וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הורה לירות בנערים ומי פתח באש: סימני השאלה על ההרג בעזה

21.8.2018 / 17:07

מהחלטת הפרקליט הצבאי להורות על חקירת מותם של שני נערים פלסטינים עולה כי נותרו שאלות לא פתורות לגבי ההצדקה לירי. עם זאת, קיים מרחק רב בין פתיחה בחקירה לבין העמדה לדין. החוקרים יצטרכו לבדוק האם החיילים פעלו נכון תחת מציאות כמעט בלתי אפשרית המתקיימת בגבול

עריכת וידאו: ניר חן

הפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק הורה היום (שלישי) על פתיחה בחקירת מצ"ח של שני אירועים שבהם נורו למוות שני נערים פלסטינים סמוך לגדר המערכת בגבול רצועת עזה. ההחלטה, שהתקבלה לאחר בחינת החומר שנאסף בתחקירים הפיקודיים ובעבודת מנגנון התחקור המטכ"לי של צה"ל, מעלה את השאלה האם פתיחה בחקירה משמעותה שבהכרח יתברר שהירי בוצע שלא כדין.

צה"ל מתמודד מזה שנים עם מציאות מורכבת בעזה. הזמנים משתנים, וכך גם כלי הנשק ושיטות הפעולה של המחבלים, אך המורכבות נותרת בעינה. המציאות שאתה מתמודדים חיילי צה"ל בהפגנות ימי השישי המתקיימות סמוך לגדר המערכת בגבול הרצועה היא כמעט בלתי אפשרית. חמאס מנסה להפוך את מרחב הגדר למקום שבו מטושטשת ההבחנה בין מחבלים לבין אזרחים. על חיילי צה"ל מוטלת המשימה המורכבת להבחין בין שני אלה, לסכל כל ניסיון לפגוע בהם או ביישובים סמוכי הגדר ולמנוע פריצה של הגדר במקביל.

לקריאה נוספת:
התחליף לחקירה פלילית: עבודת הנמלים מאחורי החלטת הפרקליט הצבאי

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מתמודדים עם מציאות מורכבת וכמעט בלתי אפשרית. חיילי צה"ל בגבול עזה (צילום: דובר צה"ל)/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

תחקור תקריות הירי שבהן נהרגים פלסטינים לאורך הגדר מבוצע על ידי המפקדים בשטח ומנגנון התחקור המטכ"לי. חשוב להדגיש - מדובר בתחקור של המפקדים השונה כמעט בכל היבט שהוא מהחקירות הנערכות במצ"ח, כמו אלה שעליהן הורה הפצ"ר (הפרקליט הצבאי הראשי) היום.

המנגנון המטכ"לי בנוי ממפקדים שמכירים היטב את הקשיים שעמם מתמודדים הכוחות בשטח. הוא אינו מבוצע באמצעות חקירה פלילית וממצאיו חסויים, כך שהחומר הנאסף במסגרתו בכל מקרה לא יימסר למצ"ח ולא ייעשה בו שימוש בחקירה. ממצאים אלה, שנאספו על ידי צוותי הבדיקה הפועלים מטעם המנגנון, יכולים לשמש לצרכים פיקודיים ולהפקת לקחים והם גם מועברים לפצ"ר כדי שיחליט, מתוקף סמכותו העצמאית, האם מתעורר חשד לביצוע עבירה פלילית.

עוד באותו נושא

הפצ"ר הורה על חקירת ירי למוות בשני נערים פלסטינים בגבול עזה

לכתבה המלאה
תיעוד רגעי הפגיעה בעבד אל פתאח עבד אל נבי שנורה למוות בהפגנה על הגדר בעזה, 30 במרץ 2018. קודס ניוז, מערכת וואלה!
אל-נבי, רץ עם צמיג בידו (צילום: קודס ניוז)/מערכת וואלה!, קודס ניוז
עותמאן חילס בן 16 שנהרג בעימותים עם צה"ל בגבול רצועת עזה, 13 ביולי 2018. מערכת וואלה!
עותמאן חילס/מערכת וואלה!

כשמתחקירי המפקדים עולים חשדות לכך שירי בוצע שלא בהתאם לכללי הפתיחה האש, הם לא יבצעו חקירה של החיילים המעורבים באירוע תחת אזהרה. זו עבודתם של החוקרים. האחרונים הם מי שיודעים לאסוף ראיות, לשאול את השאלות הרלוונטיות לתיק החקירה וגם להעמיד כל מי שייחקר תחת אזהרה על זכויותיו בחקירה.

אפשר להעריך כי בשני המקרים שבהם הורה היום הפצ"ר על פתיחה בחקירה נותרו לאחר בחינת התחקירים סימני שאלה סביב ההצדקה לבצע ירי קטלני בשני נערים. חקירות מצ"ח יצטרכו לברר מיהם החיילים שירו, מה ההוראות שניתנו להם ועל ידי מי, מה הייתה תמונת המודיעין המדויקת, מה התרחש בשטח לפני הירי ולאחריו. החקירות יקבצו את כלל המידע, יבררו את החשדות ובסופן יקבל הפצ"ר החלטות משפטיות על בסיס הראיות שיאספו חוקרי מצ"ח.

הפצ"ר תת אלוף שרון אפק במהלך טקס הפרידה שנערך עבור מני יצחקי בבית שמש 6 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
חקירה אינה אירוע קל, והוא יודע זאת. אלוף שרון אפק (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

קיים מרחק רב מאוד בין פתיחה בחקירה לבין העמדה לדין. רוב רובן של החקירות שנפתחו אחרי מבצע "צוק איתן" נסגרו בהיעדר ממצאים שיצביעו על חריגה מהדין. זכור במיוחד אירוע מותם של ארבעה ילדים מאש חיל האוויר בחוף הים בעזה, תיק שנחקר על ידי היחידה הארצית לחקירות מבצעיות במצ"ח ולבסוף נסגר לאחר בחינתו בפרקליטות הצבאית בהיעדר חשד לחריגה מהוראות הפתיחה באש.

חקירה אינה אירוע קל. ההפך הוא הנכון. על אחת כמה וכמה כשמדובר בלוחמים הפועלים תוך חירוף הנפש, בתנאי לחץ וחוסר ודאות. גם הפצ"ר יודע זאת. ועדיין, ברור שצה"ל מחויב לבדוק טענות הנוגעות להפרת דין מצד חייליו. כשהתחקיר אינו מסיר את החשדות לחקירה מהוראות הפתיחה באש, חקירת מצ"ח מתחייבת - הן כחלק מהחובה לשמור על שלטון החוק והן לצורך עמידה במתחייב מהדין הבינלאומי הדורש לקיים בדיקות אפקטיביות של אירועים חריגים.

ועדיין, יהיו שיהיו תוצאותיהן של שתי חקירות שנפתחו היום, הרי שנוכח ההשפעות הלא פשוטות שיש לחקירות מצ"ח הנערכות ביחידה, חובה לעשות כל מאמץ על מנת לבצע את החקירות שעליהן הורה הפצ"ר במהירות המרבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully