וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המו"מ התקוע: טראמפ ביטל את נסיעתו של פומפאו לצפון קוריאה

24.8.2018 / 20:55

אחרי ההצהרות בתום הפסגה עם קים ביוני, נשיא ארה"ב מודה שאין התקדמות בין הצדדים והאשים בכך גם את סין ומלחמת הסחר עמה. ואולם, הוא הביע רצון לפגישה נוספת עם הרודן. "מצפה לפגוש אותו בקרוב"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (שישי) במפתיע כי הוא מבטל את הביקור המתוכנן שבוע הבא של שר החוץ מייק פומפאו בקוריאה הצפונית. זאת בשל חוסר ההתקדמות במשא ומתן על פירוק הארסנל הגרעיני של פיונגיאנג, על אף הצהרות סותרות שלו בחודשיים שחלפו מאז הפסגה עם קים ג'ונג און. הוא הטיל את האשמה גם על סין, שמנהלת מלחמת סחר עם ארצות הברית.

טראמפ ייחס את החלטתו גם למתיחות הגוברת עם סין, בעלת בריתה הקרובה של קוריאה הצפונית, אך הותיר את הדלת פתוחה לפגישה נוספת עם קים.

"בשל העמדה הקשוחה שלנו במדיניות הסחר עם סין, אני לא סבור שהם עוזרים בתהליך הפירוז כפי שעשו בעבר (למרות הסנקציות של האו"ם שנותרו במקומן", כתב. "פומפאו מצפה להגיע לקוריאה הצפונית בעתיד הקרוב, סביר להניח אחרי שייפתרו יחסי המסחר שלנו עם סין. בינתיים אני רוצה לשלוח ברכות חמות לקים. אני מצפה לפגוש אותו בקרוב!".

עוד בוואלה! NEWS:
קטאר אחרי חשיפת הפגישה עם ליברמן: עמדתנו לגבי הפלסטינים לא השתנתה
ימיו האחרונים: מקיין בחר להפסיק את הטיפול בסרטן
"רק כי אנחנו ערבים": שלושה צעירים הותקפו באלימות בקריית חיים

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און לוחצים ידיים במפגש הפסגה בסינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ רוצה עוד פגישה. הפסגה בסינגפור ביוני/רויטרס

פומפאו היה אמור לשוב לפיונגיאנג יחד עם השליח האמריקני המיוחד החדש, סטיבן ביגן, בניסיון לצאת מהמבוי הסתום. גורם בכיר בבית הלבן אמר כי טראמפ הורה לבטל את הביקור במהלך פגישה שהתקיימה ביניהם אחר הצהריים בבית הלבן.

שני גורמים רשמיים אמרו כי בכירים רבים למדו על ההחלטה דרך הטלוויזיה, חלקם בזמן פגישה שעסקה במשא ומתן בין וושינגטון לפיונגיאנג. גורמי מודיעין וביטחון סברו כי הביקור האחרון של פומפאו היה טרם זמנו וכי אין סיכוי של ממש להתקדמות במגעים. שר החוץ לא היה צפוי לפגוש את קים בביקור שהיה אמור להיות השני מאז הפסגה ביוני.

אחרי שובו של טראמפ מסינגפור הוא הכריז כי הוסר האיום הגרעיני הצפון קוריאני, טענות שהופרכו במהרה על ידי בכירי ממשלו ודוחות מודיעיניים. מאז לא הייתה התקדמות של ממש בין הצדדים, המתבצרים בעמדותיהם. וושינגטון דורשת לראות צעדים קונקרטיים מצד פיונגיאנג, שמצדה רוצה לקבל קודם כל הקלות בסנקציות.

עוד באותו נושא

דיווח: "שומר הסף" הכלכלי של טראמפ קיבל חסינות בתיק דמי השתיקה

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו לאחר פגישתו בפיונגיאנג עם סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת השלטון בקוריאה הצפונית קים יונג צ'ול, 7 ביולי 2018. רויטרס
הביקור לא הסתיים טוב. פומפאו בפיונגיאנג, בחודש שעבר/רויטרס

ההחלטה של טראמפ התקבלה ימים אחרי הסוכנות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי אין אינדיקציות לכך שקוריאה הצפונית עצרה את פעילותה הגרעינית. "המשך פיתוח תכנית הגרעין וההצהרות הנלוות לכך הן מקור גדול לדאגה", נכתב בדוח השנתי של סבא"א.

עם זאת, מומחים שונים סבורים כי ייתכן שביטול הפסגה הוא חלק משיטות המשא ומתן של טראמפ. במאי הוא הכריז כי הוא מבטל את הפסגה עם קים בשל "העוינות הגלויה" של פיונגיאנג, רק כדי לחזור בו מהחלטתו שמונה ימים לאחר מכן.

התחייבות מעורפלת

בפסגה שהתקיימה הביעו טראמפ וקים מחויבות לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, אך הייתה זו רק הצהרה מעורפלת וקים לא הראה נכונות לוותר באופן חד-צדדי על הארסנל הגרעיני שפיתח בשנים האחרונות.

לאחר הפסגה אמר פומפאו כי הוא מקווה לראות "פירוק משמעותי" של הארסנל הגרעיני של פיונגיאנג עד 2020, אך ביקורו האחרון במדינה הקומוניסטית בחודש שעבר הסתיים בטונים צורמים.

בעוד ששר החוץ אמר עם המראתו כי חלה התקדמות בין הצדדים, המשטר גינה בתוך שעות את "דרישותיו הגגנסטריות". הוא לא נועד עם קים אז, בניגוד לשני ביקוריו ראשונים שהתקיימו לפני הפסגה עם טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully