וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יכול עוד לחלום": המוות ההמוני בבתי הכלא של משטר אסד

3.8.2018 / 22:35

צבא סוריה מתקרב להשלמת כיבוש המדינה מידי המורדים והשלטונות בדמשק החלו לפרסם מידע מעודכן על גורלם של רבבות אסירים שנכלאו מאז 2011. מאות משפחות למדו בחודשים האחרונים על מות יקיריהם - ולטענת ארגוני זכויות אדם ההיקף ההרוגים נאמד באלפים רבים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

עם התקרבותו של בשאר אסד להשלמת כיבושה של סוריה מידי כוחות המורדים ברחבי המדינה, משפחותיהם של מי שלקחו חלק במחאה שקדמה למלחמת האזרחים בשנת 2011 ונאסרו בבתי הכלא של המשטר מקוות להתאחד עמם. אולם, מסמכים שפרסמה היום (שישי) סוכנות הידיעות אי-פי מעלים כי מאות אסירים, אם לא אלפים, מתו במהלך תקופת מאסרם.

פעילי זכויות אדם בסוריה - ובארגונים של גולים סוריים במדינות אחרות - דיווחו כי בחודשים האחרונים עדכנו הרשויות במדינה את הרשומות עם מספרי ההרוגים בבתי הכלא, בהם גם של מי שהיו מוכרים כפעילים בולטים במחאה שהביאה לפרוץ המלחמה שהותירה את המדינה שסועה. עבור משפחות רבות מדובר בפעם הראשונה שקיבלו מידע כלשהו על גורל יקיריהם, בשבע השנים האחרונות.

לקריאה נוספת:
אסד באיגרת לחיילי צבא סוריה: הניצחון שלנו קרוב
סוריה: צבא אסד הביס את שרידי כוחות דאעש בגולן הסורי

תמונותיהם של מאג'ד חולאני, מוחמד חולאני ועבדלסטר חולני תושבי דארייה שמתו בכלא הסורי. AP
האחים לבני משפחת חולאני (צילום: אי-פי)/AP

אך עבור בני משפחת חולאני מהעיר דארייה שבפאתי דמשק פרסום הרשומות גדע את התקווה כי מאג'ד ועבדלסטר - שנעצרו בתחילת המחאה נגד משטר אסד - עודם בחיים. השניים נכלאו בכלא סידנאיא הידוע לשמצה בשל עינויי האסירים ותקיפתם בידי הסוהרים. בשנת 2012 זכתה אם המשפחה להיפגש עם אחד מילדיה למשך שלוש דקות דרך חלון זכוכית, בתמורה לתשלום שוחד של 2,000 דולר.

לדברי יאסר חולאני, אחיהם של השניים, בשבוע שעבר הוא נחשף לרשומות המעודכנות ולמד כי אחיו מתו בשנת 2013 בעודם כלואים. "פתאום הרגשתי שאיני יכול לחלום עוד", אמר חולאני, שנמלט לעיר גזיאנטפ בטורקיה, בשיחה עם כתב אי-פי. "חייתי עד כה בתקווה כי אולי יום יבוא ואחיי ישתחררו מהכלא".

עוד באותו נושא

שורפים עדות לזוועות: "בית המטבחיים" של אסד למתנגדי המשטר

לכתבה המלאה

ארגוני זכויות אדם: היקף ההרוגים בכלא - עדות לפשעי המשטר

במסמכים שהשיגה סוכנות הידיעות לא צוינו סיבות המוות של מאות האסירים. פעילי הארגונים שנחשפו למידע הביעו חשש כי עדכונים נוספים של הרשומות יצביעו על אלפי הרוגים נוספים. לטענתם, היקף ההרוגים בפני עצמו הוא עדות מספקת להתעללות ולהרג ההמוני מצד משטר אסד בבתי הכלא בסוריה.

כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
עשן מהלחימה בגולן הסורי, בחודש שעבר (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

בארגוני זכויות האדם העוקבים אחר פעולות המשטר מקווים שהאחראים לכך יעצרו כדי שיהיה ניתן להביא את המקרה בפני בית דין לפשעי מלחמה. "זה מוסיף הוכחות למה שכבר ידוע לנו", אמר מוחמד אל-עבדאללה העומד בראש ארגון מעקב הפועל מוושינגטון בירת ארצות הברית. בדבריו, התייחס לעדויות שנאספו מאסירים ששרדו את בתי הכלא של המשטר.

לדברי אל-עבדאללה, המשטר הסורי אינו מעוניין להכיר בכך שישנם נעדרים הנמצאים בבתי הכלא ולכן מפרסם תעודות פטירה של אסירים. "זו הגרסה הסורית לפתרון הבעיה", הוסיף. "הם מתו, בואו נתקדם הלאה".

תיעוד שפרסמה מחלקת המדינה של בית הכלא סידנאיא 15 במאי 2017. מחלקת המדינה האמריקנית, צילום מסך
תצלום אוויר של כלא סידאניא בסוריה (צילום: מחלקת המדינה האמריקנית)/צילום מסך, מחלקת המדינה האמריקנית
בין 5,000 ל-13 אלף בני אדם מתו בכלא סידאניא לבדו, בין 2011 ל-2015

בארגוני זכויות האדם הסוריים טענו כי כוחות המשטר עצרו כל מי שהשתתף בהפגנות ב-2011 או נחשד בתמיכה בהתנגדות העממית - וכי אלה עברו עינויים בטרם הושלכו למאסר. בשנת 2014 חשף עריק מצבא אסד תמונות של אסירים שמתו בבתי חולים צבאיים. מהמידע שמסר הקצין עולה כי לפחות 11 אלף בני אדם שהוחזקו במתקני מעצר באזור דמשק מתו בכלא. על גופותיהם היו סימני עינויים, חבלות, כוויות ובמקרים אחדים אף היו חסרים להם איברים שונים.

ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" העריך על סמך שורת ראיונות שערך עם רופאים, סוהרים ואסירים שנמלטו כי בין 5,000 ל-13 אלף בני אדם מתו בכלא סידאניא לבדו, בין 2011 ל-2015. על פי "הרשת הסורית לזכויות אדם" 82 אלף אזרחים סורים הוכרזו נעדרים בזמן שהיו במעצר. לבני משפחותיהם אין כל מידע אמין על אודות מצבם או אם הם נמצאים בחיים.

נשיא סוריה בשאר אסד בביקור בעיר דארייה לאחר שתושביה גורשו, 12 בספטמבר 2016. AP
אסד מסייר בדארייה, ספטמבר 2016 (צילום: אי-פי)/AP

מהמידע שפורסם ברשומות המעודכנות של המשטר עולה כי בדארייה לבדה מתו אלף תושבים שנכלאו בידי משטר אסד. בעיר השכנה מודאמייה נודע על מותם של 400 תושבים. לדברי ראש ארגון המעקב מוושינגטון אל-עבדאללה, הדיווח על מותם של האחים לבית חולאני מראה כי הם מתו ב-15 בינואר 2013, יחד עם חמישה פעילים נוספים מעירם. לדבריו, הדבר מעיד כי מדובר כל השבעה הוצאו להורג יחדיו, וכי אין זה צירוף מקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully