וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא פחות מבגידה": זעם בארה"ב אחרי שטראמפ תקף את חקירת המעורבות הרוסית

16.7.2018 / 23:36

בסיום פגישתו עם פוטין הטיל נשיא ארה"ב ספק בהערכת גופי המודיעין באשר למעורבות הרוסית בבחירות וכינה את החקירה בעניין "אסון". גם בכירים רפובליקנים לא שתקו: "זו אחת ההופעות המבישות של נשיא אמריקני"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: פגישתם של טראמפ ופוטין, היום בהלסינקי)

ביקורת חריפה נמתחה הערב (שני) במערכת הפוליטית והמודיענית בארצות הברית על דבריו של הנשיא דונלד טראמפ, שלפיהם הוא מטיל ספק בהערכות גופי המודיעין האמריקניים הטוענים כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות בשנת 2016 שבהן ניצח. זאת, לאחר שבמהלך הפסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהלסינקי שבפינלנד אמר טראמפ כי החקירה בעניין היא "אסון לארצות הברית".

ראש המבקרים היה הרפובליקני הבכיר ביותר בקונגרס, יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, שאמר כי "על טראמפ להבין שרוסיה היא לא בעלת ברית שלנו".

ראש קהילת המודיעין של דן קואטס, שמונה על ידי טראמפ, אמר כי גופי המודיעין היו ברורים "בכל הנוגע להערכתנו בהתערבות הרוסית בבחירות 2016 ומאמציהם לחבל בדמוקרטיה שלנו". קואטס הוסיף בהודעה שפרסם כי "התפקיד של קהילת המודיעין הוא לספק את המידע הטוב ביותר אשר מבוסס על עובדות לנשיא ולמקבלי ההחלטות".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
"החקירה היא אסון למדינה". טראמפ עם פוטין, היום/רויטרס

הסנאטור ג'ון מקיין, שהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות בשנת 2008, מסר כי "מסיבת העיתונאים היום בהלסינקי הייתה אחת ההופעות המבישות של נשיא אמריקני". לדבריו, "זה ברור שהפסגה הייתה טעות טראגית. הנשיא טראמפ הוכיח כי הוא לא רק לא מסוגל, אלא גם לא מוכן לעמוד מול פוטין. הוא ופוטין נראו כאילו הם מדברים מאותו התסריט".

גם הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם דחה בתוקף את דבריו של טראמפ וכתב כי "התערבות בבחירות וקנוניה הן לא אותו דבר. רוסיה אכן התערבה בבחירות בשנת 2016, ומנסה לעשות זאת שוב. לא ראיתי עדות לקנוניה (בין אנשי טראמפ ובכירים רוסים, ע"נ), אבל ראיתי עדויות רבות להתערבות רוסית. רוסיה לא הביסה את קלינטון, טראמפ הביס אותה", הוסיף. לדבריו, "זהו יום רע לארצות הברית. ניתקן לתקן את זה, חובה לתקן את זה".

הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו היה מסויג יותר בדבריו, וצייץ: "מדיניות חוץ חייבת להתבסס על מציאות, לא על משאלות לב. המציאות היא שרוסיה היא יריבה, כיוון שפוטין לא מאמין בתרחישים שבהם שני הצדדים מנצחים, אלא רק חושב כיצד לחזק את רוסיה ולהחליש את ארצות הברית. כל גישה שלא מתבססת על זה - תיכשל".

הסנטור האמריקני צ'אק שומר. AP
"הנשיא שם את טובתו לפני טובת המדינה". שומר/AP

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר כינס מסיבת עיתונאים בוושינגטון ובה קרא לרפובליקנים להצטרף למפלגה הדמוקרטית בדרישה מטראמפ להתייצב בפני הקונגרס ולהשיב על שאלות לגבי נושאי השיחה שלו ושל פוטין בפגישתם בארבע עיניים. לדברי שומר, "הנשיא האשים את קלינטון, את המפלגה הדמוקרטית ואת ה-FBI. הוא אמר ששתי המדינות אחראיות למצב היחסים. אבל אדם אחת הוא לא האשים, וזה האיש שעמד לצדו - ולדימיר פוטין".

לדבריו, "במקום להתעמת עם פוטין, הנשיא הסתפק בהכחשה של פוטין אל מול מסקנה שהתקבלה פה אחד אצל כל גופי המודיעין. הוא העדיף את המילה של סוכני הקב"ג על פני הגברים והנשים של ה-CIA. הנשיא שם את טובתו לפני טובתה של ארצות הברית. השאלה היא מה הקונגרס יעשה בתגובה. היכן הרפובליקנים? זה הזמן של עמיתינו הרפובליקנים לעמוד לצדנו. אם נמשיך לחכות, בנות בריתנו ישקלו לנטוש אותנו לטובת סין ומדינות אחרות. זה מה שפוטין רוצה, וזה מה שטראמפ עוזר לו לעשות".

ראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן היה הבוטה מכל המבקרים. "ההופעה של טראמפ היום בהלסינקי היא לא פחות מבגידה. לא רק שדבריו היו אידיוטיים, הוא נמצא לחלוטין בכיס של פוטין. רפובליקנים פטריוטים - היכן אתם?", קרא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully