וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ נחשף למידע על מעורבות רוסיה - עוד לפני שהושבע

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי שבועיים לפני שנכנס לבית הלבן נפגש נשיא ארה"ב עם ראשי גופי הביון וקיבל תדרוך על פעולות פוטין והמודיעין הרוסי להטיית תוצאות הבחירות לנשיאות. בין היתר הוצגו לטראמפ מיילים שנשלחו לנשיא הרוסי

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נחשף טרם השבעתו לחומרים מודיעיניים המוכיחים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה על מתקפות סייבר בניסיון להשפיע על הבחירות שהתקיימו במדינה בשנת 2016 - כך דיווח הלילה (חמישי) העיתון "ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, הראיות שהוצגו לטראמפ ב-6 בינואר 2017, שבועיים לפני השבעתו לנשיאות, כללו התכתבויות דואר אלקטרוני ומסרונים מבכירים בצבא הרוסי וממקורבים לפוטין בנושא מהלכיה של מוסקבה להטיית תוצאות הבחירות.

לדברי כמה אנשים שנכחו בפגישה, שהתקיימה במגדלי טראמפ במנהטן, הנשיא לעתיד נשמע במהלכה כמי שהשתכנע בעל כורחו במידע שהוצג בפניו. נציגי קהילת המודיעין שתדרכו את טראמפ היו ראש ה-CIA ג'ון ברנן, ראש שירותי המודיעין ג'יימס קלאפר, ראש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) מייקל רוג'רס וכן ראש ה-FBI ג'יימס קומי - שאותו הדיח טראמפ ארבעה חודשים לאחר מכן.

לקריאה נוספת:
טראמפ חש שהוא מאבד את הבייס, ועשה את הדבר השנוא עליו - התנצל
טראמפ אחרי הביקורת: "שגיתי בלשוני - רוסיה התערבה בבחירות"
"לא פחות מבגידה": זעם בארה"ב אחרי שטראמפ תקף את חקירת המעורבות הרוסית

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ה-17 ביוני 2017. רויטרס
תודרך בידי ראשי קהילת המודיעין באופן אישי. טראמפ/רויטרס

כתריסר בני אדם ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס", בהם כאלה שנכחו בפגישה או מי שנחשפו לפרטים על אודותיה בהמשך, אמרו כי ארבעת ראשי שירותי המודיעין פירטו במהלכה על ערוצי המידע שהביאו אותם למסקנה כי פוטין פעל להשפיע על הבחירות לנשיאות. בין היתר כללו אלה הודעות דואר אלקטרוני שנגנבו ממטה המפלגה הדמוקרטית והופצו ברשתות מודיעין של צבא רוסיה. הודעות שהוזכרו בתכתובות שאליהן נחשפו שירותי הביון של בריטניה והולנד וכן של ארצות הברית, מהן עלה כי אנשי המודיעין הרוסי פעלו מול קבוצות שונות לפרסומן - בהן אתר "ויקיליקס".

עוד צוין בדיווח כי כמה מקורות מודיעיניים אישרו את מעורבותו של פוטין באופן אישי במבצע. על פי הדיווח, אחד המקורות היה בעל רגישות כה גבוהה עד כי ראש ה-CIA ברנן מסר את המידע על אודותיו במעטפה חתומה ומסווגת לנשיא דאז ברק אובמה ולמספר מצומצם של בכירים במועצה לביטחון לאומי.

לאחר התדרוך, פרסם טראמפ הודעה לעיתונות שבה טען כי "רוסיה, סין ומדינות נוספות וארגונים אחרים" ביצעו מתקפות סייבר על מוסדות אמריקניים, ארגונים פוליטיים ובתי עסק, וכן על מטה המפלגה הדמוקרטית. ואולם, באותה הודעה התעקש טראמפ כי "לא הייתה לכך כל השפעה על תוצאות הבחירות".

עוד באותו נושא

טראמפ: פוטין אשם בהתערבות בבחירות 2016; "אני רואה בו אחראי"

לכתבה המלאה
הפגנה מחוץ למגדל טראמפ, מנהטן, 4 במאי 2017. רויטרס
מגדלי טראמפ במנהטן/רויטרס

הדיווח פורסם שעות לאחר ריאיון שהעניק טראמפ לרשת CBS ובו טען כי הוא רואה בפוטין אחראי באופן אישי להתערבות הרוסית בבחירות - "מכיוון שהוא מנהיג המדינה". טראמפ הוסיף בריאיון כי הוא סומך על הערכתו של ראש שירותי המודיעין דן קואטס כי רוסיה מוסיפה לנסות ולהתערב בנעשה בפוליטיקה האמריקנית.

דבריו הגיעו ברקע הסערה שעוררה מסיבת העיתונאים שערך לצדו של פוטין בתחילת השבוע בהלסינקי, שבמהלכה טען כי הוא מאמין לנשיא הרוסי שהכחיש כי ארצו פעלה להשפיע על הבחירות שבהן נבחר טראמפ. בעקבות זעמם של הרפובליקנים והדמוקרטים, מסר טראמפ הודעת הבהרה ביום שלישי, שבה טען כי דבריו לא הובנו כהלכה וכי הוא התכוון לומר שאינו רואה סיבה להאמין שמישהו לבד מרוסיה עומד מאחורי פעולות הסייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
פוטין וטראמפ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully