וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסרונים חושפים: חשד להדלפת בחינות ההסמכה למתמחים ברפואת נשים

מהודעות שהועברו בין מתמחים בגינקולוגיה ונחשפות בוואלה! NEWS עולה כי חלק מהשאלות הועברו לידיהם מראש. גורם המעורה בפרטים התריע: "כולם יודעים אבל מפחדים לדבר כדי שלא יתנקמו בהם". ההסתדרות הרפואית הקימה ועדת בדיקה

אילוסטרציה. ShutterStock
סטודנטים נבחנים. אילוסטרציה/ShutterStock

שאלות מבחינות ההסמכה בגינקולוגיה שנערכו בחודש שעבר הודלפו מראש לידי הנבחנים - כך עולה ממסרונים שהועברו בין מתמחים לחבריהם והגיעו לידי וואלה! NEWS. בבחינה, שהתקיימה ב-18 ביוני בתל אביב, השתתפו כ-120 מתמחים מכל הארץ. על פי המסרונים, לפחות שמונה שאלות מתוך הבחינה הודלפו במלואן - כך שלכאורה חלקם היו עלולים לעבוד כרופאים מומחים מבלי שהציון שקיבלו משקף את יכולותיהם.

המסרונים, שכוללים שאלות ותחומי לימוד ספציפיים הקשורים למבחן, הועברו בפורומים סגורים של המתמחים. באחד מהם כתבה אחת המתמחות כי היא קיבלה טיפים ממחבר הבחינה וכתבה את הנושאים העיקריים: "אחד מהכותבים (מחברי הבחינה, ר.ב.) חזר אליי". היא פירטה את הנושאים שבהם תעסוק הבחינה בסעיפים ממוספרים והוסיפה: "מחכה לתשובות ממישהו נוסף".

עוד בוואלה! NEWS:
אבו מאזן ותמימי נפגשו: "אמשיך במאבק הפלסטיני"
"מנסה להתנחם בכך שלא סבלת": אילון שמת בתאונה הובא למנוחות
כוכב הקריקט והפלייבוי שהתקרב לאסלאם וינהיג את המעצמה הגרעינית

טשטוש - מסרונים. מערכת וואלה! NEWS
"לעשות מצווה ולעזור לקולגות". מתוך מסרוני המתמחים שהגיעו לידי וואלה! NEWS/מערכת וואלה! NEWS

מסרון זה זכה לתשואות מצד עמיתיה של אותה מתמחה. היא הוסיפה כי "בכל שנה יש שאלה על הטיפול בסרטן האנדומטריום על פי הגרף הזה". אחד הקולגות שאל את המתמחה אם יש עוד טיפים ממקור אחר והיא השיבה: "מחכה לתשובות ב-IVF, כשיגיעו הטיפים אכתוב".

במסרון אחר אחד מהמתמחים כתב בפירוש כי הטיפים שקיבלו לפני המבחן מהמחברים יעביר אותם בקלות את הבחינה, גם ללא צורך בהכוונה. "בוקר טוב חברים יקרים, אולי זו מסכת טיפשית של שמועות אבל אומרים שיש מקומות בהם הבכירים (שכותבים את הבחינה) נותנים רמזים עבים שממקדים לבחינה. עכשיו ברור שכולנו בע"ה נצליח בבחינה גם בלי זה... אבל מי שקיבל רמז כזה, יש לו הזדמנות לעשות מצווה ולעזור לקולגות זו הזדמנות שלכם! מוזמנים לכתוב כאן בקבוצה או אליי בפרטי ואעביר לכל הקבוצה".

למסרון זה הגיבה אחת המתמחות בנושא נוסף שעליהם יישאלו בבחינה הגורלית: "כן. קיבלנו טיפ על שאלה מנובק מטבלה בעמוד 1,271". מתמחה אחר הוסיף עוד נושא מהבחינה: "חברים עלה טיפ נוסף. שימו לב למחלות גרד בהריון וסיבוכי HELLP".

עוד באותו נושא

הפעלה לא נכונה של המערכת: פרטים חדשים מהיירוט הכושל של שרביט קסמים

לכתבה המלאה

הבחינה הקשה שלפני המעבר ממתמחה למומחה

ההתמחות היוקרתית בגינקולוגיה ומיילדות נמשכת על פרק זמן שנע בין ארבע לשש שנים, שאותן כל רופא המבקש להפוך למומחה לרפואת נשים בישראל חייב לעבור. הבחינה נערכת פעם בשנה בשני שלבים - שלב א', הנחשב לקשה ביותר, שבו המתמחים נדרשים לענות על החלק העיוני הנלמד, ושלב ב', שייערך בחודש אוקטובר, שבו המתמחים עוברים בחינה מעשית הנחשבת לקלה יותר. הבחינה מצריכה שנת הכנה ומאמץ מוגבר מאחר שמדובר בתחום נחשק ובאחת הבחינות הקשות במערכת הרפואית. את הבחינה מחברים רופאים מומחים ומנהלי מחלקות, שחלק מהמתמחים עובדים איתם כיום בהתמחות שלהם בבית החולים.

מי שנכשל בבחינה נאלץ להמתין שנה שלמה לבחינה הבאה שמקיימת מדי שנה בחודש יוני. במקרה זה, המתמחה ממשיך במשמרות של מתמחה, הכוללות עבודה מסביב לשעון כולל בשבתות ובחגים, ושכרו נשאר נמוך. מי שמקבל ציון "עובר" בבחינה, קרי 65 ומעלה, ויעבור גם את שלב ב', יוכל ביום שלאחר קבלת ההסמכה לפתוח קליניקה פרטית לגינקולוגיה בארץ ובעולם, או לחילופין להישאר במחלקה בבית החולים שבה עשה את ההתמחות בדרגת מומחה - בשכר גבוה ובשעות עבודה נוחות.

טשטוש - מסרונים. מערכת וואלה! NEWS
מתוך המסרונים שהועברו בין המתמחים/מערכת וואלה! NEWS

כבר בתחילת חודש יולי הבחינה נידונה במשרדי ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) ובמועצה המדעית של הארגון, האמונה בין היתר על מבחני ההסמכה. סגן יו"ר הכנסת ויו"ר שדולת המתמחים ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) פנה אל יו"ר הר"י החדש פרופ' ציון חגי והתריע כי התקבלו תלונות חריגות על קושי המבחן בקרב מתמחים. "הבחינה הייתה ברמת קושי גבוהה מאוד וזה התבטא בשאלות שאינן נוגעות לליבת החומר, אלא לשולי השוליים", כתב פריג' בפנייתו. "כל הנבחנים אשר שפת האם שלהם אינה עברית התקשו להבין את המבוקש בשאלות. הנבחנים הקדישו חודשים רבים לצורך הכנה לבחינה תוך שהם מסתגרים בחדרם ומתנתקים ממשפחתם כדי לעבור בהצלחה את הבחינה".

בנוסף אליו, ח"כ אילן גילאון ממפלגתו שלח מכתב ליו"ר הר"י וליו"ר המועצה המדעית פרופ' גידי פרת ובו ביקש לפרסם את ממוצע הציונים והתפלגותם לאור הקושי והחשד לפגיעה בטוהר הבחינות: "ממוצע הציונים בכל בחינה הוא האינדיקציה לרמת הבחינה, ובבחינה זו, לאור הממוצע הקיים, נגוע בציונים שקריים ולא אמיתיים".

טשטוש - מסרונים. מערכת וואלה! NEWS
מתוך המסרונים שהועברו בין המתמחים/מערכת וואלה! NEWS

גורם המעורה בפרטים אמר לוואלה! NEWS כי "מדובר ברופאים המטפלים באימא שלי, בבת שלי, בשכנה שלי, שמחר יוצבו כבכירים בבתי חולים ובמרפאות. הם לא עברו את הבחינה על סמך היכולת שלהם. מדובר בפרשה ציבורית שצריכה לעניין את הציבור, לא מריבה בין מתמחים".

לדברי הגורם, "כולם יודעים שהבחינה הודלפה אבל מפחדים לדבר, שלא יתנקמו בהם. כל המתמחים עובדים בבתי חולים וכך גם מחברי הבחינה, שהם גם מי שבוחן בחלק ב'. אם יש ספק אין ספק - צריך לפסול את הבחינה".

שישה מהמתמחים שנכשלו בבחינה, על חודה של נקודה אחת או כמה נקודות בודדות, פנו לייצוג משפטי. עורך דינם שלח לאחרונה להר"י מכתב בקשה לפסילת הבחינה או למתן פקטור לאור הקושי הגדול במבחן והחשד להדלפה. פנייתם נבדקת בוועדת הבחינות העליונה במועצה המדעית.

ההסתדרות הרפואית מסרה בתגובה כי "הוקמה ועדת בדיקה פנימית שבודקת את התלונות, כאשר וועדת הבדיקה תסיים את עבודתה אנו נפרסם את מסקנותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully