וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אישה שהיא השראה": הלכה לעולמה אחת מסמלי המאבק בסרטן השד

מיכל מלמד כהן לקתה במחלה בשנת 2006, ומאז החליטה להקדיש את חייה לתמיכה בחולות אחרות, והקימה קבוצות פייסבוק פופולריות ועמותה שזיכתה אותה בפרס. "היא רצתה לרקוד בחתונות של הילדים שלה, נעשה זאת בשבילה"

מיכל מלמד כהן. פייסבוק, צילום מסך
הקדישה את חייה להסברה ולתמיכה בחולות אחרות. מלמד כהן/צילום מסך, פייסבוק

מיכל מלמד כהן, שהייתה חולה בסרטן השד ונחשבה לאחד מסמלי המאבק הבולטים בהתמודדות עם המחלה בארץ הלכה לעולמה אתמול בבוקר (שלישי) בגיל 47. מלמד כהן, שהתגוררה ברעות, הותירה אחריה הורים, אח ואחות, בעל ושלושה ילדים. היא חלתה בסרטן השד בשנת 2006, ומאז התגלו בגופה גרורות בבלוטות הלימפה ובעצמות, והיא נאלצה לעבור טיפולים אינטנסיביים של כמה חודשים בכל פעם שהגידול חזר לקנן בגופה.

מאז חלתה החליטה מלמד כהן כי תקדיש את חייה להסברה ולתמיכה בחולות אחרות. מאוחר יותר הקימה את קבוצות התמיכה הגדולות ביותר ברשת לחלוטין סרטן השד, בהן "גמאני חליתי בסרטן השד", המונה כ-4,000 חברות וחברים, ו"גמאני מתמודדת עם גרורות". בנוסף, הקימה קהילות תמיכה והעצמת נשים חולות ובריאות בכל הארץ ועסקה באימון אישי לחולות סרטן. בפעילות שלה מלמד כהן הובילה את המאבק להכנסת תרופות לחולי סרטן לסל התרופות וייצגה את חולי הסרטן בדיונים בכנסת.

עוד בוואלה! NEWS:
הפצע שפוגע באיברים פנימיים: התפשטות חיידק הלשמניה סמוך למודיעין
אחרי התאבדות מנהל המחלקה: ההסתדרות הרפואית מקימה ועדת בדיקה
מזרן אורטופדי ומחמם מגבות: מחלקת היולדות החדשה באיכילוב

מיכל מלמד כהן. פייסבוק, צילום מסך
הקימה קהילות תמיכה והעצמת נשים. מלמד כהן/צילום מסך, פייסבוק

לפני שלוש שנים ייסדה את קהילת "אימהות עם מהות" להעצמת נשים חילוניות ודתיות, שזיכתה אותה לאחרונה בפרס מטעם ארגון הנשים היהודיות JWRP. "היינו חברות, שותפות, אחיות מבחירה. היא תמיד הרימה מעגלי תמיכה וחיזקה נשים שגילו אצלן את המחלה. היא ליוותה אותן אחת אחת", ספדה לה בכאב חני שטרנליכט, מנהלת אימהות עם מהות ומי שהקימה עם מיכל את העמותה. "במאי 2015 פנו אלינו מתכנית 'מסע' וביקשו לצרף נשים ישראליות לתכנית כדי להעצים את החוויה. היה קשה לגייס נשים, אבל מיכל היא מסוג האנשים שמבקשים ממנה למלא משימה והיא ישר מזנקת. מאז, בכל מסע יש כבר מאות נשים".

"מיכל גייסה את הנשים הראשונות. היא פתחה קהילה שהתחילה מכלום, והיום יש לנו מפגשי זוגות, סופי שבוע משותפים ובית ספר להורות. הלילה יוצא לדרך מסע נוסף, וזה לא אמתי שהיא לא משתתפת בו. החלום של מיכל היה שכל אמא בישראל תהייה חלק מהקהילה. אנחנו מרגישות עכשיו שזה הפך לסוג של צוואה, ונגשים אותו בשבילה", אמרה שטרנליכט. לדבריה, "היה לה משפט קבוע, שכולנו אומרות אותו איתה כבר שנים: 'אל תשפוט את היום על פי כמות היבול שקצרת, אלא על פי הזרעים שזרעת', וזו מי שהיא הייתה - כל יום היא זרעה משהו. לא היה לה זמן להתעסק במחיאות כפיים לעצמה. היא הייתה אמא מאוד מיוחדת והשקיעה בילדים באופן בלתי רגיל".

שטרנליכט סיפרה כי למרות שלא פעם העריכו הרופאים שנותרה לה חודשים לחיות, מיכל התנהגה כאילו חיים שלמים נפרסים לפניה. "היא חיה על זמן שאול, כל פעם נתנו לה חודש או חודשיים לחיות, אבל היא מעולם לא הסתכלה על הדברים ככה", אמרה. "היומן שלה תמיד היה מלא חודשים קדימה, והיא רשמה את עצמה לכל המסעות חודשים לפני. היא לא תכננה ללכת מכאן. לפני שבועיים החלפתי אותה בהנחיית כנס כי היא כבר לא יכלה, והייתה מאושפזת, אבל דאגנו שתהיה סביבה להקה של זמרים שירימו אותה כי מוזיקה עשתה לה טוב. באותו הערב היא אמרה לי שהיא קיבלה כוח להמשיך להילחם. היא ממש רצתה להמשיך ולא לעזוב".

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: הרופא שנתן ייעוץ שגוי לנשים הושעה מקופ"ח מכבי

לכתבה המלאה
מיכל ונדב מלמד כהן, 2015. מגד גוזני
"רצתה לרקוד בחתונות של הילדים שלה". מלמד כהן ובן זוגה נדב/מגד גוזני

בשלושת השבועות האחרונים הידרדר מצבה של מיכל, והיא רותקה למיטתה בבית החולים. הצוותים הרפואיים הכינו את המשפחה לפרידה ובתה קיצרה את טיולה בהודו והגיעה להיפרד מאמה. "המוות לא קשור אליה, היא תמיד הייתה כל כך אופטימית", סיפרה שטרנליכט בהתרגשות. "מבחינה רפואית היא לא הייתה אמור להיות איתנו, ותמיד דיברה על חצי השנה שנתנו לה, אבל בפועל היא זכתה לחגוג את בר המצווה של בנה הקטן, לראות את בתה מסיימת צבא, ועוד חלומות שחלמנו עליהם שנים ויצאו לפועל. היא רצתה לרקוד בחתונות של הילדים שלה, ואנחנו נמלא את הצוואה שלה".

גם ליסה כהן, מנכ"לית עמותת ברכה (BRCA) לסרטן השד, שהכירה את מיכל היטב בעשור האחרון, ספדה לה. "הכרתי אותה כאישה שהיא השראה. היא שהקימה ארגון שהשפיע על מאות נשים, שהביא משמעות וחוכמת יהדות לחילוניות. היא הייתה מלמדת אותנו את פרשת השבוע וצדקה למרות שהייתה חילונית. היא פשוט השראה, עם חיוך שמנצח את כולם", סיפרה. "האנרגיה שלה לא הפסיקה לרגע, היא רצה מפרויקט לפרויקט להזיז דברים. היא העניקה משמעות להרבה מאוד נשים. מי שהיום מגלה שהיא חולה בסרטן השד, הולכת קודם כל לקבוצה שלה, עוד לפני כל העמותות. מיכל תמיד ראתה את החיים, ואת האור, תמיד עודדה את כולם. זו אבדה גדולה".

אישה אופטימית ונפלאה

גם באגודה למלחמה בסרטן ספדו אמש למיכל בעמוד הפייסבוק שלהם וכתבו כי "אנו נפרדים היום בצער רב ממיכל מלמד כהן, מתנדבת שירות "יד להחלמה" של האגודה למלחמה בסרטן, שהלכה לעולמה לאחר מאבק במחלה".

עוד הוסיפו כי "מיכל, אישה אופטימית ונפלאה, השתתפה בקבוצת התמיכה של האגודה לנשים צעירות שמתמודדות עם סרטן שד, בקבוצת התמיכה לנשים המתמודדות עם סרטן שד גרורתי, ובקבוצת התמיכה לזוגות צעירים יחד עם בעלה נדב".

הם ציינו כי במסגרת חודש המודעות העולמי לסרטן השד בשנת 2013 אמרה מיכל בראיון לאחד מכלי התקשורת כי "וולט דיסני אמר שאם אפשר לחלום על משהו, כנראה שאפשר גם לעשות אותו". בתוך כך ציינו כי "הקושי הרב וההתמודדות היומיומית עם המחלה, לא עצרו את מיכל מללמוד, לצייר, לפסל, לטייל, ולעשות את כל מה שליבה חלם".

(עדכון ראשון: 19:50)

קהילת אמהות עם מהות שהקימה חולת הסרטן מיכל מלמד כהן. אמהות עם מהות, מערכת וואלה! NEWS
מיכל ייסדה את קהילת "אמהות עם מהות"/מערכת וואלה! NEWS, אמהות עם מהות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully