וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוות לדיקטטור": הסרטונים שמבריחים מתנגדי המשטר באיראן למערב

1.7.2018 / 18:40

קטעי הווידאו צולמו בערים מרכזיות ברחבי הרפובליקה האסלאמית והוברחו לחו"ל בידי גורמי אופוזיציה המעוניינים בסיוע אמריקני. המפגינים נראים כשהם נאבקים בכוחות הביטחון היורים לעברם גז מדמיע וקוראים נגד המשטר. המשמעות - לא מדובר רק בהפגנות בודדות, אלא במחאה נרחבת

עריכה: תום זואילי

בשעה שההפגנות באיראן נמשכות, עשרות סרטונים שהוברחו על ידי בלוגרים איראניים למערב מעלים סימני שאלה לגבי עתידו של המשטר והסיכויים לקריסתו. בשלב זה עדיין לא ברור האם המחאה שמתקיימת בימים האחרונים ברחובות טהראן נגד המצב הכלכלי, שהידרדר ברקע חידוש הסנקציות על המדינה, עשויות להפוך למחאה להפלת המשטר. תיעודים אלה מעידים על כך שלא מדובר רק במחאות קטנות ומבודדות בבירה, והם עשויים להוות ניסיון להפעיל לחץ על הממשל האמריקני.

את הסרטונים צילמו מפגינים בכמה מהערים המרכזיות של איראן בשבועות האחרונים, בטרם הוברחו על ידי הבלוגרים המקומיים. בין היתר נראים בהם כמה מהמשתתפים בהפגנות כשהם קוראים "מוות לדיקטטורה", מציינים את שמו של יורש העצר ובנו של השאה ונאבקים בכוחות השלטון היורים לעברם גז מדמיע.

עוד בנושא:
דיווחים באיראן: הרוגים בהפגנות על מחסור במים במערב המדינה
רוחאני על המשבר הכלכלי באיראן: "ארה"ב תשלם מחיר"
שורפים פחים וסוגרים חנויות: מחאת הסוחרים באיראן מתרחבת

"מוות לדיקטטור!" - טהרן: אלפי מפגינים מוחים נגד המצב הכלכלי ונגד המשטר - כוחות הביטחון הגיבו בגז מדמיע. מערכת וואלה! NEWS
המפגינים קוראים נגד המשטר/מערכת וואלה! NEWS

סרטונים אלה הגיעו לידי ארגון הפרויקט הבינלאומי לטרור שמוביל העיתונאי והפרשן סטיב אמרסון. אנשי הארגון, בהם מומחים לאיראן וגולים איראניים, עמדו בקשר עם אנשי המחאה, המתחייבים מצדם שהסרטונים אותנטיים. ככל שיכולנו לבדוק זאת, כולל הצלבות עם תיאור ההפגנות באיראן, זה אכן המצב.

מחר יפורסמו בוואלה! NEWS סרטונים נוספים המוכיחים כי המחאה האיראנית נרחבת ועמוקה יותר מששיערנו עד כה. המשמעות אינה בהכרח שמשטר האייתוללות ייפול מחר או אף בשנה הקרובה, אך ניתן לראות כי הקרקע תחת רגליו רועדת.

עוד באותו נושא

חמינאי: שישה נשיאים אמריקנים נכשלו בלהסית את העם נגד המשטר

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בטקס בוגרי משמרות המהפכה, 30 ביוני 2018. אתרו הרשמי של חמינאי, אתר רשמי
הזהיר כי הניסיונות להפיל את המשטר לא יצליחו. חמינאי/אתר רשמי, אתרו הרשמי של חמינאי

לאיראנים שהבריחו את הסרטונים למערב יש מטרה - שהאמריקנים יעמדו לצדם. העיתוי קריטי במיוחד על רקע הוויכוח המתנהל בימים אלה בממשל של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מקורות בוושינגטון מסרו כי העימות הוא בין ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי בעל הדעות הנציות המעוניין בכך שארצות הברית תסייע בשינוי במשטר בטהראן, לבין שר החוץ מייק פומפאו, הנרתע מרעיון זה. בכך הסרטונים משמשים נשק בידי מי שמבקשים להוכיח את קיומה של מחאה עממית, שעם מעט סחיפה נוספת מוושינגטון - תצליח להפיל את המשטר.

מפגינים בבירת איראן, טהראן, נגד המשבר הכלכלי, 25 ביוני 2018. AP
מפגינים בטהראן נגד המצב הכלכלי, לפני כשבוע/AP

על פי דיווחים ברשתות החברתיות, אמש נהרגו כמה מפגינים מאש כוחות הביטחון בדרום-מערב איראן. שר הפנים עבד אל-רזא רחמאני פדלי הכחיש כי היו הרוגים, כשלטענתו רק אדם אחד נפצע בתקרית מבודדת. ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים של אנשים נמלטים מקולות ירי כשכמה מהם אף מוכתמים בדם, לצד נוכחות גבוהה של אנשי המשטרה המקומית.

המחאה בעיר חורמשהר נמשכת כמה ימים בעקבות מחסור חמור מים, שנגרם בשל הבצורת הקשה בעיר הנמל השוכנת על גדות נהר הקרון. מחאה זו מצטרפת לסדרה של הפגנות שהתקיימו בשבוע האחרון ברחבי המדינה נגד הצניחה בערך הריאל, שאיבד עשרות אחוזים מערכו מאז הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין בחודש מאי. התושבים חוששים מכניסתן לתוקף של הסנקציות האמריקניות בחודשים הקרובים. הסוחרים בבזאר אף פתחו בשביתת מחאה וסגרו את חנויותיהם.

הפגנות בעיר חורמשהר, איראן, בשל המחסור במים, 29 ביוני 2018. אתר רשמי
ההפגנות בחורמהשר נגד המצב הכלכלי/אתר רשמי

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר אתמול כי הלחץ הכלכלי והסנקציות של ארצות הברית על טהראן נועדו להפנות את העם האיראני נגד ממשלתו. לדבריו, "הם מנסים ליצור לחץ כלכלי כדי להפריד בין האומה מהמערכת, אבל שישה נשיאים אמריקנים ניסו לעשות זאת וויתרו". בתוך כך, הנשיא חסן רוחאני הבטיח מוקדם יותר שורת צעדים לשיפור המצב כחלק מ"כלכלת ההתנגדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully