וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדק חכם": התשובה של מערכת הביטחון לחוליות המשגרים הניידות בעזה

10.6.2018 / 15:13

פרסום ראשון: חברת רפאל תחשוף בתערוכה הביטחונית את המערכת שפותחה ויוצרה עבור צה"ל. המערכת מאתרת במהירות מטרות ניידות הממקומות במנהרות ושטחים רגישים, סוגרת מעגלי אש ומחליטה עבור המפקדים מי מאמצעי הלחימה יתקוף אותן. צפו

צילום: רפאל, עריכה: תום זואילי

הסבב האלים על גבול רצועת עזה בשבוע שעבר המחיש יותר מכל את החשיבות בזיהוי מטרות האויב ובסגירת מעגלי האש, מרגע איתורן ועד לתקיפתן. למרות הנחיות ברורות של הרמטכ"ל ר גדי איזנקוט לתקוף חוליות שיגור רקטות - אף אחת מהן לא נפגעה מאש צה"ל. עם זאת, קצין בכיר בפיקוד הדרום הוסיף כי מרבית שיגורי הרקטות והפצמ"רים בוצעו באמצעות משגרים טיימרים או מבונקרים תת קרקעיים וחוליות שזוהו ונעלמו תוך זמן קצר.

הפער המבצעי זוהה כבר בשנת 2015 על ידי צה"ל ומשרד הביטחון, ובעקבותיו הוחלט על פיתוח מערכת טכנולוגית שתעניק מענה יעיל לאתגר. חברת רפאל נבחרה לביצוע המשימה, שזכתה לשם "הדק חכם". בשבוע הבא תחשוף רפאל את המערכת החדשה שפיתחה ב"יורוסטורי" בצרפת, אחת מהתערוכות הביטחוניות החשובות בעולם.

ND מערכת הדק חכם. אתר רשמי
שקלול הנתונים לזיהוי המטרה. מערכת הדק חכם/אתר רשמי

שמואל, ראש המרכז לתכניות חדשנות בחטיבה היבשה של חברת רפאל, הסביר בריאיון לוואלה! NEWS כי תכליתה של המערכת החדשה היא התמודדות עם מטרות נעות, בעלות זמן מטרה קצר מאוד, הממוקמות במבנים ותעלות או לחלופין בלחימה בשטח בנוי, תוך מאמץ להימנע מלפגוע בבלתי מעורבים. "תקיפה מדויקת? זו משימה קריטית", ציין. "המערכת מחברת בין כל הכלים שבעבר לא היו יודעים לדבר באותה שפה. אותם כלים שעומדים מאחורי הלוחם: טנקים, ארטילריה, חיל האוויר, טילים וכו'. המערכת מנצלת את הרשת הממוחשבת להעברת נתונים ומידע כדי לזהות מטרות ולסגור מעגלי אש".

כך, בזמן שהכוחות עסוקים בתמרון ועמידה בלוחות הזמנים כדי להגיע אל היעד שנקבע להם בתכנית המלחמה תחת אש, בתנאים טופוגרפיים קשים, בטיפול פצועים ובבעיות לוגיסטיות, המערכת תדע לסגור פערים בהתמודדות עם אויב נסתר. "אנחנו לראשונה מציגים בעולם מערך תקיפה רב-זרועית", אמר שמואל. "לא מדובר במערכת פיקוד ושליטה ולא מערכת קשר חדשה. כל הכלים יושבים על אותו בסיס נתונים שמאפשר לכל אחד להתמקד בנקודה אחת מדויקת".

שמואל הסביר כיצד המערכת החדשה עובדת: "גורם אחד מזהה את המטרה, מעביר אותה למערכת שמחליטה איזה כלי יהיה הכי אפקטיבי לתקוף את המטרה, והיא מעבירה אליו את המידע". המערכת מחשבת כמה זמן ייקח למשל לטנק לתקוף את המטרה, או תוך כמה זמן יגיב מסוק הקרב, תוך שקלול נתונים נוספים - ואז מקבלת החלטה בסיוע המפקד. המידע בקצה התהליך מגיע לעינית התותחן וכל מה שנותר לו הוא ללחוץ על כפתור הירי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
הריסות ברצועת עזה בעקבות תגובת צה"ל על השיגורים לישראל. רויטרס, רויטרס
האלגוריתם ישיב מהו האמצעי הטוב ביותר לתקיפת המטרה. הרס בעקבות תקיפת צה"ל ברצועה/רויטרס, רויטרס

"זו רשת אחת של אמצעי הלחימה שיודעת לדבר עם כלל המערכות כולל מרגמה מסוג 'קשת', טנק מרכבה, טילי ספייק, תצפית גדודית, ומטוסים זעירים לא מאוישים מסוג 'רוכב שמיים'", הסביר שמואל. "האלגוריתם החכם שהמציאה רפאל יידע לתת תשובות מה יהיה האמל"ח הנכון יותר לתקוף את המטרה. האלגוריתם משלב הבנה במגבלות שיציב המפעיל מראש כמו מניעת פגיעה במתקנים רגישים, תוך התחשבות בקווי ראייה, נזק אגבי, בטיחות וכלכלת חימושים. הפעולה תתבצע תוך שניות חוץ מהלחיצה על ההדק. פרט לשלב התקיפה - הכול אוטונומי. בסוף - הלחיצה על ההדק תהיה בידי אדם. ההדק של היורה נמצא בידי מי שהגדיר את המטרה. ברגע שהמערכת תעלה את המטרה היא תפנה למשל לטנק ותגיד לו: המטרה שלך - תירה".

על השאלות שמעוררת המערכת אמר שמואל: "אתה יכול להגדיר את המערכת כך שהיא תחזור אלייך אם מדובר באיתור רגיש. כך למשל הלוחם ישאל אם לתקוף את המטרה באזור המיועד למרות רגישותו. מדובר בשיקולים כמו מרחק מכוחותינו, למשל. את כל אלו הכוח יכול לאשר טרום מבצע וניהול הקרב. את החוקים קובע המפקד, כולל את הרמה האוטונומית של המערכת. מדובר במערכת סמי אוטונומית. סגן מפקד גדוד במילואים שעבר תהליך השתלמות על המערכת שלט בה תוך יומיים. מה שעשינו זה כמו להכניס מחשב למכונת כביסה. להפוך את הבית לחכם. השלב הבא יהיה רחוב חכם. שכונה חכמה ולאחר מכן עיר חכמה. תדמיין מה עוד אפשר לעשות עם המערכת הזו".

בקיץ הקרוב המערכת תשולב בתרגיל חטיבתי של גולני בפיקודו של אלוף משנה שי קלפר. בהינתן החלטה של זרוע היבשה והעומד בראשה, קובי ברק, היא תוטמע בקרב הכוחות המתמרנים כבר בשנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully