וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל השעה קצין דרוזי שמחה נגד חוק הלאום בפייסבוק

סרן עמיר ג'מאל, שפרסם פוסט מחאה נגד חום הלאום הושעה למשך 14 יום מתפקידו. בשיחה שקיימו עמו מפקדיו הובהר לו כי "בצה"ל אין מקום לכל שיח פוליטי מכל סוג שהוא". בצה"ל מאותתים למשרתים בני העדה באמצעות מסרים ברורים, מחשש להיווצרות כדור שלג שלא ניתן יהיה לעצרו

צילום:שלומי גבאי עריכת וידאו:ניר חן

עמיר ג'מאל, קצין צה"ל בדרגת סרן בן העדה הדרוזית, שפרסם פוסט מחאה ברשת החברתית נגד חוק הלאום, הושעה היום (שלישי) מתפקידו. ההחלטה בנושא נמסרה לקצין במהלך שיחה עם מפקדיו, שהבהירו לו כי כקצין בצה"ל מצופה ממנו להימנע מפרסום פוסט פוליטי תוך הזדהות כקצין צה"ל.

השעיית הקצין נתפסת כאיתות מצד הנהגת הצבא למפקדים ולחיילים בני העדה הדרוזית, שלוקחים חלק במחאה נגד חוק הלאום. בשיחה שהתקיימה עם ג'מאל הובהר לו כי "בצה"ל אין מקום לשיח פוליטי מכל סוג שהוא".

מוקדם יותר הרמטכ"ל גדי איזנקוט שוחח היום עם השיח מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל. השניים פנו לחיילים ולקצינים בני העדה המשרתים בצבא וקראו להם להשאיר מחלוקות פוליטיות, כולל חוק הלאום, מחוץ לכותלי הצבא. "תסמכו עלינו, אנו נאבק בעבורכם. אין לנו שום ויכוח עם הצבא - אתם חיילים ומפקדים נאמנים, ואני סומך עליכם שתשאירו את עצמכם ואת צה"ל מחוץ למעגל הוויכוח הציבורי", אמר טריף.

עמיר ג'מאל. מתוך פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
הושעה לשבועיים. עמיר ג'מאל/מערכת וואלה! NEWS, מתוך פייסבוק

אגרת הרמטכ"ל בנושא משדרת לחץ וחשש מפני התערבות פוליטית ופגיעה בבני העדה הדרוזית שמשרתים בצבא. מפקדים בכירים בצה"ל התנהלו ברגישות רבה בימים האחרונים על רקע השיח הציבורי בנושא חוק הלאום אך הודעת הרמטכ"ל רמזה בעיקר על החשש מפני כדור שלג שלא ניתן יהיה לעצרו, ועלול לפגוע במשרתים.

לוואלה! NEWS נודע כי חלק מהמפקדים ניהלו שיחות אישיות עם פקודים בני העדה הדרוזית כדי לעמוד על תחושותיהם - הן בקרב מפקדים והן בקרב חיילים בצבא הסדיר. החשש של הפיקוד הבכיר בצה"ל הוא בעיקר מהשפעה פוליטית מחוץ לצה"ל על שורות הצבא כמו גם התבטאות פוליטית שעשויות לגרום לפגיעה בבני העדה.

עוד באותו נושא

הרמטכ"ל על מחאת הקצינים הדרוזים: השאירו את הפוליטיקה מחוץ לצבא

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בראיון לוואלה! NEWS, 18 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
חשש מהתערבות פוליטית. הרמטכ"ל איזנקוט/ראובן קסטרו

גורמי צבא ציינו כי החשש הוא התרחבות ההשפעה בעיקר על המועמדים לשירות ביטחון שעשויים להתגייס בימים אלו ובתקופה שלאחר מכן. עד עתה נודע על כמה מקרים בהם הודיעו משרתי קבע בני עדה הדרוזית על כוונתם לעזוב את השירות הצבאי. הרמטכ"ל שהבין כי הוא נדרש לנקוט עמדה ברורה בנושא, ובשל כך קיים את השיחה עם השיח טרריף במטרה להעביר מסר מרגיע למשרתים.

החששות בצה"ל באים על רקע התחושות שהביעו מפקדי בדימוס מהעדה הדרוזית, שהתבטאו אודות הפגיעה העצומה של החוק בבני העדה.

בצה"ל משרתים אלפי חיילים בני העדה דרוזים. שיעור המתגייסים מקרב העדה עומד על כ- 82% וגבוה מאחוז הגיוס בכלל צה"ל. הדרוזים משרתים בצה"ל מאז קום המדינה ובשנת 1956 וחל עליהם חוק גיוס חובה. כ-40% מהם משרתים ביחידות קרביות. לאורך השנים הוענקו 35 צל"שים לבני העדה. נושא הדרגה הבכירה ביותר בצה"ל מבני העדה הדרוזית כיום הוא מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף כמיל אבו רוקון, ואחריו מי שהיה מפקד חטיבת גולני במבצע צוק איתן, נפצע וחזר ללחימה וכיום מכהן כקצין חי"ר וצנחנים ראשי תת אלוף רסאן עליאן. בצה"ל משרתים בני העדה הדרוזית כמפקדים בתפקידי לחימה ביניהם מפקד גדוד מצטיין בחיל השריון.

עוד לפני חוק הלאום חלה ירידה "של עשרות אחוזים" בשיעור היציאה לקצונה

עם זאת, ניכרת צניחה הכמות החיילים הדרוזים היוצאים אל קורס קצינים בפרט ולקורסי פיקוד בכלל, גם לפני חקיקת חוק הלאום. המדינה רואה את שירות החיילים הדרוזים בצה"ל כמובן מאליו, אך מסתבר כי בשנים האחרונות חלה "ירידה של עשרות אחוזים" בשיעור היציאה לקורסים אלו. כך עלה מדו"ח שפרסם בחודש שעבר נציב קבילות החיילים אלוף (מיל') יצחק בריק. הנציב הצביע על כשלים בהתנהלות הרשויות כלפי הדרוזים ואוכלוסיות בני המיעוטים האחרים לצה"ל ומתריע כי הרשויות אינן פועלות דיין כדי להעצים את הפוטנציאל החברתי והצבאי שגלום בהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully