וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתייצבים לצד אחינו לנשק": מפקדי צה"ל מצטרפים למחאת הדרוזים

מפקדי גולני חתמו על עצומת תמיכה ב"כל העדות המשרתות בכוחות הביטחון", מבלי לציין במפורש את חוק הלאום. בכך הצטרפו אל מכתב דומה של הצנחנים שעליו חתמו בין היתר הרמטכ"לים לשעבר מופז, יעלון וגנץ. מופז לוואלה! NEWS: "מחוקקי החוק בגדו בבני העדה הדרוזית"

עריכה: תום זואילי

(בווידיאו: יו"ר האופוזיציה ציפי לבני עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, בשבוע שעבר)

מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום קיבלה בסוף השבוע סיוע משמעותי מאחיהם לנשק. עשרות מפקדי, קציני וחיילי חטיבת גולני חתמו על עצומת תמיכה במאבקם לשוויון כשבראשם הרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף במיל' גבי אשכנזי. החותמים ציינו בעצומה כי הם "מבקשים לחבק, לתמוך ולכאוב את כאבם של אחינו ואחיותינו הדרוזים, הבדואים, הצ'רקסים וכל העדות המשרתות בכוחות הביטחון השונים ואשר קשרו את גורלם עם העם היושב בציון מאז קום המדינה".

יחד עם זאת, המכתב לא הזכיר כלל את חוק הלאום והחותמים ציינו: "אין כוונתנו להביע דעה פוליטית", אלא "פשוט להזכיר לכולנו ולעם ישראל כולו כי העדות המופלאות הללו, עמדו ועומדות איתנו בהגנה על המדינה ולאורך כל הדרך ללא שום לבטים ותהיות", וכי "אדמה זו ספוגה בדם יקיריהם והם איתנו כתף אל כתף בכל דבר ועשייה נדרשת".

עוד בנושא:
בגלל חוק הלאום: ח"כ זוהיר בהלול הודיע כי הוא מתפטר מהכנסת
"לא נסיים להיאבק עד שהחוק ישונה": נציגי הדרוזים נפגשו עם רה"מ
אחיי הדרוזים, צאו להילחם בחוק הלאום הגזעני

בני גנץ, בר אילן, 9 במאי 2018. ניב אהרונסון
"מתייצבים לצד רעינו לנשק". גנץ/ניב אהרונסון
גבי אשכנזי מתייחס למבצע בדיר א-זור 20 במרץ 2018. ניב אהרונסון
בראש מכתב מפקדי גולני. אשכנזי/ניב אהרונסון

מכתב דומה פרסמו יום קודם לכן חובשי הכומתות האדומות, מפקדי העבר בחטיבות הצנחנים. בין החותמים: שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף במיל' בוגי יעלון, הרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף במיל' בני גנץ, הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז והאלופים במיל' דורון אלמוג, איציק מרדכי, אלעזר שטרן, גיורא איילנד, עמוס ירון, יורם יאיר (ייה), נועם תיבון, יצחק "ג'רי" גרשון, יום טוב סמיה, איתן יצחק ועוד עשרות קצינים בכירים בדרגות תת-אלוף, אלוף משנה וסגן אלוף. הם אמנם אזכרו את החוק, אך גם נמנעו מלמתוח עליו ביקורת באופן אישי.

במכתב ציינו הצנחנים כי הם "מתייצבים לצד אחינו, רעינו לנשק, הקצינים והלוחמים וכלל העדה הדרוזית והעדות שקשרו את גורלם עמנו והתנדבו להגן על מדינת ישראל בגופם, במאבקם לשוויון זכויות מלא במדינתנו". הם הדגישו כי הם מתייצבים עם עמיתיהם "מעבר לכל עמדה או השתייכות פוליטית", וזאת "כביטוי לערכי הרעות, האחווה והאחדות, עליהם חונכנו ואותם הנחלנו לפקודינו".

הרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף במיל' שאול מופז אמר לוואלה! NEWS כי "מחוקקי חוק הלאום בגדו בבני העדה הדרוזית". מופז הוסיף כי "בשבילם 'רעות' היא שם של מקום ולא ערך מחייב בין אנשים הנלחמים לחרותה וביטחונה של ישראל. במקומם הייתי מתנצל ומתקן".

יו"ר קדימה, ח"כ שאול מופז בכנס נגד טרור המרכז הבינתחומי הרצליה,ספטמבר 2014. צילום: כפיר בולוטין,
"במקומם הייתי מתנצל ומתקן". מופז/צילום: כפיר בולוטין
שר הביטחון לשעבר, בוגי יעלון נואם בכנס השנתי לפיתוח יכולות צבאיות, תעופתיות והגנה מפני טילים, אבניו, קרית שדה התעופה , 13 במרץ 2018. ראובן קסטרו
בין החותמים על המכתב. יעלון/ראובן קסטרו

אלוף במיל' יוסף משלב, לשעבר מפקד פיקוד העורף, וניצב בדימוס חסין פארס, לשעבר מפקד משמר הגבול, פרסמו מכתב ששיגרו לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, השרים כחלון, בנט ודרעי ויו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר. במכתבם הם הלינו על כך שחוק הלאום "מתעלם מהעדה הדרוזית שקשרה את גורלה במדינה וכי ערך השוויון נעלם והפריד בין הלוחמים רק בגלל זהותם הדתית".

הם התייחסו ספציפית לסעיף 7 בחוק המתייחס להרחבת ישובים יהודיים ומתעלם לחלוטין מהרחבת יישובים דרוזים, והזכירו כי אף ישוב דרוזי חדש לא הוקם מאז הקמת המדינה. עוד טענו כי החוק מתעלם מהצורך לשלב את בני העדה במשרדי הממשלה ובמכרזים וכן "מחמיר את המצב הקיים שאין בו העדפה למי שמשרת בנאמנות בכוחות הביטחון".

במוצאי שבת: הפגנה בכיכר רבין

למרות שתי פגישות שנתניהו קיים בימים האחרונים עם מנהיגי העדה הדרוזית, מסתמן כי המתווה שהוא חותר אליו ל"פיצוי" על תיקון החוק, מבלי לשנותו, מתעלם מהפגיעה הרגשית בבני העדה וכלל אינו מקובל על מנהיגיה. "עם כל הכבוד שאנו רוחשים לו, אנו נאלצים להביע את אכזבתנו העמוקה מההתייחסות הפשטנית למחאה שאנו מביעים כלפי חוק הלאום ומהמחשבה שהתייחסות נפרדת או הטבות לבני העדה יפתרו את הבעיה", מסרו בעקבות הפגישה של יום חמישי. "העדה הדרוזית קיבלה סטירה מצלצלת מהחוק הלא שוויוני הזה". הם הדגישו: "אנחנו מוצאים את עצמנו מודרים מהגדרת הזהות של המדינה".

"לא נסיים את המאבק עד שישונה החוק", אמר השיח' מואפק טריף לוואלה! NEWS בתום פגישה נפרדת שקיים עמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביום שישי. בפגישה השתתפו גם שר התקשורת איוב קרא, תת-אלוף במיל' אמל אסעד וח"כ לשעבר שכיב שנאן. "הייתה פגישה טובה אבל לא ניתנו לנו הבטחות", מסר השיח'. "ראש הממשלה ייפגש ביום ראשון עם ראשי רשויות. אני סומך על חכמתו שיימצא את הפתרון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נכבדי העדה הדרוזית בלשכתו ב-27 ביולי 2018. קובי גדעון, לע"מ, אתר רשמי
"הייתה פגישה טובה אבל לא נתנו לנ הבטחות". נתניהו עם נציגי העדה/אתר רשמי, קובי גדעון, לע"מ
מירי רגב. ראובן קסטרו
ניסתה למנוע כנס של חד"ש בחיפה. רגב/ראובן קסטרו

מחאת העדה הדרוזית ומוקיריה ממשיכה לתפוס תאוצה. במוצאי שבת הבאה מתוכננת הפגנת אלפים בכיכר רבין. המארגנים, ובהם אמל אסעד, קוראים להשתתפות "כל אזרחי ישראל המאמינים בשוויון ובצדק".

ראש הממשלה נתניהו ייפגש היום עם נציגי העדה הדרוזית, ראשי רשויות מקומיות וח"כים, להמשך ההתייעצויות על חוק הלאום. מדובר בפגישה שלישית שנתניהו מכנס בנושא מאז השבוע שעבר, אך גורמים בסביבתו שבים ומדגישים שאין לו כל כוונה לשנות את חוק הלאום אלא ‬למצוא פתרונות בחקיקה נוספת למען בני העדה הדרוזית.

בינתיים, כנס חירום כנגד חוק הלאום שזימנה חד"ש למחר בבית הגפן בחיפה זוכה להתנגדותה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, לאחר שפנו אליה מארגון "בצלמו" מסיעת הבית היהודי במועצת העיר ומוועד נשיאות ועידת צעירי הליכוד. עם זאת, ראש העיר יונה יהב לא נעתר לדרישתה לבטל את האירוע. "אין עילה להתערבות בנושא", ענה לפנייתה. "ככל שהיועץ המשפטי לממשלה סבור אחרת תשמח העירייה לקבל את הנחיותיו ולפעול על פיהן". ראש העיר ציין כי "לא מדובר בפעילות של בית הגפן, אלא בהשכרת האולם בתמורה מלאה על ידי מארגני האירוע".

מפקדי צה"ל הצטרפו למחאת הדרוזים בעניין חוק הלאום. מערכת וואלה!
מכתב מפקדי גולני/מערכת וואלה!
מפקדי צה"ל הצטרפו למחאת הדרוזים בעניין חוק הלאום. מערכת וואלה!
מכתב מפקדי פיקוד העורף ומג"ב לשעבר/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully