וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי הדרוזים על מתווה נתניהו: "נוצרה הזדמנות לתקדים היסטורי"

2.8.2018 / 1:48

ראשי העדה הדרוזית שדנו עם אנשי ראש הממשלה בחוק הלאום החליטו להמשיך את השיחות "על בסיס עקרונות המתווה שהוצע". בנוסף לכך הם הודיעו כי עצרת ההזדהות בכיכר רבין תתקיים כמתוכנן והבהירו כי "השירות הצבאי והגיוס - מחוץ לוויכוח"

עריכה: יאיר דניאל

ראשי העדה הדרוזית הצהירו הלילה (חמישי) כי "נוצר חלון הזדמנויות לתקדים היסטורי לקידום העדה הדרוזית ומעמדה במדינת ישראל". בתום התכנסות בנושא המתווה שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה למחאה נגד חוק הלאום, מסרו בעדה הדרוזית כי הם מודים לראש הממשלה "על המאמצים הכבירים שהשקיע לעיגון מעמדה החוקתי של העדה הדרוזית במדינת ישראל".

נציגי העדה בדיונים אלה כללו את מנהיגה הרוחני מואפק טריף, קצינים ממטה המאבק בחוק הלאום כמו גם חברי כנסת, ראשי רשויות, עורכי דין ואנשי ציבור. הם החליטו כי יש להמשיך את הדיונים מול צוות ראש הממשלה, "על בסיס עקרונות המתווה שהוצע לצורך הגעה למסמך הבנות המקובל על שני הצדדים".

עוד בוואלה! NEWS:
מחאת השמיניסטים הדרוזים: "ניתן הכל, אך חוק הלאום מפחית מהרצון לשרת"
צה"ל השעה קצין דרוזי שמחה נגד חוק הלאום בפייסבוק
"אין שותף טוב ליהודים מהעם הדרוזי": הברית ההיסטורית שמאיימת להיקרע

הצוות שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין העדה הדרוזית, 1 באוגוסט 2018. לע"ם, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו עם ראשי העדה הדרוזית, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, לע"ם

הם קראו לבני העדה לנהוג באחריות, תוך כיבוד החוק והסמלים "שלמענם יצאנו למאבק", תוך שהם מבהירים: "נושא השירות הצבאי והגיוס מחוץ לוויכוח הציבורי". בנוסף לכך הוחלט כי עצרת ההזדהות לשוויון שמתוכננת למוצאי שבת הקרובים בכיכר רבין תתקיים כמתוכנן. "המאבק הינו חברתי וא-פוליטי", ציינו נציגי העדה הדרוזית. "באחדות שלנו נמשיך לשמור על המדינה".

"אנחנו מקבלים את ההצעה, ההודעה היא משותפת לכולם", אמר השיח מואפק טריף לוואלה! NEWS בתום הדיון, שהתקיים במתחם בית התפילה מקאם אל חדר בכפר יסיף שבגליל המערבי. עם זאת הוא סייג: "יש לנו 45 ימים לניסוחים. נביא אותה לחוק יסוד כפי שהודענו. יש הרבה דברים שעוד חסרים ויהיו הרבה תוספות. זו רק טיוטה".

עוד באותו נושא

ההצעה של רה"מ לדרוזים: עיגון בחוק של מעמד העדה והכרה בתרומתם

לכתבה המלאה
ראשי ונציגי העדה הדרוזית בדיון בנושא המתווה אחרי המחאה על חוק הלאום ב-2 באוגוסט 2018. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
ראשי ונציגי העדה בדיון בנושא המתווה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

ההחלטה התקבלה בתום שעות של דיון לילי, שהיה סוער לפרקים, שבו בלט בהיעדר הדרוזי הבכיר בפוליטיקה הישראלית, השר איוב קרא שהיה ממובילי הפשרה. השיח טריף הבהיר כי ראשי העדה הדרוזית מאוחדים בהחלטתם - אך הם מתקבלים את הצעת ראש הממשלה כמתווה עקרוני, ולא כהסכם.

"המאבק נמשך", אמרו חלק מהמשתתפים. אחרים מבקשים להימנע מעתה והלאה במונח "מאבק". הם הדגישו כי האירוע שיתקיים בכיכר רבין מהווה עצרת הזדהות.

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) אמר כי "הגענו לעקרונות בסיסיים חוקתיים שיקדמו את העדה הדרוזית. כל המאבק שלנו זה לעגן את מעמדה של העדה הדרוזית ולתת לה את הישראליות שהיא בישה ואני חושב שבהסכם העקרונות שהבאנו - יש לנו את זה". הח"כ לשעבר שכיב שנאן מסר כי הוא יוצא מהפגישה בתחושה "מצוינת" לאור קבלת המתווה אך הוסיף: "מאידך אנחנו מכבדים את האנשים הרבים שהזדהו איתנו במשך התקופה של השבוע האחרון ונענו לקריאה שלנו לבוא להביע תמיכה בעדה הדרוזית בכיכר רבין מתוך כבוד לעדה ולקיום המשותף שלנו כאזרחי ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נכבדי העדה הדרוזית בלשכתו ב-27 ביולי 2018. קובי גדעון, לע"מ, אתר רשמי
נתניהו בפגישה עם נציגי העדה הדרוזית, מוקדם יותר השבוע/אתר רשמי, קובי גדעון, לע"מ

אתמול הציג ראש הסגל ומ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יואב הורוביץ, מתווה של שלושה חוקים נפרדים העוסקים במעמד החוקי של בני המיעוטים המשרתים בצה"ל. חוקים אלה יכללו עיגון בחוק של מעמד העדה הדרוזית והצ'רקסית, יוקירו את תרומתה של העדה הדרוזית לביטחון המדינה ויכללו תמיכה במוסדות העדה, חיזוק היישובים הדרוזיים ושימור המורשת הדרוזית והנחלתה.

חוק נוסף יעגן את זכאותם של בני מיעוטים המשרתים בכוחות הביטחון, מכל הדתות והעדות, להטבות לצורך סגירת פערים וקידום שוויון חברתי. הצעה נוספת תדון בעיגון חוקתי להכרה בתרומתם של הנוטלים חלק בהגנת המדינה. כמו כן, תוקם ועדת שרים בראש ראש הממשלה לנושא העדה הדרוזית שתפעל, בין היתר, לקידום המתווה ולפיקוח על יישומו.

(עדכון ראשון: 1:26)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully