וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי האיומים: ארה"ב תעביר רק מחצית מכספי הסיוע לפלסטינים

17.1.2018 / 1:13

ארצות הברית הקפיאה העברת 65 מיליון דולר לאונר"א והעבירה רק 60 מיליון, לאחר שהנשיא טראמפ איים כי ללא חזרה לשולחן המו"מ עם ישראל לא יועבר התקציב במלואו. ברצועה, שם 1.4 מיליון בני אדם נשענים על התקציב, הביעו חשש גובר מהמהלך

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

מחלקת המדינה של ארצות הברית הודיעה היום (שלישי) כי הוקפאו 65 מיליון דולר שהיו אמורים לעבור לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח התיכון, ויועברו רק 60 מיליון. המהלך מגיע לאחר איומיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ולפיהם יקצץ מתקציב הסוכנות אם הפלסטינים לא ישובו לשולחן המשא ומתן. בתגובה להודעה הזהירו באונר"א כי המהלך יפגע ביציבות האזורית וכי ימנע ממנה למלא את משימתה במזרח התיכון.

דוברת מחלקת המדינה נשאלה הערב אם המצרים והירדנים עודכנו, והשיבה: "שר החוץ עשה שורה של שיחות בעשרת הימים האחרונים בנושאים רבים. הוא דיבר עם הירדנים ועם אחרים באזור. ראיתי דיווחים שנבטל את כל המימון אבל בסופו של דבר חשבנו שלצעד כזה יהיו השלכות שליליות. לכן בתור התחלה קיצצנו 65 מיליון, ולגבי העתיד - זה יישקל".

לפי בכירים בממשל, הכסף שיעבור אמור לשמש לתכניות חיוניות כמו הפעלת בתי ספר ותכניות בריאות, ואילו יתר הכסף יושהה עד לבחינה מעמיקה של התנהלות אונר"א. "יש צורך לבחון בצורה מעמיקה את אונר"א, את האופן שבו היא פועלת וממומנת", אמרה דוברת מחלקת המדינה.

רצועת עזה, ינואר 2018. רויטרס
רצועת עזה, בשבוע שעבר/רויטרס

ארצות הברית התורמת הגדולה ביותר לארגון במשך עשרות שנים, כאשר בשנים האחרונות 30% מתקציב הארגון הגיעו ממנה. פקיד אמריקני אמר הערב כי "ארצות הברית לא צריכה לשאת בעלויות אלה בצורה לא פרופורציונליות. הגיע הזמן שמדינות אחרות, חלקן עשירות מאוד, יתנו את חלקן בקידום ביטחון ויציבות". לדברי הפקיד: "אנחנו נפנה לצדדים הנוגעים בדבר לגבי הצורך לבחון רפורמה בארגון ולדון שוב על חלוקת הנטל. הגיע הזמן לשינוי. ארצות הברית נותרת מחויבת לתת מענה לצרכים של הנזקקים, כפי שהוכח בהתחייבות להעביר את הכסף לבתי הספר ולמערכת הבריאות. ככל שישנם צרכים דחופים נוספים, אנחנו קוראים גם לאחרים לתת את חלקם, לא רק ל-50 המדינות שתרמו בעבר, אלא גם לאלה שטרם תרמו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ילד מביט מחלון בית ברצועת עזה, ינואר 2018. רויטרס
רצועת עזה/רויטרס

"אנחנו משלמים לפלסטינים מאות מיליוני דולרים בשנה, ולא מקבלים שום הערכה או כבוד", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו לפני שבועיים, אחרי ששגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, הזהירה כי הממשל יפסיק את הסיוע לסוכנות הפליטים הפלסטינית אונר"א.

לדברי הנשיא, "הם (הפלסטינים) אפילו לא רוצים לדון בהסכם השלום עם ישראל. לקחנו את ירושלים, החלק הקשה ביותר במשא ומתן, והורדנו אותו מן השולחן. אבל ישראל, בעבור זאת, הייתה צריכה לשלם יותר. אבל כשהפלסטינים לא רוצים יותר לדון בשלום, למה שנמשיך לשלם להם כל כך הרבה?".

הנפגעים הראשונים מהמהלך צפויים להיות דווקא תושבי רצועת עזה, ש-1.4 מיליון מהם נשענים על תקציב אונר"א ומסתייעים בסוכנות. "אם העבודה שלנו לא תושלם בגלל מחסור בכסף, נלך לקטסטרופה בעזה. אנשים סומכים עלינו ב-100%, אין אלטרנטיבה", אמר בשבוע שעבר דובר אונר"א, עדנאן אבו חסנה, בריאיון למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS. "אנחנו לא רק נותנים לאנשים אוכל, אלא גם תקווה שיש פתרון מדיני. שאולי עוד שנה-שנתיים, עוד כמה חודשים, המצב יהיה יותר טוב. אנחנו שליחים של הקהילה הבינלאומית שאומרים לאנשים פה בעזה: 'תחכו, אנחנו נעשה הכול'".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2018. רויטרס
"למה שנמשיך לשלם לפלסטינים כל כך הרבה?", טראמפ/רויטרס

שגריר ישראל באו"ם דני דנון הגיב על ההחלטה האמריקנית ואמר כי "אונר"א נחשף כארגון המנצל את כספי הקהילה הבינלאומית לתעמולה אנטי-ישראלית, הנצחת הפליטות וטיפוח שנאה. במהלך השנה החולפת נחשף כי בכירים בארגון נבחרו להנהגת חמאס ברצועה, כי בתי הספר של הארגון מכחישים את קיום ישראל וכן התגלו מנהרות טרור מתחת למבני הארגון. האבסורד הזה מוכרח להיפסק, הגיע הזמן שכספים המיועדים לסיוע יופנו אך ורק למימוש ייעודים המקורי".

בתחילת החודש החליטה הרשות הפלסטינית להחזיר את שגרירה בוושינגטון, חוסאם זומלוט, להתייעצויות בעקבות החלטתו של טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל. בהודעה שפרסם שר החוץ של הרשות, ריאד אל-מאלכי, לא נמסרו פרטים נוספים על ההחלטה. ההכרזה של טראמפ גרמה למשבר חריף בין הצדדים, ואבו מאזן הודיע כי לא יסכים לקבל שום תכנית שלום שיציע הממשל האמריקני. "לא נאפשר למזימה נגד ירושלים להצליח", אמר אבו מאזן.

"נגיב בהתאם"- יו"ר הרשות הפלסטינית תקף את תכנית השלום של טראמפ: "'עסקת המאה' היא 'סטירת המאה'". רויטרס
אבו מאזן/רויטרס

בחודש יולי האחרון הסירה העצרת הכללית של האו"ם מסדר היום שלה הצעה להגדיל את תקציב אונר"א. טיוטת ההצעה, שאותה קידמו הפלסטינים בשיתוף פעולה עם קואליציית המדינות המתפתחות, קראה להגדיל את "התמיכה שמקבל הארגון" מתקציב האו"ם "באופן שיסייע לייצב את הפעילות של הארגון ויאפשר לו לבצע את עבודתו בצורה אפקטיבית יותר".

ארצות הברית וישראל התנגדו נחרצות למהלך, בנימוק שהצעד המוצע יחליש את יכולת הפיקוח התקציבית על הארגון, והתנגדו גם להגדלת התקציב. גורמים בארצות הברית הסבירו לוואלה! NEWS כי המחלוקת בנושא הגיעה לנקודת רתיחה כאשר וושינגטון איימה כי במידה והנושא יעלה להצבעה, היא תקצץ מתקציב תרומתה לאונר"א את הסכום שיוקצה כתוספת.

(עדכון ראשון: 21:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully