וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניצלתי בנס": הרופא שנתן ייעוץ שגוי ממשיך לטפל בחולים

לוואלה! NEWS נודע כי משרד הבריאות קיבל כבר בחודש מאי תלונה מצד מטופלת לשעבר של פרופ' צבי בורוכוביץ' שביקשה הפניה לאבחון סרטן השחלות, אך רישיונו לא הותלה. "הוא ניסה לשכנע אותי שאיני צריכה את הבדיקה", העידו נשים שטופלו אצל הרופא. מקורביו: "פעל לפי הנחיות"

עריכת וידאו:ניר חן

משרד הבריאות ידע כבר חודש וחצי על אודות הייעוץ הגנטי השגוי שהעניק פרופ' צבי בורוכוביץ' מבית החולים בני ציון בחיפה לנשים שהגיעו אליו בעקבות חשד כי הן נושאות גנים המגבירים סיכון ללקות בסרטן השד והשחלות - אולם, הרופא המשיך לקבל מטופלות באין מפריע. בעקבות הפרסום הבוקר, קרא המשרד לנשים שטופלו אצל פרופ' בורוכוביץ' להיבדק בשנית.

מעדויות נשים שקיבלו מפרופ' בורוכוביץ' ייעוץ שגוי בשנים האחרונות עולה כי אלמלא הפגינו אלו תושיה מולו הן היו עלולות להימצא בסיכון. מטופלות לשעבר של הרופא ששוחחו עם וואלה! NEWS מספרות על תחושות של תדהמה, כעס ובעיקר כאב.

"לפני עשר שנים גילו שדודות שלי נשאיות של גן BRCA (העלול להגביר הסיכוי ללקות במחלה, ר.ב.) ואחריהן גם אבא שלי נמצא נשא", סיפרה שירה, בת 41 ואם לשני ילדים קטנים. "פניתי לקופת החולים מכבי וביקשתי שיפנו אותי לפרופ' בורוכוביץ'. הוא היה שם דבר וגם לא היו לנו יותר מדי אופציות בצפון ברשימה שלהם, אז פניתי אליו. הייתי אז בת 30, לא כל-כך צעירה, הגעתי אליו עם בקשה להפניה לבדיקת הגן, אבל הוא ניסה לשכנע אותי שאני לא צריכה אותה".

בדיקת דם. ShutterStock
בדיקת דם/ShutterStock
"הוא אמר לי 'למה לך לדעת. מה זה יעזור לך לדעת שאת נשאית?'"

שירה מוסיפה כי פרופ' בורוכוביץ' אמר לה בפגישה משפטים "מוזרים", כגון: "למה לך לדעת", "מה זה יעזור לך לדעת שאת נשאית?". לדבריה, הוא ניסה לשכנע אותה שלא לעבור את הבדיקה. "אמרתי לו שאני רוצה לדעת כי מי שנשאית מקבלת מקופת החולים זכאות לבדיקות מעקב, כמו ממוגרפיה ו-MRI שלא נותנים בגיל צעיר אם אין סיבה, וחשוב לראות שהגנים לא התפתחו למחלה. אמרתי לו שאני רוצה לדעת כדי שתהיה לי זכאות לקבל בדיקות ולהגן על עצמי".

לדברי שירה, רק אחרי שהתעקשה נתן לה הרופא הפניה לבדיקות והיא גילתה שהיא אכן נושאת את גן ה-BRCA. "כל כך כעסתי, אני לא מבינה עד היום למה הוא עשה את זה. מה עמד מאחורי ההתנגדות שלו", נזכרה. "כולם יודעים שבסרטן השד גילוי מוקדם מציל את החיים שלנו ומי שנשא ולא עושה בדיקות בזמן יכול לפספס את הגילוי והטיפול". הייעוץ שקיבלה מפרופ' בורוכוביץ' העלה את חמתה של שירה עוד יותר, כשלפני ארבע שנים פנתה אליו גם אחותה הצעירה - שגם אותה ניסה לדבריה להניא מהבדיקות המתבקשות.

"הוא אמר לה 'בשביל מה את צריכה את זה?', 'מה זה משנה לך?', אבל היא התעקשה", סיפרה שירה על שיחתה של אחותה עם הרופא. "יש לה שלוש אחיות נשאיות, זה לא הספיק לרופא הבכיר לחשוד שמחלה גנטית כמו סרטן השד תהיה אצלה? זה ממש מקומם שצריך לריב עם רופא על משהו כל כך בסיסי".

עוד באותו נושא

למרות הסיכון הגבוה: אלפי נשים קיבלו ייעוץ שגוי על סרטן השד

לכתבה המלאה

"את התשובה לגבי נשאות הגן קיבלתי בשבעה של אמא שלי"

שרון יובל, תושבת נהריה בת 44 ואם לשלושה, סיפרה על מפגש דומה עם פרופ' בורוכוביץ'. אולם, לדבריה, היא השתכנעה שלא לפנות לבדיקה וגילתה לצערה באקראי כי היא נושאת את הגן רק ארבע שנים מאוחר יותר. "הגעתי אליו במאי 2008 דרך קופת חולים שבה אני מבוטחת", סיפרה. "הוא פרש בפני את כל העץ המשפחתי מצד אמא שלי. אנחנו אשכנזים, יותר מ-50% אצלנו במשפחה נשאים של הגן BRCA-1. שישה נשאים, כולל אמי, אחותי ובת דודתי".

ממוגרפיה סרטן השד. ShutterStock
מכשיר MRI/ShutterStock
"הוא פרש את אילן היוחסין ויצא שרוב מי שנבדקו הם נשאים. הוא אמר לי 'ומה תעשי עם המידע? תהיי יותר בבדיקות?'"

בפגישתה עם הרופא לפני כעשור, סיפרה שרון, "הוא פרש את אילן היוחסין ויצא שרוב מי שנבדקו הם נשאים. הוא אמר לי 'ומה תעשי עם המידע? תהיי יותר בבדיקות? איזו תועלת תפיקי כבר מהבדיקות האלו?'. אמרתי לו שאני רוצה לדעת כדי לטפל בעצמי והוא אמר שגם אם אני נשאית או לא, אוכל ללכת כמה שארצה לכירורג של קופת החולים כי אין הגבלה על כך ושבינתיים לא כדאי לי לעשות כלום".

לדבריה, לא חשבה על הוצאת שחלות או על בדיקות ממוגרפיה או אולטראסאונד, בשל גילה הצעיר יחסית. "השתכנעתי. הגעתי למומחה הגדול באוטובוסים מנהריה, כי אז לא הייתה יחידת גנטיקה בבית החולים בעיר", סיכמה שרון את הפגישה. "לא חשבתי בכלל לערער על מה שהוא אומר".

שלוש שנים לאחר אותה פגישה חלתה אמה של שרון בסרטן השד - והיא החליטה להגיע ישירות לבדיקה אצל רופא כירורג בבית החולים בנהריה. "נבדקתי שם בלי בעיה", היא נזכרת. "למרבה האירוניה את התשובה לגבי נשאות הגן קיבלתי בשבעה של אמא שלי. לקח לי המון זמן להתאפס על עצמי. למרות שלא הופתעתי זו הייתה סטירת לחי מצלצלת. מאז עברתי כבר כריתת שחלות ושדיים. שתי החלטות שלקח לי המון זמן להתבשל בהן בתוך עצמי והן לא פשוטות לאישה".

בית החולים בני ציון בחיפה. ערן גילווארג
בית החולים בני ציון בחיפה/ערן גילווארג

שרון מספרת על תקופה לא פשוטה שעברה על משפחתה שבמהלכה למרבה המזל לא חלתה, על אף שלא קיבלה הפניה לבדיקה הגנטית מפרופ' בורוכוביץ'. "זה היה רק עניין של מזל", הוסיפה. "הרופא לא נתן לי הפניה לבדיקה הפשוטה שיש בסל הבריאות וגם לא למורחבת בביטוח הפרטי. אני יצאתי בנס מהרשלנות החמורה הזאת. שמעתי שהוא אומר שזו הייתה ההנחיה של משרד הבריאות באותה התקופה, אבל זה שקר. בני המשפחה שלי מאזור המרכז טופלו בתל השומר באותה תקופה ועליהם לא התקמצנו. הם עברו בדיקות ממש על ההתחלה. אני ממש תוהה לעצמי מה היה המניע שלו.

נועה, יפעת ומיטל, אמהות צעירות נוספות מאזור הצפון שביקשו לשמור על עילום שם, חזרו על סיפור דומה. כולן ניגשו לפרופ' בורוכיץ' עם היסטוריה משפחתית מורכבת ובקשתן לקבל אבחון נדחתה. שלושתן לא חשבו לערער על הפרופסור הבכיר וגילו שנים מאוחר יותר שהן נושאות את הגן. סרטן השד הוא בין השכיחים בישראל, ועל פי נתוני משרד הבריאות אצל אחת משמונה נשים (12%) שלקו בו הגורם היה גן ה-BRCA. בקרב החולות בסרטן השחלות נחשב נדיר יותר: אחת מ-75 נשים או 1.3%. סיכויי ההחלמה מהמחלה עומדים על 20%.

מקורבי פרופ' בורוכוביץ': "הוא פעל בהתאם לחוזר משרד הבריאות"

פרופ' בורוכוביץ' נחשב לרופא ילדים בכיר בהכשרתו ומומחה לגנטיקה רפואית. הוא הקים את המכון לגנטיקה במרכז הרפואי בני ציון שבחיפה וניהל אותו עד לפני שלוש שנים. בנוסף לכך ניהל בורוכוביץ' בעבר את המערך הארצי לגנטיקה של קופת חולים מאוחדת, ומשמש כיום כיועץ גנטי מחוזי בקופות החולים לאומית ומכבי. לצד זאת הוא מחזיק מרפאה פרטית לייעוץ גנטי ומנהל את המרפאה לייעוץ גנטי ואבחון בבית החולים הפרטי אסותא שבחיפה.

לאורך שנים רבות הוא נחשב לאוטוריטה המובילה באזור הצפון ובקופת חולים מכבי, השנייה בגדולה בישראל, כ-50% מהמבוטחים שנזקקו לייעוץ גנטי בשבע השנים האחרונות נשלחו רק אליו. המלצותיו מהוות קביעה ברורה עבור שאר הרופאים המטפלים באותן נשאיות, וכאשר הוא כותב "אין הצדקה רפואית לבדיקה גנטית" הרופאים אינם שולחים את הנשים לבדיקות נוספות או למעקב.

מבחנות עם דם במעבדה. ShutterStock
מבחנות המשמשות בבדיקת דם גנטית/ShutterStock

בסביבתו של פרופ' בורוכוביץ' טענו כי במסגרת פגישות הייעוץ הוא נהג "על פי מיטב שיפוטו הרפואי ובהתאם לחוזר משרד הבריאות בנושא שיצא בשנת 2004 וקבע מקרים שבהם יומלץ לנשים לעבור בדיקה לזיהוי מוטציות בגנים BRCA-1 ו-BRCA-2". עוד נמסר מטעמו של הרופא כי "החל משנת 2006 בעקבות מספר פסיקות שלא היה להן קשר לעבודתו של פרופ' בורוכוביץ' השתנתה הגישה ולמטופלים הוצעה גם האפשרות לבצע בדיקות שלא במסגרת סל הבריאות ובאופן פרטי".

מכתב תביעה שהגישה נגדו אישה שחלתה בסרטן השחלות עולה כי הידע לגבי שיעור הנשאות באוכלוסייה היהודית-אשכנזית בישראל היה קיים במועד שהעניק לה פרופ' בורוכוביץ' ייעוץ, בשנת 2000. עוד נטען בכתב התביעה כי חובתו של הרופא הייתה ליידע את המטופלת בנתונים וכי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שעליו הסתמך מחייב על פי חוק זכויות החולה לערוך בדיקת נשאות למוטציות בגנים BRCA-1 ו-BRCA-2 לקרוב משפחה בריא מדרגה ראשונה או שנייה, בתנאי שבמשפחתו קיים חולה שאצלו זוהתה מוטציה באחד מהגנים האלו.

קופות החולים פרסמו אזהרה לציבור - אך לא הפסיקו לעבוד עם בורוכוביץ'

לפני כחודש וחצי נודע למשרד הבריאות על המקרה הראשון של אישה שקיבלה מפרופ' בורוכוביץ' ייעוץ שגוי ולקתה בסרטן השחלות. הדוח הרפואי בעניינה של אותה מטופלת נשלח למשרד. היום לאחר הפרסום יצא המשרד בהודעה חריגה לאלפי נשים שקיבלו ייעוץ שגוי מהרופא להגיע לקופות החולים ולהיבדק בשנית. אולם, למרות ההודעה לא הורו במשרד לקופות החולים להפסיק את ההתקשרות עם פרופ' בורוכוביץ', שאף לא נקרא לוועדת משמעת ורישיונו הרפואי לא הותלה.

למעשה ממשיך הרופא לעבוד במכבי ובלאומית, כאילו לא אירע דבר. יתרה מכך, גם אם יחליטו בקופות אלה להפסיק את ההתקשרות עמו הן מסתכנות בתביעה מצדו של בורוכוביץ' בגין הפרת חוזה עבודה. מבית החולים בני ציון בחיפה נמסר כי פרופ' בורוכוביץ' פרש לפני שלוש שנים אך ממשיך בעבודתו במרפאה הפרטית ובקופות החולים הציבוריות.

מנכ"לית עמותת ברכה ליסה כהן. צילום מסך
"תלונות על בורוכוביץ' התקבלו לפני שנים". כהן/צילום מסך
"הרבה גנטיקאים כמו פרופ' בורוכוביץ' לא מפנים לבדיקות, הוא לא היחיד. יש מעבדות בצפון שלא עושות את הבדיקה פעמיים, כי משרד הבריאות לא מחייב אותן"

לדברי ליסה כהן, מנכ"לית עמותת "ברכה", המסייעת לנשאי מוטציות בגן ה-BRCA, כבר לפני שנים התקבלו בעמותה תלונות בעניינו של פרופ' בורוכוביץ', אך חלק מהנשים לא הספיקו להתלונן עליו. "יש לנו תלונות נגדו כבר הרבה שנים, רוב הנשים מתו לפני שיכלו להתלונן", הוסיפה כהן. "המון נשים צעירות שחלו בסרטן שד מתו מבלי שיכלו להגן על עצמן. בשנת 2000 כשהקמתי את העמותה נלחמתי שיגדילו את הבדיקה הקיימת בסל שבודקת רק שלוש מוטציות של המחלה. הבדיקה הורחבה לחמש מוטציות אבל יש אלפים ובכל שנה מתווספות עוד. כלומר, גם מי שפנתה לעשות את הבדיקה שמוצעת בקופה מכוסה רק לחמש המוטציות ואם מתקבלת תוצאה שלילית הדבר נוגע רק לאותן חמש. ככה המון נשים צעירות מתו".

כהן מפנה אצבע מאשימה למשרד הבריאות ולהנחיותיו. "הרבה גנטיקאים כמו פרופ' בורוכוביץ' לא מפנים לבדיקות, הוא לא היחיד", הוסיפה. "יש גם מעבדות בצפון הארץ שלא עושות את הבדיקה פעמיים, כי משרד הבריאות לא מחייב אותן. זו לא המדיניות שלו. במרכז הארץ עושים פעמיים ובנוסף לזה יש את הבדיקה הפרטית שבודקת 27 גנים שמעלים את הסיכון משמעותית לסרטן והמחירים שלה ירדו ל-1,500 שקל. אף אחד לא מספר לנשים האלו והן חיות באשליות שהן לא נשאיות או חולות. זו פצצה מתקתקת".

seperator

ממשרד הבריאות נמסר: "המקרה הראשון אכן נודע לפני חודש וחצי. ההסקה ממקרה נקודתי למערכתי אורכת זמן, בוודאי בהיקף כזה של מטופלות. לאחר בדיקה מקיפה, התייעצות מקצועית נרחבת שנערכה על ידי גנטיקאים ורפואים בנוגע לאופן ההתנהלות מול המטופלות והתייעצות עם כלל קופות החולים בישראל, הוצאנו את האזהרה לציבור".

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully