וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: הרופא שנתן ייעוץ שגוי לנשים הושעה מקופ"ח מכבי

לוואלה! NEWS נודע כי הקופה קיבלה החלטה עצמאית להפסיק את עבודתו של פרופ' צבי בורוכוביץ' עד להודעה חדשה ולא ברור אם תחודש. נשים שקיבלו ממנו ייעוץ לבדיקות סרטן השד נקראו לאבחון חוזר. בקופת החולים לאומית ישקלו את המשך העסקתו בתום בדיקות בנושא

עריכת וידאו:ניר חן

פרופ' צבי בורוכוביץ' שהעניק ייעוץ גנטי שגוי לנשים שפנו אליו בחשש שהן נושאות גן הגורם לסרטן השד והשחלות הושעה מעבודתו בקופת החולים מכבי - כך נודע היום לוואלה! NEWS. הבוקר (חמישי) נקרא בורוכוביץ' לשיחה בהנהלת הקופה שהודיעה על הפסקת עבודתו עד להודעה חדשה, ולא ברור בשלב זה אם היא תחודש.

בקופה מתכננים להמשיך בחודשים הקרובים את הבירור בעניינו של בורוכוביץ' שמאות מטופלות עברו תחתיו - וכן לזמן את אותן נשים לאבחון חוזר. ההחלטה על השעייתו לא ניתנה בהנחיה של משרד הבריאות והנהלת הקופה קיבלה אותה באופן עצמאי, כצעד משמעתי. לעומת זאת, בקופת חולים "לאומית" שבה מועסק פרופ' בורוכוביץ' כגנטיקאי בכיר, ישקלו את המשך העסקתו בהתאם לבדיקות שיערכו בנושא.

"בשלב ראשון, לאומית ממוקדת באיתור הנשים שקבלו יעוץ גנטי בתחום סרטן השד והשחלות ושלא נשלחו לבדיקות על מנת להפנותן לרופאים אחרים לקבלת חוות דעת נוספת", נמסר מקופת החולים. "לאחר מכן נבחן על ידי גנטיקאים אחרים את שיקול דעתו של פרופ' בורכוביץ' ונשקול את המשך העסקתו בהתאם לממצאים".

פרשת הייעוץ השגוי פורסמה שלשום ובוואלה! NEWS נחשף כי כבר בחודש מאי האחרון ידעו במשרד הבריאות על שורת מקרים שבהם העניק פרופ' בורוכוביץ' ייעוץ שגוי לנשים שפנו אליו לבירור אם הן נושאות את הגן BRCA-1 או BRCA-2 בשל ההיסטוריה המשפחתית שלהן. אולם, רישיונו לא הותלה והוא לא נקרא לבירור מקצועי, ולמעשה המשיך לעבוד באין מפריע בשירות הציבורי בשתי קופות החולים.

לקריאה נוספת:
"ניצלתי בנס": הרופא שנתן ייעוץ שגוי ממשיך לטפל בחולים

פרופסור צבי בורוכוביץ. -, מערכת וואלה! NEWS
פרופ' צבי בורכוביץ'/מערכת וואלה! NEWS, -

קופת החולים "מכבי שירותי בריאות" הינה הקופה השנייה בגודלה בארץ. בשל המחסור הכללי של גנטיקאים בארץ, עובדים רק שני מומחים בתחום בלבד בכל אזור הצפון בשירות מכבי. פרופ' בורוכוביץ' הוא אחד מהם, והקופה נעזרת גם בשירותי ייעוץ גנטי בבתי החולים במקרים מיוחדים בכפוף להפניות.

שני הגנטיקאים, כשאר הגנטיקאים בארץ, נותנים ייעוץ גנטי גם בתחומים אחרים ולא רק בתחום סרטן השד, בתחומים כמו ייעוץ גנטי שבתחילת ההיריון וייעוץ לילדים ומבוגרים למחלות שונות. המחסור הכללי בגנטיקאים זמינים והן העובדה כי יוותרו ב"מכבי" עם גנטיקאי אחד בלבד כעת, יציב את הקופה בבעיה והיא תצטרך למצוא פתרון מיידי למטופליו של פרופ' בורוכוביץ' ולמטופלים עתידיים.

עוד באותו נושא

למרות הסיכון הגבוה: אלפי נשים קיבלו ייעוץ שגוי על סרטן השד

לכתבה המלאה
ממוגרפיה לסרטן השד. ShutterStock
בקופה מתכננים להמשיך בחודשים הקרובים את הבירור/ShutterStock

לפני יומיים פורסם כי אלפי נשים קיבלו ייעוץ גנטי שגוי על סרטן השד וסרטן השחלות מפרופסור צבי בורוכוביץ' מבית החולים בני ציון בחיפה. פרופ' בורוכוביץ' לא המליץ לבצע בירור מעבדתי לאיתור מוטציות בגנים המגבירים סיכון לסרטן השד והשחלה למרות שמדובר בנשים עם היסטוריה משפחתית מובהקת הנושאת את הגן BRCA - גן שעשוי לגרום לסרטן השד ולסרטן צוואר הרחם - והיה מקום לבדיקות מהסוג הזה.

במשרד הבריאות חששו כי מבין הנשים שהתייעצו עם פרופסור בורוכוביץ', ישנן נשים שלקו באחד משני סוגי הסרטן, המתפשט בגופן ומרע את מצבם הבריאותי עד סכנת חיים, ללא ידיעתן., וקרא בצעד חסר תקדים לאלפי ההמבוטחות שטופלו אצלו לעבור בדיקות חוזרות בקופות החולים, מחשש שנפגעו מהייעוץ הלקוי ומחשש שהן נשאיות של הגן.

מטעמו של פרופ' בורכוביץ' נמסר כי הוא "משמש כיועץ למכבי במחוז הצפון מאז שנת 1991, פרופ' בורוכוביץ והנהלת מכבי סיכמו על חופשה של מספר שבועות בודדים, עד לקבלת מידע מדויק יותר על בקשת משרד הבריאות בהקשר ליעוצים שנתן. הוא מקווה לשוב לעבודתו בתום התהליך ולהמשיך לשרת במסירות ובמקצוענות את מטופליו הרבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully