וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עומס בלתי אפשרי": עובדי פרקליטות המדינה ערכו כנס חירום

3.7.2018 / 17:15

ארגון פרקליטי המדינה מזהיר מפגיעה בציבור בשל תנאי העבודה שעמם נאלצים להתמודד אנשיו. באסיפת חירום שערכו קראו עורכי הדין החברים בארגון להכפיל את כמות התקנים לפרקליטים בשירות הציבורי. יו"ר ועד הפרקליטים: על משרד המשפטים לדרוש מהאוצר את תוספת התקנים

פרקליטי המדינה בכנס חירום. איתי גור, מערכת וואלה! NEWS
הקהל באסיפת החירום של ועד הפרקליטים, היום/מערכת וואלה! NEWS, איתי גור

ארגון פרקליטי המדינה, שמאגד את עורכי הדין בפרקליטות המדינה ובמחוזות השונים, כינס היום (שלישי) בתל אביב "אסיפת חירום" במחאה על תנאי עבודתם ועל העומס הרב המוטל עליהם. מאות הפרקליטים שהגיעו לאסיפה דורשים, בין היתר, להכפיל את כמות התקנים לפרקליטים בשירות הציבורי. בחודש מאי האחרון כבר הכריזו הפרקליטים על סכסוך העבודה הנוכחי.

"העומס על הפרקליטים יפגע קודם כל בציבור ובייחוד בנפגעי העבירה", אמרה יו"ר ועד הפרקליטים, עו"ד אורית קורין מפרקליטות מחוז צפון (פלילי). "מעבר לעומס הפיזי הפרקליטים מתמודדים גם עם עומס נפשי בלתי אפשרי. אנחנו קורסים תחת הנטל אבל משרד האוצר לא מנהל איתנו משא ומתן על נושאי הליבה הנוגעים להפחתת העומסים וכן, בכל הקשור לתנאי העסקתם של הפרקליטים".

עו"ד קורין הוסיפה כי הטענות אינן מופנות כלפי משרד המשפטים או כלפי השרה איילת שקד, שלדבריה מודעת לעומס הרב שמוטל עליהם, אלא למשרד אוצר. "רק אתמול חשפה השרה שקד במהלך דיון בוועדת החוקה של הכנסת כי הפרקליטים בשירות הציבורי מופיעים בבתי המשפט כ-88 אלף פעמים בשנה", אמרה. כיום ישנם כ-1,050 פרקליטים בשירות המדינה, אך לא כולם מופיעים בבתי משפט.

עוד בוואלה! NEWS:
ברקע איומי איראן על בכירים ישראלים: אולמרט צפה במונדיאל בסוצ'י ללא אבטחה
התקיפה בביה"ח: "החשוד הוציא סכין, ותקף את האחות הראשונה שראה"
תיעוד: פעוטה טובעת בבריכה באילת - וניצלת ברגע האחרון

עו"ד אורית קורין בכנס חירום של פרקליטי המדינה. איתי גור, מערכת וואלה! NEWS
עו"ד אורית קורין בכנס פרקליטי המדינה, היום/מערכת וואלה! NEWS, איתי גור

ב-2010 הוכרז לראשונה סכסוך עבודה בפרקליטות, במסגרתו שבתו הפרקליטים במשך 43 ימים. השביתה הסתיימה בעקבות בוררות אצל נשיא בית הדין הארצי לעבודה בדימוס סטיב אדלר שקבע כי יש להעניק לפרקליטים תוספת של כ-20% בשכרם על פני מספר שנים, לצד שיפורים נוספים בתנאיהם.

בכנס היום אמרה קורין כי הישגי המאבק של 2010 נשחקו, מה שהוביל לסכסוך הנוכחי. לדבריה, "אנחנו דורשים שגם השרה וגם פרקליט המדינה שי ניצן, ילכו לאוצר ויבקשו מהם פעם אחת לשבת איתנו ולתת את תוספת התקנים הנדרשת".

אילה גלברד-יעקב, מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי), סיפרה לוואלה! NEWS על העומס הרב המוטל על הפרקליטים. "אני מגיעה למשרד ב-4:00 לפנות בוקר, יוצאת ב-6:00 בבוקר הביתה כדי להיות עם הילדים לפני שהם הולכים למסגרות, חוזרת ב-7:30 למשרד, ומתחילה את היום - הולכת לבית משפט, לשבת עם פרקליטים, מתמחים, דיונים בתיקים והכל כדי לנסות לתת מענה טוב לכולם בידיעה, שאני לא אספיק הכל".

עוד באותו נושא

דיווח בסוריה: פיצוצים במחסן נשק של המשטר באזור דרעא

לכתבה המלאה
אולם מעצרים, בית משפט מחוזי תל אביב. אבי כהן
בית המשפט המחוזי בתל אביב/אבי כהן

גלברד-יעקב אחראית על צוות של 11 מתמחים שלדבריה, "בגלל העומס הגדול גם הם מנהלים בעצמם תיקים". היא מוסיפה כי "יש תיקים ביטחוניים, והפרות סדר, מרמה, ושחיתות ציבורית, לפעמים משפחות פשע שאלה תיקים שמאוד קשה להופיע בהם. אז לעתים צריך צוות של חמישה פרקליטים, אבל מה שיש זה אחד. מולך עומד צוות, ואתה לבד".

מלבד הפרקליטים עצמם, מי שמשלם את המחיר הם גם חשודים וקורבנות העבירה. "לפרקליטים יש על המדף עשרות תיקים שהסתיימה בהם החקירה, ומחכים שתיקח אותם מהמדף ותחליט מה לעשות איתם (אם לסגור את התיק או להגיש כתב אישום, ד"ד). אנחנו יודעים שיש פה חשוד שרוצה לדעת מה קורה איתו, ומתלונן שרוצה לדעת מה עם התלונה שלו. אבל במקביל יש לך כל הזמן הופעות בבית משפט, 3-4 פעמים בשבוע, שצריך להכין אותם. וזה דחוף, כי אתה לא יכול להגיע לא מוכן. אז אתה עושה את זה, והתיקים על המדף ממשיכים להסתכל עליך".

בית משפט מחוזי ירושלים, דצמבר 2011. עומר מירון
בית המשפט המחוזי בירושלים/עומר מירון

פרקליט נוסף, שהצטרף לאחרונה לפרקליטות וביקש שלא להזדהות בשמו, דיבר על היבט נוסף של קושי בעבודת הפרקליטים. "סביבת בית המשפט היא לא נעימה, היא לעומתית", הוא אומר. "ואתה האיש הרע, זה שבא להרוס ולהרשיע. זה לא שאתה חוזר משם מועצם ושמח. זה נדיר מאוד. אתה חוזר עצבני ומתוסכל, וצועקים עליך. אני חולם על זה בלילה. אני לא ישן בגלל זה. זה לא כמו באקדמיה שאתה יוצא לכנס, ואתה מקבל שבחים וזה מעצים אותך".

גלברד-יעקב הסכימה עם דבריו. "יש מקרים בודדים שאתה מרגיש שהצלחתי, שהקשיבו לי", היא מסכמת, "אבל הרבה פעמים זה מאבק. אני אחרי דיוני הוכחות לא יכולה לעשות כלום. זה שוחק את הנפש".

ממשרד האוצר נמסר: "שכר הפרקליטים הוא שכר הולם ומכובד. בשנתיים האחרונות עלה שכרם ב-4.25% וצפוי להמשיך ולעלות ב-3.65% בשנה הקרובה. על פי הנתונים שבידינו מדובר במשרות מבוקשות ואין כל בעיה בגיוס עובדים לתפקיד או בעיה של עזיבת המקצוע. בעקבות פניית הפרקליטים ייקבעו עמם פגישות והם יוכלו להשמיע את טענותיהם ודרישותיהם. נציין בהקשר זה כי נושא התקינה אינו נושא למשא ומתן מול העובדים והוא אינו נתון לשיקול דעתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully