וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לרוחאני: אם תאיים עלינו תסבול כפי שאיש לא סבל

הנשיא האמריקני השיב לאיומיו של נשיא איראן והתריע בפניו כי ארה"ב "לא תסבול עוד את דבריו המעוותים". רוחאני הזהיר אתמול את טראמפ כי בעוד ששלום עם איראן יהיה השלום הטוב ביותר - מלחמה עמה תהיה "אם כל המלחמות"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף היום (שני) את נשיא איראן חסן רוחאני שאיים אתמול כי מלחמה בין המדינות תהיה "אם כל המלחמות". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו התריע טראמפ כי על רוחאני "לא לאיים לעולם על ארצות הברית" אחרת יסבול "תוצאות שכמותן מעטים בהיסטוריה חוו עד כה". עוד כתב טראמפ, שפנה ישירות לרוחאני בדבריו, כי "ארצנו לא תסבול עוד את דברי האלימות המעוותים שלך ואת מילות המוות. הישמר לך!".

אתמול הזהיר רוחאני את טראמפ "אל תשחק בזנב האריה, זה רק יגרום לך להתחרט". הוא הוסיף כי על ארצות הברית "לדעת ששלום עם איראן הוא השלום הטוב ביותר וכי מלחמה עם איראן תהיה אם כל המלחמות". הנשיא האיראני התייחס למאמצי ממשל טראמפ לפנות ישירות לאזרחי ארצו והוסיף כי "אתם לא בעמדה להסית את העם האיראני נגד האינטרסים וביטחונה של איראן".

עוד בוואלה! NEWS:
9 בני משפחה טבעו באגם בארה"ב: "הקפטן אמר שלא צריך חגורות הצלה"
דיווחים בסוריה: ישראל תקפה מפעל איראני ליד חמאת שבמערב המדינה
צה"ל תקף משגרי בלונים; ליברמן בשיחה סגורה: לנסות הכל לפני מלחמה

טראמפ: "דיברתי בחיפזון- רוסיה התערבה בבחירות". רויטרס
מחריף את הטון מול איראן. טראמפ/רויטרס

"אתם לא בעמדה להסית את העם האיראני נגד האינטרסים וביטחונה של איראן", אמר רוחאני, כשהוא ככל הנראה מתייחס לניסיונות ממשל טראמפ לערער על יציבות המשטר. "כל מי שמבין את כללי הפוליטיקה לא אומר 'אנחנו נעצור את יצוא הנפט האיראני'. אנחנו שומרים על הביטחון בנתיבי השיט האזוריים לאורך ההיסטוריה", תקף רוחאני את טראמפ.

בוושינגטון מפעילים לחץ על בעלות בריתה בעולם כדי לעצור את אספקת הנפט מאיראן לחלוטין, עם חידוש הסנקציות שייכנסו לתוקף בשלבים החל מהחודש הבא ופעם נוספת בנובמבר. בימים האחרונים הועלתה אפשרות שהממשל יחריג את בעלות הבריתו הנסמכות במיוחד על הנפט האיראני.

בתוך כך, איראן דורשת מיתר המדינות החתומות על הסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - לפצות אותה על פרישתה של ארצות הברית, אך בכירים בטהראן אומרים כי ההצעות הנוכחיות עדיין לא מספיקות וכי הם עשויים לחדש בקרוב את פיתוח תכנית הגרעין. רוחאני רמז לאחרונה כי בתגובה למהלכי טראמפ עשויה איראן לחסום את מצרי הורמוז האסטרטגיים, שדרכם עובר חלק גדול מאספקת הנפט העולמית. אתמול גיבה את דבריו המנהיג העליון עלי חמינאי.

עוד באותו נושא

רוחאני מזהיר את טראמפ: מלחמה עמנו תהיה אם כל המלחמות

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני במסיבת עיתונאים בווינה, 4 ביולי 2018. רויטרס
"אל תשחק בזנב האריה". רוחאני/רויטרס

במקביל, גורמים אמריקניים המעורים בנושא אמרו כי ממשל טראמפ פתח בקמפיין של נאומים ושל העברת מסרים ברשת במטרה להתסיס את הציבור האיראני ולהפעיל לחץ על טהראן לעצור את תכנית הגרעין שלה ואת תמיכתה בארגוני טרור.

גורמים רשמיים, בעבר ובהווה, אמרו כי הקמפיין של טראמפ ינסה לצבוע את מנהיגי איראן באור שלילי, לעתים תוך שימוש בטענות מופרזות או כאלו שנסתרו בעבר באופן רשמי, כולל מצד ממשלים קודמים.

כחלק מהמהלך, הלילה כינה שר החוץ האמריקני מייק פומפאו את המשטר באיראן "סיוט עבור אזרחי המדינה". בנאומו הוסיף פומפאו כי המשטר האיראני דומה יותר למאפיה מאשר לממשלה ריבונית. "בשנה הבאה נציין 40 שנה למהפכה האסלאמית באיראן", הוסיף פומפאו, שכינה את ארבעת העשורים האחרונים "40 שנה של קלפטוקרטיה".

לדבריו, הממשל מתכוון לפתוח ערוץ תעמולה בשפה הפרסית שישדר 24 שעות ביממה בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט. עוד הוסיף פומפאו כי בעוד שעל אזרחי איראן לקבוע בעצמם לאן מועדות פניה של ארצם, וושינגטון "תתמוך בקולם של האזרחים שסבלו זמן רב מהתעלמות".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בנאום בפני אזרחים אמריקניים ממוצא איראני בקליפורניה, 22 ביולי 2018. AP
"סיוט עבור אזרחי המדינה". פומפאו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully