וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה במרוקו: חוק חדש אוסר על נישואים בכפייה ואלימות מינית

החוק אוסר על אלימות מינית במקומות ציבוריים, אך פעילות לזכויות נשים במדינה הצפון-אפריקנית טוענות כי הוא מותיר את הנשים חשופות לפגיעה בתוך הנישואים. חברת פרלמנט במדינה הבהירה: "אין חוק מושלם". זאת על רקע הסערה סביב חטיפה ואונס קבוצתי של נערה בת 17

עריכה: שניר דבוש

זכויות הנשים במרוקו רשמו אמש (רביעי) התקדמות היסטורית עם כניסתו לתוקף של חוק חדש האוסר על נישואים בכפייה ועל אלימות מינית במקומות ציבוריים ומחמיר את הענישה על חלק מהעבירות. החוק, הקרוי על שמה של השרה לענייני נשים באסימה חאקאווי שהניחה אותו לפני חמש שנים, זכה לביקורת על כך שהוא אינו אוסר בבירור על אונס בתוך הנישואים ואינו כלל הגדרה מפורשת לאלימות במשפחה. בנוסף לטענות אלה, קיימת גם ביקורת על כך שהנוסח דורש מהקורבנות להגיש תלונה כדי להשיג הגנה.

החוק קובע עונש שנע בין חודש לבין שישה חודשי מאסר וקנס של עד 500 דולר במקרים של הטרדות מיניות כלפי נשים ברחובות ובמקומות ציבוריים. סאמירה ראיס, אחד הפעילות הבולטות במרוקו למען חקיקת חוקים להגנה על נשים מפני אלימות, אמרה: "אנחנו לא נעצור כאן. החוק הזה הוא נכס אבל יש לו חסרונות שאנחנו צריכים לעבוד עליהם".

עוד בוואלה! NEWS:
"הסכנה עומדת בדלת": הוריקן פלורנס מתקרב - דיווח מיוחד מארה"ב
עשרות נשים וילדים: דאעש פרסם תיעוד משבי הדרוזים מדרום סוריה
12 עדויות נוספות של נשים נגד יועצו של נתניהו; קיז: "האשמות שגויות"

נשים מסתכלות על כרזות בחירות בוורזאזאת שבמרוקו 27 ספטמבר 2016. AP
"הנשים נותרות תחת סכנה של אלימות בבית". נשים במרוקו מסתכלות על כרזות בחירות בוואראזאת/AP

"חסרים לנו הכלים הראויים כדי ליישם את החוק", הוסיפה ראיס. "במקרה של אלימות בתוך הנישואים קשה לספר הוכחה ואפילו אין לנו מקלטים עבור הקורבנות".

משמר זכויות האדם מסר שלחוק יש היבטים חיוביים, "ובהם הגדרה אלימות נגד נשים כ'כל מעשה המבוסס על אפליה מגדרית שכולל פגיעה פיזית, פסיכולוגית, מינית או כלכלית כלפי נשים'". עם זאת, לדברי הארגון, החוק כולל "פערים גדולים וחסרונות שמותירים את הנשים תחת סכנה של אלימות בבית, כולל היעדר מקורות למימון הרפורמות".

בסקר שערכה הממשלה ברבאט נמצא כי 63% מהנשים במרוקו בין הגילאים 18 עד 65 היו קורבנות אלימות. בותאינה קארורי, חברת הוועדה בפרלמנט שהכינה את החוק, הבהירה כי ניתן יהיה לעדכן את נוסח החוק בהמשך. "אין חוק מושלם", אמרה. "האפקטיביות שלו תהיה תלויה בגישה שיאמצו המשטרה וגופי השיפוט. ככל שזה נוגע להשפעה, זה נורמלי שמגלים פערים, אבל ניתן לתקן אותם בעתיד".

עוד באותו נושא

נחטפה ועונתה במשך חודשיים: אונס קבוצתי של בת 17 מסעיר את מרוקו

לכתבה המלאה
אישה עם ילד ברחוב בקזבלנקה שבמרוקו 5 אוקטובר 2016. AP
המדינה הצפון-אפריקנית הזדעזעה מאונס קבוצתי של בת 17. אישה עם בנה בקזבלנקה/AP

כניסתו של החוק לתוקף באה על רקע סערה שהתעוררה במדינה הצפון-אפריקנית בעקבות חטיפתה של נערה בת 17 ואונס קבוצתי שעברה במשך חודשיים על ידי חברי כנופיה. הצעירה, שהזדהתה בראיון לרשת מקומית בשם חדיג'ה, זכתה לתמיכה מצד אזרחים רבים שחתמו על עצומה הקוראת לסייע לה והביעו זעזוע מסיפורה ברשתות החברתיות תוך שימוש בהאשטאג "#צדקלמעןחדיג'ה". לאחר פרסום הריאיון עמה עצרה המשטרה במרוקו 12 צעירים, בני 18 עד 27, החשודים במעורבות במקרה. החשוד המרכזי שבהם עומד בפני אישומים של אונס, עינויים, חטיפה, איומים והקמת כנופיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully