וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחפן עם הטנק ינצח: כך יראו החטיבות החדשות של צה"ל

12.8.2018 / 16:00

הצבא משנה את תפיסת הלחימה: תרגיל בחיל השריון המחיש את השינויים בזרוע היבשה, שעיקרן שילובן יחד של יכולות מסוגים שונים בחטיבות המתמרנות - תקיפה מהאוויר, לחימה תת-קרקעית, ארטילריה, שריון וסייבר. "הרצון הוא שאם מ"פ נכנס לקרב - כל יכולות צה"ל נכנסות איתו"

צילום: דו"צ, עריכה: מתן חדד

צה"ל משנה את תפיסת הלחימה ומיישם שינויים שיהפכו את החטיבות המתמרנות לדמויות אוגדה. בתרגיל שערכה בשבוע שעבר חטיבה 7 - חטיבת השריון של אוגדה 36 - ניתנה למפקדיה אפשרות לשלוט בכל האמצעים העומדים לרשות הצבא: רחפנים, מסוקים, ארטילריה, אמצעי לחימה בתוואי התת-קרקעי ויכולות סייבר טקטיות.

השינוי נערך בעקבות הפקת לקחים ומסקנות ובהנחיית הרמטכ"ל גדי איזנקוט. במבצע הבא מפקדי החטיבות יוכלו להפעיל אמצעי לוחמה אלקטרונית, לנהל תקיפות ארטילריה וכלי טיס, לנהל לחימה נגד מנהרות ולעשות שימוש במגוון הכלים שיהיו תחת אחריותם.

שינויים נוספים הוכנסו גם לתפיסת בניין הכוח ביבשה, שהתפתחה אל מול השינויים במאפייני האויב שעמו מתמודד צה"ל, דרישות ההגנה על העורף בשעת מלחמה - וכן הלחימה בארבעה ממדים: תת-קרקעי, על פני הקרקע, ברום הקרוב לקרקע - רוק"ק, קרי רחפנים - וכן בגזרת הסייבר.

לקריאה נוספת:
אלף לוחמות חדשות: שיא של כל הזמנים בגיוס נשים לתפקידי לחימה
סבב מינויים בצה"ל: מפקדים חדשים לחטיבות החי"ר ולשייטות חיל הים
"הדק חכם": התשובה של מערכת הביטחון לחוליות המשגרים הניידות בעזה

אילוסטרציית שדה קרב צקח גדעון, 12 באוגוסט 2018. מערכת וואלה! NEWS
יישום תפיסת הלחימה החדשה בשדה הקרב/מערכת וואלה! NEWS

מהות השינוי מדגישה כי האויב העכשווי הוא בעל יכולות הישרדות והסתתרות גבוהות וכי קשה לעקוף אותו, כשהוא מנהל את השיגורים והמפקדות שלו מתחת לקרקע. לדברי קצין בכיר בצה"ל יכולות התמרון נלקחות בחשבון בתכנון המבצעי וההערכה היא כי במלחמה הבאה "יהיה צורך בתמרון חזק, מהיר, רחב ובכל הכוח".

עוד באותו נושא

הגדלת טווחי ירי וסימולטור תלת-ממד: חיל השריון חשף את "טנק העתיד"

לכתבה המלאה

כחלק מהתרגיל השתמשו חיילי החטיבה בכלי נשק חדשים ובאמצעי לחימה שלא היו עד כה בשירות מבצעי. בין היתר הושמה חשיבות עליונה על המאמץ הדיגיטלי, שהגדיל את רוחב הפס של יכולות האינטרנט הצבאי, בכמה מדרגות מעל המצב הקיים. בנוסף לכך שודרגו יכולות הלוחמה האלקטרונית ברמת החטיבות, הן בפן של איסוף מידע והן בפן ההתקפי.

אילוסטרציית שדה קרב צקח גדעון, 12 באוגוסט 2018. מערכת וואלה! NEWS
שדרוג יכולות הלוחמה ההתקפיות ובמרחב הסייבר/מערכת וואלה! NEWS
יום עיון צק"ח גדעון. דובר צה"ל
חיילי החטיבה התנסו בכלי נשק ובאמצעי לחימה חדישים/דובר צה"ל

בזמן הקרוב, יוכלו הלוחמים להשתמש גם במערכת "הדק חכם" החדשה, המאפשרת לראות על גבי הכוונות בכל האמצעים שברשות החטיבה את המטרה שמזהה אמצעי נשק בודד. כמו כן, בצה"ל שיפרו את רמת הדיוק של יכולות הארטילריה וערכו ניסוי בפצצת מרגמה בעלת יכולת שינוי כיוון תוך כדי מעוף, במקרה של מטרה נעה.

מטרת התרגיל בשבוע שעבר הייתה לתת לחטיבות להפעיל בעצמן סוללות יירוט נגד טילים, שיגנו על הכוחות המתמרנים אל מול האיומים ברום הקרוב לקרקע. "יהיה מצב שבו יש כיפת ברזל לכוחות המתמרנים ויכולות יירוט מוצלחות באמצעות לוחמה אלקטרונית", הוסיף הקצין הבכיר. בתרגיל שולבה גם שיירה לוגיסטית של שלושה כלים רובוטיים לא מאוישים שנסעו אחרי נגמ"ש נמר, דבר שנועד להביא לירידה בשיעור הפגיעה בחיילים.

קצין בכיר: "האירועים בעזה היו הזדמנות לניסוי יכולות"

לדברי הקצין הבכיר, האירועים האחרונים בעזה "היו הזדמנות בשבילנו לנסות יכולות ועשינו קפיצת מדרגה אדירה". הוא הוסיף כי האימון במתכונת הלחימה החדשה "מביאה בשורה לצבא היבשה" וכי "את היכולות נראה בשטח בשנים הקרובות. הוא הוסיף כי "הפוטנציאל הוא לא רק באמצעי הלחימה, שלא יצליחו ללא התארגנות נכונה. אנחנו רוצים לייצר מצב שהכוח מהחטיבה לא נלחם את הקרב לבד, אלא מקבל גיבוי של כל יכולות הצבא, כולל יכולות אוויריות הנמצאות באחריות כוחות היבשה".

יום עיון צק"ח גדעון. דובר צה"ל
בצה"ל שיפרו את יכולות הארטילריה/דובר צה"ל
חיילים ישראלים בגבול רמת הגולן, 10 במאי 2018. רויטרס
חיבור בין אמצעי לחימה לתפיסה חדשה. טנקים של צה"ל ברמת הגולן, במאי/רויטרס

עוד הדגיש הקצין כי מדובר בחיבור שבין אמצעי הלחימה, לאנשי החטיבה ולתפיסת הלוחמה החדשה. "הרצון הוא שאם מ"פ נכנס לקרב, כל יכולות צה"ל נכנסות איתו", אמר. "להוריד את היכולת להישאר בעומק בצורה עצמאית מהאוגדה לרמת החטיבה. זה דבר שדורש יכולות לוגיסטיות, יכולות אש, יכולות טקטיות מתאימות והופך את החטיבה לעוצבת יסוד טקטית. ככל שלחטיבה תהיה יכולת איתור והשמדה מהירה וקטלנית יותר, ככה תגבר יכולת ההישרדות שלה".

יום עיון צק"ח גדעון. דובר צה"ל
"אם מ"פ נכנס לקרב, כל יכולות צה"ל נכנסות איתו". תרגיל חטיבה 7/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully