וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרכון של מדינת חוק הלאום היהודי, מספרים לזרים שהלאומיות ישראלית

20.8.2018 / 17:04

מנסחי חוק הלאום, השנוי במחלוקת חריפה, שכחו, או העדיפו לעקוף, עובדה חשובה - החוק קובע כי מדינת ישראל היא "מדינת הלאום של העם היהודי", אולם בתעודות הרשמיות שהמדינה מנפיקה לא מצוין "לאום יהודי". כשיש התייחסות ללאומיות היא ישראלית

צילום:יותם רונן, שלומי גבאי, רוני כנפו,רויטרס עריכת וידאו: רן צימט

(בווידאו: דיווח על סערת חוק הלאום)

מנסחי חוק הלאום, השנוי במחלוקת חריפה, שכחו, או העדיפו לעקוף, עובדה חשובה - החוק קובע כי מדינת ישראל היא "מדינת הלאום של העם היהודי", אולם בתעודות הרשמיות שהמדינה מנפיקה לא מצוין "לאום יהודי". כשיש התייחסות ללאומיות היא ישראלית, וזאת למרות סירובו של בית המשפט העליון לאמץ מונח זה. שינוי המינוח יחייב חקיקה חדשה, כי לדעת בכירים בדימוס במשרד הפנים, לא יהיה די בהחלטה מנהלית.

עד לתחילת העשור שעבר הופיע בתעודות הזהות הסעיף "לאום" אך הוא שונה בעקבות התנגדויות משני כיוונים - חילוני ודתי. אזרחים שסירבו להירשם כבני הלאום היהודי וטענו לקיומו של לאום ישראלי, עתרו לבג"ץ, ולמרות שלא זכו בו לסעד, הם הצליחו לקעקע את המוסכמה הקודמת. בה בעת פעלו המפלגות החרדיות והדתיות, ששלטו במשרד הפנים ברוב השנים, נגד רישומם של גרים רפורמיים כמשתייכים לדת היהודית. התוצאה מתבטאת בתיעוד הביומטרי שמונפק לישראלים בשנים האחרונות - אין בו זכר ליהודים.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת מאמן הכדוריד החשוד בפדופיליה: "פגע גם בילדות בחו"ל"
מקרבות תש"ח ועד לחברות עם ערפאת: תחנות חייו של אורי אבנרי
העובדים עזבו, ההתאבדויות גדלו: תכנית החילוץ מאחוריה, אך יוון לא חוגגת

דרכון ישראלי. ShutterStock
למרות שישראל מוגדרת מדינת "הלאום היהודי", האזרחות במסמכים הרשמיים היא "ישראלית"/ShutterStock

המונח "לאום" הוחלף בתעודות הזהות ל"מעמד". לא עליון, בינוני או חלילה תחתון, על אף שלא יהודים, ואולי יהודים חילונים, עשויים לטעון לקירבה גדולה בין המונחים. "מעמד: אזרחות ישראלית", להבדיל מתושבות.

בדרכון, המיועד מטבעו לשימוש בחו"ל, יש שוני בין המינוח העברי והלועזי. באנגלית הסעיף הוא "לאומיות" ומכאן שנושא הדרכון הוא בן הלאום הישראלי. בעברית אין לאומיות אלא אזרחות ישראלית - בדיוק כמו בכותרת המשנה של השער הפנימי בדרכון. עלעול באשרות זרות המוטבעות בדרכון מגלה, למשל, שגם אשרת הכניסה האמריקנית מתייחסת ללאומיות הישראלית ולא לאזרחות.

"הלאום - ערבי, הדת - דרוזית, האזרחות - ישראלית"

כך, בתיעוד הנישא בכליהם של עוברים ושבים ומוצג לפי דרישה לשוטרים ובמעברי הגבול, וכן במאגר הנתונים של משרד הפנים, המשמש בין היתר לקביעת חייבי גיוס לצה"ל ולמפקד האוכלוסין, נותרה בעינה ההבחנה בין יהודים לאלה שאינם יהודים. במשטרה התנגדו בעבר, אך ללא הועיל, למחיקת סעיף האלום, בטענה כי הוא מסייע לה בפעילותה הביטחונית. בתעודות לידה הסעיפים נגזרים מחוק מרשם האוכלוסין. תינוק שנולד לאחרונה בצפון נרשם כך: "הלאום - ערבי, הדת - דרוזית, האזרחות - ישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully