וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכשיל את ההסדרה? דריכות במערכת הביטחון לקראת הכרעת אבו מאזן

24.8.2018 / 9:16

ברקע המו"מ העדין בין ישראל וחמאס, בצמרת צה"ל מתכוננים להחלטת יו"ר הרשות אם לגלגל אחריות על רצועת עזה לקהיר. אם יפגע בתהליך באמצעות עצירת המימון שמעבירה הרשות לרצועה, חמאס עלול להיגרר לעימות אלים מול ישראל

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

בהערכת המצב השבועית שהוצגה אתמול (חמישי) לשר הביטחון אביגדור ליברמן התמקדו בכירי מערכת הביטחון ביו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאמור להכריע ביום ראשון בעניין ההסדרה בין ישראל וחמאס. להחלטתו תהיה השפעה מכרעת על עתיד תהליך המשא ומתן מול ארגון הטרור, וכן על האפשרות לפתיחתה של מערכה אלימה במיוחד.

באחרונה תיווכו מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, בתהליך בין ישראל וחמאס. תהליך זה היה אמור להסתיים בהסדרה שתביא שקט לאזור, ותמנע מהפלסטינים להצית שדות בישראל ולשגר רקטות לעברה. לתהליך הצטרפו גם קטאר, גורמים ממדינות ערב אחרות כמו סעודיה, וכן גורמים מהמערב.

למרות שנדמה היה שהמשא ומתן בשל ויוכל להגיע להכרעה, ברמאללה חשבו אחרת. יו"ר הרשות הבין שהוא לא מהווה גורם משמעותי בתהליך מול חמאס, ודעתו לא בהכרח תשפיע על היום שאחרי. בשל כך, העביר אבו מאזן מסרים לגורמים המעורבים בתיווך כי אם לא יהיה חלק מרכזי במו"מ, ימשוך את אחריותו מרצועת עזה ויגלגל אותה לידי קהיר בצעד קיצוני. בתוך כך, הוא יפסיק את מימון משכורותיהם של עשרות אלפי פקידים, שעשרות אחוזים ממשכורותיהם קוצצו בהתאם לסנקציות שהטיל בעצמו.

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
אי שליחת נציגות מהרשות תהיה מכה קשה לחמאס. אבו מאזן/רויטרס

החלטה דרמטית שכזו עלולה לדרדר את רצועת עזה, שנשענת בין היתר על התקציב של הרשות הפלסטינית, לכאוס של ממש. הגורמים המעורבים בתהליך עיכלו מהר מאוד את המסרים מרמאללה, והודיעו על דחיית המשא ומתן עד אחרי חג הקורבן, ולחדשו ביום ראשון הקרוב במצרים.

כעת, מחכה צמרת צה"ל למוצא פיו של אבו מאזן ועוקבת אחר ההתפתחויות בצמרת הפתח. אם ישלחו לשיחות במצרים נציגים זוטרים מהרשות, או אם אבו מאזן יימנע כליל משליחת נציגות, תהיה זו מכה קשה לחמאס ולתהליך. זאת, הואיל והמעורבים במו"מ יודעים כי נכון לעכשיו, ובהתאם לחוק האמריקני, יש אפשרות להעברת כספים לידי חמאס - והיא חייבת לכלול את הרשות כצינור שימנע את הגעת הכסף לארגוני טרור. הכסף משמש לכאורה לא רק למשכורות, אלא גם לסיוע הומניטרי ולמימון אחזקת ותפעול התשתיחות ברצועה.

עוד באותו נושא

דיווח: "מצרים תעביר את הסכם ההסדרה גם אם אבו מאזן יסרב"

לכתבה המלאה
אלפי פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה ב-17 באוגוסט 2018. רויטרס
המחאה בגבול הרצועה, בשבוע שעבר/רויטרס

גורמים בכירים בצה"ל מעריכים כי אם אבו מאזן יחליט למשוך את אחריותו מהתהליך, חמאס עלול לשבור את הכלים באמצעות חיכוך אלים עם ישראל כדי לקדם מחדש את המו"מ. אותם גורמים הסבירו לוואלה! NEWS כי מדובר בתהליך מתוח, שבו מעבירים נציגי פתח מסרים לחמאס לפיהם היו רוצים לראות את השליטה ברצועה עוברת לידי הרשות.

בתוך כך, היום ימשיכו ההפגנות על גדר המערכת בגבול הרצועה, אך בפיקוד הדרום, בפיקודו של אלוף הרצי לוי, מעריכים כי היקף המחאה יהיה קטן משמעותית מעשרת אלפים המפגינים של השבוע שעבר. זאת לאחר שבימים אחרונים לא נשמעו קריאות הסתה של בכירי חמאס להגיע לגבול או לנקוט באלימות נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully