וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני על המשבר הכלכלי באיראן: "ארה"ב תשלם מחיר"

בעקבות ההפגנות שפרצו סמוך לבניין הפרלמנט בשל הצניחה בערך הריאל, נשיא איראן האשים את וושינגטון באחריות למשבר ואף ניסה להרגיע את האזרחים. "כל הצרכים הבסיסיים יסופקו", אמר. ברשויות מזהירים מפני עונש מוות לאחראים ל"חבלה בכלכלה"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

יממה לאחר העימותים בין מפגינים לכוחות המשטרה בטהראן בעקבות צניחת ערך הריאל, היום (שלישי) האשים נשיא איראן חסן רוחאני את ארצות הברית במשבר. הוא הבטיח לאזרחים כי הממשל בטהראן יצליח להתמודד עם הלחץ הכלכלי, עם תחילת יומה השני של מחאת הסוחרים בבזאר בעיר.

"גם במקרה הכי גרוע יסופקו הצרכים הבסיסיים של האיראנים", הצהיר רוחאני בנאומו ששודר בטלוויזיה הממלכתית. "יש לנו מספיק סוכר, חיטה ושמן לבישול". "יש לנו גם מספיק מטבע זר כדי להזרים לשוק", הוסיף רוחאני. הוא אף הגן על המדיניות הכלכלית במדינה ואמר כי הכנסותיה לא הושפעו בחודשים האחרונים, ואמר כי הירידה בערך הריאל היא תוצאה של "תעמולה תקשורתית זרה".

לקריאה נוספת בנושא
תסריט האימה של המשטר האיראני: הצטרפות כוחות הביטחון למפגינים

נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך ישיבה של ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי (OIC) באיסטנבול, טורקיה 18 במאי 2018.. רויטרס
האשים את ארצות הברית במשבר. רוחאני/רויטרס

צניחת ערך הריאל, ,ששערו הגיע עד ל-90 אלף לדולר אתמול, מגיעה ה בצל פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות, וחידוש הסנקציות האמריקניות שהוטלו על המדינה.

לדברי רוחאני, "הסנקציות האמריקניות הם חלק ממלחמה פסיכולוגית, כלכלית ומדינית", והוסיף כי וושינגטון תשלם מחיר כבד על החלטתה לפרוש מההסכם. "הנסיגה היתה ההחלטה הגרועה ביותר שהוא שטרמפ יכול היה לעשות". אמר. " זה פגע במוניטין העולמי של אמריקה".

כחלק מהערכות הממשלה לסנקציות האמריקניות, היא מתכננת לאסור על יבוא של 1,339 סחורות שאותן ניתן לייצר במדינה.

עוד באותו נושא

בשל צניחת המטבע באיראן: עימותים בין מפגינים לשוטרים ליד הפרלמנט

לכתבה המלאה
מפגינים בבירת איראן, טהראן, נגד המשבר הכלכלי, 25 ביוני 2018. AP
מפגינים ברחובות טהראן בעקבות המשבר, אתמול/AP

סוכנות הידיעות פארס דיווחה היום כי חלקים בבזאר הגדול ממשיכים לשבות זה היום השני ברציפות, כשהמפגינים ממשיכים למחות נגד הממשלה ברחובות הסמוכים. אלו חוששים מהמשך הפגיעה בכיסם, עם כניסתן לתוקף של הסנקציות האמריקניות בחודשים הקרובים. אלו עשויות לפגוע בגישה למטבע זר, מה שגרם לבהלה בקרב האזרחים שממהרים להמיר את הריאל בדולר.

במרץ האחרון העריכה קרן המטבע הבינלאומית כי לאיראן יש נכסים ורזרבות במטבע זר בשווי של 112 מיליארד דולר, וכי יש לה עודף תקציבי. הנתונים הללו עשויים להצביע על כך שטהראן תעמוד בפני הסנקציות מבלי להיקלע למשבר חוב חיצוני.

"עונש חמור"

היום הזהיר ראש מערכת המשפט, סאדק לריג'אני, כי "המחבלים הכלכליים", שלדבריו אחראים לקריסת הריאל, יוכו בעונשים חמורים, כולל עונש מוות או 20 שנות מאסר. "האויב מנסה עתה לפגוע בכלכלה שלנו דרך מבצע פסיכולוגי", אמר איש הדת הבכיר, שצוטט על ידי פארס. "בימים האחרונים היו מי שניסה להשבית את הבזאר, אך המזימה שלהם סוכלה על ידי המשטרה".

התובע הכללי בטהראן, עבאס ג'עפרי-דולתאבדי, אמר אתמול כי כמה מהמפגינים בבזאר נעצרו ולא ישוחררו לפני משפטם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully