וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע צניחת הלירה: טראמפ הטיל מכסים נוספים על טורקיה

הנשיא האמריקני הכריז על הכפלת מכסי המגן על ייבוא פלדה ואלומיניום מטורקיה - בהמשך לסנקציות שהוטלו על שרים בממשלתו של ארדואן, בעקבות האשמת כומר אמריקני העצור במדינה בעבירות טרור. "היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בזמן הנוכחי!"

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה היום (שישי) על הכפלת מכסי המגן על ייבוא אלומיניום ופלדה מטורקיה - ברקע צניחת שער הלירה שהגיע ליחס של 1:6 מול הדולר האמריקני. בהכרזתו על המהלך בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ כי הלירה הטורקית "צונחת במהרה מול הדולר החזק מאוד שלנו!". לאחר ההכפלה יעמוד שיעור המכס על ייבוא אלומיניום טורקי על 20% ואילו על ייבוא פלדה יוטל מכס בשיעור 50%. "היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בזמן הנוכחי!", חתם טראמפ את ציוצו.

שעה קלה לאחר הכרזתו של טראמפ פורסם כי הלירה הטורקית רשמה ביממה האחרונה צניחה של 19% והנשיא רג'פ טייפ ארדואן קרא לאזרחי ארצו להמיר אחזקות בזהב ובדולרים למטבע הלאומי. בהופעה פומבית בעיר בייבורט שבצפון-מזרח המדינה הוסיף ארדואן כי "זו תהיה תשובתנו למי שפתחו במלחמה כלכלית נגדנו. הדולר לא יכול לחסום את דרכנו, אל חשש". במקביל דווח בכלי תקשורת בטורקיה כי ארדואן שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטלפון ודן עמו בהידוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות.

לקריאה נוספת:
דיווח: נציגים טורקים יגיעו לארה"ב כדי לדון בסכסוך בין המדינות
בתגובה לסנקציות: ארדואן הורה להקפיא נכסי בכירים בממשל האמריקני
בצל המשבר: טורקיה שחררה למעצר בית כומר אמריקני המואשם בטרור

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא טורקיה, ארדואן, במהלך פסגת נאט"ו בבריסל. רויטרס
ארדואן וטראמפ בפסגת נאט"ו, בחודש שעבר/רויטרס

בתוך כך, שר הכלכלה בראט אלביירק, הנשוי לבתו של ארדואן, הצהיר היום על עריכת קיצוצים במגזר הציבורי כמענה לפיחות בשער הלירה. לדבריו, טורקיה תקדם מודל יעיל יותר של מימון פרויקטי ענק ברחבי המדינה.

שר המסחר הטורקי בולנט טופנצ'י קרא לטראמפ "לשוב לשולחן המשא ומתן" כדי לפתור את המשבר בין המדינות באמצעות דיאלוג ושיתוף פעולה. משרדו אף הודיע בתגובה כי הכפלת שיעור המכסים מנוגדת לכללי ארגון הסחר העולמי (WTO) וקרא "למדינות החברות בארגון" לעמוד בהם. עוד נמסר בהודעת המשרד כי טורקיה תתמוך בייצואנים בתחום הפלדה והאלומיניום בכל הזירות הבינלאומיות. לצד זאת צוין בהודעה כי ארצות הברית נותרה שותפה חשובה למסחר.


אתמול דחה ארדואן את החשש מהמשך הפיחות במטבע הלאומי וקרא לאזרחי ארצו "לא לדאוג כלל". בנאום שנשא אמש באירוע של תומכיו הצהיר ארדואן כי צניחת שער המטבע היא תוצאה של קמפיינים נגד טורקיה. "יש שורת קמפיינים שמתנהלים כרגע, אל תתייחסו אליהם", אמר. "אל תשכחו, אם להם יש את הדולרים שלהם, לנו יש את העם שלנו, את אללה. אנחנו עובדים קשה. ראו איפה היינו לפני 16 שנה ואיפה אנחנו עכשיו".

עוד באותו נושא

הלירה צונחת, אבל ארדואן לא מתרגש: "יש לנו את אללה"

לכתבה המלאה

ההחרפה ביחסים: בעקבות האשמת כומר אמריקני בטורקיה בקשרי טרור

יחסי טורקיה וארצות הברית נקלעו לאחרונה למשבר סביב המשך החזקתו בטורקיה של כומר אמריקני אזרח המדינה שנעצר לפני כשנתיים בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה נגד ארדואן. בעקבות האשמת הכומר אנדרו ברונסון, שבחודש שעבר שוחרר למעצר בית, בעבירות טרור הטילה וושינגטון סנקציות על שני שרים בממשלתו של ארדואן ואף איימה להחריף את צעדיה באמצעות מגבלות סחר - כמו אלו שעליהן הכריז היום טראמפ.

בסוף השבוע הורה ארדואן על הקפאת נכסים שמחזיקים בטורקיה שר הפנים האמריקני רייאן זינקי והתובע הכללי ג'ף סשנז בתגובה לסנקציות שהטילה וושינגטון. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שנפגש בסינגפור עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושואלו הביע תקווה כי ברונסון - כמו אזרחים אמריקנים נוספים המוחזקים במדינה - יוכלו לחזור לארצות הברית. השבוע דווח ברשת CNN בשפה הטורקית כי משלחת בכירים טורקים תגיע לוושינגטון לדון בהחרפה ביחסים בין המדינות.

(עדכון ראשון: 16:05)

הכומר האמריקני אנדרו ברונסון משוחרר מבית הכלא במערב טורקיה, יולי 2018. רויטרס
הכומר ברונסון משתחרר למעצר בית, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully