וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעלה לא נכונה של המערכת: פרטים חדשים מהיירוט הכושל של שרביט קסמים

29.7.2018 / 18:18

מתחקיר ניסיונות היירוט של שני הטילים שזלגו מסוריה בשבוע שעבר עולה כי חיילי ומפקדי סוללת "שרביט קסמים" הפעילו את המערכת בצורה לא נכונה, ובשילוב גורמים טכניים בתהליך נכשל היירוט. גורמים בחיל האוויר: "החיילים הם מהמקצועיים ביותר, מכל אירוע מפיקים לקחים"

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

פרסום ראשון: ניסיון יירוט הטילים ששוגרו מסוריה לעבר שטח ישראל בשבוע שעבר נכשל בעקבות הפעלה לא נכונה של מערכות ההגנה האווירית של צה"ל וכן גורמים טכניים - כך עולה מתחקיר שנערך בחיל האוויר. במהלך האירוע זליגת ירי הביאה לשיגור שני מיירטים של מערכת "שרביט קסמים", המכונה בצה"ל "קלע דוד", שאחד מהם השמיד את עצמו באוויר ואחד מהם ככל הנראה נפל בשטח סוריה.

ביום שני, ב-23 ביולי, זיהו מערכת גילוי ההתראה של חיל האוויר שני טילים מסוג SS21 נושאי ראשי קרב של חצי טון ששוגרו מדרום מזרח סוריה לעבר עומק שטח מדינת ישראל. המערכת הצביעו על מסלול אפשרי שלפיו הטילים יפגעו באזרחי המדינה ולפיכך התקבלה בסוללות "שרביט קסמים" ההחלטה לשגר שני מיירטים לעבר הטילים. מיירט אחד, שבהתחלה לא היה ברור מה עלה בגורלו, ככל הנראה נפל בשטח סוריה. הטיל הסורי השני סטה ממסלולו כך שנפל בשטח סוריה אף הוא, ובהתאם לכך המיירט ששוגר אליו השמיד את עצמו.

שובל פטריוט בשמי רמת הגולן 23 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
שיגור המיירטים בשמי רמת הגולן, ביום שני בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS

בעקבות האירוע עלו בחיל האוויר ספקות כי המערכות הטכנולוגיות של "שרביט קסמים" לא פעלו כראוי. מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין הנחה לתחקר לעומק את האירוע כדי להבין מה גרם לכישלון היירוט. תוך כדי התחקיר, שבוצע בשיתוף עם מהנדסים, התברר כי הפעלה לא נכונה של המערכת על ידי חיילי ומפקדי הסוללה בשילוב גורמים טכניים הביאו לתוצאות בשטח.

גורמים בחיל האוויר אמרו כי "ברגע שהתקבל מידע ראשוני הוא הועבר לציבור. המידע היה מבוסס על תחקיר ראשוני. לאחר שבוצע התחקיר התבררו פרטים נוספים שחידדו את הבעיה ובהתאם הוחלט על שינויים ועל חידוד פעולות כדי למנוע אירועים דומים".

עוד הוסיפו הגורמים בחיל האוויר כי "מדובר במערכת חדשה וראשונה מסוגה בעולם בהרבה מובנים. המערכת הזו נועדה לטפל באיומים כבדים ומסוימים. חיילי ומפקדי הסוללה הם מהמקצועיים ביותר שיש לחיל האוויר ומכל אירוע מפיקים ולומדים לקחים".

עוד באותו נושא

מיירט "שרביט קסמים" נפל בסוריה; חשש מדליפת מידע למדינות אויב

לכתבה המלאה
שרביט קסמים. רפאל, עיבוד תמונה
מערכת "שרביט קסמים"/עיבוד תמונה, רפאל

מדובר צה"ל נמסר: "ב-23 ביולי זוהו שתי רקטות מסוג SS21 שעל פי מערכות ההגנה האווירית איימו לפגוע בריבונות ישראל ובאזרחיה. בעקבות הזיהוי, שוגרו שני מיירטים מסוג 'קלע דוד'. בימים האחרונים בוצע תחקיר מבצעי מקיף בחיל האוויר, ממנו עולה כי תהליך קבלת ההחלטות, אל מול זיהוי האיום ובהתחשב בלוח הזמנים הקצר, היה נכון. היבטים טכניים נוספים של האירוע אינם ניתנים לפרסום, וזאת מטעמי ביטחון מידע. כלל הלקחים שעלו בתחקיר ייושמו בפעילות מערך ההגנה האווירית. המערך מצוי ברמת מוכנות מבצעית וביכולות גבוהות לשמירה על ביטחון אזרחי ישראל ושמי המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully