וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסכנה עומדת בדלת": הוריקן פלורנס מתקרב - דיווח מיוחד מארה"ב

13.9.2018 / 4:01

בארה"ב נשלמות ההכנות לקראת הסופה האימתנית שצפויה לפי התחזיות, לפגוע ביום שישי בגבול שבין קרוליינה הצפונית והדרומית. "זה היום האחרון לעזוב", הזהירו הרשויות. באזורים רבים הדלק אזל. מקלטי החירום נפתחו, אך יש כאלה שמעדיפים להישאר בבית. "אנשים חוששים לעזוב"

עריכת וידאו: ניר חן

כבישים המהירים הפכו את כיוון התנועה, בתחנות דלק רבות הדלק כבר אזל, ובבתי הכלא של צפון קרוליינה מפנים את האסירים למתקנים אחרים באזורים בטוחים. רגע לפני שההזדמנות לעזוב חולפת, בארצות הברית הולכים ונשלמים אמש (רביעי) את ההכנות לקראת הוריקן פלורנס האימתני. הסופה, המוגדרת כרגע כהוריקן דרגה 3, צפויה לפגוע בשישי לפנות בוקר באזור הגבול שבין קרוליינה הצפונית והדרומית.

לפי התחזית האחרונה, ההוריקן, שמתקדם כעת בקצב של כ-22 קמ"ש לכיוון החוף, אמור להאט היום באופן משמעותי, לקצב של כחמישה קמ"ש בלבד, ולשהות במצב זה סמוך לקו החוף במשך כיממה, לפני שיפנה לעבר דרום קרוליינה. החזאים חוששים כי המצב הזה עשוי להחמיר פי כמה את הנזקים של הסופה, כיוון שבנוסף לעליית מפלס פני הים, שעלולה להגיע לגובה של שלושה מטר, יירדו בפרק הזמן הזה גם כמו עצומה של משקעים אשר יכולה להגיע לאלף מילימטר. השילוב של עליית מפלס פני הים, יחד עם המשקעים והרוחות של ההוריקן, מאיים לזרוע נזקים גדולים במיוחד. הלילה המרכז האמריקני להוריקנים מסר כי הסופה נחלשה מעט - אך עדיין נשקפת סכנה לחיי אדם.

עוד בוואלה! NEWS:
הנוף המדהים לא מטשטש את ריח השריפה: תיעוד מהאסון של עינות צוקים
פרשה 512: הקצין המאוים ביותר ימסור מחר עדות בבית המשפט
טראמפ חתם על צו שיאפשר להטיל סנקציות על מי שיתערב בבחירות

אנשים ממתינים בתור לקרח בחוף קרולינה ביץ, כחלק מהערכות לקראת ההוריקן. רויטרס
התורים למזון ולדלק רק מתארכים. ארצות הברית, היום/רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד אישר למדינות ווירג'יניה, צפון קרוליינה ודרום קרוליינה להכריז על מצב חירום, מה שיאפשר להזרים להן משאבים כספיים באופן מיידי. הוא העלה סרטון לחשבון הטוויטר שלו ואמר: "אנחנו מוכנים יותר מאי פעם". הנשיא גם ביטל עצרת פוליטית שתוכננה להיערך במדינת מיסיסיפי כדי לעקוב מקרוב אחרי ההיערכות לסופה.

עוד באותו נושא

מיליון תושבים הונחו להתפנות: הוריקן "פלורנס" בדרך לחוף המזרחי של ארה"ב

לכתבה המלאה

הנשיא טראמפ: "יש להישמע להנחיות הרשויות"

את הזמן שנותר עד לפגיעה, מקדישות הרשויות כדי לעודד את אחרוני האנשים שהחליטו להישאר לשקול זאת שוב. "היום זה היום האחרון שבו אפשר לעזוב", הזהיר ג'ף בירד, מנהל סוכנות החירום הפדרלית. "הסופה הזו תהיה כמו אגרוף של מייק טייסון".

נראה כי בירד, כמו גם בכירים אחרים בממשל המקומי והפדרלי, חוששים משאננות בקרב תושבים שמאמינים כי יצליחו לעבור בשלום את הסופה אם יאטמו היטב את הבית ויאגרו מספיק מים ואוכל, או כאלו שמאמינים שהרשויות מגזימות בהערכותיהן וסבורים שהשד לא יהיה נורא כל-כך, במיוחד לאור תחזיות לפיהן הרוחות צפויות להיחלש לקראת הפגיעה בחוף, וייתכן כי הסופה תגיע לצפון קרוליינה בתור הוריקן דרגה 3. מושל צפון קרוליינה, רוי קופר, לא ברר מילים בתדרוך שערך הבוקר לתקשורת. "האסון נמצא על סף דלתנו, והוא מגיע", הזהיר.

שקי חול מקיפים בתים על החוף הצפוני בארה"ב לקראת ההוריקן  12 בספטמבר 2018. AP
"אנשים נשארים בקו החוף - זה חוסר אחריות". צפון קרוליינה, היום/AP
אנשים ממתינים בתור לקרח בחוף קרולינה ביץ, כחלק מהערכות לקראת ההוריקן. רויטרס
חשש שתושבים יצטיידו ולא יתפנו. ארה"ב, היום/רויטרס

הרשויות אמנם פתחו גם מקלטי חירום בהם יסופקו מזרנים ומיטות, אך התמונות של מדפים ריקים בסופרמרקטים המקומיים העידו כי ישנם לא מעט אנשים שמעדיפים להצטייד במזון ולהישאר בבתיהם, בין היתר מחשש שייקח פרק זמן ממושך של כשבועיים עד שיורשו לשוב. גו'אן דאנקן, תושבת מרטיל ביץ' בצפון קרוליינה, אזור שאמור לספוג פגיעה ישירה, סיפרה לוואלה! NEWS כי בנסיון לשכנע את התושבים שאין להם מה לחשוש מביזה, הרשויות הבהירו כי רק תושבים שיציגו מסמך שמעיד על כך שהם מתגוררים באזור החוף, כמו למשל חשבון חשמל או חוזה דירה, מורשים כעת להיכנס לשכונות קו החוף.

היא סיפרה כי אתמול בערב יצאו היא, בעלה גרג ובנם בן ה-20, יחד עם שלושה כלבים במסע שארך תשע שעות לעבר אזור ההרים במדינת טנסי, שם שכרו יחידת דיור. את הפקקים בדרך, של מאות אלפי אנשים אשר נמלטים במקביל מהסופה, היא הגדירה כ"מגרש חניה אחד גדול". לדבריה, "ניסינו לנסוע בדרכים צדדיות, כיוון שהכבישים המהירים היו פקוקים לחלוטין. בשלב מסויים, אחרי חמש שעות, נגמר לנו הדלק. זה היה מפחיד, כי היינו כבר באמצע הדרך לטנסי. מצאנו תחנה אחת שמכרה דלק, אך היא העלתה את המחיר ב-15%בהשוואה למחיר של התחנות בהן הדלק אזל".

חיילים נערכים לקראת סופת ההוריקן בדרום קרוליינה. רויטרס
כוחות צבא נערכים להוריקן, היום/רויטרס

"בהחלט היתה תחושה של פחד", היא הוסיפה. "אנשים לוקחים את זה ברצינות. אלו שהחליטו להישאר פשוט ניקו את כל המדפים בסופרמרקט. לא נשאר מים, לא לחם, כלום". היא סיפרה כי לבני המשפחה לא הייתה התלבטות אם לעזוב: "אנשים חוששים לעזוב כי הם לא יודעים איך הם יחזרו. אנחנו כמובן חוששים מזה, אבל יותר חוששים על החיים שלנו. בהוריקן מת'יו נשארנו בביתנו, הייתה הצפה שלא תיאמן. המים אז הגיעו לגובה של הידית של הדלת של המכוניות, אבל גרנו אז בקומה השנייה. כבר אז קיבלנו החלטה - אם מגיעה סופה בדרגה 3 ומעלה, אנחנו עוזבים".

על חבריה שבחרו להישאר בשכונה, היא אומרת: "אני דואגת להם. הרשויות הכריזו על פינוי חובה, אבל הם לא באמת יכולים לאכוף את זה שכולם יתפנו. אני רואה בפייסבוק חברים שגרים בקו הראשון לחוף ומעלים בפייסבוק פוסטים משועשעים שיש להם ארגז בירה והם מתכוונים להישאר ולעבור שם את הסופה, ואני חושבת לעצמי - איזה חוסר אחריות".

שאלה נוספת שהעסיקה את התקשורת המקומית ביממה האחרונה היא פינוי בתי הכלא שנמצאים בנתיב הסופה. בצפון קרוליינה, פונו ביומיים האחרונים מאות אסירים ממספר מתקני כליאה לעבר בתי כלא באזורים בטוחים יותר. דובר שירות בתי הסוהר במדינה סירב לומר בכמה אסירים בדיוק מדובר ולהיכן פונו, אך הוא הבהיר כי האסירים שפונו יוכללו להתקשר לבני משפחתם ולעדכן אותם לאן עברו.

בדרום קרוליינה, להבדיל, התקבלה החלטה שלא לפנות את האסירים למרות שהם נמצאים באזור בו הוכרז פינוי חובה. בית הכלא רידג'דייל נמצא בנתיב הסופה ובו שוהים כ-900 אסירים ועוד מאה אנשי צוות. מבית הכלא נמסר לכלי תקשורת מקומי, "שרלוט אובזרבר", כי "בעבר הוכח שבטוח יותר להשאיר אותם במקום".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully