וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית רשות המים לחורף: עלייה בגשמים, אך מחסור עצום במים

17.9.2018 / 11:20

ברשות מתבססים על מודלים ותחזיות לפיהם עונת החורף הקרובה צפויה להיות ממוצעת מבחינת כמות המשקעים, ואולי אף מעבר לכך. עם זאת, בעקבות הבצורת שנמשכת כבר חמש שנים ברציפות, נוצר פער חמור במשק המים של 2.5 מיליארד קוב ועל כן יש להמשיך במגמת החיסכון

צלמים זמניים מורשים

רשות המים פרסמה היום (שני) את תחזית הגשמים לחורף הקרוב, לפיה צפויה עונה ממוצעת מבחינת כמות המשקעים ואולי אף מעבר לכך. עם זאת, ברשות התריעו מפני מחסור עצום במשק המים שגדל בשנים האחרונות.

ברשות שומרים על אופטימיות, זאת בשל התחזיות המבוססות על מודלים שבידי אנשיה. לדבריהם, אם רצף הבצורת שהורגש בארץ במשך חמש השנים האחרונות היה נמשך גם בעונה הקרובה, אזי המצב החמור של משק המים היה מחריף עוד יותר.

עוד בוואלה! NEWS:
פנטזיות על רגיעה ומדינה בהכחשה: כשישראל מעוניינת בברית עם חמאס
מקרה התאבדות שני תוך חודשיים בסורוקה: מנהל יחידת לב שם קץ לחייו
"גיבורי-על באמת קיימים": אלפים ליוו למנוחות את ארי פולד

אי בכנרת ליד קיבוץ מעגן. yuval gassar, מערכת וואלה! NEWS
האי שהתגלה בכנרת סמוך למעגן/מערכת וואלה! NEWS, yuval gassar

עם זאת, ברשות מדגישים כי המחסור הקיים כיום עצום בהיקפו, וכי כבר בשלב זה קיים חוסר של כ-2.5 מיליארד קוב מים במקורות המים הטבעיים. בשל כך, ברשות הבהירו כי גם אם תחול עליה בכמות הגשמים, הציבור יהיה חייב עדיין להמשיך להתייעל ולמנוע בזבוז. כמו כן נדרש המשך בניית המערכת שתוביל מים מותפלים לכנרת והקמת מתקני התפלה.

ברשות הסבירו כי שינויי האקלים באזור מובילים להפחתה מתמשכת בכמות המים בארץ. כך, בהסתכלות על כמויות המים המגיעים למקורות המים בשקלול כלל ארצי ניתן להבחין בירידה מתמשכת של כ-20% ב-30 השנים האחרונות, והדבר ניכר גם בירידה חזקה בשפיעת המעיינות, והזרימה בנחלים.

גם כמויות המשקעים בשקלול רב שנתי הולכות ומצטמצמות, לצד גידול בביקוש למים בשל הגידול באוכלוסייה והעלייה באיכות החיים. ברשות ציינו כי הדבר מחייב בהמשך התייעלות ומניעת בזבוז מים כאורח חיים קבוע.

עוד באותו נושא

"המצב הכי גרוע זה שנים": רשות המים הכריזה שנת בצורת נוספת

לכתבה המלאה
שמורת טבע הבניאס של רשות הטבע והגנים. נתי רגב, רשות הטבע והגנים,
הפחתה משמעותית בכמות המים. הבניאס/נתי רגב, רשות הטבע והגנים

עוד התריעו ברשות כי החל מהחודש רמת ההתאיידות יורדת, ובהתאם גם צריכת המים בגינה הפרטית והציבורית, כך שיש להקטין את כמויות ההשקיה, ובשום מקרה לא להשקות בשעות החמות.

לאור התחזיות, ברשות המים בחנו גם את ביצועי השלב הראשון בקמפיין שערכו לחיסכון במים במשקי הבית. בין השאר, נבחנה השפעתו והעמדות של הציבור בנושאים הרלוונטיים בהשוואה לעמדות הציבור טרום הקמפיין. 91% מהציבור מדווח על התנהגות חסכונית ככל שזה קשור למים. על פי הסקר, הקמפיין השיג רמות גבוהות של שכנוע (כולל בהשוואה לנורמה) - 92% מהציבור. עם זאת, עדיין מוקדם לספק נתונים מספריים על שינויים בצריכה הביתית.

מפלס הכנרת, 10 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
מפלס הכנרת/ראובן קסטרו
מפלס הכנרת, 10 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
מד המים בכנרת/ראובן קסטרו
מפלס הכנרת, 10 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
מד המים בכנרת/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully