וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: אם ארה"ב תמשיך כך - נאלץ לחפש בעלות ברית חדשות

נשיא טורקיה תקף במאמר שכתב ל"ניו יורק טיימס" את וושינגטון בגין מה שכונה בפיו "חוסר כבוד לריבונות הטורקית", שהתבטא לאחרונה בסנקציות עקב מעצר הכומר האמריקני. לדבריו, על וושינגטון להבין כי לאנקרה "יש אלטרנטיבות" - ולהפסיק לנהוג בכפיות טובה

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן תקף היום (שבת) שוב את ארצות הברית לנוכח הגזירות הכלכליות של ממשל הנשיא דונלד טראמפ על מדינתו, ולנוכח המתיחות הגוברת ביחסים בין וושינגטון ואנקרה. בטור שכתב ל"ניו יורק טיימס", כתב ארדואן כי ארצות הברית עשויה לאלץ את טורקיה לחפש בעלות ברית חדשות. לטענתו, השותפות הפורייה בין וושינגטון ואנקרה, שנמשכה עשורים רבים, עלולה להסתיים בשל "חוסר הכבוד האמריקני" לעם ולריבונות הטורקית.

"בששת העשורים האחרונים, טורקיה וארצות הברית היו שותפות אסטרטגיות ובעלות ברית במסגרת נאט"ו. שתי המדינות שלנו עמדו כתף אל כתף נגד אתגרים שונים במלחמה הקרה ואחריה", כתב ארדואן. "לאורך השנים, טורקיה נחלצה לעזרת ארצות הברית כל פעם שהיה צורך בכך. עם זאת, ארצות הברית נכשלה שוב ושוב להבין ולכבד את דאגות העם הטורקי. בשנים האחרונות, השותפות שלנו חוותה חוסר הסכמה, ומאמצינו לסכל את המגמה המסוכנת הזו נכשלו. אלא אם ארצות הברית תתחיל לכבד את הריבונות הטורקית ותוכיח כי היא מבינה את הסכנות שהאומה שלנו נתונה בהן, השותפות שלנו בסכנה".

עוד בנושא
ברקע צניחת הלירה: טראמפ הטיל מכסים נוספים על טורקיה
בצל המשבר: טורקיה שחררה למעצר בית כומר אמריקני המואשם בטרור

נשיא טורקיה ארדואן בעצרת בחירות במרדין, 20 ביוני 2018. רויטרס
"אם תומכי גולן היו מצליחים, אני ומשפחתי היינו מתים". ארדואן/רויטרס

ארדואן המשיך בדבריו וציין את ניסיון ההפיכה הכושל בארצו, שאירע ביולי 2016 ומיוחס בידיו למטיף האסלאמי פתהוללה גולן, הנחשב בידי הממשלה באנקרה לראש ארגון טרור. "תומכי גולן ניסו לארגן מהפכה עקובה מדם נגד הממשל שלי. באותו לילה, מיליוני אזרחים יצאו לרחובות מתוך נאמנות ופטריוטיות, בדומה לעם האמריקני אחרי מתקפות כמו ה-11 בספטמבר ופרל הארבור", כתב. "250 שילמו בחייהם על חירותה של האומה שלנו. אם משאלת המוות של תומכי גולן הייתה מתממשת, אני ומשפחתי היינו מצטרפים אליהם".

לדברי הנשיא הטורקי, העם בארצו ציפה מארצות הברית לגנות את המתקפות על המשטר ולהביע סולידאריות עם הממשלה הנבחרת בטורקיה, אך וושינגטון לא עשתה זאת. "במקום לצדד בדמוקרטיה הטורקית, גורמים רשמיים בארצות הברית קראו באיפוק ל'יציבות, שלום והמשכיות' בתוך טורקיה. בנוסף, אין כלל התקדמות בבקשת טורקיה להסגיר את גולן", הוסיף ארדואן. בהמשך המאמר, כתב הנשיא גם על שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לתנועות הכורדיות בארצו, הנחשבות בידי ממשלו גם הן לארגוני טרור ומקבלות לטענתו נשק אמריקני.

עוד באותו נושא

הלירה צונחת, אבל ארדואן לא מתרגש: "יש לנו את אללה"

לכתבה המלאה
תומכי הנישא רג'פ טייפ ארדואן חוגגים את כישלון ניסיון ההפיכה ליד בניין הפרלמנט באנקרה, 16 ביולי 2016. רויטרס
תומכי ארדואן חוגגים את כישלון ניסיון ההפיכה נגדו, 2016/רויטרס

"בשבועות האחרונים, ארצות הברית נקטה סדרת צעדים כדי להסלים את המתח עם טורקיה, וטענה כי הסיבה לכך היא מעצרו של אזרח אמריקני בידי המשטרה הטורקית", כתב. "במקום לכבד את מערכת החוק הטורקית, וושינגטון איימה על מדינה ידידותית והטילה סנקציות על כמה מחברי הקבינט. זוהי החלטה לא מתקבלת, לא רציונלית ומכריעה עבור יחסינו הארוכים". הוא ציין, בנוסף, כי טורקיה תדע "לדאוג לענייניה", כפי שעשתה בעבר בקפריסין ובשנים האחרונות בסוריה, למרות ה"אדישות" האמריקנית.

בסיום מאמרו, הדגיש ארדואן כי לטורקיה יש "אלטרנטיבות" על פני ידידותה עם ארצות הברית. "בזמנים שבהם הרוע מאיים על כולנו בעולם, מעשים חד-צדדיים נגד טורקיה בידי בעלת בריתנו זה שנים, יסייעו לוושינגטון רק בערעור היציבות והאינטרסים שלה", טען. "לפני שיהיה מאוחר מדי, על וושינגטון לוותר על גישתה לפיה היחסים בינינו יכולים להיות א-סימטריים, ולהבין שלאנקרה יש חלופות. אם המגמה הזו לא תשתנה, נאלץ לחפש חברים חדשים ובעלות ברית חדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully