וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קושנר פועל לביטול מעמד מיליוני פליטים פלסטינים: "אונר"א - מושחתת"

הודעות מייל ששלח חתנו של טראמפ חושפות את יחסו אל סוכנות האו"ם, שעליה הוא כתב כי היא "אינה מסייעת לשלום". על פי דיווח ב-Foreign Policy, קושנר הציע בביקורו בירדן לפשוט שני מיליון פלסטינים ממעמדם כפליטים - ובכך להפסיק את פעילותה של הסוכנות במדינה

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, פועל נגד סוכנות אונר"א תוך שהוא מקדם ביטול של מעמדם של שני מיליון פלסטינים המוגדרים כפליטים - כך דווח הלילה (שבת) במגזין האמריקני Foreign Policy. על פי גורמים אמריקנים ופלסטינים, המהלך נועד להוריד את הנושא משולחן המשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים.

קושנר, שמונה על ידי טראמפ כאחראי על פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, עובד בשנה וחצי האחרונה על תכנית השלום של הממשל וממעט להתבטא בנושא באופן פומבי. במגזין האמריקני נכתב כי הודעות דואר אלקטרוני ששלח חושפות את יחסו אל אונר"א, המהווה את סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים הפלסטינים.

באחד המיילים, שנשלח ב-11 בינואר לכמה בכירים בממשל, כתב קושנר כי "חשוב לעשות מאמץ כנה לפגוע באונר"א". בין הנמענים של הודעה זו היו שליחו של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט.

עוד בוואלה! NEWS:
"לא יכול עוד לחלום": המוות ההמוני בבתי הכלא של משטר אסד
דיווח: חמאס השיב למצרים ולאו"ם - מקבלים את מתווה הרגיעה ברצועה
מנהיג הלייבור בבריטניה: ממשלה בראשותי לא תהווה איום ליהודים

יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר בבית הלבן, אוקטובר 2017. רויטרס
סבור שהממשלות המארחות צריכות לעשות את עבודתה של אונר"א. קושנר (צילום: רויטרס)/רויטרס

עוד טען קושנר כי הסוכנות "מנציחה את הסטטוס קוו, מושחתת, לא יעילה ואינה מסייעת לשלום". הוא הוסיף כי "המטרה שלנו לא יכולה להיות לשמור על הדברים יציבים כפי שהם... לפעמים אתה צריך להסתכן באופן אסטרטגי בשבירת דברים כדי להגיע לשם".

ארצות הברית סייעה במימון אונר"א מאז הקמתה בשנת 1949. מבקריה של הסוכנות מצביעים על כך שהיא מעניקה מעמד לא רק לפליטים שנעקרו מבתיהם במלחמת העצמאות, אלא גם לצאצאיהם - אוכלוסייה כוללת של חמישה מיליון בני אדם. חלק גדול מהם חי במחנות פליטים בירדן, לבנון, סוריה, רצועת עזה והגדה המערבית.

קושנר ושגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי הציעו בינואר להפסיק לממן את אונר"א. עם זאת, משרד החוץ האמריקני, הפנטגון וקהילת המודיעין האמריקנית התנגדו לכך בטענה שהיוזמה עלולה להצית אלימות במזרח התיכון. שבוע אחר כך הודיע משרד החוץ האמריקני כי הוא יחתוך בחצי את המימון לאונר"א - והקפיא העברה של 65 מיליון דולר לסוכנות. קושנר כתב כי "אונר"א איימו עלינו כבר שישה חודשים שאם הם לא יקבלו את הכסף שלהם הם יסגרו בתי ספר. שום דבר לא קרה".

עוד באותו נושא

שיקום המדינה והחזרת פליטים: "רוסיה הציעה לארה"ב לבנות מחדש את סוריה"

לכתבה המלאה
מחנה הפליטים ירמוכ, ינואר 2014. AP
מחנה הפליטים אל-ירמוכ שבסוריה, ב-2014 (צילום: אי-פי)/AP

הוא העלה את סוגיית הפליטים בירדן בחודש יוני במסגרת הביקור שערך יחד עם גרינבלט במזרח התיכון, שבו הם הגיעו גם לישראל. על פי גורמים הפלסטינים הוא הפעיל לחץ על ירדן לפשוט שני מיליון פלסטינים הרשומים כפליטים ממעמדם, כך שאונר"א תפסיק את פעילותה במדינה.

חנאן עשרוואי, החברה בוועד המרכזי של אש"ף, אמרה כי קושנר סבור שיישובם מחדש של הפליטים "צריך להיעשות במדינות המארחות וכי הממשלות יכולות לעשות את העבודה שאונר"א עשתה". תהליך זה, על פי שאיפת ממשל טראמפ, ייעשה במימון מדינות המפרץ. לדברי עשרוואי, "הם רוצים לקבל החלטה מסוכנת ולא אחראית וכל האזור יסבול מכך".

במקביל, שתי הצעות חוק הקשורות לנושא מונחות על סדר יומו של הקונגרס האמריקני. בשבוע שעבר חבר בית הנבחרים הרפובליקני מקולורדו דאג לאמבורדן הגיש הצעת חוק להגבלת הסיוע האמריקני לפליטים הפלסטינים המקוריים בלבד, שמספרם עומד על כמה אלפים - ולא לצאצאיהם. בנוסף אליו, הסנאטור ג'יימס לנקפורד מציע להפנות את הכספים המועברים לאונר"א לסוכנויות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully