וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "לא מאמין בהסדרה"; בנט: "טוב שהצטרף לעמדתנו"

בסיור בעוטף עזה, טען שר הביטחון כי אין לו קשר למאמצים להוביל להסדרה ברצועה, וכי השקט היחסי שנשמר לאחרונה מעיד על כך שחמאס שולט במצב בגבול ולא מדובר בהפגנות ספונטניות. בנט: "טוב ששר הביטחון מבין שאסור לאפשר לחמאס להתנהל בסחטנות"

עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: הפגישה החשאית של שר הביטחון עם הבכיר מקטאר)

שר הביטחון אביגדור ליברמן הצהיר הבוקר (שישי) כי הוא אינו מעורב במאמצים להשגת רגיעה מול חמאס ברצועת עזה. "לגבי ההסדרה - אין לי שום קשר", אמר השר בסיור בעוטף עזה. "אני לא מעורב בהסדרה ולא מאמין בהסדרה. ההסדרה היחידה היא המציאות בשטח".

במהלך הסיור פגש שר הביטחון ראשי רשויות ותושבים המתגוררים באזור העוטף ואף ביקש להביע את הערכתו בפניהם. "הם מגלים חוסן לאומי, אחריות, בגרות וכושר עמידה. ולכן באמת מגיע לאנשים האלה שאפו על כך שהם פה ומצמיחים את הכלכלה".

לקריאה נוספת:
יכשיל את ההסדרה? דריכות במערכת הביטחון לקראת הכרעת אבו מאזן
לא סומכים על ההסדרה: אתרי ניסוי ללוחמת תת-קרקע מוקמים בגבול עזה
מי הורה לירות בנערים ומי פתח באש: סימני השאלה על ההרג בעזה

שר הביטחון אביגדור ליברמן בסיור בעוטף עזה - 24 אוגוסט 2018. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"לא מעורב במאמצי ההסדרה". ליברמן, היום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ליברמן ציין כי ההפגנות שמתקיימות בסופי השבוע סמוך לגדר הגבול מאורגנות על ידי חמאס באופן מסודר, וכי לא מדובר בהפגנות אקראיות של תושבים. "מה שראינו בימים האחרונים זה שחמאס שולט באופן מוחלט לגבי כל מה שקורה פה", הסביר ליברמן. "בצל כל הסיפורים על מחאה ספונטנית, עכשיו אנחנו רואים שהכול בשליטה מוחלטת. היה להם עניין להרגיע וגם היה חג הקורבן. עובדה שבימים האחרונים כל האלימות ירדה כמעט לאפס. ולכן אני מנסה לקבע את המשוואה הזאת, בין שקט ביטחוני לכלכלה: אם יש טרור - אין כלכלה, ולהיפך. זו חייבת להיות זיקה ישירה וזה מסר שאנחנו מעבירים לתושבים".

"תושב עזה הממוצע שדואג להאכיל את משפחתו, חושש לפרנסתו", המשיך שר הביטחון. "לכן גם ביום שישי הזה, אם יהיה שקט - כל המעברים יישארו פתוחים. אם לא יהיה שקט אז המעבר ייסגר. בכרם שלום עברו כאלף משאיות ביום בימים האחרונים, כי היה שקט מוחלט".

לאחר מכן ליברמן התייחס לביקורת שהופנתה כלפיו בזירה הפוליטית, ולהאשמות לפיהן אינו מגיב ביד קשה כלפי הפרות הסדר בגבול הרצועה. "אני למדתי בזמנו מאריק שרון דבר אחד חשוב: כשאתה חזק, והעוצמה בידיים שלך, תדבר ברוגע, תדבר בשקט", הסביר. "גם במקרה הזה, אנחנו רוצים תחילה להשיג שקט ביטחוני. אם נחליט שאין ברירה, וצריך להוביל מהלך צבאי, נעשה מה שצריך לעשות. אנחנו נקבע את העיתוי, ואנחנו נקבע את התנאים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בסיור בעוטף עזה - 24 אוגוסט 2018. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ליברמן במהלך הסיור ביישובי עוטף עזה, היום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ליברמן אף הבהיר כי למרות המגעים המתנהלים מול חמאס, הוא עדיין מוגדר כארגון טרור וכי בעתיד הקרוב לא יחול שינוי בהתייחסות לארגון. "חמאס הוא ארגון טרור שהמטרה העיקרית שלו השמדת מדינת ישראל", אמר. "לכן אני לא חושב שיש לנו על מה לדבר עם חמאס. אם יש משהו לומר להם, אנחנו עושים את זה דרך המצרים. לא תהיה שום התקדמות ולא יהיה שום הסדרים חדשים מעבר למעברים ומרחב הדיג עד לפתרון בסוגיית השבויים והנעדרים. אנחנו צריכים להביא את חמאס להכרה שאם רוצים להתקדם לאיזשהו מקום, הסוגיה הזו היא הראשונה".

"כל עוד חמאס לא ויתר על ייעדו המרכזי - השמדת ישראל, וכל עוד הוא לא ויתר על ההתעצמות - לא יחול שינוי", הוסיף. "התנהלות שלו באמת בלתי סבירה בעליל. את התקציבים המעטים שהם משיגים הם משקיעים במנהרות ובייצור רקטות, בעוד שהטיפול במים, בחינוך ובבריאות נשארים לקהילה הבינלאומית. זה מצב שאנחנו לא מקבלים. לכן, אנו דואגים תחילה לאינטרס הביטחוני הישראלי ובכלל זה לשקט הנדרש, כל השאר יחכה".

שר החינוך, נפתלי בנט בכנסת, 18 ביולי 2018. ראובן קסטרו
"טוב ששר הביטחון הצטרף לתפיסתנו". בנט/ראובן קסטרו

מנגד, בכיר חמאס סמי אבו זהרי שיגר איום לעבר ישראל ואמר: "הכיבוש ישלם את המחיר אם יימשכו הסנקציות על עזה או הוספתן של חדשות מצידו של אבו מאזן. הכיבוש אחראי על סיום המצב שהוא בעצמו תיאם ועודד".

שר החינוך נפתלי בנט התייחס לדברי ליברמן ואמר כי "טוב ששר הביטחון הצטרף לתפיסתנו ומבין עכשיו שאסור לאפשר לחמאס להתנהל מולנו בסחטנות. חיוני כעת למנוע מחמאס להתחמש מחדש ברבבות רקטות כדי שלא נמצא את עצמנו עם חיזבאללה 2 על גבול עזה".

מפגש חשאי על רקע מאמצי ההסדרה

אמירותיו של ליברמן בנוגע לאי מעורבותו במאמצי ההסדרה, בהם לוקחים חלק גם גורמים בינלאומיים, באות לאחר שנפגש בחשאי בסוף חודש יוני עם שר החוץ של קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, פגישתם של השניים התרחשה בקפריסין בזמן ששר החוץ א-ת'אני היה באותה עת בעיצומו של מסע בינלאומי שכלל תחנות בארצות הברית ובאירופה, עם עצירות ופגישות פומביות בבריסל, רומא, וושינגטון וניו יורק.

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי המטוס שבו השתמש שר החוץ למסע, של חברת "קטאר אמירי" - חברה פרטית המטיסה בעיקר את בני משפחת המלוכה הקטארית - הגיע באותו סוף שבוע בחשאי לשדה התעופה בלרנקה, ושהה שם כיממה. המטוס הגיע לקפריסין מאיטליה, שם א-ת'אני ביקר ביום שישי לפגישות עם ההנהגה האיטלקית, והמשיך משם דרך אירלנד לארצות הברית. מלשכת שר הביטחון נמסר ש"הם אינם מתייחסים לפגישות של השר".

קטאר נחשבת למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל מבין מדינות המפרץ, וכמי שתומכת בטרור של איראן, חמאס והאחים המוסלמים, אך היא לוקחת חלק פעיל במאמצי ההסדרה הבינלאומיים ברצועת עזה, ואמורה גם לשחק תפקיד עתידי בתוכנית השלום שממשל טראמפ מתכנן לקדם באזור.

(עדכון ראשון: 13:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully