וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלף לוחמות חדשות: שיא של כל הזמנים בגיוס נשים לתפקידי לחימה

עלייה דרמטית במוטיבציה של נשים להתגייס ליחידות לוחמות העלה את מספרן במחזור הגיוס של יולי לאלף. לשם השוואה, ב-2012 שירתו בצה"ל כולו 547 לוחמות. אתמול מונתה לראשונה אישה לעמוד בראש טייסת

בווידאו: פעילות מבצעית עם לוחמות החטיבה המרחבית שגיא בגבול מצרים/צילום: דובר צה"ל, עריכה: שניר דבוש

שיא של כל הזמנים בגיוס לוחמות לצה"ל. הקיץ גויסו כאלף בנות לתפקידי לוחמות בצה"ל - כך דווח הבוקר (רביעי) בגלי צה"ל. לשם השוואה, לפני שש שנים שירתו בצה"ל כולו 547 לוחמות. גורמים בצבא מעריכים כי מדובר בעלייה דרמטית במוטיבציה של נשים בגיוס ליחידות לוחמות, וישנה עלייה בכל שנה. בצה"ל יש שלושה מחזורי גיוס של נשים - ביולי, מרץ ונובמבר, וזה של יולי הוא הגדול ביותר.

אתמול מונתה לראשונה בתולדות צה"ל אישה לעמוד בראש טייסת טיסה בשורות חיל האוויר, כשמפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין, הודיע על מינויה של רב-סרן ג' למפקדת טייסת 122 - ה"נחשון".

ג', בת 34, תועלה לדרגת סגן-אלוף. היא התגייסה בשנת 2003 לקורס טיס וסיימה כטייסת במגמת תובלה. בסיום הקורס שובצה בטייסת 135 ובה מטוסי "צופית", "חופית" ו"קוקיה". בהמשך עברה לטייסת 131 ומטוסי "קרנף" ומילאה מגוון תפקידים פיקודיים בבית הספר לטיסה ובטייסת 135.

עוד בוואלה! NEWS:
לראשונה בתולדות צה"ל: אישה תפקד על טייסת טיסה בחיל האוויר
בכיר בחיל האוויר מודה: הונחינו לא לפגוע בפעילי חמאס ברצועה
200 מטר מהגדר: צה"ל חיסל 7 מחבלי דאעש חמושים בגבול בגולן

לוחמות צה"ל בזרוע היבשה. דובר צה"ל
שיא בגיוס לוחמות/דובר צה"ל

בין השנים 2017-2015 שירתה כסגנית מפקד טייסת 122, אליה תחזור כעת כמפקדת. בחודש אוגוסט אשתקד יצאה לקורס פיקוד ומטה "אלון" אותו סיימה לפני כחודש ובחודשים הקרובים תיכנס לתפקיד ותחליף את סגן-אלוף ע' בתור מפקדת הטייסת. ג', מצדה הביעה שמחה על המינוי ואמרה כי זו "זכות גדולה לצד אחריות גדולה. העבודה האמיתית עוד לפני. גאה לשרת בחיל האוויר".

טייסת 122, שכונתה בעבר "טייסת הדקוטה", היא טייסת מטוסי ביון בחיל האוויר המפעילה את מטוסי הנחשון - מטוסים מדגם גאלפסטרים GV בתצורת איסוף מודיעין אותות המכונים "נחשון שביט", ומטוס מדגם גאלפסטרים G550 בתצורת בקרה אווירית המכונה "נחשון עיטם".

הטייסת נסגרה בשנת 2000 עם הוצאתם של מטוסי הדקוטה משירות בחיל האוויר. שנתיים לאחר מכן היא נפתחה מחדש, עם ההחלטה להכיל בה את מטוסי הנחשון. ב-26 ביוני 2005 קלטה הטייסת את מטוס ה"נחשון" הראשון. בשנת 2012 זכתה טייסת 122 בפרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות.

עוד באותו נושא

לראשונה בתולדות צה"ל: אישה תפקד על טייסת טיסה בחיל האוויר

לכתבה המלאה
רב-סרן ג' מפקד טייסת נחשון של חיל האוויר. דובר צה"ל
עשתה היסטוריה. רב סרן ג'/דובר צה"ל

ההודעה על מינויה של רב סרן ג' למפקדת טייסת הביון "נחשון" והפיכתה בכך למפקדת הטייסת המבצעית הראשונה, מעידה על מהפכה של ממש בחיל האוויר לאורך ה-25 השנים האחרונות. כל פורצות הדרך: מהעתירה המפורסמת של אליס מילר, שדרשה יחס זהה לנשים ולגברים במיונים לקורס הטיס היוקרתי, דרך ענידת כנפי הטייס לרוני צוקרמן, טייסת הקרב הראשונה, וממשיכה כמובן עד סא"ל טולי, שמונתה רק לפני מספר חודשים למפקדת טייסת התעופה הראשונה אי פעם בצה"ל.

תקרת הזכוכית בתחום החלה להישבר בשנת 1994: הסטודנטית השאפתנית ללימודי אווירונאוטיקה מהוד השרון עתרה לבג"ץ נגד משרד הביטחון וצה"ל לאחר לא התקבלה למיונים לקורס טיס רק מפני שהיא אישה. הרבה גבות הורמו אז כשהעתירה התקבלה, ונשיא המדינה לשעבר עזר ויצמן (שהיה גם מפקד חיל האוויר בעברו), אף אמר לה בזלזול: "תשמעי מיידלע, את ראית פעם גבר סורג גרביים? ראית פעם אישה כירורגית או מנצחת על תזמורת? נשים לא מסוגלות לעמוד בלחצים הדרושים מטייסי קרב".

אינפו - מהפכת הנשים בחיל האוויר. מערכת וואלה! NEWS
אינפו - מהפכת הנשים בחיל האוויר/מערכת וואלה! NEWS

מאז פתיחת הקורס לנשים: כ-400 התחילו, עשרות סיימו

בג"ץ הורה לצה"ל להשוות את זכויותיהן של הנשים לאלו של הגברים. מאז פתיחת קורס הטיס לנשים מחדש ועד דצמבר 2014 החלו את הקורס כ-400 נשים, מהן סיימו עשרות , ובהן ארבע טייסות קרב. מילר עצמה לא עברה את המיונים, אבל תיזכר בתור זאת שפתחה את הדלת לטייסות בצה"ל. בשנת 2015 היא הדליקה משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-67.

ארבע שנים אחרי העתירה של מילר, נפתח שלב חדש בתולדות שילוב הנשים בחיל האוויר: בדצמבר 1998 סיימה סגן-משנה שרי רהט, במקור מרעננה, את קורס הטיס כנווטת. זהו גם ציון דרך חשוב מבחינת חיל האוויר, שעד אז זוהה רק עם טייסים גברים. רהט, נווטת קרב, הוצבה בטייסת 109 כנווטת במטוס F16. אחריה סיימו את קורס הטייס עוד שתי נווטות קרב, מורן ונעמה ששובצו לשירות בטייסות פאנטום.

ND טייסות קרב. מערכת וואלה! NEWS
ND טייסות קרב/מערכת וואלה! NEWS

במסדר הכנפיים בקיץ 2001 נעשתה היסטוריה הרשומה על שמה של רוני צוקרמן בת ה-20, במקור מקיבוץ לוחמי הגטאות, נכדתם של יצחק צוקרמן (אנטק) וצביה לובטקין, מגיבורי המרד בגטו ורשה. צוקרמן הייתה לטייסת הקרב הראשונה של החיל. בגלל נתוניה הגבוהים קיבלה צוקרמן זימון למבדקי הטיס אותם עברה בהצלחה. בקורס הטיס הייתה במגמת קרב והייתה מועמדת להיות מצטיינת הקורס. מאז צוקרמן סיימו נשים נוספות את הקורס המוערך, כשהאחרונה שענדה את כנפי הטיס והפכה לטייסת קרב היא סגן ליאור, שהוסמכה כטייסת מסוקים.

אחד האירועים המרגשים בתולדות החיל התרחש רק בתחילת השנה, אז מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, מינה את רב-סרן טולי, בת 35 ממרכז הארץ, לתפקיד מפקדת טייסת תעופה. עם המינוי המרגש הועלתה טולי לדרגת סגן אלוף והיא הקצינה הראשונה בתפקיד ובדרגה זו. טולי הינה טייסת תובלה בהכשרתה ובתפקידה החדש תהיה מפקדת הטייסת שאחראית על ריכוז הפעילות המבצעית בבסיס חצור, שבו היא משרתת. בראיון שנתנה ל"ידיעות אחרונות" בחודש מרץ התייחס טולי למינוי ולפריצת הדרך, אמרה: "אני רק אגיד שהייתי שמחה אם לא הייתי מגיעה לכותרות בהקשר הזה, אבל אני גם פמיניסטית ואני יודעת שיש הרבה מאוד תפקידים שבנות יכולות למלא, ובהצלחה רבה. רק צריך לתת לזה לקרות. בשורה התחתונה מה שנגע לליבי ושימח אותי זה ש-300 תיכוניסטיות כתבו שאני מעניקה להן השראה. זה היה שווה הכל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully