דרעי/מערכת וואלה! NEWS

בתחילת חודש ספטמבר עתר עידן למדן בבקשה דחופה להוציא צו מניעה כנגד עריכת אירוע בחוף הצוק הצפוני, במסגרתו יצחק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון לשעבר, הזמין את התושבים ל"הליכה בים ובירה קרה". השופט עודד מודריק קיבל את העתירה והורה בצו כי "באירוע לא יחולקו משקאות משכרים גם אם המזמין שילם תמורתם. יתר על כן אם תהיה במקום צריכת משקאות משכרים על דרך של רכישה פרטנית לא יוכלו המזמינים לקיים שם את תהלוכת בחירות".

גזר דין של יצחק רוכברגר. צילום מסך
יצחק רוכרברג, ראש עיריית רמת השרון לשעבר/צילום מסך

ראש מועצת גדרה, יואל גמליאל, אחיה של השרה גילה גמליאל, הוציא עיתון המפאר את הישגיו וכולל 41 תמונות שלו. על פי הערכת העותרים, עלות העיתון נעמדת בעשרות אלפי שקלים שהוצאו מכספי המועצה. עו"ד סהר פינטו המתמודד מולו בבחירות הקרובות הגיש נגד גמליאל עתירה על שימוש בכספי ציבור לטובת תעמולת בחירות אסורה. בפסיקתו אמר השופט אברהם טל כי עיתון זה הוא פרסום תעמולתי ויש לאסור את פרסומו. השופט קנס את ראש המועצה ב-2500 שקלים ואת המועצה עצמה ב- 7500 שקלים. טל הוסיף כי למען הסר ספק ראש המועצה ישלם את הקנס מכיסו ובנפרד מהמועצה.

יואל גמליאל בעיתון ידיעות חדרה. ידיעות חדרה, צילום מסך
עיתון המפאר את הישגיו. ראש עיריית גדרה/צילום מסך, ידיעות חדרה

ראש מועצת עמק חפר, רני אידן, פרסם כי ישנה הגבלה על פרסום במרחב הציבורי 90 יום לפני הבחירות אך מותר לפרסם מודעות תעמולה רק שלא עולה על 50 עד 70 סנטימטר. בפועל, על פי העתירה של ד"ר גלית שאול, תלה אידן מאות שלטי תעמולה הגדולים ממה שציין שאסור.
על פי החלטת השופט אברהם טל, ראש המועצה לא הכחיש את הדבר, אך טען כי הן נתלו בידי גורמים אחרים. יתרה מכך ציין השופט כי ראש המועצה בעצמו עתר פעמים רבות נגד הצבת שילוט מפר על ידי מתנגדיו וקיבל סעד משפטי ונזף בו, "מי שעותר לסעד משפטי, ראוי שיקיים את הדין, ידאג לקיום הדין ויפעל להסרת השילוט המפר בכל אמצעי חוקי". השופט קיבל את העתירה ופסק לראש המועצה הוצאות בסך 6,000 שקלים.

שר הפנים לשעבר, אופיר פינס שמכהן כיו"ר המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב אמר על שורת המקרים כי אלה רק חלק קטן מהעבירות של תעמולת הבחירות שמתרחשות מידי יום בעיקר ברשתות החברתיות. "הפייק ניוז פורח בבחירות האלה", אמר פינס. "המחוקק לא עשה את מלאכתו, ולא עדכן את חוק דרכי התעמולה כפי שהמליצה וועדת בייניש, בעקבות האירועים החמורים שהתרחשו בבחירות הקודמות. לצערי הכלבים נובחים אבל השיירה עוברת כל הדרך אל הקלפי", הוסיף.

שלטים של רני אידן בעמק חפר. נספח מהעתירה, מערכת וואלה! NEWS
שלטי הבחירות/מערכת וואלה! NEWS, נספח מהעתירה
שלטים של רני אידן בעמק חפר. נספח מהעתירה, מערכת וואלה! NEWS
שלטי הבחירות/מערכת וואלה! NEWS, נספח מהעתירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully