וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל על מחאת הקצינים הדרוזים: השאירו את הפוליטיקה מחוץ לצבא

בהודעה חריגה התייחס איזנקוט למחאת הקצינים בני העדה שהודיעו על פרישה מצה"ל במחאה על חוק הלאום: "הותירו את הנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת - מחוץ לכותלי הצבא". לדבריו, "האחריות המשותפת ורעות הלוחמים עם אחינו הדרוזים ויתר המיעוטים - ימשיכו להוביל את דרכנו"

צילום:שלומי גבאי עריכת וידאו:ניר חן

הרמטכ"ל גדי איזנקוט קרא היום (שלישי) לכלל מפקדי צה"ל וחייליו להותיר "נושאים פוליטיים שנויים במחלוקת" מחוץ לכותלי הצבא, ברקע קריאות של קצינים דרוזים כי יפרשו מהשירות בצבא - במחאה על חוק הלאום.

בהודעה שהוציא איזנקוט נכתב כי "כצבא עם ממלכתי שייעודו שמירה על ביטחון תושבי ישראל וניצחון במלחמה, אנו מחויבים לשמירה על כבוד האדם, ללא קשר למוצא, דת ומגדר. כך היה וכך יהיה תמיד". לדבריו, "התחייבנו כי האחריות המשותפת ורעות הלוחמים, עם אחינו הדרוזים, הבדואים ויתר בני המיעוטים המשרתים בצה"ל, ימשיכו להוביל את דרכנו".

"איזנקוט שוחח היום עם השיח' מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל. טריף אמר כי "אני פונה אל הקצינים והחיילים הדרוזים בשירות הסדיר: 'תסמכו עלינו, אנו נאבק בעבורכם. אין לנו שום ויכוח עם הצבא - אתם חיילים ומפקדים נאמנים, ואני סומך עליכם שתשאירו את עצמכם ואת צה"ל מחוץ למעגל הוויכוח הציבורי'".

לקריאה נוספת:
"חללים סוג ב'": שלט ההתנצלות שנתלה בבית העלמין הצבאי בעוספיה
"אין שותף טוב ליהודים מהעם הדרוזי": הברית ההיסטורית שמאיימת להיקרע
"מתייצבים לצד אחינו לנשק": מפקדי צה"ל מצטרפים למחאת הדרוזים

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בראיון לוואלה! NEWS, 18 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
קרא להותיר את הפוליטיקה מחוץ לצבא. איזנקוט/ראובן קסטרו

על רקע המחאה, 80 מבני ובנות העדה הדרוזית ששוחררו לאחרונה מצה"ל או שרות לאומי, יתכנסו ביום חמישי הקרוב במכללת אורט בראודה שבכרמיאל לטקס קבלת מלגת הלימודים של הקרן לידידות על שם סאלים שופי ז"ל, לוחם סיירת מטכ"ל וראש עיריית מג'דל שמס. באירוע החלוקה ישתתפו ח"כ אבי דיכטר שיזם וקידם את חוק הלאום, תת אלוף (מיל') דב תמרי, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר ונשיא הקרן לידידות הרב יחיאל אקשטיין שהיה לרב היהודי הראשון שקיבל את אות יקיר העדה הדרוזית בישראל. דיכטר ותמרי הם מיוזמי תכנית המלגות.

הקרן לידידות החליטה על קיום האירוע, שנקבע עוד טרם העברת חוק הלאום והסערה שהתפרצה בעקבותיו, כמתוכנן כדי לייצר הזדמנות לשיח פתוח וכנה עם צעירי העדה על חוק הלאום והמחאה שניצתה בעקבותיו. ח"כ דיכטר החליט גם הוא להגיע לאירוע ולשאת דברים אל מול צעירי העדה למרות הביקורת הרבה שהוטחה בו בימים האחרונים.

בימים האחרונים מחו כמה קצינים דרוזים נגד חוק הלאום - והצטרפו לגינויים בעדה הדרוזית נגד הדרתם ממנו. היום הצטרף למחאה גם קצין בדרגת סגן המשרת בבסיס חיל האוויר ברמת דוד. הקצין, תושב דלית אל-כרמל, פנה אל מפקדיו והודיע כי הוא מבקש לפרוש מהשירות בשל החוק.

לדברי ראש מטה המאבק בחוק הלאום בדלית אל כרמל פאדי חטיב "ההרגשה שלנו היא שלקחו לנו את האזרחות, את השייכות. השאירו אותנו מחוץ לגדר". נוזהאת חלבי, שבנה ראני הוא חלל צה"ל, כתבה בפוסט שהעלתה בפייסבוק כי היא מתנצלת בפני בנה על כך שהוא חלל סוג ב' וכי "עליה להתאבל פחות, לבכות ולהתגעגע פחות".

עוד באותו נושא

מחאת הקצינים הדרוזים מתרחבת: עוד קצין קרבי הצהיר כי יפסיק את שירותו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נכבדי העדה הדרוזית בלשכתו ב-27 ביולי 2018. קובי גדעון, לע"מ, אתר רשמי
פגישת בכירי העדה הדרוזית עם ראש הממשלה נתניהו, בשישי/אתר רשמי, קובי גדעון, לע"מ
"עד היום עמדתי מול דגל המדינה בגאווה והצדעתי לו. עד היום שרתי את התקווה כי הייתי בטוח שזאת המדינה שלי ואני שווה לכולם"

לדברי חטיב, המאבק שמובילים בני העדה הדרוזית יישאר ממלכתי ועם מסרים ותכנים חיוביים. "חשוב לי שהחברה הישראלית תבין שאנחנו לא ימין ושמאל. אנחנו הפנים היפות של ארץ ישראל, אנחנו לא נלחמים במדינה אנחנו נלחמים נגד החוק שבא לפלג אותנו". הוא אף קרא לציבור הרחב להגיע להפגנה בשבת בכיכר רבין בתל אביב והוסיף שמטרתה "לבכות את אהבתנו לארץ הזאת, שנלחמנו על הסמלים שלה שגדלנו במשך דורות על אהבתה".

אמש כתב בחשבון הפייסבוק שלו שאדי זידאן, קצין בן 23 המשרת כסגן מפקד פלוגה בגדוד קרבי, כי החליט להפסיק את שירותו. "היום סירבתי בפעם הראשונה בשירות שלי להצדיע לדגל, סירבתי לשיר את ההמנון הלאומי", כתב זידאן. "עד היום נתתי למדינה את הנשמה שלי, סיכנתי את החיים שלי, לא ראיתי בית ומה לא. עד היום עמדתי מול דגל המדינה בגאווה והצדעתי לו. עד היום שרתי את התקווה כי הייתי בטוח שזאת המדינה שלי ואני שווה לכולם".

הוא הוסיף כי הוא "אזרח כמו כולם ונותן את כל כולי למדינה וגם מעבר, בסוף אני אזרח סוג ב'? אז לא תודה, אני לא מוכן להיות חלק מזה, וכן גם אני מצטרף למאבק הזה, וכן החלטתי להפסיק לשרת את המדינה הזאת".

דבריו מצטרפים לפוסט שהעלה בפייסבוק עמיר ג'מאל, המשרת כסרן בצה"ל, שהצהיר כי יש לבטל את גיוס החובה של בני העדה הדרוזית בעקבות חוק הלאום. בדברים שכתב והפנה לראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף ג'מאל כי לא ימשיך "לשרת מדינה שהממשלה בה מקבלת ולא מחזירה".

בתגובה לפוסט של ג'מאל מסר אתמול דובר צה"ל כי "הבעת עמדה בעלת אמירה פוליטית אינה מאושרת לפי פקודת הצבא והקצין זומן לשיחה עם מפקדו. חיילים וקצינים, בני המיעוטים, בסדיר בקבע ובמילואים, היו ויהיו חלק מרכזי מצה"ל, בשדה הקרב ובשגרה. תרומתם לאורך השנים, ראויה לכל שבח ונכרתה בברית דמים. צה"ל הוא צבא עם ממלכתי ואחדות שורות הצבא מודגשת בכל סוגי הפעילויות ללא הבדל דת ומין".

בתוך כך נפגש היום יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד עם יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות מופיד מרעי ואמר לו כי יש לתקן את חוק הלאום. לדברי לפיד, "אף אחד כאן - לא אנחנו ולא הדרוזים - לא נגד הרעיון שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. אבל לא ניתן שיעליבו ויפגעו באחינו הדרוזים".

מרעי שיבח את לפיד, שאף חיבר את המנון הגדוד הדרוזי בצה"ל יחד עם אחיו, על כך שהוא "איתנו במחאה שלנו בכל רמ"ח איבריו". לדבריו, "אנחנו רוצים להגיע לפתרון של שוויון מוחלט בין העם הדרוזי לעם היהודי הלכה למעשה בחיים, לא רק בקבר".

(עדכון ראשון: 13:20)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש העדה הדרוזית מוואפק טריף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל, ב-2014/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully