וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד נגד העליון: פסילת חוק יסוד - ניתוק סופי ומוחלט מהעם

4.9.2018 / 18:40

השרה מתחה ביקורת על התנהלות בית המשפט, זאת לאחר ששופטי העליון לא פסלו על הסף את העתירות שהוגשו בעניין חוק הלאום. "השופטים החלו, שלב אחרי שלב, לנתק עצמם מהדין המצוי והחלו רואים עצמם כמעצביו של הדין הרצוי", הסבירה

עריכה: ניב מעוז

שרת המשפטים איילת שקד מתחה ביקורת חריפה היום (שלישי) נגד בית המשפט העליון ואף התריעה מפני מה שכינתה "עמעום דמותו של העם". במהלך נאומה בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, השרה התייחסה לאפשרות שבית המשפט העליון יפסול חוקי יסוד, זאת משום ששופטי בג"ץ לא פסלו על הסף את העתירות שהוגשו נגד חוק הלאום שאושר לאחרונה בכנסת.

"במידה ובית המשפט יקבל את התזה לפיה ניתן לפסול את חוקי היסוד נוכל סוף סוף לענות על שאלתו של חשין מפסק דין בנק המזרחי - והעם היכן הוא? נענה לו מיד - בשום מקום", אמרה שקד. "אין לעם כל רלוונטיות במבנה החוקתי החדש שמעצב בית המשפט העליון".

לקריאה נוספת:
בדרכון של מדינת חוק הלאום היהודי, מספרים לזרים שהלאומיות ישראלית
הממשלה צפויה לטעון בבג"ץ: חוק הלאום "מכשיר" את חוק ההסדרה

איילת שקד בועידת המשפט השנתית של ישראל, ת"א. יוסי זמיר, מערכת וואלה! NEWS
השרה שקד במהלך ועידת המשפט/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זמיר

לדברי שקד, "עמעום דמותו של העם בפסקי הדין של בית המשפט העליון הוא סופו של תהליך ארוך. תהליך העובר בעשורים האחרונים על מדינת ישראל ומשנה את משטרה ללא הכר. מהשיטה המוכרת של דמוקרטיה ייצוגית, בה העם הוא הריבון המעצב את הסדריו באמצעות נציגיו, עוברת ישראל לשיטה אחרת. שיטה זו מטשטשת את ריבונותו של העם, וגבולותיה טרם שורטטו באופן סופי".

שקד הסבירה כי "השופטים החלו, שלב אחרי שלב, לנתק עצמם מהדין המצוי והחלו רואים עצמם כמעצביו של הדין הרצוי". לטענתה, בית המשפט הפך עצמו לממונה על המדיניות, במקום להתרכז בפרשנות הדין. "אם יקבע בית המשפט כי גם חוקי היסוד אינם חסינים מביקורת שיפוטית, תישלל מהעם האפשרות להשפיע על יצירת ההסדרים החוקתיים באמצעות נציגיו, והפעם כאסיפה מכוננת. בכך יסיים העם את תפקידו במה שהיה עד כה שיטתנו הדמוקרטית. מעתה ייקבעו הנורמות שלא באמצעות העם. עם היעלמותו של העם נעלמים גם ערכיו הלאומיים".

עוד באותו נושא

הרשימה המשותפת תדרוש מהאיחוד האירופי: סווגו את "להב"ה" כארגון טרור

לכתבה המלאה

"רעידת אדמה משטרית"

שקד הוסיפה כי "שלילת סמכות העם לקבוע את אופי מדינתו בשם עקרונותיו המופשטים של 'הציבור הנאור', שומטת את בסיסו של ההליך הדמוקרטי. סופם של הקרבת היסודות הלאומיים על מזבח הערכים האוניברסליים, בהקרבת הערכים הדמוקרטיים עצמם. ביקורת שיפוטית על חוק יסוד היא רעידת אדמה. לא רק משפטית, אלא גם פוליטית. זוהי רעידת אדמה משטרית".

את נאומה סיימה שקד בהצהרה כי, "כמי שמאמינה בדמוקרטיה בכל לבה לא אוותר על מקומו של העם. לא אוותר על מקומם של נציגיו. לא אוותר על הדמוקרטיה. כנסת של העם, על ידי העם, למען העם, לא תאבד מן הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully