וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטאר אחרי חשיפת הפגישה עם ליברמן: עמדתנו לגבי הפלסטינים לא השתנתה

24.8.2018 / 18:47

משרד החוץ של האמירות חזר על קריאתו להסיר את המצור על עזה ומסר כי "התיווך שלנו מתבצע בהסכמה וברצון של הצד הפלסטיני". זאת על רקע הביקורת הקשה שהופנתה כלפי דוחא אחרי שנחשף בוואלה! NEWS כי ליברמן נפגש ביוני בחשאי עם שר החוץ הקטארי א-ת'אני ודן עמו בהסדרה בעזה

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

בעקבות חשיפת וואלה! NEWS על כך ששר הביטחון אביגדור ליברמן נפגש בחשאי עם שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני, משרד החוץ הקטארי פרסם אמש (חמישי) הודעה חריגה לגבי מעורבותה של האמירות במגעי ההסדרה ברצועת עזה. "עמדתנו לגבי הכיבוש הישראלי וזכויות הפלסטינים כפי שקבעו החלטות האו"ם לא השתנתה ואין מקום לניחושים או לספקות", נמסר בהצהרה שפורסמה באתר של משרד החוץ בדוחא, שקראה, בין היתר, לישראל ולמדינות העולם "להסיר את המצור מעל עזה". מבלי להתייחס ישירות לדיווח על הפגישה, קטאר הדגישה כי "התיווך שלנו בנושא עזה מתבצע בהסכמה וברצון של הצד הפלסטיני שמדגיש כל הזמן את הערתכו לעמדה הקטארית".

ברקע המתיחות הקשה בין קטאר לבין מדינות המפרץ, הפרסום על הפגישה החשאית של ליברמן עם א-ת'אני עורר ביקורת קשה בתקשורת במדינות אלה ובתקשורת הערבית בכלל. שר החוץ של איחוד האמירויות אנואר קרקאש מתח ביקורת בטוויטר על קטאר בעקבות הפרסום ואמר כי התקשורת הקטארית מטעה ו"מפיצה שמועות על נורמליזציה בקשר לשכנותיה כשהיא ממשיכה לפעול ולהיות בקשר עם תל אביב בנושא עזה".

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן: "לא מאמין בהסדרה"; בנט: "טוב שהצטרף לעמדתנו"
גשר אחד רחוק מדי: הפחד הגדול שנוסע על נתיבי איילון
בואי שרה, נצא למלחמה: "המרסק" של משפחת נתניהו

פגישת שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב במוסקבה, יוני 2017. AP
א-תאני/AP

בתוך כך, שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר היום בסיור בעוטף עזה כי הוא אינו מעורב במאמצים להשגת רגיעה מול חמאס ברצועה. "לגבי ההסדרה - אין לי שום קשר. אני לא מעורב בהסדרה ולא מאמין בהסדרה. ההסדרה היחידה היא המציאות בשטח", אמר.

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: הפגישה החשאית של ליברמן ושר החוץ הקטארי בקפריסין

לכתבה המלאה

כשהמטוס הפרטי של בית המלוכה הקטארי נחת בקפריסין

השבוע נחשף בוואלה! NEWS כי ברקע המאמצים הבינלאומיים להסדרה ברצועת עזה, ליברמן וא-ת'אני נפגשו בסוף חודש יוני בקפריסין. א-ת'אני היה באותה העת בעיצומו של מסע בינלאומי שכלל תחנות בארצות הברית ובאירופה, עם עצירות ופגישות פומביות בבריסל, ברומא, בוושינגטון ובניו יורק. מבדיקת וואלה! NEWS עלה כי המטוס שבו השתמש שר החוץ למסע, של חברת קטאר אמירי - חברה פרטית המטיסה בעיקר את בני משפחת המלוכה הקטארית - הגיע באותו סוף השבוע בחשאי לשדה התעופה בלרנקה ושהה שם כיממה. המטוס הגיע לקפריסין מאיטליה, שם א-ת'אני ביקר ביום שישי לפגישות עם ששר ההגנה האיטלקי ומשם המשיך דרך אירלנד לארצות הברית. מלשכת שר הביטחון נמסר ש"הם אינם מתייחסים לפגישות של השר".

קטאר נחשבת למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל מבין מדינות המפרץ, וכמי שתומכת בטרור של איראן, חמאס והאחים המוסלמים, אך היא לוקחת חלק פעיל במאמצי ההסדרה הבינלאומיים ברצועת עזה וגם אמורה לשחק תפקיד עתידי בתוכנית השלום שממשל טראמפ מתכנן לקדם באזור. בעבר ישראל קיימה אף מגעים עם קטאר, ובשעות ה-2000 שרי חוץ כמו ציפי לבני וסילבן שלום נפגשו עם בכירים קטארים בפומבי. עם זאת, אחרי מבצע עופרת יצוקה הידרדרו היחסים והקשר הצטנן, ומפגשים פומביים בדרג בכיר נפסקו לחלוטין.

שר הביטחון אביגדור ליברמן במעבר כרם שלום, 22 ביולי 2018. רויטרס
ליברמן/רויטרס

מאז מבצע צוק איתן דוחא ממלאת תפקיד משמעותי במאמצים לשיקום רצועת עזה והיא אף ניסתה לתווך בין ישראל והחמאס בסוגיית השבויים והנעדרים. בתחילת השנה קטאר ניסתה לייצר מסלול משא ומתן עוקף-מצרים בנושא השבויים והנעדרים, אך כעת היא משתלבת בתוך ההסדרה שמקדמים מצרים ושליח האום למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב. לפי מתווה ההסדרה המוצע, קטאר אמורה להעביר תשלום משכורות לעובדי הממשלה בעזה במקום הרשות הפלסטינית שמסרבת להעביר את הכספים, וכן לממן פרויקטים שונים של גז דלק ושיקום תשתיות ברצועה.

בשנים האחרונות קטאר השקיעה קרוב לחצי מיליארד דולר בפרויקטים שונים לשיקום עזה והשליח הקטארי לרצועה, מוחמד אל עמאדי, מגיע לישראל בתכיפות ובקביעות ומקיים קשר עם בכירים במערכת הביטחונית והעסקית הנוגעים לשיקום עזה, לפתרון המשבר ההומניטרי ולקידום פרויקטים כלכליים אזוריים. בין היתר הוא נפגש עם השר לפיתוח אזורי צחי הנגבי ועם חברי כנסת נוספים. אל עמאדי גם נמצא בקשר עם גורמים בלשכת שר הביטחון.

בניין הקהילה המצרית ברצועת עזה לאחר שהופצץ 9 ביולי 2018. רויטרס, רויטרס
עזה/רויטרס, רויטרס

בשבוע שעבר הפרשן ברק רביד חשף בחדשות עשר כי במהלך הביקור של ליברמן בקפריסין ביוני האחרון הוא נפגש עם השליח המיוחד של קטאר לרצועה, מוחמד אל עמאדי, אך לדברי בכיר ישראלי, "הפגישה של ליברמן הייתה למעשה עם אישיות קטארית הרבה יותר רמת דרג. השליח הקטארי אל עמאדי מבקר בישראל כל הזמן. בשבילו לא צריך פגישה בקפריסין, אבל עם אישיות בכירה יותר בהנהגה הקטארית בהחלט ייתכן וצריך", אמר.

ליברמן שהה באותו סוף שבוע בקפריסין במסגרת פגישה משולשת עם מקביליו שרי ההגנה היווני והקפריסאי והוא נפגש גם עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסאידס. מיד לאחר הביקור פורסמה התוכנית להקמת נמל ימי צף לרצועת כזה בקפריסין, שגם היא מתבססת על מימון קטארי. שבועיים אחר כך, אל עמאדי נתן ראיון נדיר לטלוויזיה ישראלית ואמר ל"כאן" כי "אין לחמאס בעיה אם יוקם נמל בקפריסין עם פיקוח בינלאומי. ארגון חמאס וישראל לא רוצים מלחמה. משלוש האחרונות חמאס יצא מחוזק, ומלחמה נוספת תהיה קשה לישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully