וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן חשף את האולטימטום של טראמפ: "מעדיף למות מלהיות מושפל"

נשיא טורקיה סיפר בכנס של מפלגתו כי טראמפ הציב בפני אנקרה אולטימטום לשחרור הכומר העצור בטורקיה אנדרו ברונסון - אך זו סירבה: "היינו מעדיפים למות מאשר לקבל סוג כזה של זלזול והשפלה". מעצרו של הכומר בחשד לעבירות טרור גרם להחרפת היחסים בין המדינות

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן חשף היום (שבת) פרטים חדשים על השיחות שהתקיימו עם הממשל האמריקני על שחרורו של הכומר אנדרו ברונסון. ארדואן סיפר כי בשלב מסוים ארצות הברית הציבה לאנקרה אולטימטום ואיימה עליה שתשחרר את ברונסון בתוך יום.

לדבריו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ "איים עלינו: 'תשלחו אותו אלינו עד שש בערב מחר". בכנס של חברי מפלגתו סיפר ארדואן כי הוא דחה את האולטימטום. "כשהמשחק הזה הוצע לנו, אמרנו: 'היינו מעדיפים למות מאשר לקבל סוג כזה של זלזול והשפלה'", אמר נשיא טורקיה. "אנחנו לא משרתים. אנחנו טורקיה, שעומדת על שתי רגליה עם 81 מיליון בני אדם".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס של חברי מפלגתו ברייז ב-11 באוגוסט 2018. רויטרס
"טורקיה עומדת על רגליה עם 81 מיליון איש". ארדואן בכנס חברי מפלגתו, היום/רויטרס

היחסים בין טורקיה לבין ארצות הברית החריפו נוכח מעצרו של ברונסון, שנאשם בעבירות טרור בגין חלקו, לטענת טורקיה, במעורבות בניסיון ההפיכה ב-2016. וושינגטון הטילה על טורקיה גזירות כלכליות שגרמו לצניחת ערך הלירה, שרשמה משבר שלילי בשבועות האחרונים.

במאמר שכתב היום ל"ניו יורק טיימס" טען ארדואן כי ארצות הברית עשויה לאלץ את טורקיה לחפש בעלות ברית חדשות וכי השותפות הפורייה בין המדינות, שנמשכת עשורים רבים, עלולה להסתיים בשל "חוסר הכבוד האמריקני" לעם ולריבונות הטורקית.

עוד באותו נושא

ארדואן: אם ארה"ב תמשיך כך - נאלץ לחפש בעלות ברית חדשות

לכתבה המלאה
הכומר האמריקני אנדרו ברונסון משוחרר מבית הכלא במערב טורקיה, יולי 2018. רויטרס
נאשם במעורבות בניסיון ההפיכה ב-2016. הכומר אנדרו ברונסון/רויטרס

ארדואן כתב כי "לאורך השנים, טורקיה נחלצה לעזרת ארצות הברית כל פעם שהיה צורך בכך. עם זאת, ארצות הברית נכשלה שוב ושוב להבין ולכבד את דאגות העם הטורקי. בשנים האחרונות, השותפות שלנו חוותה חוסר הסכמה, ומאמצינו לסכל את המגמה המסוכנת הזו נכשלו. אלא אם ארצות הברית תתחיל לכבד את הריבונות הטורקית ותוכיח כי היא מבינה את הסכנות שהאומה שלנו נתונה בהן, השותפות שלנו בסכנה".

"בשבועות האחרונים, ארצות הברית נקטה סדרת צעדים כדי להסלים את המתח עם טורקיה, וטענה כי הסיבה לכך היא מעצרו של אזרח אמריקני בידי המשטרה הטורקית", המשיך. "במקום לכבד את מערכת החוק הטורקית, וושינגטון איימה על מדינה ידידותית והטילה סנקציות על כמה מחברי הקבינט. זוהי החלטה לא מתקבלת, לא רציונלית ומכריעה עבור יחסינו הארוכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully