וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראות מבעד לדגלים: ההפגנה "הישראלית" של הערבים נגד חוק הלאום

12.8.2018 / 6:09

מראה דגלי פלסטין והקריאות הלאומניות תפסו את עיקר תשומת הלב בהפגנה שנערכה במוצאי שבת בלב המיינסטרים בת"א - לפי כללי הטקס הישראליים. עשרות האלפים שהגיעו הצליחו להפתיע גם את המארגנים, וכך גם המשתתפים היהודים שמצאו עצמם עומדים לצד נציגי התנועה האסלאמית

סטילס: אלעד מלכה, צילום: יותם רונן ויואב איתיאל, עריכה: איתי עמרם

בוועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל הלכו לישון מרוצים אמש (שבת), בתום ההפגנה נגד חוק הלאום שנערכה בתל אביב. רבים חשבו שהם מגזימים עם עשרות האלפים שהבטיחו, ובמשטרה ציינו שהם ביקשו רישיון ל-5,000 משתתפים בלבד. אבל בסופו של דבר הגיעו כ-20-30 אלף איש, וזה אומר שחצי מהם אף הגיעו באמצעים עצמאיים ולא באמצעות כ-200 עד 300 שנשכרו כדי להביא את המפגינים מכ-70 מרכזי אוכלוסין של הציבור הערבי.

אבל המספרים בפני עצמם מספרים רק חלק מסיפור ההצלחה. ועדת המעקב הצליחה להפיק ככל הנראה לראשונה הפגנה ישראלית רחבת היקף, בהובלת המנהיגות הערבית, הישג לא מבוטל שכנראה הפתיע את המארגנים עצמם. זאת תוך שהמנהיגות הזו הצליחה לרתום לאירוע אלפי ישראלים יהודים, שרבים מהם ציונים ואף פטריוטים, ומן הצד השני היא הביאה גם את אנשי התנועה האסלאמית שרבים מהם נראו בקהל. נכון שהמיליטנטים יותר מ"בני הכפר" או "חראק אל-שבאבי" לא נראו בשטח, אבל מנגד הגיעו יהודים רבים מהשמאל והמרכז ובהם לפחות שני אלופים: אלוף במיל' עמרם מצנע, לשעבר ראש עיריית חיפה, חבר כנסת ויו"ר מפלגת העבודה וכן אלוף במיל' עמי אילון, לשעבר ראש השב"כ, שר וחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדואן חשף את האולטימטום של טראמפ: "מעדיף למות מלהיות מושפל"
חשד לרצח בנגב: בת 36 נורתה למוות בביתה שליד באר שבע
חיל הים ירה לעבר משט שיצא מעזה; הסירות שבו על עקבותיהן

מחאת חוק הלאום, כיכר רבין ת"א, 11 באוגוסט 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין בתל אביב, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

אלה שבאו מכפרי הגליל, ואדי ערה, המשולש או הנגב לא זכו אולי מהתל אביבים לחיבוק שקיבלו הדרוזים שהגיעו לכיכר במוצאי השבת שעברה, אבל בתחומי הכיכר ורחבת המוזיאון התקבלו הערבים על ידי שותפיהם היהודים למחאה נגד החוק בחום שריגש אותם. עו"ד בשאיר פאהום ג'יוסי, יו"ר שותפה של "יוזמות אברהם", שהגיעה להפגנה מנצרת אמרה כי "עשרות אלפי האזרחים שהיא משכה אליה היא נקודת מפנה, שמסמנת יותר מכל ולמרות הדעה הרווחת, כי בציבור יש רוב שדוחה את הקו הלאומני והגזעני שהממשלה מובילה והוא חפץ לא רק בביטול חוק הלאום, אלא בבחירה מודעת בערכים של חיים משותפים ושוויון לכל האזרחים".

אחרי שעה ארוכה של התכנסות בכיכר רבין, צעדו האלפים ברחוב אבן גבירול ומשם לשאול המלך אל רחבת מוזיאון תל אביב, שם קיימו את העצרת שבה נישאו הנאומים. בישראל כמו בישראל, כמאה מטרים משם ברחבת משכן אמנויות הבמה קיימה עיריית תל אביב ללא הפרעה עוד קונצרט "צלילי קיץ" ל-1,500 אזרחים. המשטרה שנערכה להפגנה בכוחות גדולים על כל צרה שלא תבוא, נותרה כמעט מחוסרת תעסוקה. האירוע כולו התנהל בסדר מופתי ורק בסיום הערב מהודעת משטרה שרצה כי עיכבה לחקירה גבר אחד בחשד שהפר את הסדר, אבל לא ידעה למסור על אודותיו פרטים נוספים או לומר מה בדיוק עשה שחייב את עיכובו.

עוד באותו נושא

דגלי פלסטין ורבבות מפגינים: מחאת חוק הלאום בתל אביב

לכתבה המלאה
מחאת חוק הלאום, מוזיאון ת"א, 11 באוגוסט 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין בתל אביב, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

אי המשמעת בלטה יותר בתוך המחנה הערבי עצמו, ובסופו של דבר סיפקה למצדדים בחוק הלאום את התחמושת שהיו זקוקים לה כדי להתנגח בהפגנה הזו ובמניעיה. זה התחיל כשעוד בשטח הכינוס, ברחבת כיכר רבין, החלו לצוץ דגלי פלסטין. בתחילה אחד ואחר כך קומץ. בתחילה עוד ביקשו המארגנים מטעם ועדת המעקב בנימוס מהמפגינים שהניפו את הדגלים כי יניחו להם, אבל הניסיון רק עורר ויכוחים קולניים ובסופו של דבר היה המסר כי גם אם זו ההנחייה הכללית, ההנהגה לא תאכוף את כלליה על יוזמות אישיות של מי מהמפגינים. כך, בשלב מסוים עוד בכיכר רבין נראו עשרות דגלי פלסטין, נשמעו קריאות לאומניות כמו "בדם ורוח נפדה את פלסטין", "אל-קודס ערבית" ונשמעה שירות ההמנון הפלסטיני. הכול בלט מאוד על רקע העובדה שבניגוד להפגנת הדרוזים בשבוע שעבר, דגלי ישראל נעדרו מהאירוע כמעט באופן גורף.

הימין לא היה בשטח למחות במקום. אולי מבחירה, כדי להימנע מעימות בעת הזו, אולי בשל ההפתעה שלפחות מספרית האירוע יהיה משמעותי כל כך. אבל דיווחי התקשורת נפלו כפרי בשל לזרועותיהם של מנהיגי הימין, והתגובות לא איחרו לבוא. "דגלי פלסטין מונפים הערב בכיכר רבין בת"א, בהפגנה נגד חוק הלאום, אחמד טיבי ואיימן עודה וחבריהם מפגינים נגד הלאום היהודי ובעד הלאום הערבי - פלשתיני", מסר שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, "לא המילים בחוק מפריעות להם, אלא קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

מחאת חוק הלאום, כיכר רבין, ת"א, 11 באוגוסט 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
מחאת חוק הלאום, כיכר רבין, ת"א, 11 באוגוסט 2018/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין צייץ בטוויטר כי "הערב הוכח פעם נוספת - המאבק שמנהלים חברי הכנסת הערבים הוא לא נגד חוק הלאום, אלא נגד קיומה של מדינת ישראל". אדלשטיין הצר על כי "שוב גוררים את הציבור הערבי ישראלי למפגן הסתה מכוער". ח"כ אורן חזן, לשעבר סגן יו"ר הכנסת אמר כי "תל אביב נכבשה ודגלי האויב הפלסטיני מככבים בליבה". הוא אמר כי "מספיק להעיף מבט אחד אל הכיכר שטופת השנאה כדי לקבל את התשובה" וכי "ההם שם בכיכר הם לא משלנו - הם רק מחפשים לקחת את מה ששייך רק לנו". לדבריו של ח"כ חזן, "הנפת דגלי הטרור היא לא פחות מפגיעה בריבונות והסתה חריפה נגד מדינת ישראל".

הוא קרא לראש הממשלה והשר לביטחון הפנים "להכניס שוטרים לכיכר לאכוף את החוק להוריד את דגלי הטרור ולהפסיק את הביזיון". בתנועת "אם תרצו" אמרו כי מדובר בהפגנה "לחיסול מדינת ישראל", וכי "בכסות של הפגנה למען שוויון ונגד חוק הלאום, פעילי התנועה תיעדו את הפנים האמיתיות של ההפגנה". גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צייץ כי "אין עדות טובה יותר לנחיצותו של חוק הלאום" ונוכח צילומים מהתהלוכה בה נראים המשתתפים מנופפים בדגלי פלסטין כתב "אנו נמשיך להניף את דגל ישראל בגאון ולשיר את התקווה בגאווה גדולה".

מחאת חוק הלאום, כיכר רבין, ת"א, 11 באוגוסט 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
מפגינות נגד חוק הלאות בתל אביב, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

לא רק בימין של הליכוד ונתניהו התקשו לקבל את מפגן הלאומיות הפלסטיני בלב תל אביב. קולות דומים נשמעו גם מכאלה בציבור שמגלים סימפטיה לרגשות המיעוטים שנותרו מחוץ לחוק הלאום וסבורים כי נפלו למלכודת שטמנו להם גורמים קיצוניים משני קצוות המפה הפוליטית. "לראות דגלי אש"ף מונפים בלב תל אביב ולשמוע קולות הקוראים לחיסולה של מדינת הלאום של העם היהודי בלב לבה של העיר העברית הראשונה גורם לדם לגעוש בעורקים", כתב עורך דין תל אביבי בדף הפייסבוק שלו, "קשה גם לראות את אותם אלו המצטרפים להפגנה בהאמינם כי בכך הם תורמים להחזרתה של מדינת ישראל למסלולה הנכון ואינם מבינים את השימוש הציני הנעשה בהם בידי חורשי רעתנו ולא פחות מכך בידי 'סגול השיער מבלפור' החוכך ידיו בהנאה".

"זה מאבק על דמוקרטיה בישראל. לכן כל אזרח ישראלי שדבק בשמירה על הדמוקרטיה צריך להצטרף למאבק, ולא לוותר עד שיבוטל החוק", אמר מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, בדברים שנשא מעל הבמה, "אחד האיומים המשמעותיים ביותר על הלאומנות היהודית, כפי שבאה לידי ביטוי בחוק הלאום, הוא ייצוג הולם לציבור הערבי בכנסת, בהתאם לחלקו היחסי באוכלוסייה הישראלית. לכן אני אומר לכם, האזרחים הערבים: אל תיתנו לממשלת הימין הקיצוני פרס של ייאוש והתבדלות. לכם הכוח הפוליטי לעצב מחדש את השיח הציבורי בישראל על ידי השתתפות בבחירות. השתמשו בו".

מחאת חוק הלאום, כיכר רבין, ת"א, 11 באוגוסט 2018. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים הכיכר רבין בתל אביב, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אומר דברים דומים מאז נחקק החוק. הוא קורא לערבים להגדיל את שיעור המצביעים מכ-60% מבעלי זכות הבחירה ל-80%. גם ח"כ עודה מרוצה מההפגנה פורצת הדרך הזו וגם הוא מתקשה לומר קונקרטית איזה עוד מהלכים צפויים בהמשך ומה השלב הבא. כמו הדרוזים, שטרם התאוששו מהצלחת ההפגנה שלהם לפני שבוע, גם הערבים ייצטרכו לעכל את הצלחתם שלהם ולמנף אותה בטרם יאבד הציבור הישראלי את העניין במאבק המדובר כל כך.

מדברים כבר באופן כללי על פניה לעוד מוסדות בינלאומיים, מדברים על שביתות כלליות. אבל, יו"ר הרשימה המשותפת, עודה ויו"ר ועדת המעקב, ברכה, יודעים כי כל אחד מהצעדים האלה עלול לפרום את הרקמה שנטוותה בשבועות האחרונים עם ציבורים ישראלים רחבים על רקע ההתנגדות לחוק. הם יודעים שקלושים הסיכויים כי החוק יבוטל או ישונה על ידי הממשלה הזו, וכי כדי שזה ייקרה תצטרך קודם הממשלה ליפול.

הנחישות בליכוד כי רק "על גופתה", תזוז אות בחוק, היא אותה תובנה, שממשלה זו וחוק לאום זה קשורים זה לזו בחבל הטבור. מבחינתו של מחנה נתניהו, כפי שמשתקף גם מציוציו, מאבק הערבים והשמאל בחוק הלאום הוא רק עוד אמצעי בניסיון להפלת הממשלה, לא מטרה בפני עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully