וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש הקשר הסודי של המפגינים האיראנים: "ניתן להפיל את המשטר"

2.7.2018 / 9:48

גורמי אופוזיציה מנסים להביא את עוצמת ההפגנות לידיעת הממשל האמריקני. הם עושים זאת באמצעות העברת סרטונים לידי גולה איראני בכיר, המקשר ביניהם לבין המערב. בשיחה עם וואלה! NEWS הוא אמר: "הדבר הגרוע ביותר שארה"ב וישראל יכולות לעשות הוא לתמוך במפגינים בגלוי"

עריכה: איתי עמרם

(בווידיאו: מפגינים באיראן קוראים נגד המשטר)

לא בפעם הראשונה, וגם לא האחרונה, המודיעין האמריקני ושאר שירותי המודיעין המערביים העוסקים באיראן נתפסו בהפתעה. הפעם לא מדובר בתכנית גרעין חשאית או במעורבות בארגוני טרור ברחבי המזרח התיכון, אלא במה שהמערב מחכה לו כבר כמעט 40 שנה - הפגנות המאיימות על המשטר בטהראן.

פעם אחר פעם תלו תקוות במפגינים היוצאים לרחובות: מהסטודנטים ערב פרוץ אירועי האביב הערבי, דרך הבדלנים הערבים והסונים הרדיקלים מארגון המוג'הידין חאלק, ועד לנשים שימאסו במשטר הצנע ולמעמד הביניים שרואה איך עתידו הופך גרוע מיום ליום. וזה לא קרה - אולי עד עכשיו.

כשמשמרות המהפכה רבות עוצמה, כשהבסיג' הוא כוח שהאופוזיציה המפוררת והמפגינים הפזורים ברחבי המדינה אינם יכולים להתמודד עמו, יש נשק חדש ורב עוצמה: הטלפון הסלולרי. ליתר דיוק, המצלמה שבטלפון הסלולרי.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווחים באיראן: הרוגים בהפגנות על מחסור במים במערב המדינה
חמינאי: שישה נשיאים אמריקנים נכשלו בלהסית את העם נגד המשטר
שורפים פחים וסוגרים חנויות: מחאת הסוחרים באיראן מתרחבת

תיעוד האלימות כלפי המפגינים והשימוש בגז מדמיע נגדם:

עריכה: תום זואילי

הרשתות החברתיות מוצפות בימים האחרונים בסרטוני וידאו שמציגים את ההפגנות בערי איראן. חלק מהמפגינים קוראים לשובו של השאה. זו קריאת תסכול, מאחר שיש ודאי רבים המתגעגעים לימי השאה כתקופת זוהר של חילוניות באיראן, אבל אין תמיכה של ממש בהשבת בית המלוכה המושחת של פהלאווי. מפגינים אחרים אומרים כי הם מוכנים למות למען איראן - אבל לא למען עזה. מפגינים נוספים מראים את סימני המכות שספגו מבריוני המשטר.

לוואלה! NEWS נודע כי בימים האחרונים עושים גורמי אופוזיציה איראניים מאמץ מודע כדי להביא את הנעשה באיראן לידיעת גורמי ממשל אמריקניים. באמצעות רשת "טלגרם" שולחים גורמי האופוזיציה קבוצות סרטונים, שהם ערבים לאמינותם, לידי גולה איראני בכיר, העומד בקשר יומיומי איתם ועם גורמי ממשל וביון במערב. זאת, על מנת שאותו גולה איראני יביא את אותם סרטונים לתשומת לב גורמי הממשל האמריקני.

מחאה עממית או אינטרס זר? - גורמי אופוזיציה איראנים שולחים סרטונים מהמחאה לבכירים אמריקנים במטרה לקבל את תמיכתם. אתר רשמי
חלק מהמפגינים קוראים בעד השאה מתוך תסכול. מחאה ברחובות/אתר רשמי

עתה נשאלת השאלה מדוע יש להסב את תשומת לב הממשל האמריקני לסרטונים הגלויים לעיני כול. ראשית, מפני שהנטייה הטבעית של שירותי ביון היא להאמין לדברים נסתרים שהושגו במאמץ, ולא לדברים גלויים. שנית, מפני שבימים אלה וושינגטון, הגורם שאליו מכוון המאמץ, לא כל כך שמה לב למתרחש באיראן. כותרות התקשורת בימים האחרונים מתקדמות במשבר הפרדת ילדי המהגרים הבלתי חוקיים והתפטרות שופט העליון קנדי. ארצות הברית, שגם כך איננה מדינה המתעניינת במיוחד בחדשות חוץ, לא עסקה בהפגנות בערים רחוקות ואקזוטיות.

הגולה האיראני, ב', נשאל בשיחה שהוא קיים אמש עם וואלה! NEWS למה בעצם מצפים האיראנים מארצות הברית. לדבריו, הציפייה מארצות הברית היא לא שתשלח כוחות צבא או סוכן CIA, כמו קרמיט רוזוולט בשעתו, שיפיל את השלטון. "הדבר הגרוע ביותר שארצות הברית יכולה לעשות - או ישראל, הוא להודיע על תמיכתה במפגינים", אמר הגולה האיראני ותיקן: "כמעט הכי גרוע".

"הדבר הגרוע ביותר", המשיך ב'. "יהיה לתמוך בקבוצות ששונאות את המשטר ומעוניינות להחליף אותו, אבל אין להן שום תמיכה מבפנים, כמו המוג'הידין חאלק או הבדלנים".

"מוות לדיקטטור!" - טהרן: אלפי מפגינים מוחים נגד המצב הכלכלי ונגד המשטר - כוחות הביטחון הגיבו בגז מדמיע. מערכת וואלה! NEWS
מתוך התיעוד/מערכת וואלה! NEWS

הגולה האיראני הוסיף כי הוא ורבים מחבריו שונאים את משטר האייתוללות, "אבל אם תיתן לאיראני המתעב את האייתוללות את הברירה - בדלנים או המשטר, הוא יבחר במשטר בכל פעם. אנחנו עם עתיק וגאה, גאים במורשת האימפריה הפרסית, ולא נהיה מוכנים לתמוך במי שמעוניין לבתר את המולדת או בקבוצת הטרור של המוג'הידין חאלק".

עוד נודע לוואלה! NEWS כי בימים האחרונים היו גישושים, אמנם ראשוניים מאוד, מטעם גורמים אמריקנים ששאלו קבוצות איראניות אם הן יהיו מעוניינות בסיוע מצד ארצות הברית, כולל נשק, במידה שיבשילו התנאים. האיראנים, מצדם, סירבו באופן נחרץ.

"הם לגמרי צודקים", טען ב'. "כל גורם אופוזיציה וכל מפגין שיהיה מזוהה עם ארצות הברית, עם ישראל או עם כל אויב אחר של הרפובליקה האסלאמית, יזוהה מיד כאויב של איראן, והוא יאבד מיד כל תמיכה".

מפגינים בבירת איראן, טהראן, נגד המשבר הכלכלי, 25 ביוני 2018. AP
מפגינים בטהראן נגד המצב הכלכלי/AP

סרטוני הווידיאו מקבלים תהודה בארצות הברית בעקבות פרסומם ותרגומם במסגרת פרויקט הטרור הבינלאומי, שבראשו עומד העיתונאי והפרשן האמריקני לענייני טרור סטיב אמרסון. גם ב' וגם אמרסון מודעים להשוואות ההיסטוריות: פעם אחר פעם התערבה ארצות הברית כדי להביא לשינויי משטר ברחבי העולם, תמיד בשם הדמוקרטיה וזכויות אדם, שאיכשהו השתלבו עם אינטרסים אמריקניים. ארצות הברית נכוותה בעבר כשהאמינה לאנשים המייצגים לדבריהם אופוזיציה, או בעצם את העם כולו, שרק ממתין כדי לקום על משעבדיו.

ההמשך, פעם אחר פעם, היה פיאסקו מהדהד ומדמם: כך במפרץ החזירים, כשממשל קנדי וה-CIA האמינו לגולים הקובנים, כך כשממשל בוש הבן וה-CIA האמינו לטענת שלאבי ושאר הגולים העיראקיים שלפיה יש בעיראק נשק להשמדה המונית. גם ישראל זוכרת כיצד הנוצרים המרונים שכנו את ממשלתה ואת המוסד שהם מוכנים להילחם ולכרות הסכם שלום עם ישראל.

עיתוי הסרטונים, או בעצם עיתוי ההפגנות, עשוי להיות דרמטי: אמנם טראמפ הבהיר יותר מפעם אחת שהוא לא נמצא בעסקי שינויי משטר בשום מדינה, ולא מעוניין לשלוח חיילים אמריקניים כמעט לאף מטרה מלבד הגנה על אינטרסים אמריקניים ישירים, אבל בתוך ממשלו יש מאבק פנימי בין שני ניצים: היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון ושר החוץ מייק פומפאו. הראשון מצדד ותיק בשינויי משטרים, והשני מזגזג אבל בעיקרון לא רוצה להפיל אקטיבית את משטר האייתוללות, אם כי הוא כמובן ישמח מתרחיש זה.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בטקס בוגרי משמרות המהפכה, 30 ביוני 2018. אתרו הרשמי של חמינאי, אתר רשמי
מבטיח להיאבק בסנקציות. חמינאי/אתר רשמי, אתרו הרשמי של חמינאי

נשאלת השאלה האם בכלל ניתן להפיל את משטר האייתוללות, ומי ערב לכך מה שיבוא במקומו - יהיה טוב יותר. סביר להניח שכך יקרה, אך ייתכן מאוד שבמקום המשטר הנוכחי יבוא המשכו, משטר צבאי של משמרות המהפכה שלא יהווה שינוי גדול. אפשרות נוספת היא שהמשטר הבא יהיה קיצוני יותר, אלים יותר ומכאן גם מסוכן יותר, לפחות בטווח הקצר. אך האם תרחיש הפלת המשטר בכלל אפשרי?

"כן", השיב ב', מי שכאמור נמצא בקשר יומיומי עם איראנים רבים החיים באיראן. "בהחלט, על ידי שילוב. זה חייב לבוא מבפנים, כלומר המחאה חייבת להיראות עממית ואותנטית, ולא כזו שמשרתת אינטרסים זרים, אבל יש בהחלט משהו שהעולם יכול לעשות וכבר החל לעשות - לחץ כלכלי. אין ערבות שזה יעבוד, ודאי אין ערבות מתי זה יקרה, אבל הלחץ הכלכלי של הסנקציות המערביות הביא את איראן על ברכיה בעבר. רק בגלל הסנקציות היא הסכימה למשא ומתן על תכנית הגרעין. כעת, לחץ כלכלי מתמשך יכול להביא לקריסת המשטר".

הפגנות בעיר חורמשהר, איראן, בשל המחסור במים, 29 ביוני 2018. אתר רשמי
ההפגנות בחורמשר נגד המצב הכלכלי/אתר רשמי

אין ספק שהמחאה באיראן אותנטית, ואינה מסתכמת בסוכנים פרובוקטורים או בחלק זעיר מטהראן. קיים פוטנציאל למחאה רחבה, שיש לנקוט זהירות בקביעה האם ביכולתה להפיל את המשטר. תפקיד הסרטונים המופצים ברשתות החברתיות, בעיקר דרך רשת "טלגרם" המוצפנת טוב יותר מהאחרות, הוא לתת תמיכה ותחושת עידוד למפגינים הפזורים ברחבי המדינה.

חשוב לא פחות מכך, תפקידם הוא גם להעיר את תשומת לב העולם וארצות הברית, שמצד אחד לא תתערב ביד גסה ותהרוס את מאמצי האזרחים, אך מצד שני תמשיך להפעיל לחץ על המשטר. בימים אלה הטלפון הסלולרי והרשת החברתית הם נשק, יעיל אף יותר מזה שנמצא בידי הבסיג', הגז המדמיע של משמרות המהפכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully