וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצעה של רה"מ לדרוזים: עיגון בחוק של מעמד העדה והכרה בתרומתם

בפגישה עם נציגי העדה הדרוזית הוצג מתווה של שלושה חוקים העוסקים במעמד בני מיעוטים, ובפרט בני העדה הדרוזית. החוקים יעסקו בין השאר בחיזוק יישובים דרוזיים ושימור המורשת. נציגי ההנהגה הדרוזית: "המתווה טוב, לומדים אותו". ריבלין: "להשאיר את הוויכוח מחוץ לצבא"

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

ראש הסגל ומ"מ מנכ"ל משרד הראש הממשלה יואב הורוביץ הציג היום (רביעי) בפגישה עם נציגי העדה הדרוזית, מתווה של שלושה חוקים נפרדים, העוסקים במעמד החוקי של בני המיעוטים המשרתים בצה"ל, ובפרט בני העדה הדרוזית. החוקים יכללו עיגון בחוק של מעמד העדה הדרוזית והצ'רקסית, יוקיר את תרומתה של העדה הדרוזית לביטחון המדינה, ויכלול תמיכה במוסדות העדה, חיזוק היישובים הדרוזיים, ושימור המורשת הדרוזית והנחלתה.

חוק נוסף יעגן את זכאותם להטבות של בני מיעוטים, מכל הדתות והעדות, המשרתים בכוחות הביטחון, למטרה של סגירת פערים וקידום שוויון חברתי. הצעה נוספת תדון בעיגון חוקתי להכרה בתרומתם של הנוטלים חלק בהגנת המדינה, מכל הדתות והעדות. כמו כן, תוקם ועדת שרים בראשות ראש הממשלה לנושא העדה הדרוזית, שתפעל, בין היתר, לקידום המתווה ולפיקוח על יישומו. פעולות החקיקה יחלו מיד עם כינוס מושב החורף הקרוב של הכנסת.

עוד בוואלה! NEWS:
מחאת השמיניסטים הדרוזים: "ניתן הכל, אך חוק הלאום מפחית מהרצון לשרת"
סערת חוק הלאום נמשכת, החופש הגדול בשיאו: המהדורה המרכזית של וואלה! NEWS
צה"ל השעה קצין דרוזי שמחה נגד חוק הלאום בפייסבוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נכבדי העדה הדרוזית בלשכתו ב-27 ביולי 2018. קובי גדעון, לע"מ, אתר רשמי
פגישת נתניהו עם נציגי העדה בשבוע שעבר/אתר רשמי, קובי גדעון, לע"מ

שר התקשורת איוב קרא בירך על המתווה. "מעמד הדרוזים בישראל בתום הקדנציה שלי בממשלה, לא יהיה דומה למעמד העדה לפני", אמר. "לכל היועצים שהצביעו נגד הליכוד בבחירות, אני מזכיר שלא היה ראש ממשלה שמינה דרוזי כשר מרכזי בממשלה, שהוא שותף משמעותי למדיניות הממשלה. בתקופת הממשלה הזאת הדרוזים בישראל זוכים להכרה ואהדה ומינוי בכירים הן בשירות הציבורי והן בצבאי - יותר משהיה אי פעם".

במקביל לישיבה שנערכה במשרד ראש הממשלה בירושלים, נערכים במטה מאבק העדה הדרוזית בצפון ובמאהל שהוקם בכיכר רבין בתל אביב לקראת ההפגנה הצפויה בשבת במחאה נגד חוק הלאום. בפגישה השתתפו הורוביץ, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית השייח מואפק טאריף, השרים איוב קרא ויריב לוין, וראשי העדה הדרוזית. בתום הפגישה נמסר כי המתווה יגובש באופן מדויק בתוך 45 יום.

הצוות שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין העדה הדרוזית, 1 באוגוסט 2018. לע"ם, מערכת וואלה! NEWS
פגישת נתניהו עם ראשי העדה הדרוזית, היום/מערכת וואלה! NEWS, לע"ם
הצוות שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין העדה הדרוזית, 1 באוגוסט 2018. לע"ם, מערכת וואלה! NEWS
פגישת נתניהו עם ראשי העדה הדרוזית, היום/מערכת וואלה! NEWS, לע"ם

נציגי ההנהגה הדרוזית אמרו אחרי הפגישה כי המתווה טוב, אך הם עדיין לומדים אותו. הערב התכנסו הנציגים שהשתתפו בפגישה עם ראשי הראשויות הדרוזיות, במהלכה התגלעו חילוקי הדעות בתוך העדה שאף גלשו לצעקות ולדחיפות. עם זאת, הדגישו כי ההפגנה המתוכננת ליום שבת תתקיים כרגיל. גורמים המקורבים לשייח טריף הבהירו עוד במהלך הפגישה כי לא יתקבל מתווה שלא יכלול גם תיקון בחוק יסוד.

הערב התייחס הנשיא ראובן ריבלין למחאת חוק הלאום, ובטקס סיום קורס חובלים בחיפה אמר כי "בצה"ל משרתים יחד חיילים יהודים ולא יהודים כאחד. לאחינו ואחיותינו המשרתים בצה"ל אני רוצה לומר - מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. עריכה חקוקים במגילת העצמאות ובערכי היסוד של מדינת ישראל. את הוויכוחים יש להשאיר מחוץ לצבא. אני מקווה שנצא מהימים האלה מאוחדים יותר, מלוכדים יותר", אמר.

אזרח ממודיעין מפגין את תמיכתו בדרוזים, בכניסה למועצת דלית אל כרמל. ראובן קסטרו
הפגנת תמיכה בעדה הדרוזית, היום בדליית אל כרמל/ראובן קסטרו

הבוקר, עם התרחבות מחאת העדה הדרוזית נגד חוק הלאום, וצה"ל במוקד, שוחחו צעירים דרוזים עם וואלה! NEWS, וסיפרו על תחושותיהם הקשות עקב אישור החוק. אדהם שחידם בן ה-18 מעוספיא, שסיים לאחרונה את כיתה י"ב, הצהיר מפורשות כי לא יתגייס. "זו הייתה אמורה להיות המדינה שלנו כמו שזו המדינה שלכם. החוק הזה עשה לי לא טוב. החוק הזה עושה הרבה 'בלבלות'", אמר.

אתמול הושעה מתפקידו עמיר ג'מאל, קצין צה"ל בדרגת סרן בן העדה הדרוזית, שפרסם פוסט מחאה ברשת החברתית נגד החוק. ההחלטה בנושא נמסרה לקצין במהלך שיחה עם מפקדיו, שהבהירו לו כי כקצין בצה"ל מצופה ממנו להימנע מפרסום פוסט פוליטי תוך הזדהות כקצין צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully